-54 windsor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. Elikkä jos oikein krapulassa ymmärrän, niin ensi kardaani irti, sitten rumpu irti ja sitten käsijarruvaijeri?
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    On se hienoa kun edes joku jaksaa rapuloissaankin perehtyä tälläiseen aiheeseen, nöyrä iso KIITOS!
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Ahistaa vähemmän, kun on muuta mietittävää. ;)

    Kannattaa laittaa tuo korjausopas talteen.

    Mut joo, tuossa mainitaan pari erikoistyökalua:

    C-3281

    [​IMG]

    Ja C-452

    [​IMG]

    Tässä on kuva niiden käytöstä:

    [​IMG]

    Kaippa jonkun vastaavan työkalun saa itsekin tehtyä.
     
    Muokattu: 20.7.2019
  4. Taitaa ollakin, että Powerflitessa niitä ei käytetä noin, vaan erikseen. Mutta joo, näkee mallia kuitenkin.
     
  5. Jos sulla ei ole sopivaa ulosvetäjää, niin ehkä tämmöinen Bilteman malli voisi toimia?

    [​IMG]
     
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Motti ja laatikko nostettu pois keulilta, tuli kyllä melko kivuttomasti pois pakettina.

    Handari vaijerin lähti takakautta pois, purin rummun, kengät ja jouset edestä pois ja vaijerin kiinnitys olikin hyvin yksinkertainen.

    Pakkohan se motti oli avata, jotta pääsi näkemään jumituksen syyn.... alakautta purkamaan, öljypohja pois ja kampuran laakereiden löysäys, sekä kiertokankien alapäät auki ja 1-5 männät kankineen pois... kuutos pytyn mäntä jumissa, mitä epäilinkin aikaisemin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kalu tykkää tästä.
  7. Hienoa. Nyt vaan kokeilemaan kaikki kaikki kikat sen männän irrottamiseen. Pakko sen jossain vaiheessa on irrota enemmän tai vähemmän väkivallalla.
     
    jariha, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tässä on päivitetty versio
     
  9. Tuli selailtua eilen Googlen vanhaa Turbochargers -kirjaa. Siinä on mainio taulukko:

    [​IMG]
    Tuli vaan mieleen tuosta Kevin imupuolen turboasennuksesta, että onkohan se modannut turboa tuon 8. kohdan tiivistyksen suhteen. Se kai on mahdollista, mutta en kyllä tiedä miten..
     
  10. Tässä on juttu IHI:n RHB5 turbon modaamisesta draw through -turboksi:

    http://www.smbaker.com/sand-rail/manx/rebuild-ihi-rhb5-and-add-carbon-seal

    Ymmärtääseni noita carbon seal turboja on tehdasasennuksena ihan muutamassa:

    "The only carbon seal turbos from the factory i know of were the Corvair, early mopar, early mustang/ probe... and the carbed Buick six, and Pontiac turbo TA.."

    Eikä taida noita muutossarjojakan olla kovin häävisti tarjolla.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Myös Toyota on käyttänyt hiilitiivisteitä omissa turboissaan, akselin koko tais olla 8mm mitä kädessäni pitelin yhteen hybridiprojektiin liittyen, ja jäi mulle liian pieneksi....

    Mutta kuinkahan tarpeellinen se teknisempi tiivistys on kompurasiivellä, draw thrussa?
     
    Muokattu: 22.7.2019
  12. Tämä on varmaan ihan hyvä kysymys. Varmasti löytyy mielipiteitä puolesta ja vastaan. Itse uskon, että kyse on käyttömäärästä. Tuskin se paska ilman hiilitiivistettä saman tien laukeaa, mutta tuskin se kestää pitempää käyttöäkään.

    Tuosta Kevin videosta vielä. Nätisti tehty imusarja ja pakosarja siinä on. Mutta tuommoinen tyhjänä kaasuttelu pukissa ei kyllä kerro siitä, että se oikeasti toimisi autossa. Jo tuo kaasutinvalinta voi tehdä vaikeaksi säätää toimivaksi.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä arvaan jotta tiivistys tarvitaan vain ja ainoastaan sen takia, jottei ahdin päästä älyttömiä määriä moottoriöljyä imuilmaan. Johan se tekee sitä silloinkin, kun on ahdas tai lian tukkima filtterikin paine-eroa tekemässä turbon laakerin ja kompressoripesän välille.
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Moottorjarrutus.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No siinä nyt ainakin, mutta myös osateholla ajellessa.
     
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Täytyy vaan tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja toimiva ratkaisu ton foonin suhteen...

    Tekiskö nyt samalla ku motti on pöydällä, vai kun on saatu katsastettua???

    Mitä se katsurisetä vaatii muutoksia ????
     
  17. No tässä on muutama erilainen lähestymistapa: kaasariturbo tai ruisku.

    Kaasariturbossa on sitten vaihtoehtoina tuo blow thru tai draw thru. Molemmissa on omat haasteensa. Kaasarien säädöt sekä sytyksen rakentaminen.

    Ruisku on tässä tapauksessa minusta helpoin. Sillä pystyy saamaan helpoiten toimivat sytkä ja bensakartat.

    Kannattaa varmaan kysäistä konttorillakin, mutta nyt se on helpompi rakentaa ja saa sen samalla muutoskatsastettua.

    Tuskin se tuohon voi paljon lisää vaatia, kun tuo taitaa olla parasta, mitä on tuolloin Chryslerilta saanut.

    Sen sijaan se vaatii tehonmittauslapun.

    www.finlex.fi/data/normit/42527/TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf

    Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

    c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.

    Wikipedian mukaan tuossa on 119 hp (89 kW)

    b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

    119×1,2 = 142,8 hp

    tai

    89×1,2 = 106,8 kW

    Eli semmoisen lapun missä on noi rajoina (tokihan varsinkin ruiskussa on helppo muutella karttoja ja hups, ne rajat ylittyikin..;)).
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  18. Tietty noi rajat on isommat, jos vertailumalliksi saa New Yorkerin ja 331 Hemin. Silloin tarttee muuttaa jarrut ja alusta vastaamaan sitä. No tuskin niissä on eroja?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Otoksella yksi paineistettu kaasari käyttäytyy alle ahtopaineen ihan niin kuin ei olisi ahdinta ollenkaan. Toki kaasarin pitää sopia tarkoitukseensa ja joku viiskytlukuinen voi olla vaikea saada tiiviiksi ahtoja varten. Sehän pitää tukkia ulkoilman suhteen viimeistä reikää myöten.

    Mutta siihen löytyy helppo ratkaisu. Hankkii turbotukseen tarkoitetun kaasuttimen tai ainakin semmoisen joka taipuu semmoiseen muokattavaksi.

    Pinohiiren konehuone, se Eatonilla ladattu slantti, on syntymästään lähtien valmiiksi patinoitunut, niin kuin ne tavarat olisi siellä olleet iänkaiken. Se näyttää hyvältä. Ruiskulinjalle kun lähtee, niin säätö on helppoa, mut on kyllä konehuone kuin sähköpääkeskus.
     
    sleepercooler tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!