USA täysprojektit ja hintataso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 19.8.2019.

  1. Wade-

    Wade- Gearhead

    Välillä on itsekin tullut kateltua että projektien hinnat alkaa olemaan aika kovia kuntoon nähden, mut luulisi kysynnän ja tarjonnan kohtaavan, eikai ne muuten niin ylös nousis...
    Ittellä on hyvä kun ihan kaikki kelpaa ovien ja sylinterien lukumäärästä huolimatta, niin Suomesta saa välillä jenkkilän hintojakin halvemmalla hyviä projekteja. Harmittavan usein nuo jenkkilästä tuotetut pelit on fixailtu hyvin epämääräisin keinoin, niin melkeen se on itelleenkin rehellisempää ostaa se rehellisesti mätä prokkis Suomesta, jos sattuu tarjolla olemaan. Säästyy rahdit ja kirosanat kun runkopalkit olikin Bondoa :p
     
    wilburi ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ennen autoharrastukseen kuului oleellisesti myös niillä ajaminen, eikä siihen tarvinnu välttämättä mitään järjestettyjä cruisingeja.
    Vaikka harrastepelejä oli vähemmän kuin tänä päivänä, niin niitä kuitenkin näkyi jokapäiväisessä liikenteessä huomattavasti enemmän kuin nykyään.

    Nykyinen harrastustyyli jossa autoja kunnostetaan ja sitten lähinnä säilytetään tallissa, tai että niitä pidetään jopa sijoituskohteina, pelastaa tietenkin monia hienoja autoja.
    Mutta toisaalta se nostaa hintoja ja vie ne normaalilompakolla varustetun harrastajan ulottumattomiin, ja sanoisin jopa köyhdyttävän sellaista perinteistä harrasteautokulttuuria jossa niitä myös käytetään.
     
    Jussi289, speedy, litres ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tuossahan kannattaa jokaisella käyttää omaa järkeä jos on projektia ostamassa. Tottakai projektien hinnat nousee kun valmiidenkin autojen hinnat nousee.

    Mutta projektia ostaessahan että se hinta on järkevä, niin se tarkottaisi sitä että sen projektin hinnan on oltava sellainen, että kun rakennat sen valmiiksi niin se myös jää kuluiltaan halvemmaksi kuin mitä se valmis olisi ollut, ei ole mun mielestä järkeä maksaa projektista sellaista summaa että hukkaat siihen ekana 1000 tuntia työtä ja sen jälkeenkin se tuli 10-20k kalliimmaksi kuin valmis auto. Tähän perään voisikin heti todeta että harvoinpa ne projektit taas niin halpoja nykyään on, että "kannattaisi" ite rakentaa. Mutta sinä itse se kuitenki ostat joko sen projektin tai valmiin auton, mieti ite mikä niiden välinen hintaero olisi oltava että olisi järkevämpää ostaa projekti.

    Joskus ei taas rahat riitä kuin projektiin vaikka kuin pistää kaiken peliin. Ja on tiedossa siinä vaiheessa jo että olisi rahallisesti järkevämpää ostaa valmis auto, mutta siihen taas ei riitä rahkeet. Ja jos se hinku saada edes se projekti mihin pikkuhiljaa sitten sijoittaa rahaa ja aikaa ja joskus se unelmien auto valmistuu niin tämän tilanteen sinänsä näen järkevänä, jos muuten se oma unelma olisi jäänyt kokonaan toteutumatta. Elämässä se haaveiden ja unelmien toteuttaminen on kuitenkin moninverroin arvokkaampaa kuin raha. Haaveet maksaa, valitettavasti projektikuntoisesta rakennettaessa yleensä lopulta vielä enempi kuin mitä jos olisi kerralla valmiin ostanut. Jos mitään autoa nyt koskaan valmiiksi voi sanoa muutenkaan ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. spede

    spede Gearhead

  5. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    esmi tykkää tästä.
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Juu kyllä alueella vireää toimintaa alkaa taas olemaan.. Me vanhemmat sikapolkijat taasen alamme olemaan...vanhoja...mutta yksi asia riepoo itseä edelleen... nykyäänkin ja aina joka helvetin eukko repii sitä 50´s lookkia vaikka olis 10v nuorempi jenkki alla...ja radiosta raikaa kenevincent ja livutaan tyhjäkäyntiä... ennen haukuttiin että moisilla oli rahat loppu nykyään soon kait ekoteko. Noh katseltiin kuminpolttajia 80 luvullakin kieroon ei siinä mitään.. mutta Ne piirtää kellä on liitua :) Ai Säkyläss ruisinki...hmmm saakos sikapolkea ja ?
    :p
     
    artsiracing, litres ja Mija tykkäävät tästä.
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    +1

    Kyllä hinnat kohta putoaa kun kansa kääntää selkänsä saastuttajille... en mä ainakaan omia ole sijoitus vaan sikapolkemismielessä hankkinut aina...
     
    litres tykkää tästä.
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa,enpä tiiä putoaako hinnat mitenkä ja tokko näihin kansan mielipidekkään juuri vaikuttaa,pienten piirien juttujahan nämä eikä poliittinen painostus sähköautoihin tai julkiseen liikenteeseen minusta tämmöiseen harrasteluun suoraan vaikuta jos ajolupa yhä myönnetään ja näihin käyttökelpoista bensaa myydään vapaasti kuten muihinkin autoihin.
    Toki se on faktaa että alasajo on menossa ja suuri osa menee romutavaraksi mutta romuarvon sijaan ostetaanko parhaat ja jopa kunnostuskelpoisetkin coupet ja avot tms 50-70 lukuiset meiltä venäjälle,sveduihin vai ostomiesten haalimina kylmästi pohjoismaista laivalasteittain jenkkilään takaisin jossa toki EU kieltojen jälkeenkin vahvasti autopuolella harrastellaan omia klassikkoja.
    Sikapolkemismielessä kait käy merkki kuin merkki valmistusmaasta riippumatta,vaikka muutaman tonnin bimmeri tms nykyauto,niitä piisaa nettiautossa ja Rintajoupin takapihalla muutama rivistö lisää per liike joita voipi lisäviritellä.
    Sikapolkemiseen ja sijoitusmielessä...ei avaudu miten nuo kohtaisivatkaan mitenkään.
    Enempi ajattelin kunnostus tai entisöimismielessä projektikuntoisten mutta haluttavien korimalliltaan olevien vintageraatojen vetovoimaa rapakon takaa jobbarilta ja onko niiden hintataso mielestänne semmoinen että niitä joku jopa ostaakin vuonna 2019 kunnostettavaksi vai vitsi?
     
    Muokattu: 23.8.2019
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä tässä etanooliin on siirtyminen sano mun sanoneeni...pakostakin.

    En usko että siirtyy takaisin... aikansa kutakin. ajatteles nyt että joku harrastaisi 100v 69 Camarolla esmes... tai yhtä vanhalla 55 Chevyllä
    Ei käy kun ei onnistu...jonnet ei tiedä..

    No helposti... tässä on useammallakin tutulla muskelijenkkejä jotka päällisin puolin näyttää vakiolle... mutta... meneppäs röyhistelemään esmes Teslalla ja hyvinkin löytyy senkin jenkin dinosauruksinen kengittäjä. Joidenkin kanssa ei kannata eksyä mutkateillekkään.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Samaa mieltä paitsi jos se rakentaminen onkin se harrastus. Ja harrastukset maksaa.
     
    simeoni, Charger´69, Rautamäki ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miten pitkään on puhuttu että kohta ne hinnat laskee? Entä paljonko ne on sinä aikana laskeneet? No kyllä minäkin silti luulen että yleinen hintataso jossain vaiheessa laskee, lukuunottamatta niitä himotuimpia malleja.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse kun ostin ekan jenkin -90, niin bensa tais olla 2,70mk/l. Eihän se tuntunut missään vaikka kottero vei sen 20l/100km. Nykynen polttoaineen hinta rajoittaa jenkin olemista käyttiksenä aika paljon, varsinkin nuorisolla.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei laske. Autot vähenee joka vuosi, harrastaja määrät vähenee... eli jenkkiauto harrastuksesta tulee harvinaisempaa, mikä nostaa hintoja.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Logiikkasi ei täysin auennut - kysyntä laskee niin hinnat nousee?
     
    Jussi289 ja MadMike tykkäävät tästä.
  15. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kai noiden haluttujen mallien suosio erilaisissa jobbaus/autonpelastusohjelmissa lienee yksi "suosion" syy. Välttämättä ihan kaikilla aiheesta innostuneilla ei ole sitä vaadittavaa tietotaitoa/kokemusta, mitä ylipäätään vanhan auton hankkimiseksi olisi hyvä olla.

    Autokuumeen innostamana ja hienojen myyntikuvien sokaisemana päätetään hankkia auto USA:sta. Toiseksi pahimmassa tapauksessa kontin ovien auetessa vastassa onkin lommoinen, osapuutteellinen, palovaurioinen, homeinen, vinokorinen ja ruosteinen kittikasa jossa ei ole mitään ehjää.

    Paskimmassa tapauksessa menee rahat ja hermot eikä saa kuin pullistuneet otsasuonet välittäjän osoittautuessa koijariksi.

    Näitä sinnepäin ja äkkiä kasattuja autoja näkee isolla hintapyynnillä ja osapuutteilla myytävänä kun tappioita yritetään minimoida ja laittaa vahinko kiertämään saatesanoin "vaatii laittoa".

    Joskus auto on yksinkertaisesti niin huonossa kunnossa, että siitä saa korkeintaan varaosia, jos niitäkään. Projektiksi myyty auto voi kiertää monen omistajan kautta, joista jokainen päättää laittaa auton eteenpäin todettuaan tilanteen omalle kohdalle toivottomaksi.

    Sitten on kuitenkin myös niitä, jotka tekevät auton vaikka tulipellin ympärille.
    Aikaa ja rahaa palaa, mutta auto tulee kuntoon ja liikenteseen.
    Ei ole vaikea ymmärtää, miksi hyvin korjattua muskeliklassikkoa myydään 50k€ hintaan.

    Ruotsista on saatavana hyvä tarjonta amerikanrautaa ja muitakin harrastekamppeita kohtuulliseen hintaan jokaisessa hintaluokassa, Ruotsista saa usein samaan rahaan katsastetun ja liikennekelpoisen laitteen, mitä Suomessa pyydetään katsastamattomasta projektista. 15 - 25k€ hintaan alkaa saamaan jo kaikenlaista kivaa.

    Hinnat ovat nousseet, mutta Ruotsin puolella en ole juuri nettiautomaisia "kiintotähtiä" nähnyt kuin yksittäin. Kiertonopeus ja tarjonta on moninkertainen kotimaahan verrattuna. Ajokunnottoman projektin hankkiminen on aina riski, mutta Ruotsiin pääsee edes paikanpäälle ihmettelemään.

    Samalla näkee pisteosien kunnon, ettei autoon ole ladattu kyytiin käyttökelvotonta paskaa, kuten homeisia kojelautoja, haljenneita ikkunoita, kiinnileikanneita moottoreita, neliskanttisia pyöriä jne ryönää.

    Projektin kuskaaminen maksaa aina ekstraa, mutta harvinaisen mallin kohdalla vaihtoehdot ovat vähissä. Turvallisempaa on kuitenkin hankkia auto naapurista kuin ison veden takaa.

    Pitää kuitenkin tiedostaa mitä haluaa hankkia. Mielikuva omasta muskeliautosta realisoituu pahimmassa tapauksessa nelipyöräiseen kankkulan kaivoon jossa on vaikea keksiä mistä pitäisi edes aloittaa. Ajokuntoinen projekti sopivilla osilla on parempi vaihtoehto, koska sen saa aina myytyä edes johonkin hintaan.

    IS
     
    Charger´69, isalmela ja Ace66 tykkäävät tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei vaan tästä harrastuksesta tulee harvinaisempaa. -80 ja -90 alussa 4 ovisia Dartteja ja Valiantteja oli Keltasessa Pörssissä pari sivua. Montako niitä nyt on myytävänä. Mitä niille tapahtuu kun niitä ei nuoret osta ja remppaa takasin liikenteeseen... Sulattoon...
    Vain kysytyt mallit jää liikenteeseen/talleihin seisomaan. Muut katoaa kiihtyvällä tahdilla sulattoon tai ruosteena takasin maaperään. Ja samalla näiden kysyttyjen mallien hinnat kipuaa pikku hiljaa ylöspäin.
     
  17. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    80-90-lukujen taitteessa Tampereella oli periaatteessa cruising joka viikonloppu , kaikki kokoontuivat Kirkkopuistoon ja loppuaikoina Särkänniemen parkkikselle .
     
  18. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Jatku viä seuraavaan vuosikymmenen vaihteeseen ja pätkän yli, sain ite kortin -98 ja oli särkän parkeilla hyvin väkee joka viikonloppu. Tommosta toimintaa on jollain tapaa ikävä, siellä oli lähes aina pirusti autoja ja ihmisiä, osa harrastekalustoo eikä valmistusmaalla ollu väliä, osa ihan tavan kulkineita, pääasia oli käydä porukalla turinoimassa ja morjesteleen kavereita/tuttuja.
    Ja lisäyksenä, Frenkkelinaukiolla oli vielä "arkiparkit", jossa käytiin arkisin räkimässä ja nojailemassa autoihin. Aiettä!
     
  19. tammercity

    tammercity Gearhead

    No Tampere on kyllä nykyisin autoilua vastaan, että ei paluuta ole kyllä Tampereella harrasteautojen kokoontumisiin ihan lähiaikoina. Onneksi on vieressä Pirkkala, Ylöjärvi ja Kangasala, jossa harrastajat nyt vielä toistaiseksi saa hengittää ja harrastaa suht rauhassa. Tampereen keskustaan enää mitään asiaa autojen kanssa. Pitäkööt tunkkinsa.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tokkopa MadMike monikaan vanhoja ($$$)muskelijenkkejä harrastava hommaa moista sikapolkemiseen kun kulkevia laitteita löytyy ihan tavallisista nykyautoista helposti ja niitä voi käyttää ihan arkiajossakin tarvittaessa(ei tietty kaikkia mutta mitä nyt valitseekin)ja ajo-ominaisuudetkin löytyy eikä tarvi "vatsa kuralla" varoa kullanarvoisia mahdollisia pikku peltipusuja tai isompia ruttuja jotka toki kirpaisevat nykyautossakin mutta jos tuommoista katukisailua kerta harrastelee niin koliseekin pakosta luulisin.


    Valitettavasti realiteetit on tunnustettava ja millä vuosituhannella ollaan,meinaan jos Tesloja vastaan rakennetaan ikivanhaa muskeliautoa..sähköautot on nopeita ja tehokkaimat supernopeita ja ovat tulevaisuutta väistämättä halusi tai ei vaikkakin vasta kehityksensä alussa ajosäteensä-akkujensa ym osalta.

    En omista tai ole kiinnostunut sähköautoista tai hybrideistä,vanhoista jenkkiautoista kylläkin mutta vain orkkistyylin harrasteena eli Teslat ym ei kosketa henk koht.

    Miten tämä edes liittyy itse aiheeseen paitsi siten että mitä maksaakaan hommata se täysprojekti muskeliaihio ja ensin kunnostaa se jaloilleen+vieläpä päivittää nykyaikaiseksi mutta naamioitu vanhaksi kuosiltaan.

    Voihan jonkun vanhan ja auton näköisen bensamuskelin toki muuttaa kätevissä käsissä suoraan sähkökäyttöiseksi "Teslaksi" itselleenkin jos pakka kunnossa ja kätevä käsistään.
     
    Muokattu: 23.8.2019

Kerro tästä muillekin!