Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sulla meni ohi kuin paska vitusta...
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    FHRA:n kannattaa paitsi vaatia kilpailijoilta liikennevakuutukset, tehdä kilparadan varrelle risteys, josta kisan kuluessa ajatetaan liikennevaloilla tms ohjattua risteävää liikennettä. Näin kilpurit ovat niin lähellä normaalia tieliikennettä, kuin vain voivat olla.

    Ja näin myös mahdolliset henkilövahinkojen korvausehdot täyttyvät.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  3. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Ensin RIP kuskille ja voimia omaisille. Itselle toi ainakin meni tunteisiin vaikken kaveria tuntenutkaan.

    Olen itse ajellut myös mailia ja ollaan järjestettykin ajoja pienemmälle porukalle autokerhomeiningillä. Muutama vuosi taaksepäin yksi Corvette irtosi jarrutuksessa kentästä meidän ajoissa. Ilmeisesti meni takapyörät lukkoon kun siirryttiin jarrulle, incar videossa 339kmh mittarissa siinä kohtaa. Kaveri tutkasi maalipäässä ja sai vielä videolle koko tapauksen. Luojan kiitos auto pysyi pyörillään kun mentiin nurmikolle. Jarruvarjo varmaan pelasti tilanteen ja oikaisi autoa paljon. Kentälläkään ei siinä kohtaa ollut isompia esteitä, yhden valokyltin yli auto jyräs mutta se oli niin pieni ettei rikkonut kuin vähän keulaa autosta. Eli henkilövahingoilta vältyttiin.

    Itse ajoin Hallissa 308kmh kennoihin, motti hajos aika tarkkaan maaliviivalla ja sammui. Kerran koitin vaihteella käymään mut ei käyny ja sekunnin miettimisen jälkeen jarrua pohjaan ilman tehostinta. Joutu muuten sitä jarrua painamaan ihan kunnolla koska tehostin oli pois pelistä. Onneksi Hallissa on pitkä jarrualue ja sain pysäytettyä turvallisesti auton. Muutama sekunti meni mullakin tuon odottamattoman tilanteen miettimiseen jossa auto eteni 85m/s.

    Ei tarvi paljon mennä pieleen noissa vauhdeissa että sattuu pahasti, eikä kuskilla välttämättä ole paljon edes tehtävissä jos tulee joku odottamaton tilanne. Joten en nyt ihan kovasti lähtis kuljettajaa syyllistämään koska monikaan ei taida oikeesti tietää mitä tapahtui.

    Itse olen töissä tiellä/tietyöalueilla niin isompi riski silti mulla on kuolla töissä kuin maililla mitä ehkä kerran vuodessa ajan. Mutta tietoista riskin ottoa se silti on, siitä ei pääse mihinkään.
     
    cutlass cruiser, Jiizeta, Custom_Rod ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Vielä viimeisen kerran:
    Lähde: Liikennevakuutuskeskus.

    "Ajoneuvon eristämis- ja käyttötarkoitus voivat tietyissä tilanteissa johtaa siihen, että vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta vaan mahdollisista muista lisävakuutuksista, esimerkiksi lisenssivakuutuksesta. Tällainen tilanne voi muodostua, jos alla kuvatut ehdot täyttyvät.

    Liikennevakuutuslain 1§:n mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikenteessä silloin, kun sitä käytetään
     liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu- tai testaustarkoituksiin tai  kilpailuun välittömästi liittyvään harjoitteluun.
    Alue katsotaan liikenteestä eristetyksi  kun alue on ajoneuvoa käytettäessä suljettu aitauksella tai muutoin konkreettisesti rakenteellisin ratkaisuin tai  kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva aukoton vartiointi.
    Lainkohdan soveltaminen edellyttää kuitenkin sekä eristämis- että käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti. Tällöin sattuvia vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta.

    Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota liikennevakuutuslain mukaisiksi vahingoiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi:
     vahingot, jotka ovat sattuneet kilpailussa, jossa liikennevakuutuslain tarkoittamat eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät eli ajoneuvoa ei ole käytetty liikenteeseen
    tai  muut kuin ajoneuvolla ajettaessa sattuneet tapaturmat.

    Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot

    Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus"
     
    Muokattu: 26.8.2019
    Custom_Rod tykkää tästä.
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mun mielipide onnettomuuden syynä on jousituksen riittämättömyys ja mahdollinen tekninen vika mitä yllä jo epäilin, muutaman tekijän summa ja fiasko oli valmis.
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    +1 ja itsekkin lopetin hinurikuskina ajot siinä kohtaa kun eräs roskakuski liippasi vt1llä niin liki että työtakin hupparin vetoketju irtosi...
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eiköhän se mennyt sulla ohi, jos et vieläkään tajunnut.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Järjestysmiehet täyttää aukottoman vartioinnin kriteerit paperilla. Järjestysmies saa esim. käydä käsiksi ja suorittaa kiinnioton sekä jopa vapaudenriiston, Vartija ei.
     
    viikinki75 ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Etkai vaan ole lisääntynyt?
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Sekoitin sut itseasiassa toiseen henkilöön. Muistin nimimerkin väärin. En sun (mahdollisesta) jälkikasvusta tiedä. Sorry sekaannus.
     
    MadMike tykkää tästä.
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    päätetään tää offtopic tähän. ja kyllä on jälkikasvua , nuorta aikuista pari.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Miks muuten hinureissa on aina käyttövivut siellä liikenteen puolella?

    Jopa ohjastetaan oikealta malleissa näkyy olevan "käyttöpaneeli" liikenteen puolella

    Siinä mielessä enkuista tuotu hinuri ois hyvä, et on pikkasen kauempana liikenteestä motarin varressa kun siellä penkan puolella työskentelee
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    OT. ei ole läheskään kaikissa... esim omalla vakkarilla oli oikealla plus kaukosäädin. Jos oli mahdollista mä useimmiten laitoin keulan tulosuuntaan...
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Totta. Ja paljon (liikaa?) muitakin oikeuksia on tapahtumaan palkatun järjestyksenvalvojakortin omaavalla henkilöllä. Itse toimin aikoinaan järjestyksenvalvojana.
     
  15. Seejii

    Seejii Gearhead

    Vähän ikävä sanoa, mutta kyllähän tästä ketjusta käy ilmi ettei FHRA ole ajan tasalla. Ei ihme että heti oltiin toteamassa ettei ollut meidän laji. Vähän tuota ihmettelin, syy tuli selvästi esille. Toivottavasti kilpailijat itse ovat ottaneet selvää asioista!

    Luulen AKK:n paimentavan FHRA:n pian ruotuun.
    AKK:n alaisuudessa se kuitenkin ymmärtääkseni on.

    Paljon pienemmätkin organisaatiot ja yhteenliittymät ottavat asioista selvää ja ovat vaikuttamassa asioihin moottoriurheilussa.
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Pakkohan se on sanoa, että oli huippunopeusajot, eikä kiihdytysajot, joissa ajetaan 1/4 tai 1/8 mailia. Eli 400 metriä tai 200 metriä. Ei suuri yleisö tiedä eroa. Monen mielestä kaikki autourheilu on pahasta. Koska uli uli alkaa heti, kun jotain sattuu.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    onko huippunopeusajot FHRA:n alaisuudessa edes? Tai edes tämä kyseinen tapahtuma?
     
  18. KM-Machine

    KM-Machine 1st gear

    Asiaaa! Hätkähdyttävää huomata tätä ketjua lukiessa miten kylmääviä mielipiteitä osalla ihmisistä on, ehkä se kertoo näistä kommentoijista enemmän kuin he arvaavatkaan.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ilmeisesti vähempi, kun sulla?

    Ja olen samaa mieltä tuntemattomien surunvalitteluista. Julkkiksissa/idoleissa, ym. eri asia.

    Itseäni kosketti paljon Ronnie James Dion kuolema, vaikka ei noi yleensä hetkauta juurikaan.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mulla on nolla, siksi sanoin että en pidä itseäni kovinkaan arvokkaana. Voin vielä moottoripyöräillä suht vapaasti ilman että omatunto kolkuttaa, jos joskus tilanne muuttuu esim. mulla on lapsia tai muita huollettavia pitää arvioida uudelleen tilanne ja lopettaa kokonaan tai moottoripyöräillä vain mahdollisimman vähäriskisissä olosuhteissa mahdollisimman vähän.

    ei mua kyllä noi julkkiksetaan ole hirveämmin koskettaneet koska ovat tuntemattomia ihmisiä. Lähinnä siltä osin ettei heidän esiitymisistään voi enää nauttia, vähän sama kuin joku yhtye hajoaisi ja ei enää esiinny.
     

Kerro tästä muillekin!