Vaijerivaihtolaitteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja kpj, 24.8.2019.

  1. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Asennuksesta todistus kiinnityspisteiden lujuuslaskelma. Tämän päivän säännöistä en tiedä mitä vaativat nyt. Yleensä riittänyt että, asennukset tehty siististi ja riittävillä materiaali vahvuuksilla. Sen ensimmäisen auton kaatoakselia hämmästelivät kun peräylitys tuli lavan kanssa aika pitkäksi
     
    juko7 tykkää tästä.
  2. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Suvanto parts, Turussa, sieltä kannattaa kysellä laitteita. Tuovat Suomeen Euroopasta, vähän käytettyjä laitteita. Jos niillä ei ole just nyt sopivaa niin, etsivät sopivat. Kuvan perusteella sun auton alusta on aika kevyen oloinen.
     
    juko7 tykkää tästä.
  3. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Vanhat 8 tonnin laitteet on monesti aika lyhyitä, ongelmana ettei ole lavalukkoja eikä etuvastetta, saahan ne tietysti lisättyä. Tuommoinen laite kannattaa tietysti laittaa kokonaisuudessaan ja jättää ne omat kippisylinterit pois, tuossa ne on kaksitoimiset myös. Itsellä on traktorin peräkärryssä sellaiset ja niiden pituus varmaan jotain 4 metriä. Harrastuskäyttöön kyllä menevät, työt kannattaa hoitaa uudemmilla vehkeillä:) Tuon näköiset siis, ei minun kärry kuvassa:
    https://www.nettikone.com/muu-merkki/vaijeri-vaihtolavakarry/1787280
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    No eipä tossa linkin vehkeessä tosiaan lukkoja näkynyt, miten ne lavat pysyi kyydissä? Vai oliko siellä kiskojen välissä jotkut kynnet?
     
  5. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Laitteen takaosassa on kynnet mitkä menee lavassa olevan poikkipalkin sisään ja lukitsee lavan takaosastaan raamiin, poisvalumista estää reiällinen kieli mikä lukittuu samassa palkissa olevaan tappiin, avataan takana vasemmalla olevasta vivusta vetämällä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. kpj

    kpj Gearhead

    Tuo alustahan on niinkin yleinen täällä kun vuoden 1993 F700 Ford. Rungon keveydestä, että se on sellainen mikä n. 12 t kokonaispainon vehkeissä kai on. Tässä on tosin tehtaan tuplarunko vahvikkeet, jotka näkyy kuvassa, loppuu juuri lehtien etuosaan. Voi se tosiaan olla, ettei kannata miettiä noita 14 t vehkeitä, vaikka halvalla saisikin. Vetää vielä kumminkin rungon solmuun tai auton pystyyn :).
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Melkein sanoisin että, max 8tn vaijerilaite olis sopiva. Onko runko päältä suora vai onko taka-akselin kohdalla patti? Älä sitten osta sellasta laitetta jossa on sellanen vaakassa pyöreä vetomoottori, on kallis korjattava.

    Mulla on kolme akselisessa Sisussa 32Tn vaijerilaitteet, noin 4,7m pitkät, housukippi 27Tn lyhentelin laitteet 4aks. autosta ja joskus saattaa etuset käydä aika ylhäällä mutta, lava tulee kyytiin varmasti.. ja kippikin nousee kun on samassa kohdassa kuin 4akselisessa. Laitteita voi lyhentää helposti kipin etupuolelta, takaa jos lyhentää menee geometria sekasin, sekin kokeiltu.
     
    Muokattu: 30.8.2019
    kpj ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. kpj

    kpj Gearhead

    Tonnimäärältään tuo 8t olisikin varmasti passeli ja kiitos vinkeistä! Jos ne pahimmat virheet jäis tekemättä. Runko on koko matkalta suora u-palkki, kuten kaikissa suuremmissa F600 lähtien, tämä on kuitenkin jo ihan 22.5" renkailla oleva malli. Käytännössä näissä ei ole mitään samaa normaalin F-sarjalaisen kanssa kun koppi ja sisusta, muuten enempi kuorma-autoja. Hitsaamisesta ja reikien teosta sen verran, että pulttiliitoksilla olikin tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon. Tehdasreikiä riittää näissä, sillä näistä tehdään kyllä mihin tahansa vehje, mitä mielikuvitus keksii tuolla alkuperäismaassa.
    Täytyy alkaa lähestyä noita ehdottamianne yrityksiä, tämä viikko hujahti vähän liian nopeasti. Sinällään ei tällä niin kiire ole, sillä tarkoitus olisi alkaa muutostöihin vasta kun tulevat lumet lähtevät. On vielä muutama pikkurojekti, joka täytyy tehdä ennen tätä. Mut ajattelin kerrankin olla etukäteen liikenteessä, eikä vasta silloin kun on ns. jo paskat housuissa...

    Edit: onko tässä muuten juuri mainitsemasi vakaassa oleva pyöreä vetomoottori?
    https://huutokaupat.com/1465174
     
    Muokattu: 30.8.2019
    juko7 tykkää tästä.
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mielenkiintoinen auto. Onko se siis niinkuin tossa linkissä? Onko ollut jo Suomen kilvissä?

     
    mikaa7146 ja kpj tykkäävät tästä.
  10. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla on traktorin kärryssä ja Jyryssä tuommoisella vetomoottorilla oleva vinssi eikä muuta ole mennyt kuin akselin stefoja, eikös noi kaikki vanhat 8 t ja 12 t laitteet ole tuommoisella? Kyllä kai harrastekäytössä luulisi kestävän vaikka kuinka, luulisin. Tuommoiset varmaan on ainakin halvimmat hankkia.
     
    kpj tykkää tästä.
  11. kpj

    kpj Gearhead

    Kylläpä se on tuommonen juko7 videon auto. Ei ole vielä kilvissä, kun pitää tosiaan tuo lavasysteemi tehdä jonkinlainen ennen sitä. Helpompi ennen kilvitystä, kun sen jälkeen. Tarkoitus oli jo tänä kesänä saattaa se kilpiin, mutta loppui aika kesken tältä kesältä.
    Harrastekäyttöön tosiaan ja varmaan miltei kaikki mallit oman käytön kestää. Enempi kuitenkin tämmöinen wannabe rekkamies olen...
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Joo, tossa mallissa on rullan sisällä ns revolveri rullan näköinen systeemi, vaakatasossa liikkuu tangot joiden päissä taas rullat joissa EI ole laakerointia. Nämä rullat taas liikkuu kruunujen sisällä. Mulla hajos joskus niin että, tollanen pikku rulla irtos, meni kuoren ja kruunun väliin ja siitä öljyjen kera asfaltille.

    Näyttää olevan aika korkea runko kun katoin ton Jukon videon, tuohon ei välttämättä apurunkoa tarvi/kannata laittaa. Apurunko nostaa lavan pohjan korkeutta turhaan.
     
    Muokattu: 30.8.2019
    juko7 ja kpj tykkäävät tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ton puskuri sun muu rakenteen kanssa lähtisin 2 suuntaiseen/toimiseen housukippiin ja käyttäisin noi alkuperäiset kipin saranat.
    Rullat sitten saranoista taaemmas, siten et lavan pystyt väistää puskurin

    Yhessä scaniassa oli moiset laitteet, kuulemma 4,8 pitkät laitteet, niin he kippilaakeri remontissa sitten siirsivät rullia 28cm kauemmas, niin saa 6m lavan ilman liputtamista kyytiin

    Vipuvoima täydelläkin lavalla niin vähäinen, ettei jaksa nostaa kippiä pystyyn


    Toisaalta noi omat sylinteritkin vois toimia, kun vaan siirtää ne rungon sisäpuolelle, silloin ei välttämättä ees tartteis apurunkoakaan sen kummemmin
     
    juko7 ja kpj tykkäävät tästä.
  14. kpj

    kpj Gearhead

    Hyviä ideoita, täytyy laittaa tänne mitä ehdottelevat noista em. yrityksistä. Itsellä ei kuitenkaan vielä ole tuota tietoa tästä asiasta vielä tarpeeksi, kun ensimmäistä kertaa tällaista ratkaisua yrittää tehdä...
     

Kerro tästä muillekin!