Mittarien jännitesäädin Imperial -61

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pptalo, 1.8.2019.

  1. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kaikki paitsi latausmittari mykkänä. Epäilen että olisi jännitteen säädin (5V säädin) kuollu tai kosketus häikkä. En löytänyt se näköistä osaa ja äsken guuglettelin ja jos oiken tajusin niin saattaisi olla lämpömittarin sisällä.
    Onko tietoa missä mahtaa olla?
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Imperialissa toi jännitteensäädin on tosiaan sisäänrakennettu sinne lämpömittarin koteloon eli vaatii koko mittarin purkamisen. On kyllä tehtävissä mutta vaatii tarkkaa sormea sillä se mittari on myös valaistu elektroluminenssilla ja ne pienet vastuslangat katkeaa helposti. Se on kyllä mahdolllista ohittaa ja tehdä sinne tuo konversio. Mittariin tulee 4 piuhaa. Musta tuo 12v, punainen vie 5v muille mittareille. Valkoinen on valaistus ja violetti anturi.
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itsekkin ko ongelman kanssa painin. Säädin tosiaankin asuu lämpömittarin sisällä. Tekee ihan samaa duunia, ku ne ulkoisetkin "purkit". 5 volttia ei riitä, vaan mittareitten toiminta jää vajaaksi. Shopmanualin mukaan muunnin toimittaa keskimäärin 7v ja säädettävällä tasavirtamuuntajalla tosiaankin 7v sai mittarit nousemaan ylös asti.

    Noilla Migueloksen vinkkamilla lutikoilla on taipumusta kuumentua ja "palaa" kojelaudan alla, eikä 5v riitä noissa 59- 63 mopareissa (Imperial) liikuttamaan neuloja koko skaalaa.

    Itte olen kallistumassa säädettävään 12- 7v muuntimeen, joka mahtuu hienosti kojelaudan alle ja saa suomestakin oisko clas ohlson parilla kolmella kympillä, jos ei sit haluu tilata ebaystä.

    60- 63 lämpömittareita löytyy aika nihkeesti maailmalta ja kunto on aina arvoitus. Itellä on 2 joista toisessa on virtamuunnin ja toisessa mittari sökö.
     
    Muokattu: 2.8.2019
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Jaa se tartteekin 7V. En oo tullut mittaileeksi kun mulla toimii. Mutta ei nuo kyllä mihinkään pala jos ne on oikein asennettu ja oikeenmallisia, myös amppeereilla on merkitystä sillä noitahan saa eri amppeereilla. Tossa ohjeessakin on yksi virhe eikä ole käytetty lämpötahnaa ton siilin ja regun välissä. Moparissa lisäksi sähköt on niin paskat että sitä ylijännitettä voi päästä mittaristolle herkästi, joka rikkoo paikkoja. Lue amppeerimittari syttyy palamaan.
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juuei oo omakohtasta tietoo noitten lutikoitten palamisesta (kaverin puolesta kirjottelen:rolleyes:)
    tiedän vaan niin käyneen. Unohtu mainita edellisessä viestissä, että koko mittaristo on syytä laittaa kunnolla kojelautaan ruuveilla, ku mittaristo maadottuu sitä kautta.

    Kokemuksesta tiedän, että jos mitsku ei saa maita, ni säädin työntää 12v mittareille ja neulat näyttää "täyttä" kunnes vastuslangat palaa poikki. Jännitteensäätimen lanka palaa poikki viimesenä. Toivottavasti ketjun alottajalla tapaus ei ole tämmönen.:(
     
  6. Poke

    Poke Gearhead

    Tuosta digitaaliregulaattori päivityksestä:

    Omassa mopessa (Fury 65') 5V:n regu ei viisaria liikuttanut. 7V ei ihan riittänyt. Syy on se, että vielä tulee katkaista wanhan alkuperäisen sisään integroidun lämpövastusregulaattorin lanka. Sitten kun mitään vanhaa yhteyttä ei ole, ja vastusmittarilla se todettu, ja näin ollen ei tule jännitehäviötä toimii se 5V:lla.

    Sitten säätelin bensiinimittarin lämpöjousta (jos on säädettävissä mittarin takaa) ihan koepenkissä pöydällä näyttämään oikein 5 V:lla, kun bensiinianturi osoittaa puolta tankkia (n.23 Ohm), ja täyttä tankkia(n.10 Ohm), tyhjä (n.70 Ohm).

    Ja koska samalla jännitteellä pitäisi sitten saada lämpömittarikin näyttämään oikein kun vesi on n.+100C. 5V ei kuumemittarin neulaa nostanut. Ilmeisesti väärä lämpöanturi paikoillaan. Laitoin toisen, 8V regulaattorin itsenäisenä lämpötilamittarille. Nyt lämpömittarikin näyttää suurinpiirtein oikein.

    Ja digitaaliset regulaattorit pitää maadoittaa huolella, etteivät ne kuumu ja lopeta yhteistyötään.Mittariklusteri sekin tulee maadoittaa huolella ja laitoinkin aivan oman maadoituskaapelin piirilevyn maadoitusruuvin alle.

    Ampeerimittareita ei olisi pitänyt lanseerata autoon. Jos liittimiin tulee huono kosketus vastuslämpö tuhoaa mittarin ja mahdollisesti koko auton. Siksi on tärkeää puhdistaa liittimien kosketuspinnat huolella. Jos liittimet tai niiden jalat ovat rikkinäiset tulee ne uusia. Erääseen 62' furyn ampeerimittariin rakensin tukevat jalat. Lähes kaiken voi korjata tai korvata ehjällä, mutta jos tuli pääsee irti on homma ohi.

    Yleismittari on suurin apu vastuksia mittaillessa. Ja vastuksia on mahdollisesti jokaisessa liittimessä ja kontaktipinnassa.

    Poikkipalaneen vastuslangan olen kerran korjannut pienellä kuparilevyn palasella litistämällä wolfram -langan päät väliin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Poke sanoi "Ja digitaaliset regulaattorit pitää maadoittaa huolella, etteivät ne kuumu ja lopeta yhteistyötään.Mittariklusteri sekin tulee maadoittaa huolella ja laitoinkin aivan oman maadoituskaapelin piirilevyn maadoitusruuvin alle."
    Joka on aivan oikein, mutta ei nuo regulaattorit ole mitään digitaalisia vaan aivan analogisia laitteita. Ei sillä bittejä käsitellä vaan ihan analogisia suureita, voltteja ja amppeereita ja resistansseja.
     
  8. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kiitoksia kommenteista. Tilasin 3 sarjaa komponentteja Partcolta

    Nyt alkaa kalastus, tämä homma jatkuu parin viikon päästä.
     
  9. Poke

    Poke Gearhead

    Niimpä kyllä. Ja se mittarin alkuperäinen ns. "lutikka" ei ole ensinkään jännitteen säädin vaan virtapiirin katkoja.

    Laitetaan vielä pyynnöstä tähän linkki ko. jännitteen säätimen data sheettiin:
    https://www.engineersgarage.com/sites/default/files/7805.pdf
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä noita saa nykyään ihan digitaaleinakin. 78xx sarjasta löytyy myös vaihtokelpoiset hakkurit, jotka ovat "digitaalisia". Mutta just niissä on jäähdytystarve olematon verrattuna vastaavaan perinne"analoogiin".
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  12. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    Multa muuten löytyy uudet korkeajännitesauvat imperialin mittaristoon, jos joku sattuu tarvitseen...
     
  13. pptalo

    pptalo Gearhead

    Huomenna alan testailemaan. Varmistetaan vielä konkan paikka, onhan 5v ja maan välissä?

    Kokeilen ensimmäiseksi laittaa uuden säätimen vanhan rinnalle purkamatta mittaria. Jos ei toimi, kokeilen syöttää jännitettä muille mittareille paitsi lämpö. Jos ei edelleenkään mikään toimi varmaan luovutan
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Summassa sohiminen ei yleensä tuota onnistunutta lopputulosta korjauksessa.

    Jos kyse analogisen 78XX sarjan regun konkasta, niin perussääntö on, ettei ulostulossa saa olla suurempaa konkkaa ku sisäänmenossa. Jos ei oo kahta konkkaa, niin jätä ilman.
     
  15. pptalo

    pptalo Gearhead

    On konkkia useampiakin, mutta tän ohjeen mukaan meinasin kokeilla ja tässä on käytetty vain yhtä konkkaa.
    http://www.moparts.org/Tech/Archive/elec/11.html
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On ihan ok, kun mennään tekstin mukaan. Eli konkka sisäänmenokarvaan. Kuvassa epäilyttävästi laitettu ulostuloon, tosin epäselvä kuva.
     
  17. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kiitos.
    Tein helpoimman kautta ja vein mittariston taakse vain 6v karvan.
    Laiton 6v regulaattorin kun tosta jännitteestä on hieman eri mielisyyttä, laitoin puoleenväliin kun veikkaukset oli 5-7v,
    Muuten toimii hyvin paitsi polttoainemittari näyttää liian vähän. ;)
    Täytyy illalla käydä tankkaamassa tankki täyteen niin selviää senkin toiminta. Anturi sekä tankki on uusia. Johdon maattamalla mittari menee pohjaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tosta 5V regusta saa helposti ylöspäin säädettävän, kun vastusjaolla (trimmeripotikka) siirtää maakarvan potentiaalia ylöspäin.
     
  19. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Juu, mutta kun on löytynyt sopiva vastusjako kannattaa mitata resistanssit ja laittaa vastukset ilman ensimmäistäkään trimmeripotikkaa jos haluaa sen virityksen pitkäikäiseksi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!