V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. ...keskustellaan..;)
     
    xarper tykkää tästä.
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Joo ei taida olla IR-setupilla ajelijoita. Oikeestaan tässä vaiheessa kiinnostaa vain, antaako ir niin paljon tehoa ja aluetta kuin simulaatiot lupaavat ilman, että hissutteluominaisuudet kadulla ja katsastuksessa loppuvat. Oikeastaan mitään uutta ei ole tullut tietoon. Eikös 4/7 pakopulssiongelmaakin voi parantaa 4/7 swappinokalla ettei paukauta peräjälkeen samaan kollektoriin ja onhan se mun järjen mukaan näissä ongelma millä tahansa setupilla. Ir kurkuilla noita voi jopa yrittää rikastaa ongelma-alueilla.

    Nyt on karkeesti 500ft-lb/500hv. IR (2300 cfm) enemmän 4200rpm> ja maks 555ft-lb/570hv samoilla kaluilla ja sarjoilla.
    Ainoastaan tuon takia tätä suunnittelen. Mutta vertailevia dynotuksia ym. ei tunnu löytyvän mistään.

    Drag racekäytössä ajellaan niillä systeemeillä mitä tiedetään, osataan, mikä on sallittua, mitä saa, mitkä on käteviä säätää, mihin on rahaa, mikä on kilpailukykyistä ja millä muutkin ajaa. Kultturia se suurelta osin on.
    Sama katuautoissa ja varsinkin. Luulen et nää on yhdessä painava syy, miksi enemmän (onko näitä yhtään?) ei näy ir systeemejä.
    En siis ihan vielä syö ajatusta, että eivät toimi kadulla.

    Voisi myös käyttää IR ruiskusysteemiä, mutta taitaa tulla vielä kalliimmaksi, paitsi säätöjä hakiessa. Toisaalta siinä on nollasta lähdettävä säätämään..
     
  3. puna niska

    puna niska Gearhead

    Minä en kyllä tommoseen tötterö imariin miettis mitään muuta kun ruiskua.
    Yhtä kyrväkkään näköisiä mutta nuin pitkässä juoksussa katu veivaamista ajatellen LUULISIN ruiskun voittavan kymmenen nolla
     
    valtope tykkää tästä.
  4. valtope

    valtope Gearhead

  5. Minusta tuo Fordin esimerkki kertoo, että ei sen asian kanssa stressata. Siinä voisi olla parempi toi 4-2-1 tyyppinen sarja, kuten siinä kuvassa?

    Tuosta nokasta, niin onko sellasia custom grind nokkia hiottu Oldsiin? Chevyssähän sitä on ollut tehtaaltakin.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Eiköhän tilauksesta rahalla saa. Howardsilta aikoinaan kyselin ja saa mitä vaan kunhan pysyy listatuissa lobeissa mistä niillä on masterit. Oli tarkoitus mekaaniset imunokat ja hydy pako.
     
  7. Varmasti saa..Ei sen valmistaminen ole sen kummallisempaa. Lähinnä ajattelin vain, että onko joku joskus moista testannut Oldsissa.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Voi olla että joku joskus on. Mut noin yleisesti chevrolet on noin 2500 x testatumpi:oops: no eihän niissä konseptissa eroa ole, paitti 23 vs 6 venttiilikulmat
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiinalaisella Fajsilla on näköjään DCOE ja mikä se toinen olikaan, yhteensopivia läppärunkoja. Voisin kuvitella jotta ilman kaasutinvelhoa sähköruiskun (joka näyttää melkein aidolta) tuunaaminen on kertaluokkaa helpompaa.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kun ei tarvi oll ees customi kun saa ihan hyllykamana 4/7-swappinokkia Oldsiin.. Rullana, mutta kuitenki hyllykamaa. Ja niitä on ajossa, ainaki yks ihan Suomenmaallakin.

    Plus Mustangiin mahtuu 180-sarjat, löytyy ihan Suomenmaalta niitäkii..
     
    saresks tykkää tästä.
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Joo tossa 180 egee kpl suomesta. Ja kunnolla tehtynä 8 x suppilot, 8 x ISOT suuttimet, kunnon 8 sekventaali ecu, pa-järjestelmä, suorasytkä crank triggerillä, jne yms ++. MUTTA ajettavuuden löytäminen on 20 tankillisen jälkeen ehkä helpommin löydetty ja helpompi toteutus traction controllille. Ja tankit oli vähän alakanttiin. Toisaalta, olen tuolla koe-alustallani ajanut jo 10tkm kaasarin säätöjä ettien.
    Vastustan kuitenkin tuota digitaalista paskaa ja maailmanloppu on lähellä.

    Plussana noista tulee niin matala setup, että mahtuu ilman reikiä peltiin.


    [​IMG]
     
    Muokattu: 31.7.2019
  12. Siksipä kysyin tätä, kun en tiennyt. Mikähän tuo valmistaja on?

    No hyvä, jos joku on saanut sopimaan.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi sen ruiskun tehdä ilman digitaalista paskaa ja jos luonto antaa myöten ajaa tuhansia kilsoja säätöjä hakien, nämä ”analogiset” ruiskutukset voisi olla myös sun juttu. Mulla on ollut näitä sekä batch fire, että sekventiaalisina.

    [​IMG]
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tässä kun tuli noi swappinokat puheeksi niin voisko joku vääntää mulle rautalangasta mitä hyötyä siitä on

    1 8 4 3 6 5 7 2 - Tossa tulee 8-4 ja 5-7 peräkkäin samalle puolelle

    1 8 7 3 6 5 4 2 - Tossa tulee 7-3 ja 4-2 peräkkäin samalle puolelle
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Olihan se vanha Holley commander/projection analoginen myös. Itestä tiedä, mutta tunnen erään, joka sulkeutuisi kuukaudeksi oskilloskooppiensa kanssa kammioonsa ja tulisi ulos valmiin toosan kanssa. Ihan vain siksi, että analoginen. Tuossa olisi kova sana simuloitu ohjaustilanne, säästyisi aika monta tankkia.. Kuvassahan näkyy puolijohde, onko 555?

    Toi Kaasen mottihan on piilotunnelram. Toimisko yhtenäinen suodatinkotelo kaasarien päällä jonkinlaisena plenumina nykyautojen tyyliin? Jos tulee tarve imaista hetki sitten ulos syljetty seos takaisin.. no eihän se oo ir sit enää..
     
    Muokattu: 31.7.2019
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämmösen stimulaattoriin ei tarvitse kummoista määrää komponentteja. Juu, 555 ajastimilla on suuttimet ajastettu.
     
  18. Jos tarkoitat air boxia, niin kyllä sitä jotain hyötyjä saadaan. Sellaset on nykyään joka IR-ruiskuraaserissa. Siis tähän tapaan:

    [​IMG]
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Ei muuten vissiin mitään liittyen pakopulsseihin tai seosrosvoukseen plenumissa, mullakin tuli ajatusvirhe. Hyödyt liittyy lähinnä muihin juttuihin, googlessa luki kampuran värähtelyihin ja taimmaisten sylinterien lämpiämiseen.
    Tri-y:llä saa näköjään aika kivasti tuota haittaa eliminoitua kun tuota nyt joutui ajattelemaan.
     
  20. Näin minäkin tuota ajattelin.

    Graham Bell siinä virittäjän käskirjassa oli joskus testaillut eri tyyppisiä sarjoja ja 4-2-1 oli monesti parempi kuin 4-1.
     

Kerro tästä muillekin!