Camaro 2nd gen jarrutaistelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja GooglePoo, 19.8.2019.

  1. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Eli ongelmana on jarrujen olemattomuus jälleen kerran. Kysympä heti alkuun onko pääsylinteri sökö, jos pulputtaa nestettä säiliössä, kun poljinta painaa. Eli takimmaisen säiliön pohjalta tulee nestesuihku. Nesteessä ei ole ilmaa.

    Speksiä:

    Takarummut vaihdettu levyihin. Combination valve ja uudemman mallin levy-levy-pääsylinteri. Aiempi pääsylinteri teki samaa, joten vaihdoin uuteen ja uusi tekee täysin samaa. Uusi bench bleedattu, jarrut ilmattu. Käsijarru oli persiillään, sen fiksaus tuntui vähän parantavan tilannetta, mutta poljin painuu edelleen pohjaan. Onko tuo uusi pääsylinteri vain suoraan ollut paskana?

    -Jarno
     
  2. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Lisätään vielä, että nestettä ei vuoda mihinkään.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan normaalia.
     
  4. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Tarvinnee ilmailla pääsylinteri uusiks? Onko vielä jotain ilmiselviä juttuja mitä kävis läpi? Tää on tosiaan ensimmäinen 'murican rauta itelle ja kuukauden vasta ollut itsellä, niin paljon on opeteltavaa.
     
  5. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Ainiin, kysytäämpä tarkennusta. Pulputus on normaalia vai uusi pääsylinteri sökönä on normaalia?
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jos pääsylinteri ja proportioning valve ovat molemmat varmuudella kunnossa, ei pitäisi olla isoa ongelmaa. Itse ilmaan nykyisin itse tekemälläni ilmauskannella, jolla painan nesteet piireille suoraan pääsylinteriltä. Mut jos ilmaat perinteisin menetelmin jarrupedaalilla, muista lukita ilmaamisen ajaksi se propovalven päässä oleva nappi vaikka pienellä puristimella tai jollain itsetehdyllä työkalulla (jos alkup. venttiili kyseessä).

    Corvetessa taasen, jossa on 4xdisc tyyppinen jarrujärjestelmä, on tehokkain tapa ilmata painovoimaisesti. Käytännössä siis, pääsylkkä täyteen nestettä, työsylinterin nipat auki ja kahville. Tietojeni mukaan ainoa toimiva tapa Vetten jarruihin, ellei jotain ilmauspumppua, tms. käytössä

    Tänne kirjasin noin 15 vuotta sitten turailujani oman Camaroni ääreltä, kun en vielä ollut autoni kanssa sinut

    http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=11
     
    Muokattu: 20.8.2019
  7. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Pääsylinteri on uusi, mutta proportioning valvesta (combination valvesta) en ole varma. Tuota nuppia en ole saanut juurikaan painettua, välillä tuntuu, että se millin osia siirtyy. Voisihan tuollaisen toki vaihtaa ihan tulevaisuuden varaltakin. Itsellä myös on 4-levyinen tuo. Täytyypä kokeilla tuota painovoimaistakin.

    Tuota sun artikkelia lueskelin pitkällekin yksi päivä, mutten loppuun asti päässyt. Löytyy kirjainmerkeistä. Luo mukavasti uskoa uuteen harrastukseen :D
     
    jakulepi tykkää tästä.
  8. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Joskus outoihin takajarruihin löydettiin vika "hajonneesta" kumiletkusta....
     
  9. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Omat kokemukset alkuperäisten vm. -69 etujarrusatuloiden suhteen on juurikin sen suuntaiset, että painovoimainen ilmaus on lähes ainoa tapa saada hyvä tuntuma jarruihin. Ei tosin ole hätäisen miehen hommaa mutta, jos kaljaa on riittävästi, niin oikeinkin mukavaa puuhaa.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Joo ei se nappi kovin paljoa pohjaan menekään, mutta lukituksen tarkoitus onkin estää sen tulemista ulospäin ilmatessa. Omassa tuo venttiili oli vanha ja väsynyt, täynnä epäpuhtauksia yms. Yritin sitäkin fiksata aikani mm. o-renkaat uusimalla, mutta lopulta ostin kokonaan uuden. Muistaakseni disc+drum ja disc+disc -kombinaatioihin on vieläpä erilaiset venttiilit. Onhan sulla disc+disc- tyyppinen omassasi?
     
  11. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    En osaa tuohon sanoa. Oli tuohon pääsylinterikin vaihdettu disc-disc-mallisesta, joten uskoisin näin.

    https://www.musclecarresearch.com/sites/default/files/images/1979-camaro-valve-kh-combo-2.jpg

    Kuvan näköinen. Eikös tuo proposition valve anna brake-valon, jos liikkuu? Tätä ainakin itse tutkailin pumppaillessa. Ensimmäisellä kerralla tuo oli lukittuna, mutta eipä se sieltä toisella kerralla tuntunut ulostautuvan ollenkaan. Jarruista nimenomaan takapää tuntuu voimattomalta, eturenkaat sain hiekalla jopa lukkoon. Pukkien päällä testattuna yhdellä rauhallisella painalluksella takarenkaita pystyy käsin pyörittelemään, jos hieman nopeampaa painaa tai pumppaa, saa takajarrutkin niin ettei käsin pyöri.
     
  12. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Mä taidankin näyttää tämän muidulle ni saan viettää ihan rauhassa viikonlopun tallin puolella :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Just keväällä vaihdoin rumpujarrullisen 2gen takajarrusylinterit ja jarruputket.
    Painovoima voi olla hyvä apu, mutta paineilmalla toimiva jarrujen ilmaustyökalu säiliöllä on lähes välttämätön kapistus.

    Itse luulen, että sitä ilmaa jää siihen korin jarrulinjan ja perän jarruputkien jakokappaleen väliseen letkuun ja sitä ei saa pois kuin kunnollisella virtauksella. Ensin toinen puoli siten, että tulee varmasti vain nestettä ilman kuplia ja sitten toinen puoli perään. Tarkkana, että säiliö ei tule tyhjäksi.

    Puolelta toiselle hyppely oli ajanhukkaa ja ilma poistui vasta kun otti ulos reilummalla virtaamalla. Jarrunestettäkin meni kyllä lähes pullollinen tuossa hommassa.

    IS
     
    4d sedan tykkää tästä.
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tuo kuvan venttiili näyttää samanmoiselta, kuin omassani oli se alkuperäinen, eli disc+drum. Täällä kun se on näemmä purettuna:
    https://www.musclecarresearch.com/1979-gm-kh-combo-valve-autopsy

    En sitten tiedä, millainen on disc+disc tyyppinen venttiili, mutta se tosiaan eroaa disc-drum:in suhteen. Täällä vähän tarkempaa tietoa:

    https://techtalk.mpbrakes.com/combination-valves/combination-valves
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Minkä laiset satulat takana on?
    Itsellä ollut kahdessa autossa after market takalevyt ja ei nuo ole vakuuttanut.
    Toisessa oli hyvä tuntuma muttei voimaa ja toisessa se käkkärin kautta toimiva kehintä hanurista jolloin polkimen liikematka muuttui.
     
  16. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    En kyllä nyt muista, mutta tarkistetaampa kun pääsen käsiksi taas laitteeseen.
     
  17. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Täytyy koittaa uusiks löytää joku sarjanumero tuostakin, tai vaihtaa suosiolla näihin uusiin aftermarketteihin. Tässä alkaa olla jo savottaa viikoksi :rolleyes:
     
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mulla meni ainakin kuukausi aikanaan :D
     
  19. GooglePoo

    GooglePoo 1st gear

    Mulla olis leimaus vajaan kuukauden päästä :confused:
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Imusihti jo mainosti paineilmatoimista alipaineimausvärkkiä, on hyvä peli kun kaikki on tyhjää, ja ei oikein tahdo saada muuten riittävää virtausta aikaiseksi.
    Jäykkää jarruosien kasaukseen tarkoitettua vaseliinia vielä ilmausnippojen kierteisiin niin hötäsee ilmat pois vielä hätäsemmin.

    Keväällä/kesällä tein sillä alipaineimijällä sekä -74 Firebirdiin ja -77 Vetteen jarrut ilman suurempia tuskia.
     
    Gary Grand, Cam69 ja Imusihti tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!