Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olikos tuossa toosan kanssa jotain murhetta, katselin nauhan läpi pari tusinaa kertaa ja vaikuttais että juuri siinä kohtaa missä kalsarit menee vaihtokuntoon käväisee vaihdenäytössä 6 -> 2 -> N ja takas 6?

    Toinen mikä pisti silmään että ihmeen lähellä vasenta reunaa ajetaan, tilaa tuntuis olevan. Joku syy siihenkin tietysti on.
     
  2. Tuolloin oli kiinni kotikutoinen H-kaavio dog box, jossa vaihdetieto mitattiin noin tyyliin RPM/wheel speed laskennalla, sekoilut johtuu siitä. Takaset meni lukkoon niin ECU ei tiennyt vaihdetta ja heittää dashiin -2.
    Murheita mitkä ratkesi liian myöhään oli kyllä, suurimpana vitosen ongelmat pysyä sisällä mutta onnettomuuden kanssa sillä ei ollut tekemistä. Tämä laatikko lähti metallinkeräykseen tämän vedon jälkeen, nyt uudet kujeet.

    [​IMG]

    Siellä ajetaan missä järjestäjä käskee. Vaikka toinen puolikas kentästä olisi vaan käytössä, muistelen että sekin on 30 metriä leveä ränni. Riittää mulle ainakin hyvin toteutuneisiin nopeuksiin ja niihin mitä tulevaisuudessa tavoitellaan.
     
    Powerstroke ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  3. Turvallisuudesta vielä sen verran, jokainen joka on ajanut +-350kmh nopeuksia kentällä ja kenen kanssa aiheesta puhunut on jonkun näköisiä temppuja alkanut ilmentyä, konepeiton pullistumista, ohjauksen keventymistä, venkoilua, nostetta yms. riippuen automallista ja nopeudesta.

    Se on selvääkin selvempi homma, kun mennään reilusti yli 200mph nopeuksiin, alkaa tapahtua kaikkea kummallista johon pitäisi kiinnittää huomiota.
    Jarruvarjo tulisi mielestäni olla +280-300kmh autoissa pakollinen, ja sen toimivuuteen, oikeaan asennustapaan ja sijoitteluun tulisi kiinnittää erityisesti huomiota yhdessä alustan toimivuuden, iskunvaimennuksen ja jousituksen kanssa.

    Omat tavoitteet on asetettu sen verran korkealle että esimerkkinä konehuoneen ilmanpaine eroa mitataan aero anturilla, jokaisessa nurkassa on lineaaripotikka jolla alustan käyttäytymistä mitataan vedon ja jarrutuksen ajan, ja joka vetää moottorin fail safe moodiin hätätilanteessa eli pudottaa vedon pois esim. 3000 kierrokseen vaikka nostetta tullessa.
    Aerodynamiikka on yritetty kiinnittää huomiota niin että auton peräpää on ylipaineinen konehuoneen ilman poistuessa auton alle tässä tapauksessa. Mitään down forceahan ei näissä haeta.

    Simpsonin 10ft pilottivarjollinen on vaihtunut tupla Stroudin pro-modeihin jousilaukasulla, ja muuten ainoa rengas millä itse suostun ajamaan on Toyon R888 tai R888R. Niitä ei ole lojahtanut tietääkseni missään nopeudessa tai tilanteessa toistaiseksi maailmalla ja on niin jäykkärunkoinen että voi ajaa vaikka lähes nolla paineella.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.8.2019
    Jiizeta, onoff road, Powerstroke ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Henkilövahinkojen varalta minäkin harrastekilpuriini, ja karttinkiautoihin otin juuri pelkästään radalla ajoa varten liikennevakuutuksen. Korvauksista taistellaan vasta sitten, jos jotain sattuu. Etukäteen vakuutuksien tulkinnoista ei ota tavallinen ihminen selkoa. Kokonaisuuden, ja kaikkien ehtojen tunteminen, ja tulkinta on mahdotonta etukäteen. Lakimiehet saavat sitten töitä, jotta saisi korvauksia, ja miten vakuutusyhtiö pääsisi niistä luistamaan. Vakuutus on vain mieltä rauhoittamaan, ja se mielen rauhotus maksaa aina. Harvoin mitään korvattavaa sattuu, mutta jos, niin on hyvä olla vakuutuslotto tehtynä, mieluusti ennen tapahtumaa.
     
    Custom_Rod ja päivystäjä tykkäävät tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eilen muutaman sanan vaihdoin fyyran väistyvän toimarin kanssa ja hän sanoi että asiasta on jokavuos AKK:nkanssa keskusteltu ja tähän saakka tilanne on ollut se etteivät ole vaatineet kiihdytyskilpailuissa liikennevakuutusta. Eli se on mielletty suljetuksi alueeksi. Mitä se on ensi vuodelle, jää nähtäväksi. Eniten mahdollinen vakuutuksen vaatiminen kirpaisisi junnubikeilla kilpaileviajoidenkausikulut tähän saakka ovat olleet hyvin maltilliset, ja joille liikennevakuutus taas kallis.
     
    Custom_Rod, cutlass cruiser ja MadMike tykkäävät tästä.
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Ei kai tossa henkilö vahinkoja tullu?
    Eikös noissa oo yleensä menny niin, että omat haavat nuollaan, vaikka toisessa syy oliskin ollu. Eikös joku pukannu sen kovaa kulkevan Datsuninkin perään molempiin nurkkiin. Kameroista näkyy tapahtumaketjutkin. Mutta kyseessä on Historiikkiautojen ratatapahtuma, niin ei kai niistä mitään oikeuta käydä puimaan? Ellei nyt sitten oikeen törkee tahallinen teko ole. Jotain saattaa helposti jäädä hampaankoloon, jos sama pökkii jatkuvasti, eikä osaa ajaa osumatta.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Ei tarvitse ottaa, ei merkaa sitä, että ei saa ottaa, jos haluaa niin, ettei henkilövahingon tapahduttua ole välttämättä se maksumies.
    Eikä se vakuutus tuhansia ole.
    Saattaapi HRF vaatia sen vakuutuksen varikkoalueen liikennöinnin vuoksi? Ja syystä, että osallistujat eivät näe ite henkilövahingon vaaraa (en tiedä, onko koskaan sattunukkaan?), kuten ei katoillakaan kiivetessään.
    Kyllähän kyseessä on jonkun tasonen hyperventilaatiokin, ja rahan keruu?
     
    MadMike tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Laki on aina kuten se luetaan. Tulkinnat, ja muut on ne, jotka määrittävät sen tarkemmin.
    Tässä kilpureiden liikennevakuutuksessa on vissiin vähän ristiriitaisuuksia lain kanssa?
     
    MadMike tykkää tästä.
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei tullut tietääkseni mutta että nuollaan omat haavat radalla asettaa vaa'an pikkasen epäbalanssiin...toinen vetelee läpimädällä vanhalla romulla ja toinen miljoonapelillä..."sori et osusin, moikka". Kyllä siinä voi turpakäräjät tulla välittömästi...tai hoidetaan sekin asia rahalla.
     
    Muokattu: 25.8.2019
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pinnat tästä FHRAlle.
     
  11. plagu

    plagu Gearhead

    Kiitos viestistäsi.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Menee nuoruuden/kokemattomuuden piikkiin se tyhmyys..
    Ei tästä ole kuin 10v aikaa kun olin itse Floridassa ajamassa offshore veneellä kilpaa joka itselle tuntematon ja vesistö myös... Jäi siitä kivoja ilmalentokuvia... allekirjoitettu Waiver, samoina aikoina samassa lajissa kuoli useampikin kilpakumppani. Poker Runeissa moninkertaisesti...
    Ja syyttävä sormi alkoi osoittamaan Pokereissä jarjestäjiäkin isosti.



    Ja kamppailulajit, mennä nyt ehdontahdon hakattavaksi ja vammat alkaa ilmetä 50+ iässä koko kattavuudellaan ...
    PS..Benji on kokeilematta.
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Hyvää sunnuntaista, tuli tässä eilen siirreltyä 3 omaa autoa tallista toiseen, yhdessä kaaret ja nyt kärvähtänyt kytkin...vaikka piti Säkylä ruisinkiin ehtiä piipahtamaan edes näyttämään naamansa.

    Tässä tulee hyvin(ja hienosti) esiin sanonta Kova Ajo Maksaa mitä tuossa yllä peräänkuulutinkin.

    Vaikkakin kaaret etc turvavermeet tulikin pikku hiljaa prokkiksen edetessä. Mutta erityisesti telemetriasta propsit, niin tuttua. Toisaalta hyvä niin koska eihän sitä tiedä kuurakettia rakentaessaan riittääkö kuskilla loppupeleissä uskallus ( ja taito) käyttää voimavaroja. Itsellä on tuttavapiirissä ollut eräs joka rakennellut 30v erinäisiä kuuraketteja mutta uskallus vetää putkirunkoisella ja varjollisella alle 9n kun muut noviisit paukutti reilusti alle samana päivänä samalla pelillä. Sekin pitää muistaa että kun alkaa omat rajat tulla vastaan alkaa hartialukko olla jokaisella enemmän tai vähemmän de facto. Itselläkin se on tullut mitä erikoisimmissa tilanteissa joskus ja se vaan on pitänyt hyväksyä ja havahtua ajoissa.

    Turha tässä skenariossa miettiä mitä tapahtui muutakuin että lähti lapasesta jostain syystä, yleensä se on inhimillinen virhe/eet joka saa kaiken alkuun, jos jannu olisi seurassamme voisi itse kertoa.
    Mutta kun ei ole, Malja Sielulle, Muistolle, Vauhdin Hurmalle ja sille että Lady Luck ei ollut mukana. Ottakamme tästä siis opiksi ja yllä hyvä ohjenuora mitä leikki vaatii.
     
    jeesuspelastaateidät tykkää tästä.
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Katos kun muuallakin näkyy olevan samanlaisia hupiukkoja tapahtumia järjestelemässä...
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Stripillä varjo on pakollinen 240+ nopeuksissa, mutta senhän jo tiesitkin ja aikaisemmin mainittiin.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pahempia, eräätkin on kuin riikinkukon ja ihmisen risteytyksiä sun muita friikkejä...
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  17. plagu

    plagu Gearhead

    Mitä se fyyrä ees akk:lta utelee kysyis viranomaisilta tai ees vakuutusyhtiölläki varmaan pätevämpi näkemys asiaan
    Ihan sama ku Ville kysyis Kallelta lupaa ottaa Leenan karkkeja.
     
  18. Kyllä tiesin, huomioiden että tämä vain oma mielipiteeni asiaan, rengastus/kulkineet on yleisesti erilaisia kentällä vs. Stripillä, kentällä lähtökohtaisesti käytettävä rengas on matalaprofiilinen esim. Y-nopeusluokan katurengas/semisliksi autoissa jotka kulkee tuon +240kmh. Uudehkot tehdaskinnerit, Audi R/RS, M-sarjan BMW:t, Possut, Vetet jne. kulkee tuon 245-280kmh linjalta lähtiessään maililla, joka vaatii noin 450-600hp, ollen suunniteltuja teknisiltä ominaisuuksiltaan noille nopeuksille. 300kmh rikkoakseen täytyy paukkua olla semmonen 800hp, missä kohtaa aletaan olemaan rajoilla varjon kanssa mielestani. 200mph vaatiikin sitten jo sen tonnin suunnilleen, ja tässä nopeudessa myös alkaa kenttä ajaessa ”kapenemaan” pikkuhiljaa.
     
    MadMike, dart -66 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Varmaan ihan yhtä hyvä näkemys kuin karkkikaupan myyjältä kysyis lupaa ottaa leenan karkkeja,
    Taidat oikeesti olla vähän tyhmä...miksihän fyyra kyselee akk:lta...ajattelisit edes vähän....
    Vai johtuisko se siitä, että fhra on akk:n alainen järjestö ja akk esimerkiksi myöntää lisenssit (vakuutukset).
     
    MadMike tykkää tästä.
  20. plagu

    plagu Gearhead

    Vaikka oma argumentointisi onkin tasoa "Haista vittu" ja "olet tyhmä" koitan kuitenkin vääntää rautalangasta.

    Vaikka akk kuinka onkin autourheilun kattojärjestö sen näkemyksillä liikennevakuutuksen tarpeellisuuteen on tasan yhtä paljon painoarvoa kuin omalla mielipiteelläsi.
     
    päivystäjä tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!