vanhasta navetasta autotalli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja camino80, 2.1.2007.

  1. kuutio

    kuutio Gearhead

    Noi missä on, tai ollu se vintti mihin on roudattu heiniä joita sitte jostain luukusta tiputeltu alas elikoitten evääks, nii kyllähän niissä harjakorkeus on usein riittävä ainakin henkilöauto+nosturi tilantarpeeseen. Se välipohjan materiaali tosiaan vaikuttaa isosti muutosrojektin järkevyyteen.

    Mikähän olis järkevin tapa eristää tota peltikattoa altapäin? Nytkin ilman mitään lämmitystä ja hyvin tuulettuvana näkyy keräävän kondenssia melkoisia määriä
    Varmaan nyt ainakin jonkun aluskatteen sais välttävästi asennettua ilman katon purkamista vaikka osa kattorakenteista jäiskin "väärälle" puolelle...
     
  2. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos on vanha kivinavetta ja katto huonossa hapessa niin mitä jos purkaa katon pois ja ostaa uudet ristikot joissa tukikorkeudella nostaisi seinää ja vinolla sisäkatolla. Tällöin tulisi äkkiä lisä korkeutta. Toki maksaa tuokin mut kaikki maksaa...
     
    -kk- tykkää tästä.
  3. bathory

    bathory Gearhead

    Tän matalan kivinavetan josta mainitsin aiemmin toisessa päässä on isohko hallin tapainen. Mikä puimurihalli ollutkaan sitten. Harvahko laudoitus ja osittain maa- osittain lankku"lattia". Olisiko ihan tyhmä idea, jos vaan yksinkertaisesti sinne valaisi betoni lattian. Tai siis lankut helvettiin ja joku kaivonkone mies vetäisi maata pois ja sitten perustuksen, mitä siihen sitten kuuluukaan, ja valu päälle.
    Olisi kiva sään suojassa touhuta kovalla pinnalla.
    Ja sitten tulevaisuudessa vaikka rakentelis seinää tms ympärille. Mutta alkuun pääsisi.
     
  4. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Jokunen navetta tullut tyhjenneltyä noin kuin kuvailit. Onnistuu hyvin kunhan ei kaiva liian syvälle sisäpuolelta. Ulkopuolinen salaojitus kannattaa tehdä parin metrin päähän ulkoseinästä. Riippuu tietysti siitä mikä maalaji on navetan alla, onko savi hiekka vai moreeni. Voihan ton ns hallin sisälle tehdä esim seinät parocista, eriste ja palosuojaus tulee samalla.

    Sama pätee vanhoihin taloihin jos on lattiat huonossa kunnossa, vanhat eristeet(sammal/turve)pois tarkasti. Muutin oman mökin romahtaneen rossipohjan, sepelitäytteiseksi kantavaksi laataksi, painumis ja hajuongelmat loppu siihen.
     
    -kk- ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Tein juurikin tuolla tavalla vanhasta kivinavetasta konehallin. Katto oli sortumaisillaan ja vanha välikatto oli paikoin jo tippunut. Sattu olemaan lähistöllä hakkuut metsässä, ajokone tuli "purkamaan" vanhan katon pois. Tais mennä pari tuntia, niin vanha peltikatto ja ruoteet ym. oli nätisti kasalla. Vanha välikatto jätettiin vielä paikalleen. Kivien päällä oli kolme hirttä päällekkäin. Lyötiin vaaituskone tuonne parvelle ja lovettiin moottorisahalla ylimmäiseen hirteen kolot kattoristikoille, jotta saatiin ristikot suoraan, vaikka muu rakennus olikin miten sattuu. Tuohon tuli T-saksiristikot, joissa alapaarre on keskeltä n. 1m korkeammalla kuin reunoilta. Loppujen lopuksi ei kovin montaa työpäivää mennyt kun oli katto päällä. Välikatto tiputettiin viimeisenä, mutta olisi kannattanut tiputtaa samalla kun kattokin ja ottaa kaivuri tuonne sisään samantien, ilman että on mitään kattoa päällä. Kokolailla 4m saatiin sisäkorkeudeksi keskelle.
     
    miguelo, -kk- ja Pannu H-D tykkäävät tästä.
  6. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Juuri noin. Oikeasti muuta järkevää konstia ei ole saada vanhaan rakennukseen lisä korkeutta.
    Kun se alaspäin meno on lähes mahdotonta.
     
  7. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Itse muutin vanhan navetan 80m2 tallitiloiksi 90 luvulla.
    Vanhat lattiat ja karsinat joutu purkamaan sekä sisäseinä pinnat. Tuplakyprokit ja potkupellit alas. Avasin seinän nostoovia varten niin siitä sai kaivinkone kaivettua vanhat lattiat pois ja uudet hiekat sisään.
    Tein myös kuusi uutta ikkunaa ylös käytetyistä lämpölasi elementeistä.
    Väliseinä lähti ja kannatettiin i palkilla noin 200x150x6500. Sen päihin rhs profiilista tukijalat uuteen betonilattiaan.
    Oli hyvä tuo i Palkki koska siihen sai tehtyä laakereiden varassa liikkuvan rissakelkan missä ketjutalja kiinni. Nosturi ei valitettavasti ole koska korkeus tulisi vastaan.
    Uudet sähköt vedettiin maakaapelilla ja voimavirralla talosta. Ulkoseinä on peltiprofiilia.
    Sivuun jäi 20m2 kylmät varastotilat.
    Mitään navetan hajuja ei ollut kun uudet pinnat oli valmiit.
    Lämmitys on vanhalla kaksoiskattilalla ja isoilla pattereilla misssä pyörii glykoliseos. Ilman öljypoltinta kattila luetaan kaminaksi ja saa olla samassa tilassa. Toimii hyvin ja tilan voi antaa pakastua huoletta jos ei ole toimintaa.

    Nykyään betonilattia alkaa olla jo täynnä kraatereita ja maalit lähteneet suurimalta osin. Sen kun viitsisi uusia vielä niin hyvä tulisi.
    Tuo verstas on pelastanut monelta harmilta, ja on ollut yksi parhaita tekosiani.
     
    -kk-, miguelo, mikaa7146 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Itellä ollut suunnitelmissa tehdä halli, Tuurin valutuotteen elementeistä. Kun ei ole sitä vanhaa navettaa mistä tehdä. Nyt on vain yhden auton talli ja kolme katospaikkaa. Kaivinkone ja kuorma-autorempat teen ulkona tai jonkun tutun hallissa.
     

Kerro tästä muillekin!