Täyttöventtiili vuotaa ilmastoinnista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Dataviilaaja, 23.7.2019.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Viime vuonna totesin ilmastoinnin täyttöventtiilin vuotavan. No, eihän siinä muuta, kuin uusi sielu Toyota-kaupasta (Denson ilmastointi) ja kuivain varaosaliikkeestä, ja vaihto ja täyttö. Hyvin pelasi.

    Paitsi että tihkuttaa edelleen, ja pitäisi taas täyttää. Liekö tiivistepinnassa sitten joku vika, mutta onko olemassa jotain systeemiä, jonka voisi ruuvata siihen venttiilin päälle pitämään aineet sisällä? Olen yrittänyt etsiä tuloksetta. Ja tosiaan siis Denson ilmastointi kyseessä.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muuntokappale pitäiskö? Kun päälleruuvattavia on just esim r12-r134
     
    mikke88 tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Venttiili ei ole varsinaisesti putkessa, vaan kompuran päällä olevassa pulikassa, johon putki tulee kiinni. Maksaa hunajata merkkiliikkeestä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs ebay tai rokkkiauto mahdollisesti
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lancia Lybra, nimenomaan Euro 3-versio 2-litraisesta bensasta - aika hiljaista on vaihtoehtoisten lähteiden tarjonta. :)

    Kyllähän tuohon tekaisisi tai teettäisi uudenkin venttiilisysteemin, mutta käyttikseen haetaan nyt pienemmän vaivan tietä - ei aleta purkamaan puolta systeemiä tuon takia ihan helpolla. Eli jos sen vuotavan venttiilin päälle olisi saatavilla valmiina joku korkin tapainen, niin sillä mentäisiin, mutta taitaa mennä tekemiseksi, jos muuta ei löydy. Eli korkki, jossa sopiva kierre, ja sinne pohjalle sopivaa materiaalia oleva o-rengas, luulisi toimivan? Jostain vain pitää kaivaa sopiva kierretappi, jos valmista osaa ei saa mistään.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Noiden täyttöventtiilien ulkokierteet (ei siis sielun) lienee aikalailla vakiot? Jos ovat, niin mikähän se mahtaa olla?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä siihen korkki pitää löytyä, jos kerran täyttöletkunkin saa kiinni.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Löytyykin, mutta se lialta suojaamaan laitettu muovikorkki tuskin pitää mitään ainakaan kovin pitkään.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Saa niitä metallisiakin ja tiiviisteelläkin.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No nyt aletaan päästä asiaan! Mistä?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se on normaali SAE1/4 täyttöliitin, niin joka helvatan kylmäkone on niitä täynnä. Eli vaikka multa tai jostain kylmälaitehuollosta. R-134 aikaan se liitin jossain vähän suureni, niitä ei oo niin paljon tarjolla, mutta ilppiromua löytyy varmaan asentajilta, jossa on tulppia. Se tais olla sama sama ku R410 vehkeissä.
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Katsotaan nyt. Vein ehkä vähän oikeampaan ilmastointihuoltoon, jossa kokeilevat vielä vaihtaa sen venttiilin. Edellisessä paikassa olivat huuli pyöreänä, että ei kai niihin mitään venttiileitä saa, uusi letkusysteemi kaikkineen vain kokonaan. Ilmeisesti ilmastointihuoltokoulutukseen ei kuulu muu, kuin ohjeistus, että pistä letkut tohon kiinni ja paina tosta.
     
  14. 80Kaitsu

    80Kaitsu 1st gear

    Ajoneuvoilmastoinnin luvissa ei käydä itse asiassa sitäkään, käyttökoulutuksen antaa huoltolaitteen maahantuojan edustaja. Pelkkä kahdeksan tunnin koulutus siitä, kuinka vaarallista ainetta R134A tai R1234YF on verrattuna hiilidioksidiin. Ja loppukokeessa kysytään "saanko tyhjentää ilmastointijärjestelmän ilmakehään; Kyllä vai ei."

    Sitten on kylmäkonemiehet erikseen yli tai alle 3:n kilon lupineen ja huoltomittariston käyttöosaamisineen. Heitä saatetaan tavata elinympäristöissään kylmäkonehuollon liikkeissä tai marketin kylmäaltaan toisella puolella. Erös yksilö ojensi minulle mökkireissulle kaapin perältä hieman tuoreempaa maitoa kun kaupan koneet olivat helteissä tiltanneet.
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No niin, kuntoonhan se tuli sielu vaihtamalla. Laskun perusteella vaihtoivat molemmat. Entinen kupli, tämä ei, ja kylmää tulee, kun kylmää tilaa. Reilut 160€ oli lasku, mutta ainettakin oli mennyt 700g. Ilmeisesti sielun vaihto on ammattitaitoa vaativa työ, koska itse vaihdettu jatkoi vuotamista, mutta tämä ei.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tohonhan on olemassa myös työkaluja joilla sen sielun saa vaihdettua ilman kaasujen poistamista

    Kuulemma yleisin vuodon syy on sielut
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siihenhän on se aataminaikuinen testi että laitetaan räkää siihen sielun reikään. Niiku junnuna pyörän venttiiliin. Jos ei irtoo ni juo vaikka sitä tuoreempaa maitoo ni sitte on sitkoa.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se oli sitten aikalaillla tyhjäksi päässyt
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei tarvittu räkää, kylmä-ainetta tai öljyä (mitä se vihreä mömmö sitten onkaan) oli venttiilin kolossa sen verran, että kupliminen näkyi. Ja olihan sitä vihreää mömmöä siinä venttiilin ympärilläkin, että ei paljon tarvinnut arvailla.

    Tyhjä oli, mutta kupli vielä eilen illalla, eli ei ihan tyhjä.
     
  20. ileumi

    ileumi 1st gear

    No tämä? Ranskis-Japsis paku päästi talven aikana kylmäaineet ulos. Keväällä täyttö ja kylmäntulo kesti viikon!

    No sen jälken paikallisella Tojota-huollossa vian etsintää. Vuotoa ei löytynyt alipainetesterillä/typpitäytöllä ja haistelijalla. Tästä on kulunut nyt kolme viikkoa ja kylmää puskee edelleen. Itelle tulee mieleen, että oisko tuon eka täytön jälkeen voinu jäädä tuo täyttöventtiili vuotamaan?

    Oon nyt omistanut neljä ilmastointilaitteellista autoa, joista tämä oli jo kolmas mikä prakaa. Paskoja vehkeitä!

    -ile-
     

Kerro tästä muillekin!