Kaasuttimen oikea mitoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja coupe, 31.12.2018.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  2. Lassi

    Lassi Gearhead

    Muokattu: 6.1.2019
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ainakin vanhempien BBD kaasuttimien neulat ja suuttimet ovat ”kiven alla”. Miten lie Rochesterit ja Autolitet? Sitä vain mietin, että kun tässä asennuskohde on jotakin muuta kuin alkuperäisen korvaus, niin olisiko Holley 350cfm kaikessa yksinkertaisuudessaan helpoin sovitettava ja säädettävä?
     
  4. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Entäs Weberin 38DGMS ? Niihinhän löytyy hyvin niin pää- kuin lisäilma-, sekä tyhjäkäyntisuuttimiakin.
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ääni tälle. Säätöosien ja huolto-osien saatavuus on hyvä. Eikä yleensä vaadi paineensäädintä.
     
  6. MadMax

    MadMax Gearhead


    Joo, kyllä minäkin tuota Holleytä äänestän. Juurikin säätöosien ja tiedon saatavuuden takia. Eikä se huono keksintö ole muutenkaan, puolenkymmentä vuotta semmoinen on jo tuolla Chevellen konepellin alla viihtynyt, enkä näe mitään syytä vaihtaa. Pikku miinus, noissa Holleyn omissa suutinsarjoissa ei tule niitä ihan pienimpiä suuttimia mukana, eli tuossa 350 cfm mallissa jo vakiosuuttimet ovat pienemmät kuin säätösarjassa tulevat. Eikä tuo omakaan himpun pienemmistä pääsuuttimista luultavastikkaan pahastuisi...Siellä ne vielä kumminkin kaupan hyllyssä ovat.

    Minun näkemykseni mukaan, tuo Autolite 2100 olisi se paras. Johtuen kahdesta eri syystä. Toinen on kokovalikoima, sitä on runsaasti. Toinen syy, annular boosters. Elikkäs ne sellaiset hajottimet, jotka eivät Holleyn tapaan ole vain yhdellä kanavalla josta seos tulee, vaan useammasta pikkuruisesta reiästä jolloin se seos tietenkin on hienojakoisempaa. Niin, ja nehän ovat ainakin valtaosa ellei jopa kaikki juurikin tuolla Holleyn "pulttijaolla". Miinuksethan ovat, että mistäpä tuollainen uusi? Valmistus lopetettu kait 70-luvun taitteessa. Eli useimmat jäljelläolevat ovat enemmän taikka vähemmän väljän läppäakselin holkituksen tarpeessa. Ebayssä toisinaan muuten käyttämättömiä pyörii...Toinen paha miinus, mistä suuttimia. No toki, voipihan niitä jostain lykyllään löytyä. Jos ei muualta niin toisista purkamalla. Vaan tähänkin oli eräällä tietäjällä näkemys. Omaan Autoliten suuttimeen porataan ja kierteytetään Holleyn suuttimen kierre. Sain sellaisen kuvan, että siinä sen verran varaa olisi. Tätä en ole vielä itse varmentanut, eli en tiedä varmaksi sanoa. Tietenkin, Weber:in suuttimien halkaisija on pienempi, eli millinen kierre Autoliten suuttimeen ja kokeilemaan...Power valve taisi jopa olla sama Holleyn kanssa. Ja jos ei, niitä ainakin näkyy olevan saatavilla ihan uutena. Monenlaisia.

    Muokkaus, osaan tehdä hienosti monilainauksia...
     
  7. coupe

    coupe Gearhead

    Joo kyllä tässä Holleyn kanssa mennään. Juurikin tuo yksinkertaisuus, yleisyys ja saatavilla oleva datan määrä puhuvat sen puolesta. Tässä koko kuviossa kun noita muuttujia riittää niin mielellään ottaa jotain sellaista minkä suurella todennäköisyydellä pitäisi toimia hyvin.

    Niin ja jos tuo nyt sattuisi osoittautumaan oikein hyvin soivaksi systeemiksi niin kuka sitä tietää miten paljon tässä vielä sekoaa ja innostuu sitten vaikka heittämään Sniperin siihen sitten lopulta:

    https://www.holley.com/products/fue...ion/sniper_efi/sniper_2300_2bbl/parts/550-849

    Mutta, se olisikin sitten jo ihan uusi tarina...
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...turbo...
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    ...bloweri...
     
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

    EI.

    MOLEMMAT!!
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Rochester 2G/C/V:hen ja mitälie variaatioita niitä vielä muita onkaan, saa ainaki aivan täysin säätöosia ja vaikka mitä, ihan etanolinkestävänäkin. Osaa circle-track luokista ajavat myös tuolla kaasuttimella, eli jo se pitää kysyntää yllä. Ei varmasti ois mikään pöllömpi valinta.
     
    kime2 tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Holleyn kaikki perusosat kestää E85 kanssa, ei tartte erikseen sen takia osia ostella.
     
  14. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Niin kuuluuko perusosiin nuo kohot? perus muovikoho ei kestä etanolilla vaan E85 imeytyy sisään.
     
  15. Tämmöinen sattui tulemaan vastaan Aliexpressissa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    carb carby carburettor CARBURETOR vergaser fit for 2100 FORD 289 302 351 JEEP 360 ENGINES 2 BARREL 1964-1978 for 2150 to Israel

    Eikös tämä ole semmoinen Autolite?
     
  16. Katselin tuota Kiinan Autolitea, että toi voisi olla hyvä Slantissa. Googlailin hiukan aihetta. Tarttee tämmöisen adabterin:

    [​IMG]
    Virtaukset olisi hiukka enemmän:

    2-Barrels

    273 ~ {1964 thru 1969}
    Carter BBD {1.437" Throttle Plates x 1.063" Venturi}.......... 275 CFM Rating

    318 ~ {1968 and up}
    Carter BBD {1.437" Throttle Plates x 1.186 Venturi}............ 285 CFM Rating


    vs:

    Kinuskin ilmoitus:

    Venturi size 1.08 ,300 CFM 2 Barrel 2100 Carburetor

    Slantti-foorumilla on kokemuksia:

    "You will want a 3 stage valve from a '75 Jeep with a 304. I am also useing the stock '75 Jeep jets. Some of the Jeep sites recommend that you go 2 steps leaner, and that's with mild 258's. The fuel mixture is just fine on my basically stock 225.

    Make sure the carb has "1.08" stamped on the side. A smaller number is OK, a bigger number may not be. Remember Ford used these carbs on everything from 4 bangers to the 460 and the "1.08" is the venturi size in inches. That is what I am using. The "1.21" is the next lager size and are fairly common on F-150s with the 351(w/m)/352/360 engines. For adjustments settings after a rebuild, use the AMC 290/304 settings.

    Also I would suggest the electric choke. The water heated version doesn't get hot enough to open the choke fully. Well, eventually it does, but it will take a long time. Also there is really no "ported" vaccum port on this carb like the BBD's. So I run my car without the vacuum advance. The Jeep guys report better results with a Transdapt adapter over the Mr Gasket one. The bottom of the Motorcraft is not the same as a Holley 2300 so they can have vaccum leaks. I made my own adapter so I didn't have that problem.

    I really like the MC2100 I have on my engine. A noticable improvement over the BBD that I was running. Works great."


    Onko jollain täällä?
     
  17. MadMax

    MadMax Gearhead

    Kummallinen yhteensattuma, että juurikin tätä(kin) aihetta pari päivää sitten taasen mietiskelin...

    Kuten jo Miguelos huomasitkin, kyllähän se sen kopiolta kovasti vaikuttaa...

    Kiinnostaisi tietää, jotta miksi useimmiten tuota 1,08 versiota näihin pienempiin koneisiin suositellaan. Itselläni on sekä noita 1,08 versioita, että yksi 1,23. Eli se toiseksi isoin, FE:n päältä lähtöisin. Ja vaikka tuota isompaakin käsissään pyörittelee, niin väkisin tulee mieleen että voisikohan sekään hirveän huono olla...No, voi tietenkin. Mutta siis homman pointti oli siis se, että johtuuko tuo paremmuus muista kaasuttimen sisäisistä mitoituksista (tyhjäkäynnit, siirtymävaiheet sun muut...) vaiko ihan vain kurkun koosta. Jota sitäkin suuresti noiden hajottimien pitäisi anteeksi antaa.

    Vai onko taas kyseessä toisinaan Ameriikan maalla vallitseva mentaliteetti, tämä on hyvä koska tämä toimii tässä vaikkei sitä mihinkään suuntaan säädä...

    Niin, ja noihin Autoliteihin saa muuten ostaa kaksivaiheisia powervalvejakin. Vaikka minkämoisia. Se ei mielenkiintoani ainakaan vähennä. No joo, niinhän tuossa lainauksessa taisikin lukea, että jopa kolmevaiheisia.

    Tässäpä olisikin mielenkiintoinen testi. Ottaisi ja investoisi uuden tiivisteen kanteen, neulaventtiilin ja sen powervalven. Istuttaisi ne ensin tuohon pienempään kaasuttimeen, kokeilisi ajella muutaman viikon, ja sitten siirtäisi samat osat isompaan ja taas ajelua. Ja kun tuo isompi ei sitten kumminkaan toimi, niin olisipahan muutamia muitakin säätöosia mitä kokeilla. Tulisipahan selvyys tähänkin mieltä askarruttaneeseen asiaan.

    Ei ehkä ihan lähiaikoina, mutta ehkäpä joskus vielä. Kun eihän tuossa nyt konehuoneessa kököttävässä Holleyssäkään vielä mitään oikeaa vikaa ole...

    Ja jos (kun) jostain löytyy tieto, että saapiko näitä sopimaan E85:tosen kanssa, ja jos se tieto on myöntävä, niin sitten kyllä kiusaus käy vastustamattomaksi...
     
  18. Kopiohan se on ja kiinalainen. Laadusta en tiedä, mutta kinuskit on noita Webereita kopionut hyvällä menestyksellä. Hinta on ainakin kohdillaan, toisessa ilmoituksessa oli US $139.99 ja ilmainen rahti.

    Alkuperäsiä ei ole valmistettu varmaan 40 vuoteen..

    No tehdas on optimoinut sen kaasarin koon koneen mukaan. Näitä versioita on sitten aika hulvaton määrä:

    0.098 - 190 cfm, 1.01 - 240 cfm, 1.02 - 245 cfm, 1.08 - 287 cfm, 1.14 - 300 cfm, 1.21 - 351 cfm, 1.23 - 356 cfm, 1.33 - 424 cfm

    Tohon kiinan ilmoitukseen pikkukorjaus: 1.08 - 287 cfm (eikä 300cfm, kuten he mainostaa).
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Kestää, ei imeydy.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kovaa kamaa tämä E-85 muoveille, ainakin joillekin niistä. Penkitin eilen uusimmat ruiskusuuttimeni samalla tavoin kuin olen penkittänyt aiemmatkin. Mittalasina oli 300ml muoviastia joka oli peräisin muinoisesta valokuvalabrastani. On se bensaa kestänyt. Vaan tenubensan jäljiltä oli tänään yön jälkeen harmaan läpinäkymätön ja säröillä. ABSsia luultavasti moinen astia.
     

Kerro tästä muillekin!