Sebring -03 2.0 Autostick

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja yason, 8.8.2019.

  1. yason

    yason 1st gear

    Tulipas ostettua tuommoinen Sebring kolmosautoksi, vähän kuin projektiksi. Olen Chryslereistä aina pitänyt, ja tykästyin jostain syystä tuohon yksilöön. Konehan on speksien mukaan tuhnu, mutta ei tuo nyt tien tukkeeksikaan jää. Kylmästöintikin toimii, ja auto on päältä ja sisältä yllättävän siisti. Kilsojakin vasta 160tkm. Jäi edelliseltä omistajalta vakituisesta ajosta sytytyshäiriöongelman takia, mihinpalaan myöhemmin.

    Pitää kuitenkin ensialkuun etsiskellä uudet renkaat alle, vaihtaa yksi tukivarsi, ja pari muuta pientä juttua ja aloittaa perushuollolla, öljyineen ja suodattimineen. Mutta tyhmien kysymysten esittämisen aloitan jo etukäteen!

    Jos on jotain tyyppivikoja, jotka kannattaa hoitaa kuntoon tai tarkistaa, esimerkiksi jokin tunnetusti hajoava anturi tai apulaite, niin tietäisin napata etukäteen mukaan, jos halvalla törmään?

    Oliko 2.0-koneella samat sludge- ja vesipumppuongelmat kuin 2.7-koneella? Voiko odottaa sen syövän öljyä?

    Mitenkäs helpolla tuo kone sietää E85:ia? Kokeilemalla selviää?

    Onko ovien meneminen itsestään lukkoon ominaisuus vai vika? Avaimia ei kannata jättää autoon, koska auto keksii hetken päästä laittaa ovet lukkoon mitään kyselemättä. Tekee tuota nimittäin ihan moottori käynnissäkin... Muissa autoissa olen korkeintaan törmännyt siihen, että ovet menevät lukkoon, kun autolla lähdetään liikkeelle.
     
  2. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mulla oli 2,7 alle 200 ajettu se vei öljyä pirusti ja helvetisti kaikkia sähkövikoja , sähkölasit , koelaudannäytöt,ajovalot ym . Muutenhan toi on mukava ajolleen , ottaisin vieläkin jos pitäis valita vain ajo-ominaisuuksien perusteella.
     
  3. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Täällä -04 muuten samoilla spekseillä. Mittarissa 236tkm nyt, ollut meillä parisen vuotta ja hankittaessa oli 209tkm. Normihuoltojen lisäksi mennyt molemmille puolille raidetangon ulommat päät ja kuskin puolelle yläpallo, kannattaa samassa tilanteessa tilata rockautosta asennusvalmis ylätukivarsi palloineen. Nokka-akselin asentotunnistin piti myös vaihtaa. Sähköt pelaa muuten kuten pitääkin.

    Öljyä menee litra ehkä desi tai kaks päälle 10tkm. Ajo enimmäkseen max 15km suuntaansa. Yleensä reilusti alle 15km. Tässä kuulostaisi olevan kylmänä piston slapin kaltaista ääntä koneesta mutta se loppuu joutusaan. Pcv kannattaa tsekata että päästää ilmaa vain yhteen suuntaan ja että yleensä päästää ilmaa läpi, eli venakopan päältä löytyy moinen ja siitä lähtee pieni putki kaasuläpälle menevään putkeen.

    Loota pelaa sujuvasti ja sen öljynvaihdoista kannattaa pitää huoli suodattimineen. Motonetin mag-1 on käypää öljyä.

    Renkaathan ne meni vaihtoon itselläkin. Kesäksi hommasin netin perusteella :D Landsail 388:t orkkiskoossa 205/60/16 ja oon tykänny. Talviset onkin tuumaa pienemmät.
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Takaiskarien yläpäät lahoaa alta jos ne on alkuperäiset alumiiniset.

    Apulaitehihnan kiristäjä on ihan rimpula ja se muovipyörä saattaa murtua siitä.

    Takaovet ruostuu saumoista.

    Takaikkunoiden sähköt hapettuu ja ikkunat lakkaa toimimasta.

    Moottori saattaa alkaa kolistaa kylmänä kun isoja kilometrejä mittarissa ja mäntä pääsee liikkumaan pytyssä hieman poikittain. Ns. Piston slap ilmiö.

    2.0 ei oo sludge ongelmaa. Sama kone myös Neonissa. E85 kone sietää kyllä muutossarjan kanssa ja noin 60/40 seosta ilman muutossarjaakin.

    Ovien lukkoonmeneminen kuulostaa vialta. Ei noissa pitäisi olla automaattilukitusta ellei ole jälkiasenteinen varashälytin.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Itellä tollanen vara-autona jolla ajetaan vain kun muut on paskana. Keväällä sen taas leimasin mutta ennen leimaa piti helmoja hitsailla. Helmojen sisältä löytyi uretaania tms töhnää ja sen takia ne helmat oli hapantuneetkin ilmeisesti, ihme aivotus ton uretaanin tunkeminen kotelon sisään?
    Tekniikka toimii edelleen ihan hyvin ja mittarissa huimat 240 000 kilsaa. Lootassa mullakin Mag1 mutta sen kanssa on LubeGardin mustaa lisäainetta.
    [​IMG]
     
  6. asperiini

    asperiini Gearhead

    Pojalla ollut nyt kolme vuotta tämä huonomaineinen 2,7 litrainen. Näitähän saa lähes ilmaiseksi kun kaikkia pelottaa tuo öljyongelma. Mitään muuta kuin itseaiheutettuja vikoja ei ole ollut, itseaiheutettuina on mennyt akku ja rengas. Omistaja ei osaa mitään autolleen tehdä joten on vaan ajanut ja tankannut ja tuonut mulle kerran vuoteen öljynvaihtoon. Joka vuosi on mennyt kerralla läpi leimasta. Oliskohan kuitenkin niin että tuo sludgeongelmakin koskee lähinnä niitä joihin ei ööliä koskaan vaihdeta tai käytetään jotain halvinta kuraa?
    Tällä kokemuksella sanoisin että pikkurahalla sai autoa enemmän kuin uskalsi toivoa.
    Ainakin poika on ollut laitokseen tyytyväinen.
     
    xarper ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. yason

    yason 1st gear

    Apulaitehihnan kiristäjä on hyvä huomio. Ajattelin aloittaa jakohihnan ja vesipumpun uusimisella, koska ei ole tietoa edellisestä vaihdosta. Samallahan uusii sitten tuon.

    Loota on ollut positiivinen yllätys. Peittoaa monet eurooppalaiset tuon ikäpolven neliloviset.

    Mistä päin kannattais etsiä ajovaloumpioita? Toinen puoli on jo ihan sumuna ja toinen hyvää vauhtia menossa. Virosta saa edullisesti uusia USA-umpioita, mutta noita ei kai saa asentaa Suomessa edelleenkään euroautoihin? Löysin käytetyt, jotka on paremmat kuin nykyiset, mutta ilo ei noiden alkuperäisten ikäisten umpioiden kanssa liene pysyvää sorttia. EU-umpioita ei näytä olevan missään ja jos olisi, niin hinta olisi varmaan luokkaa järkyttävä.

    Toi lukkosysteemi täytyy tutkia. Voi olla että haitarikumien sisällä kulkevissa johdoissa on jotain mätää. Entinen omistaja varoitteli, ettei kannata jättää avainta autoon ja enkös vaan onnistunut siinä heti seuraavana päivänä. Auto oli käynnissä, puunasin apukuskin sivuikkunaa ja länttäsin oven kiinni... ja eipä auennut ulkokahvoista. Vaikea ajatella, että tuo olisi ominaisuus... :)
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Sludge ongelma tossa 2.7 koneessa on pitkälti sen perua jos jakopään kopan sisällä oleva vesipumppu alkaa vuotaa öljyn sekaan eikä öljyjä vaihdeta. Se pumppu kannattaa aina tsekata noissa 2.7 koneissa.
     
  9. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Bildesbasen.se tilasin itse umpion. Ruottalaista purkutavaraa, kuvaus ja tuote vastasi kyllä toisiaan. Hyväkuntoisen tilasin ja sain. Pörhöllä ei ollu varastossa silloin umpioita mutta hinta oli. ~850€...
     
  10. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Aloita se lukitus ongelman ratkominen tosiaan sieltä kuskin oven haitarikumin sisältä. Itse olen lähes kaikki johdot sieltä kolvannut kuntoon. Mulla oli chrysler foorumilla kuvia joskus, mutta ei taida enään löytyä.
     
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Eikö nykyiset valomääräykset ole helpottanu tuota umpioasiaa.. tilasin USA:sta Voyageriin uudet umpiot eikä katsuri sanonut mitään. En tiedä, katsoikokaan mitä niissä lukee
     
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ongelma on siinä ettei jenkkiumpioissa ole valonsäätöä joka pitää Suomessa olla.
    Tuskinpa sitä moni inssi jaksaa tarkistaa, mutta aina on se mahdollisuus.
     
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mulla oli tuollanen 02 vuosimallin 2.0 jotain 6 vuotta.
    Tuossa onkin mainittu moni juttu, ja ei tuossa neloskoneessa kait ihmeempiä lastentauteja ole.
    Mitä nyt tässä muistan probleemia niin
    - takaiskarien yläpäät, ei ollut kalliit ja pahat vaihtaa. Tosiaan alumiini murenee kun on terästä vasten
    - tääkin jo mainittiin; takaoven "pyöränkaari" ruostuu
    - kusikn oven johdot läpiviennissä murtuu, mulla alkoi vain 1 sähkölasi temppuilemaan
    - sytkän pätkimistä oli mutta korjaantui kun vaihtoi tulpanjohdot, helppo homma
    - 1 raidetangon pää meni
    - olikohan se yläpallonivel kun antautui; vaihdoin koko tukivarren

    Pahin oli kuitenkin sitten loppupeleissä kun helmat ruostui sisältä ulospäin. Jos oisin tuon ilmiön tiennyt niin olisin aikoinaan kotelosuojauksen suorittanut. Helmat vaihdettiin pajalla, ja en tiedä miten ois onnannut sitten se suojauskaan ilman rälläköintiä kun sisällä oli tehtaalta jotain uretaanin tapaista eristeenä.
     
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Menee OT:ksi mutta rysleri taitaa harrastaa tämmöisiä virityksiä ihan tehtaalta. Le Baronissa on takapyöräkoteloon tungettu tehtaalla jätesäkki, jossa on rasselia ja kotelosuojaa, äänieristeeksi. Luulin ensin että se on suomipojan viritelmä, mutta onkin ihan aito neekerkäsi ratkaisu kun niitä alko löytyyn useemmasta yksilöstä. :wc::poff:
     
  15. yason

    yason 1st gear

    Nonih, vähän osia hankittu hyllyyn ja kirkkaat umpiotkin löysin edullisesti. Piti siirtää auto tallille, ja eihän se käynnistynyt. Pyörittää vaan. Bensa ei haise, joten joko bensaa ei tule tankilta päin tai ecu ei ruiskuta.

    Bensapumppu käynnistynee, kun laittaa virrat päälle? Jääkö käymään vai käykö vain hetken, jos ei starttaa? Koitin kuunnella takapenkki irti, mutta en ole varma, kun en päässyt lähemmäs kuuntelemaan. Autossa kun surisee käynnistäessä muutakin enkä tunne Ryysselin äänimaailmaa vielä riittävän hyvin. Pääseekö pumpulle käsiksi jostain päältä päin? Takapenkin alla ei ainakaan näkynyt huoltoaukkoa, homma menee vähän hankalammaksi parkkipaikalla, jos pitää laskea tankkia...

    Pumpun sulakkeen numeroakaan en löytänyt ohjekirjasta? Matkustamon sulakeboksin kannessa oli ystävällisesti luettelo sulakkeista, mutta fuel pumpia ei mainittu siinä. Liekö sitten moottoritilan boksissa, jossa taas ei ollut luetteloa.

    Työkaluja ei pihalla ollut, joten jatkotutkimukset myöhemmin. Olikos noissa jo OBD-II -porttia?

    Kampiakselin asentotunnistinkin voisi kehittää tuollaisen no startin. Pitää selvitellä. Oliks jossain päin tunnettua nettiä ladattavissa Chryslerin huoltomanuaaleja, niin voisi vähän tutkia ennen kuin hutkii?
     
  16. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Siitä sitte valitsemaan oikee huolto/korjaus manuska.

    http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/Service Manuals/
     
    yason ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. z 900

    z 900 Gearhead

    Se säätö on samanlainen moottorilla ja käsisäädöllä se vaan otetaan irti se käsisäätö ja vaihdetaan moottori tilalle. E merkinnän puute voi kuitenkin olla ongelma koska kun kysyin asiaa niin se pitää olla jos se on ollut uutenakin.Näin ainakin mulla katsuri sanoi kun kysyin.
     
  18. yason

    yason 1st gear

    Kiitos! Aivan mahtavaa! Otan muutaman muunkin kiinnostavan mallin manuskat heti ja säilön hautaan asti!

    Sebring ei käynnistynyt starttisprayllakaan, ja nyt käytin lukijassa, niin P0340 siellä odotteli enkä yllättynyt. Huomenna tutkimaan, mitä nokka-akselin asentotunnistin sanoo, jos sanoo mitään.
     
  19. z 900

    z 900 Gearhead

    Mulla on aina varalla nokan ja kampuran tunnistin. Oma obd lukija on myös.
    Kerran kyselin korjaamolla että mikä tunnistin pysäyttää ajon niin nämä kyseiset anturit
    keskeyttää matkanteon.
     
  20. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Itellä kun nokka-akselin anturi alkoi temppuilemaan niin sytytti vikavalon ja oltiin limp homessa. Kiekat ei noussu yli 3000 mutta ajamaan pysty.
     

Kerro tästä muillekin!