4x6 led umpiot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tsipi, 24.8.2019.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Illat alkaa pikku hiljaa pimenemään ja pitäisi alkaa tehdä auton valoille jotain. Valotietäjille kysymystä:

    Auto on gmc caballero 1985, jossa keulalla 4 kappaletta 4x6 kanttiumpioita. Houkuttelisi vietävästi led lisävalotanko tai vastaava. Asennuksen kannalta pääsisin kaikkein helpoimmalla, jos löytäisin lailliset ledvalot pitkien h4 umpioiden tilalle. Lyhyiden umpioissa palaa ilmeisesti kuitenkin lyhyet ja pitkät saman aikaisesti.

    Ebayssa on useita malleja 4x6 led umpioita, eivät vaan taida olla autooni laillisia, vaikka mitä lasissa olisikin dot kaiverruksia.. vai olenko väärässä? En näistä suomen ledtanko puljuistakaan 4x6 umpioita löytänyt...

    Tuli viime talvena kokeiltua led h4 polttimia pariakin eri mallia. Toisissa oli jopa erittäin hyvä valokuvio, mutta radio häiriintyi aivan mykäksi. ;) Joo laitontahan sekin on, mutta välillä tuntuu vaan paremmalta vaihtoehdolta maksaa sakot, kuin olla näkemättä..
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun lisää hakuun "e" niin sieltä nousee myös eurooppamerkittyjä. Joku Vision esimerkiksi. Mutta hintakin on sitten satasia eikä kymppejä. Ohuella otoksella kiinassa tehdyistä dot-merkityistä 5,75" pyöreistä - ei niiden kaikkien valokuviot ole parhautta.
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jossai halpiksessa oli joku e-merkintäkin, mutta pitääkö siinä lukea ref luku että on laillinen täällä?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Releytät valot ja laitat xenonit ainakin pitkiin. Kukaan ei huomaa ja valoteho paranee. Lyhkäsiin voi myös laittaa, tuskin kukaan piittaa kunhan leimalle pois.


    Isot leditangotkaan ei pysy sulana, tuskin talvella 4x6 lediumpiokaan täysin pyyteetön.


    Kunnon ballastit kun on xenon tai led niin eine radiota häiritse. Kiinan ledit kyllä häiritsee aina todennäköisemmin kuin kiinan xenonit.


    Ja ne ledipolttimot omaan umpioon huurruttaa ja jäätää umpion talvella varmasti.
     
  5. Mites tämmöiset xenon-umpiot?

    [​IMG]

    En tiedä millaiset hyväksynnyt noissa on, mutta luulis jotkut olevan?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä nyt mutuilua mutta konttorilla voi tulla ähky.


    4x6 monessa omassa ollut xenoneilla ihan jopa hyvä joten sinänsä umpioremonttia ei tarvi tehdä. Toki tollanen kirkas lasi on parempi, mutta h4 xenoneihin tulee hattu myäs päälle joka vähentää hajavaloa ja leikkaa kuvion. Ei tarvitse pelätä valaisevansa kaikkea 5m tiestä ylöspäin.



    Auton tyylikin toki oma seikkansa mitä haluaa keulalle laittaa.
     
  7. Minä vain ajattelin, että ymmärtääkseni xenon-umpioon on laillista asentaa xenon-polttimot. Toisin kuin tavalliseen.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toki, mutta eikös se vaadi autom säädön ja pesurin? Tai e hyväksytyt polttimot?


    Kuitenkin jos olisin miliisi tms niin tollanen led umpio tai xenon umpio herättää mielenkiintoa jo olemassaolollaan vs oma umpio xenonpolttimolla. Laillistahan ei toki se ole, mutta ne tuskin jää haaviiin muualla kuin konttorilla ja niiralan rajanylityspaikalla.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Joku vuosimalliraja muistaakseni oli ton autom.korkeussäädön ja pesurien kanssa xenoneista puhuttaessa. Mutta xenon-hyväksytty umpio on oltava.
     
  10. -tl-

    -tl- Gearhead

    • Xenoneilla tulee aina olla ajovalojen pesurit.
    • 1995 vuosimallin autosta eteenpäin tulee olla vähintään manuaalinen lähivalojen korkeussäätö, vuosimallista 2000 eteenpäin automaattinen korkeussäätö
    • Umpion pitää olla hyväksytty xenoneille (merkintä DC=lähivalo, DR=kaukovalo tai DCR=molemmat).
     
  11. Tässä lopputyössä kerrotaan näin:

    Huomioitavaa kaasupurkausvalojen jälkiasennuksissa tehtäessä on, että kaikissa kaasupurkausvaloissa tulee olla ajovalojen pesuri, 1995 vuosimallista eteenpäin vähintään
    manuaalinen ajovalojen korkeudensäätö ja 2000 vuoden jälkeen automaattinen korkeudensäätö. Pesuria ja automaattista korkeudensäätöä ei kuitenkaan tarvita, mikäli auton valovirta on alle 2000 lm. Toisena poikkeuksena sallitaan automaattisen korkeudensäädön puuttuminen, jos auton alustassa ei tapahdu kuormitusmuutoksia, esimerkkinä Citroen C5:n kaasunestejousitus. Alle 2000 lm:n polttimoita ovat 25-wattiset D8 ja D5. Tärkeää on myös tarkistaa, että umpio on hyväksytty kaasupurkausvaloille. Umpion hyväksyntämerkintöjä ksenonpolttimoille ovat DC lähivalolle, DR kaukovalolle ja DCR molemmille. [12, s. 8–9.]


    No mä en oo niin paha poika, kuin sä olet, niin en osaa sanoa kiinnijäämisriskistä. Tämän vanhan Ylen uutisen mukaan poliisi kuitenkin joskus valvoo:

    Xenon- eli kaasupurkausvalot on mahdollista asentaa laillisesti useisiin automerkkeihin. Edellytyksenä on, että automalliin löytyy E-hyväksytyt xenon-valoille tarkotetut umpiot, jotka on vaihdettu alkuperäisten tilalle. Tällaisista umpioista löytyy merkintä DC (lähi), DR (kauko) tai DCR (lähi- ja kaukovalaisin).

    Lisäksi ajovaloille on oltava pesulaite ja käsikäyttöinen tai tietystä vuosimallista lähtien automaattinen valojen korkeudensäätö.

    Poliisi seuraa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä jälkiasennettujen xenon-valojen laillisuutta.

    Lähteet: YLE PERÄMERI



     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei eli saa asentaa kun löytyy hyväksyntä!


    Olikohan dot maissa (usa) omat merkintänsä xenonille vai pitääkö olla just tämä dr dc tai dcr tapauksen mukaan?


    Muistaisin aiemmin, että e hyväksyttyjä xenonumpioita löytyi mutta ne xenonin hyväksynnät puuttui. Muuten varmaan olisin aikoinaan tilannut
     
  13. Tässä on joku vanha tulkinta. Varmaan menee silti yhä näin:

    Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että Xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia Xenonajovaloja – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

    • Lähivalojen suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia. • Lähivalojen suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

    • Toiminnaltaan automaattinen Xenonajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.

    Mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta.” Myös umpion pitää olla hyväksytty xenoneille (merkintään DC lähivalo, DR kaukovalo, DCR lähivalo-kaukovalo).
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Just volvofoorumilta meinasin tuota viimeistä lainata tähän. Toki jos alibabasta tilaa umpiot niin kiinanpoika kyllä niihin kaivertaa mitä ikinä haluaa.
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tossa pitäs lukea vielä "dot hyväksytyt led ajovalot"

    Ja kyllähän tuo xenon olisi ihan varteenotettava vaihtoehto. Noissa pitkien umpioissahan mulla on ollutkin led polttimot viime talven. Tuskin sitä kukaan huomaa tai ketään kiinnosta. Leimalle voi ottaa töpselit irti ja pitkät valot palaa vaan reunimmaisissa.

    Eli dot hyväksytyt xenon umpiot ja baanalle? Ei tarvii pesureitakaan näköjään?

    Onko noi isolla rahalla ostettavat ece merkityt led ajovalo umpiot sitten kuitenkaa laillisia vielä täällä? 85 vuonna kun ei ollut vielä tietoakaan ledeistä, niin oletettavasti led lyhtyä ei ole tyyppihyväksytty tuohon. Ei varmaan auta, vaikka valokuviot yms olisi miten hyvät..
     
  16. Tuskinpa niitä ledejä on kielletty, kunhan on kaikki hyväksynnät ja muuten asennus pykälien mukainen.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä saattaa olla ongelmana kun tekniikka niin uusi aftermarket käytössä. Suomen talvi ja led silti ei hyvä.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Löytyy niillä hauilla jotakin oikeasti hyväksyttyjäkin. Truck-lite yms.
     
  19. kpj

    kpj Gearhead

    Valolait kun viimeksi muuttui, niin sen jälkeen maahantoin ja katsastin henkilöauton ns. aftermarket xenon-ajovaloilla. Ei ollut sen ihmeellisempi homma, kun vaan katsoi, että hyväksynnät on ja myös, että on DOT-valot. Sen jälkeen ei pesureista tai korkeudensäädöistä ollut mitään tarinaa. Rekisteriotteeseen tuli merkintä valoista, en vain muista ulkoa mitä siinä lukee, mutta kuitenkin ovat nyt hyväksytty ja lailliset. Eipä kyllä kukaan ole vilautellu valojakaan, joten eipä nuo tunnu oikein kohdistettuna häikäisevän yhtään sen enempää kuin euroautojen alkuperäisetkään...
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Esimerkiksi tämän videon lyhtyä kuolasin



    Noita löytyy siinä about 30e kappale ebaysta ja aliexpressistä. Mutta riittääkö tuommoinen "DOT SAE E*"

    Viime talvena kiinnitin vähä huomiota tuohon jäätääkö nuo linssit ledeillä. En kertaakaan nähnyt niissä jäätymistä tai huurua.. ei varmaan tullut niin otollisessa kelissä ajettua, koska kurapaskasia lyhtyjä sai kyllä putsailla melko usein..
     

Kerro tästä muillekin!