Puukaasu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Toope, 17.4.2015.

  1. Aivan.Katselin, että siellä oli sen Evo1.2:n käyrät ja se meni just noin.

    Siinä Ylen filmillä oli siinä mielessä paremmat tulokset:

    [​IMG]

    Bensa ja ahdettu puukaasu menee aika samalla tavalla. Mutta on se Fargon lättäpääkutonen erilainen konekin..Lisäksi ihmettyttää tuossa nuo lukuarvot. Tehoarvo bensalla jotain 34 hevosvoimaa. Oikeasti se oli varmaan tuplat. Jospa tuo oli jonkun sortin propagandapläjäys..

    EDIT: Tai niin no..nuohan on varmaan vetopyörätehoja, joten voikin pitää paikkaansa.
     
  2. Tässä on pikkugooglauksella joku lopputyö aiheesta:

    https://www.theseus.fi/bitstream/ha...nergiantuotannossa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Tästä lainaus:

    "Perinteisesti pilkkeet on tehty mittaan tikkuaskin ja tupakkiaskin väliseen kokoon. Nykyisin esimerkiksi ruuvihakkurilla on saatu sopivan kokoista puupilkettä. Pilkkeen tulisi olla tikutonta (holvaantuminen) ja purutonta parhaan tehon saavuttamiseksi. Vaikka lahopuusta ja purusta ei saada kaasuttimessa kunnolla energiaksi muutettuakaan, niin ei niistä pieninä määrinä haittaakaan ole toiminnalle."
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ruuvisyötteinen kattila se vasta hieno olisikin. Ei olisi sadan kilsan välein oltava naama noessa kattilan päällä kolistelemalla holvautunutta hiiltä alas ja kaatamaan uusia pilkkeitä päälle. Joskus kehä I:llä joku vanhempi Wagoneer oli bussipysäkillä polttoainetta huoltamassa ja sen haistoi pitkän matkan päähän. Voi olla, ettei tartte savuviskiä vapaalla ollessaan jos ajaa pilkkeillä.
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Hake ei toimi, paitsi ehkä ihan pienelle moottorille sopivassa pienessä häkäpöntössä. En ihan tarkkaan enää muista perusteluja, mutta jotenkin niin se taisi olla että siinä muodostuu liian pieni sopivan laatuista kaasua muodostava palamisvyöhyke. Mulla on tämä kirja: http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/kirjaesite.pdf . Siinä on aika hyvin selostettu puukasuttimen toimintaperiaatteet ja toimivan laitoksen rakenne piirustuksineen. On kyllä sen verran vaivalloinen systeemi, ettei käyttöautoon kannata harkita niin kauan kuin sopivampaa polttoainetta saa jollain hinnalla.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja kun se koko kasvaa väkisin aina isoksi kaikkine puhdistimineen, niin tässäkin jo aikasemmin esitetty paikalliskäyttölaite generaattorina jolla ladataan auton ajoakku on se ratkaisu.
     
  6. Kai sitä hakettakin on moneen lähtöön. Ainakin tosta linkkaamastani lopputyöstä tuli semmoinen kuva, että on hakettajia, jotka tekee tarpeeksi isoa pilkettä. Semmoinen tavallinen on varmaan liian pientä?

    Ei kai tämmöistä kukaan käyttöautoon edes laita. Saa olla aika kovat lääkkeet, että lähtee talvella kauppareissulle. Harrastushommat on sitten erikseen.
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu kyllä puusilppureita löytyy millä saa sopivan kokoista palaa. Tuossa aikeisemmin esitettyyn ruuvisyöttöön sopiva hake on liian pientä häkäpönttöön.
     
  8. Innostuin selailee tieteellisiä artikkeleita puukaasusta, niin tuli Elsevierin artikkeli vastaan:

    Biomass gasification for combined heat and power generation in the
    Cuban context: Energetic and economic analysis
    (Nestor Proenza Perez, Einara Blanco Machin, Daniel Travieso Pedroso, Justo Jose Roberts,
    Julio Santana Antunes, Jose Luz Silveira)

    Juttu oli täyttä Kuubaa ja niinpä siinä oli tutkimusalustana Zilin kone..Kun siitä oli juttua, niin tässä pari kuvaa siitä artikkelista, jossa näkyy pannun mitoituskin:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  10. Jatkoin aiheeseen perehtymistä. Netistä löytyneessä läpyskässä nimeltä Generator Gas The Swedish Experience 1939-1945 (sivu 236) löytyi kuva turbolla ahtamisestakin:

    [​IMG]
    Siihen en osaa sanoa, että onko joku joskus oikeesti tämmöistä kokeillut. Tuossa varmaan kompensoidaan sitä turboviivettä sillä, että puhaltaa pyttyynkin ilmaa.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Turbon imupuolella oleva vastus saa ainakin öljynkulutusta aikaiseksi. Sikäli tuo ilman puhallus kattilaan on avuksi. Nyt koko kampe paineistuu, joten koko homma voi epäonnistua yhden missä tahansa olevan tiivisteen (tai sen puuttumisen) takia.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vai oisko et turbolla "kattilaan" syöttäen voidaan seosta säätää paremmin noilla 6 ja 7 venttiileillä

    Automaatistahan tollanen ois näppärä tehdä ja lisää vaan vasemmalle jalalle ilmapolkimen
    Oikeella säätelee kaasun määrää ja oikeella seostaa ilmaa sekaan

    Jos vahingossa polkasee jarrutuksessa ilmapolkimen pohjaan kone vaan vetää laihalle, ellei sit varuilta laittaisi 2 toimisen perhosventtiilin et poljin pohjassa tai ylhäällä venttiili on kiinni

    Ilmapolkimelle käsijarru pedaali sopivaan kohtaan, niin saa lukittua sen asentoonsa ja tilanteesta riippuen joko polkasee pohjaan tai lämpsäyttää ylös

    Missäs kaikissa oli niitä polkimia jotka ensin lukittuu ja sit uudestaan painastessa vapauttaa sellaisella taitais saada himmailtua seosta kohdilleen samalla kun kattelee ledirivistöä hud;issa
     
  13. Fiksumpi tapa on tehdä samalla tavalla. kuin siinä Sipilän (ex-) El Kamiinassa, että laittaa sähköisen kaasuläpän ohjaamaan ilman tulemista. Silloin moottorinohjaus katsoo laajakaistalamdalta seosarvoa ja säätää kaasuläpän asentoa sen mukaan.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  14. Noista ledeistä tuli mieleen, että ainakin Amerikassa sedillä on seosmittari, josta seurailee seosta. Tässä esim. ajassa 5.25:

     
  15. Kun siitä Sipilän El Kamiinasta on ollut juttua, niin sen nykyinen kohtalo selviää IL:n jutussa, jossa kerrotaan Sipilän bisneksistä.

    [​IMG]
    "Juha Sipilän häkäpönttöauto ”El Kamina” on nykyään Volter Oy:n omistuksessa. [VOLTER]"
     
  16. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Pikkasen kyllä kärsii tavarankuljetus kapasiteetti, edullisen ajamisen varjolla.
     
    Karpov ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitäpä ei hyvän asian vuoksi tekisi? Se on hlöauto, koska pakua ei saa tuolla viisiin pilata.
     
  18. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Meneekö tosta sitten karmee dieselvero?:D
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitäpä sitä ei hyvän asian vuoksi... itsekin joskus pohdin pickupin kaasutusta, mut kun sen pullon paikka olisi lavalla ja...
     

Kerro tästä muillekin!