Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Luinpa läpi tämän ketjun kun viimeyönä mietiskelin, mitä tekisin Mark IV -76 ilmastoinnille. Siitä on hihna irroitettu ja edellinen omistajakaan ei tiennyt miksi. Eli on ollut ilman hihnaa ainakin kuusi vuotta.

    Ymmärsinkö siis oikein, että helpoin (halvin) tapa on poistaa kaikki mööpelit ja letkut, näin aikaansaaden ainakin siistimpi konehuone.....
     
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Minullakin -71 Eldossa ilmastointi, ja itse asiassa koko ACC, lämppäri ja puhallin ollut poissa toiminnasta vähintään 6 vuotta, ilmeisesti pidempäänkin. No, lämppäriosaston sain joten kuten pelaamaan mutta viilennyspuoli on vielä koskematta. Ajattelin pitää kuitenkin palikat paikallaan ja jonain päivänä alkaa sitä rakentelemaan kuntoon. Minusta konehuone on siistimpi kun siellä on kaikki alkuperäisen näköistä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Tuo on kyllä totta. Annetaanpa asian hautua.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miksei sitä voi laittaa kuntoon?
     
    isalmela, sdfsd ja musta pässi tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei mitään järkeä ottaa pois jos sulla on ne kaikki mööpelit tallella. tutki miksi hihna on otettu irti (pyöriikö kompressori, pyöriikö hihnapyörä), tutki vuodot ja laita kuntoon.

    eikö markissa mene joku ooleellinen hihna ilmastoinnin kautta? joku vesipumpun remmi mikä kunnolla vesipumpun kehällä tai vastaava?
     
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Sepä se, miksipä ei. Tätä lueskilin vaan ja vaikuttaa melko sekavalta sopalta.

    Kompura pyörii ja kaikki mööpelit löytyy. Ilmastoinnille on oma hihna omalla kiristimellä. Se on ainoa puuttuva osa, mutta Rockautosta saa kiristintäkin, sekä muita pisteosia ACC- laitteeseen.
    Lähinnä mietin vain jos se on poistettu kun kylmäaine on käynyt vähiin, joten se puhdistus vanhasta mömmöstä voi olla konstikasta, mutta ei ilmeisesti mahdotonta.

    Tarvii tämäkin asia tutkiskella pitkän talven aikana. Kyllä se toimiva ilmastointi suomessakin on ihan jees laite.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Tai sit se on pitänyt pientä mekkalaa ja alkanut jännittämään. o_O
    Itse olen tämän ratkaissut katkaisijalla kun muuten se on aina päällä kun on puhallusta mihinkään suuntaan.
    Tai sitten niinkin yksinkertainen syy, että kiristin mennyt särki.

    Kyllä ilmastointi oiva laite on. Olin aika hämmentynyt aikanaan kuinka kylmää oma mark iii tekikään kun kokeilin kepillä jäätä ja kävin täyttämässä jollain hybridi aineella auton hankinnan jälkeen.
    Nyt odottaa et joskus tulee kylmästöinnin vuoro saada hellyyttä, mutta muuta kivaa ensin.
    Toki ei ole toimivaa lämppärinkennoakaan nyt kun 50v kenno oli eri mieltä ja ratkes jostain saumastaan kun hieman otin paikaltaan lähtöjä kokeilu mielessä :oops::D
     
    xarper, sdfsd, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Tarvii ihan kokeilumielessä hommata kiristin ja hihna. Eihän se vielä juuri mitään vaivaa aiheuta.:odcool:
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Minkälaisen katkaisijan virittelit Lincolniin? Tuossa omassa toimii ilmastointi ihan ok, mutta kompressorin laakeri pitää jo sen verran sivuääntä että välillä vähän hirvittää.
     
  10. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Muistaakseni ihan motonetistä hain sellaisen pyöreän ilmastointikuvakkeella olevan ja kierrätin sen magneettikytkimen ohjauksen sitä kautta.
    Jos epäilee kestoa niin pistää releen väliin, mutta hyvin on toiminut ainakin itsellä. Ei ole mitään hajua kuinka paljon tuollainen ottaa virtaa. Tokkopa ihan mahdottomia.

    Aikaisemmin olin ottanut vain sen piuhan irti kompuralta ettei kytke, mutta tahdoin sen kabiinin puolelle niin kivampi käyttää tai olla käyttämättä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kokeile pihauttaa venttiilistä, jos painetta on edes hiukan niin tulevaisuus on jo paljon valoisampi eikä ole vaivalloinen temppu.
    Jos painetta ei ole, no, sittehän sekin on tiedossa.
     
    elkamiina tykkää tästä.
  12. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Tässä meni nyt vähän aikaa. Mutta. Hihna paikallaan. Kompura pyörii täysin äänettä, eli mahdollisesti kunnossa. Venttiilistä tulee pihaus. Eli ei hirveä paine, mutta pihahtaa ja ainetta lirahtaa.
    Oliskohan tässä nyt semmoinen tilanne, että vaan kylmä karannut järjestelmästä. Vaikuttaisi siltä.
    Nyt kun nää on sen verran utopiaa, niin pitäiskö toi hihna ottaa pois, kunnes saa lisää ainettä järjestelmään? Vai riittääkö pelkän johdon irroitus magneettikytkimeltä?
     
    Muokattu: 30.8.2019
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minä en katsois tarpeelliseksi irrottaa hihnaa eikä johtoakaan. Jos aineet on vähissä niin se ei kytke, jos kytkee niin sittenhän ainetta on tarpeeksi (ettei siihen hajoa).... tosin tuskin sieltä kylmää saa sittenkään vaikka sattuis hetkeksi kytkemäänkin.

    Varmaan kaikkein fiksuin olis tyhjiöidä se ja täyttää korvaavalla aineella, mutta tuntuu olevan ihan venäläistä rulettia suomessa yrittää teettää mitään ton ikäiseen.

    Toiseksi fiksuin olis suoraan itse täyttää (lisätä) korvaavaa ainetta ja ajaa auringonlaskuun, mutta suomessa niitäkään ei saa ostaa kaupasta, vaan pitää kikkailla jotain.

    Oliskojan jollain asiantuntijalla konkreettinen ratkaisu tarjota.
     
    Muokattu: 31.8.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mun reseptit löytyy kyllä tältä palstalta. Mutta eivät tietty ole "bolt on", vaan vaatii investoida välineisiin. Ja ehkä ihan pikkasen opiskella perusteita, niin tietää, mitä on tekemässä.
    Pyynnöstä lisään yv-ketjuun, jossa asiaa on hieman puitu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tai ajaa esim. meille Termo Raskone, Tampere niin koeponnistetaan ja täytetään korvaavilla aineilla.

    Ent. Tampereen Autokylmä/Lumikko Huoltopalvelut Oy
     
    Powerstroke, elkamiina ja xarper tykkäävät tästä.
  16. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    No pirulainen. Otan yhteyksiä!
     
    sibe70 tykkää tästä.
  17. matti R

    matti R 3rd gear

    Minun R107 mersussa oli Isceon49 aineet laitettu R12 tilalle joskus 10v sitten. Tänä kesänä käytin Roihupellon Autokorjaamossa testasivat tiiveyden ja laittoivat Isceon aineet sisään. Hyvin toimii.
     
  18. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Sen verran vielä kysyn täsmennystä, notta nyt kun olen purkanut täysin tuon Lincolnin keulan ja näinollen myös ilmastoinnin osat. (järjestelmä oli ihan tyhjä) Riittääkö kennojen ja kompressorin huuhtelu ja o-renkaiden vaihto, niin sinne voi laittaa minkä tahansa kylmäaineen nyt kuitenkin.Vai, onko letkuja uusittava, kun näytäisi, että niissä nyt ei varsinaisesti ole mitään "vaateita". Parkerin letkuja näyttäisi kaikki olevan.
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vanhat tiivisteet ja letkut ei välttämättä tule kestämään R134A:ta, uudet o_renkaat ja kompura tiivisteet sekä letkut jos mielii käyttää uudempia aineita. RS24 tilalle niinei tarvi tehdä muutoksia , ellei vuoda kun koeponnistaa....
     
  20. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Mulla on tossa omassa Lincossa vaihdettu uusille aineille (r134)... Toteutettu siten että kennot on ollu irti ja huuhdeltu vanhat öljyt veks. Sitten laitettu uudemman mallinen kompura ja tehty uudet letkut, (se matalapaineletku on puristettu siihen alkuperäiseen metalliputkeen mikä tulee höyrystinkennolta) Lisäksi on laitettu tarvikemallin kuivainpurkki painepuolelle. Lisänä mulla on vielä kapilaaritermostaatti laitettu kylmäpuolen metalliputken ympärille katkomaan kompuran virtaa. (ei välttämättä tarvi olla)
    Tiedoksi ettei noisa vanhoissa linclonteissa ole painekytkintä, joten kompura pääsee pyörimään myös tyhjänä
     

Kerro tästä muillekin!