Vaijerivaihtolaitteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja kpj, 24.8.2019.

  1. kpj

    kpj Gearhead

    Moro,
    Täällä on varmaan tästäkin asiasta jotain tietäviä. Eli täytyisi lava rakentaa ja ajatuksena/haaveena olisi vaihtolavasysteemi. Tulee entisen sora-auton päälle, jossa tällä hetkellä jäljellä hydrauliikka ja yksitoimiset sylinterit. Eli pystyykö tuon kipattavan vaijerivaihtolaitteiston saada toimimaan yksitoimisilla sylintereillä vai täytyykö ne olla kaksitoimiset? Alashan kaikki menee oli miten tahansa, mutta lähteekö kippi nousemaan lavan takaisinnostossa, jos on vain nämä yksitoimiset sylinterit?
     
  2. pe-le

    pe-le 1st gear

    yleensä vaijerilaitteessa on kippisylinterit yksitoimisia, kuten sora-autossakin, mutta takana on yleensä alasveto sylinteri jonka tarkoituksena on estää kehän pomppaaminen pystyyn kun lavaa vedetään päälle,
    uskoisin ettei toimi ilman alasvetosylinteriä,,,ainakaan kuormattu lava.
     
    juko7 ja kpj tykkäävät tästä.
  3. kpj

    kpj Gearhead

    Eli toisin sanoen tämän mallin vaijerilaite ei toimisi ilman lisäsylinterin laittoa https://m.tori.fi/vi/60140809.htm . Ajatuksena olisi ollut muokata tuosta /tommosta nykyisillä sylintereillä kippaava. Harrastekäyttöön kun tulee, niin ei kehtaisi miljoonia käyttää. Muutenkin ensimmäistä kertaa rakentamassa tuollaista systeemiä, niin ei vielä oikein tiedä mihin kaikkeen kannattaa kiinnittää eniten huomiota, ettei tästäkin tulee liikaa harraste. Aika huonosti on netin välityksellä näitä myynnissä, pitäisi varmaan kierrellä kuorma-auto purkaamoita ja samalla kysellä tarkemmin, mitä ne vaatii toimiakseen... Tuo termi housukippimalli on vähän vieras myös.
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tuo näyttää melko riisutulta kapineelta, oliko tossa lavalukituksiakaan jäljellä? Kannattaa tosiaan käydä kiertelemässä ja tutustumassa, jos löytyisi käyttövalmis paketti tai mitä muuta tarviit lisäksi. Onko autossa jo hydrauliikka olemassa?
     
    kpj tykkää tästä.
  5. kpj

    kpj Gearhead

    Joo on valmiina hydrauliikka, muuten siis sora-auton varustus, mutta lavaa ei tällä hetkellä ole minkäänlaista ja sen takia miettimässä tätä vaihtoehtoa. Alusta asti joutuu kuitenkin rakentamaan, niin sama ainakin yrittää tehdä mahdollisimman monipuolinen. Tuo linkki oli esimerkkinä vaan, varmaan parempi lähteä tosiaan purkaamoita kaluamaan.
     
  6. -tl-

    -tl- Gearhead

    juko7 ja kpj tykkäävät tästä.
  7. kpj

    kpj Gearhead

    Kiitoksia linkistä, täytyypä seurailla miten käy. Tonneja ehkä vähän liikaa, riittäisi n. 7 tonninkin laite. Olispahan ainakin varoja tuon puolesta!
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Esim tuolla Jalasjärvellä olis pari laitetta:
    https://kah-trucks.fi

    Sit kun sitä rakennat, niin auton perään kannattaa laittaa napit tai venttiili vetomoottorin ohjausta varten niin saat katottua että lava lähtee nousemaan oikein eikä ole vaijerit sivussa ohjauksista.

    Ja pikaliittimet perälautaa varten ehkä, niitä letkuja ei kannata unohtaa kiinni kun laskee lavan:odroll:
     
    Muokattu: 24.8.2019
    onoff road, mikaa7146 ja kpj tykkäävät tästä.
  9. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    kpj tykkää tästä.
  10. kpj

    kpj Gearhead

    Hyviä ehdotuksia, täytyypä soitella tuolle alltranssille ensi viikolla, mitä hältä löytyy. Tästä rojektista vielä siis sen verran, että on entinen sora-auto ja sitä ei ole tarkoitus jatkaa. Vaijerilaitteisto tulisi lähinnä konelavan pohjaksi, että on helppompi saada tavara kyytiin. Samalla voi olla joskus pienen kontin ajoa, jota vois vaihdella konelavan kanssa. Muutenkaan ei tule mitenkään kaupalliseen toimintaan. Itelle on tarkoitus tehdä satunaiseen ajoon...
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jos sulla siellä asianmukainen venttiilikoneisto on niin ei se kippi siitä kyllä mihinkään nouse vaijereita käytettäessä.
    eikä vaijerit löysty kippiä käytettäessä.
    ja lavalukko siellä kuitenkin pitää olla.
     
    kpj tykkää tästä.
  12. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Muuten ok.. mutta, laitoin itelle tuohon vanhaan sisun reuhkaan radio-ohjauksen jo 14v sitten ja on toiminnassa edelleen. Kaadoin yhden lavan, sellasilla auton takana olleilla napeilla(paineilma toimiset). Radio-ohjaus.fi tämä laite maksoi nelikanavaisena noin kolmesataa €ldankaa. Jää pois ylimääräinen johtojen veto ja keskusyksikön voi laittaa kytkentäkoteloon venttiilipöydän lähelle.
     
    juko7 tykkää tästä.
  13. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Ohjaamossa tietysti kippikahva jossa vaijerikelaus, perälaudan käyttö. Tuo kannattaa kytkeä siten että, vaijerikelaus ei toimi jos on perälaudan letkut kiinni, eli riittää että, laitat 6/2venttiilin hydlohkoon ja poikkeutat vaijerit ja perälaudan toimimaan samasta napista, laitat perälaudalle napin esim kojelautaa. Tällöin vaijerikelaus ei pitäisi toimia kun pl nappi kytkettynä. Ja kun letkut jää pari kertaa kiinni ja katkeavat, kyllä ne sitten muistaa käydä irrottamassa pitkän aikaa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ei ne letkut välttämättä katkea, ne voivat myös vetää runkoon asennetut taivutellut putket parimetriseksi känkkäräksi auton persiiseen.. muistutusvaikutus on vähintään yhtä hyvä:odroll:
     
    onoff road, Jussi289 ja mikaa7146 tykkäävät tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Cargossa olleissa laitteissa ei ole alasveto sylinteriä ja ne nousee melkein pystyyn, mut sen aikuset lavatkaan ei ollut 3,5m korkeita.

    Raskaita lavoja päälle vetäessä jos kippinousee pystyyn itekseen, sehän vaan vähentää vaijereihin kohdistuvaa rasitetta

    Aina on vaijerit katkennu takarullan päälltä ja kippi alhaalla lavaa päälle vedettäessä
     
    mikaa7146 ja juko7 tykkäävät tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niijjo sit vielä sellanen, et satunnaiselle joskus käyttäjälle konelavalla ehdottomasti nch-tyylinen perämurikalla vetävä laitteisto

    Siinä jos vaijeri katkeaa kuorma ja lava on maassa "nopealla laskulla", kun taas perinteinen hydrauli moottori systeemi kaataa lavan toisen vaijerin katketessa.

    Kävi tuuria, et just sopivassa kulmassa satuin vetämään lavaa päälle joten näpisti takarullaa vasten
    Ulkoisesti ehjä vaijeri kertapamauksella poikki. Leikkausta tutkiessa vaijerin sisältä oli kaikki säikeet ruosteessa, osa jopa ruostunut poikki


    Sellainenkin video on olemassa, missä vaijeri napsahtaa kipatessa poikki ja lava hyppää poikittain ja nykäsee koko kamppeen kyljelleen


    Scaniaan otin kyytiin 13 tonnia painavaa lavaa ja kerran sano vaijeri pingks ja lava oli vaan kolmen säikeen varassa toiselta puolelta
    Nopeesti lava takaisin alas ja soittelemaan mistä vaijeria tilalle
    Se olikin viimene kerta kun maasta nostin täyttä lavaa, kyllä laitteet sen päälle vetää kyselemättä, mut miks rääkätä ku kuormaajalla saa nosteltua edestä rullilla olevaankin lavaan


    J.K koska lava on täynnä?
    Kun kyljistä valuu yli :rotfl: :poff:
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  17. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Tota vaijerin kestoa helpottaa noissa painavien lavojen kyytiin vedossa, kun kipin nostaa ylös, tällöin vaijerin ei tule s-mutkaa siinä rullien päälle noustessa. Vaijerien laatu on kyllä heikentynyt, parhaana vuotena mennyt kolmet nyörit, eikä ole ollut ihan sieltä rankimmasta päästä käyttö. Toiset kehuu koukkulaitetta... löytyy meiltä sellainenkin, muuten ok mutta... kuskille +12kg vuodessa lisää nyyttiä kannettavaksi eli lounaskuula kasvaa.
     
    onoff road, tukkijulli, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ekaa kertaa 3 akselinen auto ja täysi lava, eikä vaijereita varmaan ollut kovin äskettäin vaihdettu

    Vaijereiden laadun heikkenemisen huomaa siinä, et uudet vaijerit on paksummat ja saman painoset ku vanhat
    Jotain 90 luvun hinausvaijereita kantaa yhen 5m kerralla, kun uusia ottaa 2


    Jos uudet vehkeet laittaisi, niin ehdottomasti molemmat, ei se niin paljoa lisää painoa tee ne vaijerit ja taka-akseli siinä koukun alla
    Mutta parantais käytettävyyttä, ite en koukusta niin tykkää. Jotenkin en jaksa luottaa siihen puomin kestoon jos epätasaiselta alustalta vedetään lavaa päälle ja joskus jopa tolppien päästä ja ne ei aina hallitusti kaadu, vaijereissa on aina vähintään 3 pistettä "maassa"

    Vaijeri kaatoja on paljon vähemmän kuin koukku kaatoja videoituna

    Niijja matalarunkoseen ilma-alusta autoon, et saa pudotettua lastauskorkeuden johkin 70cm



    Asiaa helpottais aloittajan autosta saada kuva sivulta tai pikkasen takaviistosta niin et molemmat runkopalkkien päälliset näkyy ja takapään rakenne

    Homma voi olla joko todella helppo tai sitten normaali, joku joskus haaveili vaihtolava laitteita ja kävi esittelemässä autoaan ohi kulkiessa, katoin et ny ei ole vaikea muutos. kippisylinteri oli paikallaan ja lava nivelkin putkien päässä ja kippilaakeri oli paikallaan, eli akseli laakereista läpi väliin kippirunko ja päätyyn rullat
    Tää fiksu pillillä leikkeli takasaranan ja kippisylinterin irti, sit se ihmetteli et mihis hän nyt sen kipin kiinnittää, mukku tuttu sano et leikkele kaikki pois vaan
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    En ole ite ajanut kuin vaijeriautoa ja siitäkin on jo aikaa, mutta nyt kun asiaa mietin niin niitä lavoja joutui joskus ottamaan vähän vinosta jos oli tullu joku este eteen. Vaijerit veti lavan etureunasta kiskot keskelle rullia ja silleen oikaisi lavan mutta onko niin että koukkulaitteella on tavallaan helpompi laskea lava auton päälle ohi rullien, jos ei ole aivan ideaalinen tilanne?
     
  20. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Enemmän saa olla tarkkana koukun kanssa, ei tarvi paljon olla auton ja lavan vinottain kun menee sivuun rullista. Samoten jos on kallistusta maassa niin, koukku on huterampi ottaa lavoja kyytiin.
     
    Nikuzai ja juko7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!