-54 windsor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Pientä edistystä motin purkamisen suhteen... vihdoin kerkesin tallille ja sain purettua dampperin ja laipan kanssa meinas tulla itku....oli sitten saatanan lujaa kiinni, onneksi lopulta antautui, lämmittämällä ja ulosvetäjällä :)

    Nokkaketju rattaineen je pelteineen pois , kampura ja turbiini pakettina pois..ja samalla irroittelin turbaanin.

    Seuraavaksi lohko pukkiin kiinni, niin pääsee mäntää irroitteleeo_O.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FuryIII '71, Gary Grand, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Hienoa, että on taas edennyt.:cool:

    Millaista tekniikkaa meinasit käyttää tuon jumiutuneen männän irrottamiseen?
     
  3. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ajattelin kokeilla suoraan sylinterin lämmitystä "toholla" ja sit mäntään kylmäspreytä??? Ja "kevyesti" lekaa perään...
     
    palontie ja LPV tykkäävät tästä.
  4. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Siinä se vihdoinkin on:)
    [​IMG]

    Sylinterit on hyväkuntoiset, kiiltävät ja sileät.
    [​IMG]

    Ja männän liotukseen laitoin automaatiöjy/asetooni litkun jos olis edes pientä apua..
    [​IMG]
     
    ImpJay, teehoovee, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Kyllä siitä vielä moottori tulee, jos ei muuta niin 5-pyttynen:D
     
    maxvo2 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ei epäilystäkään;)
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ehkä mäntää vois koittaa tuonne kampikammion suuntaan, eikä ylös, vois selvitä pienemmillä vaurioilla?
    Vaan onkohan suuremmin väliä, koneistusta ja uusiä mäntiä vaatinee noiden ruostuneiden osalta jokatapaukksessa, vai kuinka?
     
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Juu, mäntä on melkein ala-asennosssa, ei tartte paljon liikkua kun putoo pois.
    Tarkoitushan olis sadaa ehjänä pois tämä jumissa oleva mäntä, mutta jos ei onnistu, sitte uusin kaikki ja hoonautan pytyt..

    Taitaa mennä muutama ventiilikin uusiksi....

    Näytti ebayssä olevan orkkis mäntää sarjaa myynnissä
     
  9. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ja mäntä lähti , kun spitaaliselta kädet, pytylle riittää kevyt hoonaus riittänee...:D:D
    [​IMG]

    Männänrenkaat on melko jumissa,täytynee laittaa seuraavalla käynnilla likoomaan, jotta sais nätisti irti:)
    [​IMG]

    Näköjään kyseinen mäntäon saanut kipiää alapäästä, tuskin on haittaa, viilalla terävät pois reunasta...
    [​IMG]
     
    Gary Grand, palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. No askel kohti 6 pyttyisyyttä..:D

    Jos meinaat tuosta männästä vielä toimivan tehdä, niin millaista tekniikkaa meinasit käyttää männänrenkaiden irroittamiseen?

    Auttaisikohan tuossa joku erilaisempi lähestyminen..Esim. maito..
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hauskan näköinen tuollainen 50-luvun mäntä, jotain muuta kuin nää nykyään suositummat ahtamiseen altistettujen koneiden männät.

    Voihan tuosta viimesestäkin männästä vielä toimivan saada, mutta jos meinaat konetta ahtaa niin ehkä harkitsisin uusia mukeja, että männänrengasurat yms asiat olis kunnossa varmasti?
    Samoin porausasiat, ehdottomasti suorat ja pinnanlaadultaan virheettömät poraukset olis mun mielestä hyvä lähtökohta. Toki jos ne sellaiseksi lähtee pelkällä hoonilla niin mikäs siinä.

    Hyvä juttu kuitenkin että kaikki näyttää olevan ok eikä mitään lisävauroita löytynyt.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Irtoaisiko männänrenkaat antamalla lämpöä. Teräksellä ja alumiinilla on erilaiset lämpölaajenemiskertoimet.
     
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ei tarvinnut lämpöä...paripäivää liotin automaattiöljy/asetooni litkussa, ja klapi männänpäälle, napakka isku pajavasaralla ja irtos...
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, hyvä kun antamani vinkki automaattiöljy+asetoniseoksesta pelasi, mut tarkoitin että renkaat irti männistä, kun näyttäisi kuvien perusteella olevan aika napakan näköisesti.
     
  15. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Sori, luki viki....ne renkaat on kyllä napakasti kiinni ja on seuraavaksi ohjelmassa, kokeilen samalla setillä...

    En huomannut mitata mäntiä olisko stanu koossa, mutta on alkuperäinen, kun on 4jällä renkaalla,
    kun tarvike on 3lla renkaalla.

    Edit: ei taidakkaan olla nos mäntiä???
     
    Muokattu: 21.8.2019
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pysyy ne öljyt alakerrassa kolmellakin männänrenkaalla, kun kerran olet paineistamassa yläpuolen koneellisesti.
     
  17. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Jos ja kun uusia/NOS osia tarvitset, niin kai tunnet Andy Bernbaumin firman?

    https://www.oldmoparts.com/parts-engine.aspx

    Tässä puljussa on se hyvä puoli, että jos vain kerrot mihin autoon/Vm ja koneeseen olet osia ostamassa, niin saat varmasti oikean osan. Nämä heput tuntevat 30-50-luvun Moparit.

    Mäntäsarja näyttää olevan 246USD, runkolaakerit 125USD/setti ja venttiilit $12,50/kpl.
     
    sleepercooler ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. sleepercooler ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Senverran että männästä ei lähtenyt kaikki renkaat ehjänä, kaksi män poikki....:mad:

    Täytyy nyt sit tuumailla noitten mäntien kanssa, uusiiko pelkät renkaat ja hoonaa pytyt vai uusitaanko kaikki esim. ylikoko männät ,renkaat ja lohko koneistajalle poraukseen...

    Tai jos ton ahtimen saan hommattua niin tarteeko jotkut spessu männät??
     

Kerro tästä muillekin!