Tehokas pulttipyssy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja f34, 15.2.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei aina mutta monesti kyllä kohtaa.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mulla on olemassa joku halpa hylsysarja jota käytän mopolla jollei voimahylsy mahu tai ei satu olemaan sen kokoista. mulla on myös stahlwillen hylsyjä joita en käytä mopolla joten en tiiä niiden kestävyyttä. Lähetitkö viestiä snaponille hylsytapaturmasta?

    Kuitenkin erona halpiksiin laadukkaissa esim. stahlwille tai gedore on se että hylsyt ja lenkit sopii ihan eri tavalla mutterin päähän, mittatarkkuus on ihan eri luokkaa monessa kohtaa. Siksi niillä uskaltaa vääntääkkin enemmän vähän nylppääntyneitäkin muttereita. Kestävyydessä halpahylsyt on jo nykysin OK ja en sano että ne olisi niin epämääräsiä mittatarkkuudeltaan etteikö niillä mitään tekisi. Mulla on motonetin halpis lenkkisarja tuumakokoja ja vituttaa joka kerta käyttää sitä kun ne avaimet on mitoiltaan ihan mitä sattuu. Niilläkin on saatu hommat tehtyä mutta on kyllä perseestä käyttää. Tänä kesänä aattelin tutustua siihen mitä on tarjolla ja vähän testailla ja tilata mielekkäät lenkkiavaimet. 12 kulmasuus niin lenkissä kuin hylsyssäkin korostaa mittatarkkuuden tärkeyttä, 6 kulmanen saa olla epämääräsempikin.

    Lisäksi mulla ei ole koskaan hypännyt yli stahlwillen räikkä ja siihen saa varaosia ja "viritysosia". Halpikset on (sekä kamasan paskaräikkä) ja se yleensä tekee kipeetä. Samaten tekee kipeetä kun halpisruuvimeisselin kahva sirpaloituu käteen, enää nekään ei onneksi ole noin huonoja.

    Sen lisäksi papukaijapihtiviritelmiä on jos jonkinnäkösiä, en ole vielä löytänyt knipex cobraa parempia, stahlwillenkin härveli oli aika naurettava. Monet halpikset taitaa perustua tohon knipexin 70- luvun malliin. Kyllä silläkin pärjää mutta on se vähän ankea ja epämääränen säädöltään. Ylipäätään pihdeissä on ihan valtavia eroja.

    Miksi sarja ei kestäisi kauempaa kuin 10 vuotta? Miksi työkaluja pitäisi myydä johonkin? En minä ainakaan ole myymässä omiani sillä aina jotain korjaamista on 10 vuoden jälkeenkin ja jopa autoharrastamisenkin jälkeen.

    Jos saat halvalla mielestäsi hyviä työkaluja niin hyvä juttu. Ite oon käyttäny molempia. Hinta ei ole 100% tae laadusta mutta yleensä ne parhaimmat kalut on löytyny parempien merkkien listoilta. Halvemmillakin saa tehtyä, harvoin on tullut eteen työkaluja millä ei tekisi yhtään mitään. Kannattaa kokeilla eri merkkejä mahdollisuuksien mukaan ja valita mieluisin. Sellasissa kaluissa mitä käyttää todella harvoin kannattaa valita totta kai halvin.
     
  3. Filth

    Filth 3rd gear

    Itellä pari vuotta ollu k.o ryobi pajassa, rinnalla tietysti paineilma vekotin jos joku kunnolla tiukassa.. mutta pikku päristelyyn oiva vekotin, 1-3 tehon säätö, muistelisin että täydellä akulla 2:lla aikalailla 120nm kiristi mitä joskus renkaita vaihtaessa testailin momenttiavaimella mielenkiinnosta...
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli itsekkin sanot ettei kallius ole aina tae työkalun hyvyydestä

    Kalliilla saa hemmetin huonoja ja halvalla voi saada hemmetin hyvää


    Tallilla on joku erikoisempi 17mm hylsy jonka seinät on niin paksut ettei se mahdu mihinkään ja tarkkuus on jotain 17,3mm eli käytännössä sillä ei tee mitään, mut ompahan erikoisen näköinen
    Tosin hyvä käyttö sille on piestä lekalla nylppääntyneen 18mm päälle, mut siihenkin ois ehkemmin oikeatkin työkalut olemassa


    Toisaalta joku sanoi et työkalut pitää olla sen hintaiset että niitä raaskii käyttää väärinkin

    Tein volvoon ohjaustehostimen putkelle irroitusavaimen, kun raidetangon päällä on hyvin tilaa vaan avaimet ei mahdu kääntymään
    Ei surettanut yhtään leikata 19-21 ussr avaimesta pää irti ja hitsata kiinni pätkä harjaterästä, jos toimi on hyvä jossei niin tulihan kokeiltua
    Mut pikkasen ois surettanut jotain 30€ 19mm lenkkiä alkaa pätkimään, niitä tuskin on kellään tallilla kymmeniä pyörimässä


    Ja sit pitää muistaa et harvemmin räikkää on tarkoitettu minkään avaamiseen tai kiristämiseen, monet kestää muttei se tarkoita että se olisi oikeaa käyttöä

    Itellä autossa oikeen siropäinen räikkä eikä kyllä tule ensimmäisenä mieleen jatkoputkea kahvaan alkaa sovittelemaan ja 10vuotta seisseen transuttimen pyöriä irroittelemaan, mutta jossain pakissa tullut liukuvarsi väännin on kyllä tarkoitettu ainakin paperilla moiseen eikä se vielä 2m putkella etukelkkaa mazdasta reutoessa nostanu käsiä pystyyn


    Yhen braker bar;in tein tallille ja kattelin sitä joku päivä ettei oikeen ole kestänyt kun jatkosta josta hitsasin vääntiön oli pää lipsahtanut. Tosin 3m alumiini putkessa oli varteen sopivat jäljet et jokin oli ollut tiukassa
    Oisko kallis merkkituote kestänyt vai oisko takuuseen saanut uuden tossa sulle uus kyl näitten pitäis kestää

    Toisaalta vois ostaa itelle sellasen jossa ois kyselemätön takuu ja 1/2 ->3/4 sovittimen, niin ois kevyempi kantaa ja pienempi säilöä. Kaveriksi vaan sopiva putki ja rautakanki, niin vois kuorma-autoista rytkiä pyörän mutterit irti
    Hakee vaan uutta tilalle
     
    Turbiini tykkää tästä.
  5. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Onko kenelläkään kokemuksia makitan pulttipyssystä? Jos tuo 1000nm pitää paikkaansa niin varmasti riittää henkilöautokäyttöön. Hintaa puolustaa vielä jo valmiina olevat makitan akut.
    https://www.makita.fi/product/dtw1002z.html
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead


    On vahva kone, tosin henkilöauton renkaan vaihtoon riittää pienempikin kone. Tuo 1002z katkaisee 16mm pultinkin irti poikki.
     
  7. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Hyvä tietää. Tarkotus tosiaan hommata kone jolla lähtee vittuilematta napapultit ja kampuran kunkkupultitkin auki. Onhan tuossa sitten hellempiäkin vaihteita käyttää momenttisauvan kanssa rengashommiin.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Muokattu: 10.7.2019
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Missä noi edukkaasti?
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Kerro sitten lähtikö minimonsterilla?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Passatista yritin aukasta pyörän pultteja 3/5 aukes. Mutta 2 ei, vaihdoin jopa uuden akun 1300Nm Milwaukee:seen, ei mihinkään, rupes vaan kulmat pyöristyy pulteista.
    Hylsy kiinni pulttiin ja 1m varrella oleva vääntiö kiinni ja kevyellä 120kg massalla hyppy päälle. BANG kun pultti aukes. En tiedä kuka ja millä on vetänyt noi kiinni, mutta oli tiukassa. Tosin oli myös ruostetta välissä, kunnon pöläys kävi kun pultti nasahti auki.
     
  13. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Oletettavasti etupyörä?Nois jos on viel pitkät pultit,mitkä ruostuu kunnolla navan takana,ni osaa väännättää loppuun asti kunnolla.
     
  14. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Totuuden nimessä.
    Jos akkupyssy on ilmoitettuna 1000nm aukaisu,sillä varmasti lähtee alumiinivannekehä auki.,
    Jos se vitun kehä on hakattu tappiin lekalla,voi olla että se ei sitten aukea kuin putkivoimallla?
    Nyky 18v ja 20v-
    on sika vahvoja avaamaan melkein mitävaan.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep etupyörä kyseessä.
     
  16. MKII

    MKII 3rd gear

    Täällä käytössä tuollanen. Voimaa on riittävästi useimpiin hommiin. Melko kohlo ja painava laite esim alustatöihin mutta on avannut toistaiseksi kaiken mitä yrittänyt.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt on pyssy kotona.
    Se on todella pieni.......:eek:
    Ei tollasella oo mitään mahdollisuutta saada avausmomentiks 1390Nm?
    Katotaan tuleeko tilaisuutta kokeiluun huomenna.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuota täysin vastaavaa on esim. Chicago pneumaticilla ja bahcolla jne. Ja kaikilla muilla ne ilmotetut nyyttönit on lllu siellä ~600 nurkalla ni eiköhän tuo oo selvä että ei siitä yli tuplia saada mitenkään:p
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiks noissa ollu joku 3sec sarja josta lasketaan keskiarvo aukasumomentille

    Luulisi et ois pitelemistä tuhannessakin newtonissa ilman apukahvaa


    Tai sitten se on jotenkin sillain katottu et tuumasella putkella 20bar ja siitä katotaan mitä lähtee ennen rungon halkeamista


    Kyllä kuulemma halpiksestakin lähtee newtonia kun sisun 13bar alusta paineella ja tuumasella letkulla ruokkii

    Etusen mutterit sai auki ja sen jälkeen pulttimopo suhisi vaikkei liipasintakaan painanut :odroll:
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    No perskules, kyllä se jotain vääntää, kun kahta mutteria koitin, ja molemmat aukes. Niitä en koittanu ensin kepillä. Toisen puolen mutterit aukes metrin varren päässä 70 kg painolla pompaten.

    Jontikka vaan oli viety pellolle, ja sinne pitää paineilma viedä "säkillä".
    Volvon perään vaan pikkunen kompura, paineilmaletku, jatkoroikka, ja se tärkein, Yankeen 1,1kW:n pikku agregaatti. Se ei nosta painetta, kuin karvan yli 5bar, ja sammuu, jos yrittää yli (matkalaukkukompura vaatii enempi tehoo, kuin siittä agregaatista lähtee, mutta naulapyssyn kanssakin pärjäs, kun ampu jatkuvasti). Mutta sekin riitti aukasuun. Sen verran painava kone (vaikka pieni onkin), että se isku ei juurikaan tuntunu kädessä.
    Joskus sitten lisää, kun Volvon kampiraudan pulttia availen.
    6,2bar on koneen max. paine.
     

Kerro tästä muillekin!