Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Poliisi ei epäile rikosta ja tekee normalin kuolemansyy tutkinnan. Kyl noi tulee aika hyvin tutkituiks normi kuolonkolareissa ilman onnettomuustutkintakeskustakin.
    Myös tän päivän hesarissa puhuttiin kiihdytysajoista otsikossa.
     
  2. Sutkale

    Sutkale 1st gear

    Aika helvetin ikävä tapahtuma, mutta silti taitaa olla vaarallisempaa ajella tuolla yleisillä teillä liikenteen seassa normivauhtia kuin +300 km/h lentokentällä.

    Itse ajanut tuolla etuvetovolvolla monia +200 mph vetoja ilman "ongelmia". Lainausmerkeissä siksi, että Hallin kentällä 333 vauhdissa irtosi oikean puolen sisälokari ja teki pahaa damagea eturenkaalle, onneksi ei puhjennut. Eli kamppeiden pitää olla kunnossa.

    Mitä itse koittanut tästä onnettomuudesta kaivella tietoa, niin juutuubissa joku varttiveto, jossa auto pomppii kuin jänis. Tässä voi olla syynsä, jos kerta auton on nähty niiaavan voimakkaasti eteenpäin jarrutuksessa.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyllä sillä nyt vaan on merkitystä jos jää pieniä lapsia ilman isää. Ei voi muuta sanoa kuin voimia läheisille :(
     
    Muokattu: 19.8.2019
    päivystäjä, Powerstroke, Camino'79 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mites se yksi chevy joka karkas maaliviivan jälkeen...vauhtia tais olla yli 230 ...pyöri melko pitkään sekin.
    Ja se ihmisen selviytyminen ei ole pyörimisen matkasta kiinni...ehkä enemmän tuurista...mutta ilman kaaria ja kunnon penkkiä ja vöitä sillä tuurillakin on heikommat mahdollisuudet olla uhrin puolella...
     
    Muokattu: 19.8.2019
  5. 4G63

    4G63 1st gear

    Ite kävin lauantaina ajamassa nopeusajoa ekaa kertaa pudasjärvellä, radalla on lyhyt jarrutusmatka. Ajoin ekalla ja ainoalla vedolla 316kmh 1300metriin. Testasin juurikin jarrutusmatkaa ja auton käyttäytymistä jarrutuksessa. Siellä on kaksi mittauspistettä
    ensimmäinen 1300 ja toinen 1600m. Aloin jarruttamaan hiljalleen ettei rengas vaan menisi suttiin, 1600metrin kohdalla oli vielä 240kmh vauhtia vasta kahdensadan nopeudessa aloin painaa reiluummin jarrua, auto menikin lopussa soralle. Useampia lähtöjä en saanut kun jäi kakkonen jumiin.
     
    DslCat tykkää tästä.
  6. 4G63

    4G63 1st gear

    Pudasjärvellä en ainakaan ilman jarruvarjoa olisi ajanu 1600metriä
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eräs iso ongelma meidän moottoriurheiluharrastajienkantilta on se, että lajejamme tutkitaan ulkopuolisin voimin suurennuslasilla ja mikroskoopilla, varsinkin, jos jotain tapahtuu, tai melkein tapahtuu, josko sukellus,- tai jossain ratsasteluharrastuksessa sattuu vahinko, voivotellaan, että joskus vain sattuu, mutta jos moottoriurheilussa sattuu tapaturma, on lehdet mustanaan kielteistä palautetta, jopa aivan valheellista tietoa, jota taas miiljoona lukijaa uskoo sinisilmäisesti. Viimeinen absurdi tapahtuma oli Airiston veneturma, jossa kaikkien valtalehtien mukaan suurinopeuksinen "muskelivene" ajoi purjeveneen päälle, ja taas saatiin hyvä syy inhota muskeliveneitä, koska ne ovat vaarallisia ja aiheuttavat ongelmia. Todellisuudessa vene oli kerrostalon mallinen 48 ft Fairline targa viime vuosituhannen puolelta, huiput ollut kai uutena 33 knots, käytännössä kulkunopeus 20- 25 knots, mutta pääasia oli, että syy vieritettiin kovaäänisiin muskeliveneisiin. Harmillinen tapahtuma tämä Audi- juttu, voimia omaisille ja kavereille. Ja vanhanliiton harrastajana toivon nopeuskilpailuihin osallistuville vastaavan katsastuksen, kuin kiihdytysautoihinkin vaaditaan.
     
    sdfsd, Custom_Rod ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pudasjärven kenttä on pari kilsaa, että ei tota jarrumatkaa liikaa jää nopeille laitteille. Lappeenranta on noin 2500m, wikipedian mukaan.
     
  9. DslCat

    DslCat Gearhead

    OT: Tuttua sisäkuvassa - Ecli II ? Nikkikin viittaa samaan pataan kuin pojalla on..
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kukapa tuota tutkisi ja miksi? Kyllä me taidetaan jäädä spekulaatioiden varaan, poliisiakaan tuskin kiinnostaa suljetulla alueella ajettu mälli.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Onko liikennevakuutus voimassa suljetulla alueella? Ropulikumihommissa ei ole, silloin korvaa lisenssi. Näistä väännetään aika paljon ja juuri tuon suljetun alueen määritelmästä. Vääntö johtuu siitä, että liikennevakuutus on paljon kattavampi, kuin lisenssi. Ja vakuutusyhtiö ei tietenkään halua korvata, kuin minimin. Molemmat ovat toki pakollisia kisoissa ja tapahtumissa.
    Vitunkaan väliä oikeasti mutta jos omaiset joutuu kaiken keskellä vakuutusyhtiön kanssa vielä vääntöön liikennevakuutuksen korvauksesta.
    Voimia kaikille, joita onnettomuus koskettaa :(
     
  12. XJR

    XJR 3rd gear

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/89a10c74-ed8a-432d-b417-7b38384bcda8
    "
    Rikoskomisario Korpisammal kertoo, ettei tapaukseen liity mitään rikosepäilyä, vaan poliisi selvittää tapahtunutta kuolemansyyn tutkintana.

    – Kyseessä oli tapaturma. Poliisi kyllä tietyllä tavalla selvittää kuolemaan johtaneita syitä ja esimerkiksi auton käyttäytymistä on jo tutkittu, hän sanoo. "
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä siellä on katsastus, mutta ei siinä pystytä selvittämään voiko autolla jarruttaa turvallisesti 300 vauhdista. Kypäräpakkoa ei ole, eikä siitä olis tässä tapauksessa mitää apua ollut.
    Vaikka olis ollut Linglongit tai pingpongit renkaina, niin tuon matkan kestää hienosti, niissä sentään nopeusluokitus, toisin kuin kiihdtysauton renkaissa ja niillä ajetaan +500.

    Tuolla pitäis olla mahdollisuus kokeilla yhden kerran vähän pienemmällä vauhdilla kihdyttämistä ja hiljentämistä, jos autossa on jotain vikaa niin sen voisi ehkä havaita turvallisemmassa vauhdissa. Mutta kun veto maksaa 20eur ja parin tunnin jono...

    Mimmoiset kaaret mahtoi olla kun auto oli painunut ihan kasaan?
     
  14. jknR

    jknR Gearhead

    Hyvin on kaaret piilotettu. Joku mainitsi että kalajoella oli etupuskuri ottanut asfalttiin jarruttaessa. Tossa oli semmoinen muutaman sentin "lisälippa" tuon puskurin alla joka oli näköjään otettu pois ennen tuota lappeenrannan tapahtumaa.
    [​IMG]
     
  15. miguelo

    miguelo Gearhead

    Jokainen tapahtumaan ajoneuvollaan osallistuva joutui allekirjoittamaan tälläisen vastuuvapauslomakkeen, eli omalla vastuulla vedot vedettiin.
    [​IMG]
     
  16. Sutkale

    Sutkale 1st gear

    Itse olen aina ottanut 1-2 testivetoa pohjalle. Tarkoitus nostaa nopeutta asteittain ja tsekata että kone ja muut skulaa. Moni tulee paikalle yleensä "all In" periaatteella.
     
  17. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mietin miten menee nuo renkaan nopeusluokat eli jatkuvaa ajoa kestää turvallisesti nopeusluokkaan asti, mutta hetkellisesti varmaan kestää jonkinlaisen reilumman ylityksen. Onko jossain tuosta mitään rengasvalmistajan faktaa?

    Ja sit noiden vanhojen 89q audien virittäjät vaihtaa monesti 5-pultti navat turbottamisen yhteydessä, mutta kuvasta näkee että vakio 4-pultti navat tuossa vielä kuitenkin.. Onko tuo heikko lenkki kun mennään 1000hepan voimalla yli 300km/h?
     
    Muokattu: 19.8.2019
  18. Seejii

    Seejii Gearhead

    Liikennevakuutus on joka paikassa voimassa.

    Ajoneuvon omistaja on velvollinen ottamaan liikennevakuutuksen käytti hän ajoneuvoa yleisessä liikenteessä tai ei. Lisenssit korvaa pikku asioita korvaus summa on joitakin kymmeniä tuhansia loukkaantumisiin kun taas liikennevakuutuksessa ei ole kattoa ja liikennevakuutus on samalla vastuuvakuutus ajoneuvon käytöstä.

    Kannattaa siis kiihdytys kisaankin ottaa LIIKENNEVAKUUTUS jos ei jo ole!
     
  19. XJR

    XJR 3rd gear

    Nopeusluokka W = 270km/h https://www.karkkainen.com/verkkoka...MI0-2u3OqO5AIVEpAYCh2xJAPSEAAYASAAEgLQzvD_BwE
     
  20. -tl-

    -tl- Gearhead

    "Auto lähti kuljettajan hallinnasta jarrutusvaiheessa." Miten nuo nelivetojen jarrut? Niitähän ei mitata dynamometrissä edes katsastuksessa. Ei varmaan tarvi isoa heittoa jarruissa että tuollaisessa vauhdissa lähtee kääntään autoa. Esim jarrutasapainosäädin jumittelee vanhemmissa audeissa herkästi.
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!