Ilmajousitus kuntoon vai kierrejouset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maverick999, 12.7.2019.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Town carissa on amerikan tummaihoinen henkilö korvannut taka-ilmasäkit kierrejousilla. Mittaristossa loistaa air suspension-valo.
    Takakontissa on tasonsäädön on/off-kytkin, josta ei tapahdu mitään. Rele ei naksahda sulakeboxissa, kompura ei sano mitään, vaikka perä oli tunkattu ylös. Sulake on ehjä. Rele on ehjä. Kompura+kuivain paikallaan, letkut ehjät, liittimet näyttää ehjiltä ja puhtailta, soleboidit paikallaan, tasonsäätövivusto kiinni.
    Oma diagnoosi on ilman mittailua, että kompura mennyt paskaksi ja kierrejouset laitettu tilalle (vissiin jenkeissä aika perus-swappi). Suomeen tullessa veikkaan että on ollut tuttu katsuri, kun oli mennyt läpi etuikkunat tummennettuina ja kierrejouset asennettuna vikakoodi päällä. Maksaisiko vaivan ostaa uusi setti säkkejä ja kompura vai pitäiskö antaa olla kierteet ja koodata vika pois? Miten tuo on yleensäkin laillista tuo jousien korvaaminen, eikö siihen tarvi jonkun todistuksen että on k.o. autoon sopiva setti? Ei viittis aina mennä jännittämään että sattuuko olemaan asiasta tietävä katsuri vai meneekö ”täydestä” kierrejousilla.
     
  2. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Onkos noita saanu kierteellä alkujaan?

    Rouvan tojotaan heitin vaan vieterit tilalle, ei oo murinaa ollu kellään. Alkujaan on toki saanut rautajousilla.
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ihan 100-varma en oo mutta tietääkseni ei oo saanu kierteillä, vaan ne on jälkiasennusosia, kun huomattiin että ne ilmajouset ei kestä kovin kauaa/ovat kalliita vaihdella.
     
  4. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Ei kai muuta kuin lakki kourassa konttorille?
     
  5. Sanoisin, että tuon saa muutoskatsastuksessa hyväksyttyä, jos on valmistajan rätingit mukana:

    3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

    Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon,
    ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen
    kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

    a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
    tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

    b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
    tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
    olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys
    muutoskatsastuksessa;

    jne.
     
  6. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Varmasti, kuten minkä tahansa autoon soveltuvan alustasatsin, mutta ei ollu mitään mukana. Ehkä hankin varaosailmasetin ja asennan, aika helpolta hommalta vaikuttaa kun kaikki on niin kätevästi esillä ja tilaa on. Rockautossa näköjään yks kappale settejä 250e, eli Suomeen tuotuna varmaan joku 1250e :poff:
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Laita vetelän kierrejousen sisään nylon säkit, airride esimerkiksi. On halpa ja kestää kymmenen vuotta tai yli. Katsastuksessa se on apujousi, ja jos ilmasysteemi ei jostain syystä pelaa, niin onpahan kierrejouset edes. Ainakin gmläisessä on tason säädössä viive, ettei joka joustolla tapahdu mitään vaan sitten kun kuormaa lastataan kyytiin.
     
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mulla oli joskus muinoin Continental, missä oli ilmasäkit paskana, uudet olis maksanut aivan vitusti, niin tilasin Summitilta valmiin setin, missä oli kierrejouset iskarit ja muut heebelit, ja meni bolt on...
    Ja purin sit samalla kaikki kompurat ym kummittetelemasta pois...
    Ja hyvä tuli...
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Laitoin tilaukseen setin Rockautosta
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kierre- vai ilmasetin? Olen itse pohtinut ilmajousituksen palauttamista omaan Lincolniin, johon joku asentanut vieterit joskus. Konttorilla sanoivat, että jos otteessa ei ole merkintää kierrejousista tai jousitusmuutoksista, niin "alkuperäiseksi" palautus ei vaadi erityistoimenpiteitä
     
    Muokattu: 18.7.2019
    maverick999 tykkää tästä.
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ilmasetin siis tilasin. Kompurasta säkkeihin.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ok. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia, sitten kun saat asennettua. Ja miten asennus sujui. Tuleeko korkeudensäätöanturit myös uudet?
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    https://www.rockauto.com/en/catalog...4.6l+v8,1426160,suspension,leveling+kit,15222

    Tämä leveling kitti. Viimeisen ostin. Kompura/pussit/o-renkaat/solenoidit. Ei anturia. Voin kertoa asennuksesta kun saapuvat. Näyttäisi suht helpolta kun ei letkuja tarvi enää vetää uusiksi.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Nyt tuli setti. Kiinan-kuraa näyttäisi olevan :confused:. Oli pakattu yli metri kertaa metri kertaa 30cm laatikkoon!! Paketteja kun purki tuli mieleen vanhat maatuskat.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    juko7 tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Laadukkaan näköiset :rolleyes:
     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ja ekat kiroilut/mittailut:
    Kompura oli helppo vaihtaa, ilmapitsarikotelo pois alta, 3 mutteria auki lokarin kautta, kompura ulos ja uusi tilalle.

    Ullattaen ei tapahdu mitään. Säkit ei ole vielä paikallaan mutta vanhat solenoidit on.
    -Virrat päällä/auto käynnissä
    -Takakontin air suspension-kytkimestä ei tapahdu mitään (ei tule sähköä)
    -Sulakkeet ok
    -Rele ok, mutta ei naksahda (kokeilin toimivalla releellä)
    -Tasonsäätövipua vääntelin. Ei mitään. Ohmimittarin mukaan sen pitäis toimia
    Mitähän seuraavaksi?
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onko sulla siihen kytkentäkaaviota? Minkäs vuotinen auto kyseessä?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saako kytkimelle +12v ohitetusti?
     
    maverick999 tykkää tästä.
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei ole kaaviota. Olis hyvä ettiä joku maapiuha myös jos olis maavikaa. 2004
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

Kerro tästä muillekin!