Tehokas pulttipyssy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja f34, 15.2.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos olettaisi että pomppaaminen lisää vääntöä 50% verrattuna siihen että se 70 kg vaan lepää varren päässä, niin se olisi luokkaa 1000 Nm.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    70kg metrin varrella pompaten, tuohan on 700Nm vääntö. Vaike arvioida pomppauksen dynaamista vaikutusta?. Onhan se jotain noin pienelle koneelle, mutta luvatut 1390Nm taitaa olla vain mainosta.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Päädyin tän ketjun mainonnan uhriksi. Piti hommata tuollainen Mini Monster pulttipyssy, mutta päädyinkin tähän https://www.silikotek.fi/index.php/tuote/kstools-mutterinvaannin-1-2-monster-1690-nm-515-1210/Kovat arvot luvataan, saas nähdä mikä oikeasti on. Tällä hetkellä on ihan perus Blue Pointin ja väsynyt Chicago Pneumaticsin pulttipyssy, kummallakaan ei oikein tiukassa paikassa tee mitään. Tuo pikku Monsteri olisi tietty hyvä ahtaisiin paikkoihin, mutta toisaalta useammin taidan tarvita ihan kunnollista normaalia pulttipyssyä, siksi päädyin tähän. Onkos kellään kokemuksia tästä?
     
    Muokattu: 29.7.2019
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ainakin vanhempi malli meni edellisessä duunissa huonoksi ~vuodessa. Mutta varmaan hyvällä huollolla pelaa pitkäänkin harrastekäytössä. Tehot aika yläkanttiin luvattu ja omasta mielestä vähän kohlo käyttää :)
     
  5. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mistä muuten olette ostelleet noita tuumakokoisia voimahylsyjä? Pitänyt jo kauan hankkia, mutta kun on olleet noi pulttimopot niin mopoja, ettei oikein vielä ole tarvetta ollut. Nyt asia alkanut taas kiinnostamaan. Ihan peruslaatuisia haen. En mitään Snap On tasoa tarvitse näissä.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Ahvenistolla, ja ennen sitä, vaihtelin autoon pyöriä. Tuolla Ryobilla aukasussa käytin sitä kolmostehoa, eli voimakkainta (kakkosella ei auennu....). Kaikki aukes aina heti.
    Kiinni laittaessani, ilman jatkoa, voimahylsyllä, oli kakkonen hyvä. Tarkistin momenttiavaimella, että oli noin 10-12kpm:n välillä, riippuen siittä, kuinka pitkään tärytti. En ketaakaan kahta sekunttia enempää. Eli renkaan vaihtoon soiva peli.
     
  7. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Rupee sähkökoneet olemaan ihan asiallisia. Pähkäilin Miwaukeen ja Hikokin välillä. Hikokis oli ollu paremmat numerot ja 2x18v akut. Toki ampeerit jäi sen verta pienelle että saman aikaa kestää kuin 18v 5amp. Otin Milwaukeen kun sitä osasi tuttu suositella. Hyvin lähti napamutteri auki. Tätä edelsi tilanne kun kolmas vääntövarsi (kamasa)meni poikki 2 vuoden sisään. En usko että paineilmalle pärjää tehoissa jos vaan paineita saa yli 10bar, mutta helppo kuljettaa mukana.
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Napamutterin kanssa oli sellaset talkoot reilu viikko sitten, että tuli googlailtua Dewaltin pienelle akkumopolle isompaa kaveriksi.

    Tätä on tullut mietittyä jo pitkään, mutta kun Dewaltin DCF899 950Nm runko maksaa Suomessa n. 300e ja harrastekäytössä tarvetta on aika harvoin niin on jäänyt tilaamatta.
    Malli Googleen ja kappas, englannista löytyi sama kone kotiin kannettuna 185e.

    Ei tuollakaan kuuhun lennetä mutta uskoisin että omiin tarpeisiin riittää pitkäksi aikaa.
    Vielä kun 5Ah akun löytäisi jostain järkevään hintaan.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vieläkö on saatavilla?
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Kannattaa nopeasti tilata kun on viel eu maa, sen jälkeen tulee alvit tullattavaksi.
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Pertti K tykkää tästä.
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt oon tuota Ryobia käyttäny miltei joka paikassa (kasvaa kohta käteen kiinni). Se kolmeasentoinen voiman säätäjä on jatkuvassa käytössä.
    Nyt irrotin koiranluuta Golfin tukivarresta, ja kolmosella lähti hyvin aukeemaan, mutta sitten pysähty, enkä heti vetäny takasin. 10mm pultti katkes! Eli kyllä siinä jonkun verran tehoja on. Oppirahat piti maksaa. Alkaa pikku hiljaa selkiään, mihin se pystyy.
    Kakkosella pyörän muttereita kiristettäessä muutamalla iskulla tulee noin 12kpm. Kolmosella on irronnu kaikki tähän asti. Ykkösellä vedän iholle. En antas pois enää. Minunkäyttööni erin omaanen ostos (Minkälaista olikaan ennen Ryobin pulttipyssyä?) Monsteria en oo vielä oikeesti tarvinnu.
     
    Filth ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Pistin helikoilin ,kun porasin vähän sivuun. Motonetissa oli kalliimpi sarja (en ostanu), kuin paikallisessa Hämeenkyrön liikkeessä.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Joku täällä sano, että isommalla akulla kone antaa suuremman iskuvoiman, kuin piennellä akulla?

    Mulla Ryobi ei saanu yhtä pyöränpulttia auki, 1,5Ah akulla. Hain sitten Monsnterin varalle, mutta koitin ensin vitosen akulla Ryobia, ja hienosti aukes! Oli tehossa ihan huomattava ero! Eli ainakin pulttipyssyssä kannattaa pitää isoo akkua, jos vaan mahtuu. Molemmat akut oli just ladattu täyteen.
    Sitten joutu Monsteriakin käyttään, kun Ryobi ei mahtunu. Oli ykkös asennollakin tosi hätänen laite. Näyttää siltä, että katkasee 10mm:n pultin ihan ykköselläkin (nyt aukes helposti). Kun vähänkin vetiliipasimesta, niin oli heti tehot päällä. Eli ei oo oikeen tunnokas liipasin, vaan kaikki tai ei mitään. Mutta aukes välitömästi. Golfin koiranluun irrotin vakaajatangosta oik. puolelta. Ryobissa on tunnokas liipasin, ja jo sillä voi säännöstellä iskua. Sen koiranluun alapään irrotin nyt Ryobilla. Kolmosella ensin liikkeelle, ja sitten kakkosella, ettei katkee. Kun tuli pikkusen ulos, ja alko tiukkeneen, niin rasvaa väliin, ja edestakasin. Nyt ei katkennu. Toiselle puolelle laitoin laakerilukitteen kanssa Helikoilin.
    Terävät äänet molemmissa koneissa. Ilman kulosuojaimia ei tee mieli hakkuuttaa.
    Sillä Milwaukeen akkuräikällä oli hyvä kiertää edes takasin vakaajan kumin pannan ruuvia. Vähän hankalia, kun korimutterista tulee kierrettä paljon ulos, eikä pääse millään putsaamaan, ja kuraantuva paikka. Jatkossa ei oo samaa ongelmaa, kun laitan pulttiin mutterin, ettei tarvi ruuvia mutterin läpi kiertääpitkälle, vaan voi mutterilla kiristää pannan. Tilaa on jättää ruuvinpää siihen. Katsuri voi ihmetellä, että miks ruuvi ei oo pohjassa.....
     
    Muokattu: 8.8.2019
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Puuilossa oli suht edukas Tamforce 1017Nm, 1/2", 139€.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Akun kapasiteetti ei ole mitenkään suorassa kytköksessä sen antotehoon. Ongelma on muualla, jos uusillakin akuilla saa aikaan tuon eron.
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mullon tommonen 800 nm vääntävä Husky ihan vaan 8 baarin paineilmalla. Hirmu pieni kooltaan.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Ei kai pitäs, mutta just ladatulla pienemmällä akulla ei pultti hievahtanukkaan, ja isommallla akulla aukes heti. Uudehkoja akkuja molemmat.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei varmaan suorassa, mutta voi kai silti kapasiteetiltaan erikokoisten akkujen välillä olla eroa myös max. tehossa.

    Oliko @valpas niissä merkitty sitä antotehoa? Minäkin vähän pettynyt olen tuohon Ryobin tehoon, väittäisin että ei luvattua 400 Nm anna. Ajattelin jo että vaihdanko merkkiä suosista ennenkuin kerään niitä sen enempää. Mulla ei ole siihen kuin se pyssyn mukana tullut pikkuakku.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Voihan noissa erikokoisten akkujen rakenteissa olla eroja. Tulee watit toisesta livakammin vrt käynnistysakkujen starttausteho.
     

Kerro tästä muillekin!