TH 400 ryömittää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Cam69, 23.8.2019.

  1. Cam69

    Cam69 2nd gear

    TH 400 laatikon toiminnasta muutama kysymys, josko löytyisi kokemuksia niihin liittyen.
    Taustatietoina se että aski on vakio, myös turbiini. Moottori on vähän tuunattu 350, alipaineet ei
    varmaan kummoset tyhjäkäynnillä (voin mitata jos merkitystä). Perävälitys 3.08.

    Vaihde päällä auto 'ryömittää' jo tyhjäkäynnillä, aika ärsyttävää esim. liikennevaloissa ja esim. hitaassa cruisingissa. Kyllä se nyt paikallaan pysyy, mutta mielellään heittää vapaalle vaikka valoissa seistessä.
    Tyhjäkäynti on oman mittarin mukaan joku 650 rpm ja vaihde päällä n. 500 rpm, tuon alemmas sitä ei tuskin saa. Onko tuolle mitään tehtävissä, muutakuin korkeamman stallin turbiini. Ei mulla muissa autoissa
    ole samaa ongelmaa...ei tosin ole TH 400 laatikkoakaan.

    Nyt kun vihdoin sain kickkarinkin kuntoon, niin täyskaasuvaihdot on aika alhaisilla kierroksilla, n. 4000.
    Kai tuo nyt pitäisi olla 5000, ainakin? Jos vaihtaa manuaalisesti 1-2 vaihto pamauttaa kakkosen automaattisesti
    jossain 5000 kierroksessa...siis vaikka pakkoykkönen päällä. Tämä taitaa olla ominaisuus?
    1-2 vaihto on myös aika 'raju', siis tuo pakkoykkösen vaihto.
    Vaihtokohtaa ilmeisesti voi nostaa covernorin jousia vaihtamalla?

    Ja sitten vielä vaihteen/pakin päälle laitto, aika rysäys välillä. Tästäkin oli jossain maininta, että olisi nimenomaan TH 400 ominaisuus?

    Mistä kannattaisi aloittaa, paitsi manuaalilaatikosta? Kaikkee hilpettä, shift kittiä, covernooriä, modulaattoria noihin saa, mutta auttaako ko ongelmiin?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    400 toosassa on ollut GruusiaMotors lootien limpuista matalin stalli. 13" limppu ei sovi mitenkään yhteen edes pikkasen viilatun motin kanssa, varsinkin jos tyhjäkäyntiä on pitäny nostaa yli 700 jenkan. Se turbaanos tahtoo noilla kiekoilla jo viedä hylsyä eteenpäin.
    Kaikki noi vaihteen päälle laiton jälkeen tapahtuvat kolinat johtuu yllä mainituista syistä. Vaikka en tiedä onko sun toosassa se 13" limppu niin hommaa ihan ekaks korkeempi stallinen silti ja ihmettele kuinka ne "ominaisuudet" katosi.
     
    Cam69 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Cam69

    Cam69 2nd gear

    No jotain tollasta mää arvelinkin, sen verran vakuutti Mudracerin vastaus, että turbaani ny menee ainakin vaihtoon. Kävin mittaamassa jemmassa olevasta samanlaisesta 'vara' laatikosta ja 13'' limppuhan se siellä oli.
    Joutessa vaihdoin samalla paikallaan olleen 750 Edelin 600:n, jos vaikka sais sillä vähän tyhjäkäyntiä pudotettua.
    Olikos noihin alkuperäisen kyssärin vaihtohetkiin yhtä selkeätä vastausta?
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Governorin paino/jousisarjalla sain itse säädeltyä vaihtokohtia. Tavallisessa ajossa vaihtaa normaalisti ja kaasu pohjassa vaihtojen kierroslukua nostin. Modulaattorin säädöllä tietysti saa vaihtoja säädeltyä jonkin verran.

    Muoks: Omakin kyllä ryömii tyhjäkäynnillä. Turbiini vakiosta muokattu 14" (ryömi kyllä täysin vakiollakin turbiinilla). Laatikossa TRANSGOn 400 1&2 kitti, muokattuna ohjeen kakkosversion mukaan.
     
  5. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Kyllä mullakin ryömi tyhjäkäynnillä moinen laatikko. Piti siinä olla ihan joku korkeemman stallin turbiinikin. Perä rattaatkin oli samat 3.08. Ite jopa pidin siitä ryöminnästä ruuhkassa sun muisssa madellessa. Vatkas vaan keppiä edes takas vapaalle ja vaihteelle ja anto ruuhkan madella. Kolissu se ei missään vaiheessa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    14" ?
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    No en mitannut. Muokkaaja sanoi, että se on 14". Caddyn 500 ja TH400 välissä. Vakio pallukka. En kyseenalaistanut muokkaajan ammattitaitoa.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla on kyllä käsitys että lähes kaikki perinteiset automaatit ryömii ihan reippaasti, ellei niissä oo joku ihan levoton stalli turbiinissa. Mulla ollu vakion lisäks 2200 ja noin 3000 stallit, aina on ryömittäny. Tossa maasturissa se on hyväkin että ryömii.
     
    stinnes tykkää tästä.
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En minäkään mitään kyseenalaistanut mutta 13" on suurin limppu mitä noihin on tehty ja isompi ei sovi kopan sisään.
     

Kerro tästä muillekin!