Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    On se mullakin 3,73 + TH350 kun pitää tuon 305:sen mopoutta vähän kompensoida tossa 1300 kg:n Buick Skyhawkissa. Lisäks välitykset istuu hyvin vartille, ehtii kelata n 5500 - 5800 rpm kolmosella ja pito riittää just 235:silla takarenkailla. Isommat ei mahdu ilman perän kavennusta ja lokareiden uusimista. Äänierkkaa on sen verran lisätty ettei melu ihan käy harmittamaan. Nää on näitä, kuka mitäkin optimoi ja miksi.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Jos aikoo pitää auton pitempään, ylivaihdelootaa kannattaa miettiä tosissaan. Mulla Vettessä oli vakiona 3.45 perä, joka mielestäni aivan hieman liian harva kun tykkää leikkiä ja kone kiertää rapiat 6000 rpm. Nyt on Richmond 4.10 perä ja ZF manuaali, koneen kierrokset kutosella satasen vauhdissa n. 1650-1700 rpm, joten tiheä perä ei haittaa yhtään maantieajoa vaikka puikottais reippaamminkin. Ajamisen hauskuus lisääntyi selvästi tiuhan perän myötä, suttailee kolmosellakin.
     
    Make.S ja Aukustus tykkäävät tästä.
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Minulla -65 cutlassissa (n.1560kg) 3.23 perä ja tko600 manuaali, jossa vitonen 0.82 ylivaihde. Vääntävään ja viilattuun 455 koneeseen oikein mainio. Sutii kakkosen 2500rpm jälkeen kaasusta, lukkoperällä. Ykkösellä sutii heti tyhjäkäynniltä, kun runttaa läpät selälleen. 255/60-15 takarenkailla nelosella 2800rpm ja viitonen tiputtaa kirrokset 2150, kun gps näyttää 100kmh. Ilman ylivaihdetta tuo olis vääntävään isolohkoon ehkä vähän turhan tiheä, kun ajosta n.puolet taajaman ulkopuolla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Sulla on kyllä hieno yhdistelmä. 455 ci Cutlas manuaalilla on sellainen jonka minäkin haluaisin ehdottomasti, vaikkapa -72.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tämähän on päivitetty 4-4-2 eli 4-5-2 :D
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Tuossa missä tuo 3.5 välitys on laatikkona vanha dougnash 4+1 closeratio joten pitempi ruuvi parantaa tilannetta.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Johan tästä on kommentteja tullu, mutta sen verran kuitenkin vielä että itellä on '70 Novassa n.400hv ja 3.73 lukkoperä sekä TH200-4R ylivaihdelaatikko. Satkun vauhdissa nelosella on kierroksia vähän päälle pari tuhatta, kolmosella olis n.3000. Jokainen tekee tietysti tavallaan, mutta oma filosofia on että harrasteautollakin pitää pystyä ajamaan järkevästi pitkiä siirtymiä, tarvittaessa vaikka moottoritietä. Perävälityksen vaihtaminen jostain 2.5:sta tuonne 3.73:een oli vaikutukseltaan suorastaan dramaattinen ja samaan kastiin menee turbiinin vaihto 2000 stallisesta 3000 stalliseen lukolliseen. Kaasulla suttailee kakkosellakin.
     
    Make.S, Charger´69, speedy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kiitoksia kaikille kovasti kommenteista! Kaikki kokemukset on rekisteröity ja helpottaa valintaa, vaikka en jokaiseen erikseen mitään kommentoikkaan ;) Se voisi joku max 3.42 tms olla sitten hyvä kompromissi tuolle suht vääntävälle moottorille tuon TH350 laatikon ja 2400 turbiinin kanssa.
     
    Make.S, Gary Grand, kapa73 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Pari päivää kaverin kanssa myllytettiin Pontiacin maalipintaa, jonka oli Kalifornian aurinko polttanut harmaaksi. Halkeamille yms maalivirheille ei tietenkään mitään voi, mutta 100% parempi pinta kuin lähtötilanteessa.
    Auto ennen:
    [​IMG]
    Ja jälkeen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Konepellistä puolet myllytettynä, niin näkee eron:
    [​IMG]

    Jospa tällä pinnalla ensi kesän vielä malttaisi, sitten toivonmukaan pellille hionta ja ylimaalaus :cool:
     
    Gummisti, Charger´69, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Näinköhän tämän Myllyojan ostarin parkissa? Iso paffiloota perähutlarissa.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Ei oo ollu mun auto, näitä on Oulussa mustana ainakin 4. Ylimaalauksen jälkeen tämä EI ole enään musta, niin sitten erottaa joukosta :D
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuo on palkitseva työn vaihe kun näkee, että "hitto vieköön tästähän tulee ihan hyvä" :)
     
    Aukustus ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Näit mun auton, viime viikolla hain Myllyojalta postista uuden turbiinin mun Bandittiin jne niin sitä sulloin peräkonttiin kunnes tajusin että eihän sinne mitään mahdu ja turbaani matkusti sitte mun kanssa auton sisätiloissa vänkärin paikalla :D
     
    stratusdriver tykkää tästä.
  14. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Heh, tosipeleissä nuo mustat -77-78 Trans Amit on ihan kiven alla, että normaalisti tunnistaa helposti :D Mutta osittain mun syy että niitä nyt pyörii Oulussa muutaman kilsan säteellä useampi musta :rotfl: Ois pitäny myydä nuo mun aiemmat kauemmaksi niin ei sotkeentus nämä 4 Trans Amia toisiinsa :rotfl:
     
    Aukustus ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Täytyy sanoa että hivenen se paketti sieltä hutlarista kurkisti :)
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  16. Hellfirebird

    Hellfirebird Gearhead

    laitetaa nyt yks kokemus lisää, kun lueskelin aihetta. mulla tuli viimesimpää Ponchoon hankittua th350:n taakse Auburnin lukkomurikka, joka vaati min. 3.36 välityksen (orkkis oli 2.78) ja mietin 3.55 tai 3.73 välitystä samantien sitte ja sitten otin 3.55 rattaat. kyllähän se kimpoili vauhtiin kivasti mutta 3-loviselle ei kauheen reissuvälitys silleen omaan makuun. ei mikään överi mut jos tekisin sen uuestaa ni laittasin vaikka sen 3.36 ennemin noista vaihtoehdoista. Tai sitten overdrive-aski. vielä parempi
     
    Aukustus, Charger´69, markoyt ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Ponulla ajeltu ja vähemmän rapattu, vähän takaisin alkukesän tallisulkeisissa menetettyä ajoaikaa :) Lämpenee liian herkästi, vesipumppu siis ilmeisesti tehoton. Sisälämppäri saa huutaa täysillä vartin ajon jälkeen. Ajattelin laittaa sähköpumpun kaveriksi, kun ei huvita alkaa nyt asioikseen vaihtamaan uudempaa jakopäänkoppaa, että saisi tehovesipumpun laitettua. Tähän vanhaan koppaan sopivaa tehopumppua en ole pikaisella etsimisellä löytänyt. Muita murheita ei ole onneksi ollut.

    Shakerin sain viimein entrattua ja paikalleen. Ilmanputsarin koppaa piti madaltaa pari senttiä, kun aiemmin otti shakeri peltiin kiinni, vaikka oli jo madaltava pohja vaihdettu koppaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aika monet maali/tasoitekerrokset oli shakeri jo nähnyt. Nitromorssia ja painepesuria, niin melko näppärästi lähti vanhat pois.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Melko hirveää kuraa nuo mastonin "premium" maalitkin, saa jäädä jatkossa hyllyyn. Meinas kylmää hikeä pukata, kun tuntikausia pohjia hieronut ja pintamaalia maalatessa pelkkää appelsiinia sai aikaseksi ja kaikenlisäksi lähes harmaata, vaikka purkissa piti olla kiiltävää mustaa :eek: No hätäratkaisuna carprepin mustaa märkää-märälle ja heti näytti paremmalta, mutta nuo alla olevat aplarit silti loimottaa luonnollisesti alta, mutta on sentään kiiltävä ja musta. Myöhemmin hion karkeaksi ja maalaan uusiksi jollain kunnon kamalla. Ruiskuhommia suosin aina kun viitsin, mutta tuon takia ei viitsinyt ruiskua sotkea.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Konehuoneessa vielä siistimistä, mutta tämmöinen tilanne tällä hetkellä.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.5.2020
    rekkamies, Vuppe, rotax ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. speedy

    speedy Double Gearhead

    Oisko kuitenkin tsyyläri tukkonen, kyllä se vakiopumppu toimii hyvin , jos kierto kunnossa muuten. Kun katsoo sitä moskan määrää mitä yleensä vanhasta lohkosta lähtee, nii ei ihme vaikka vanhat tsyylärit ei enää toimi.
     
    jariha, MadMike, maxvo2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    3gen ws6et menee myös heittämällä...780lbs/inch...eli noin 2 kertaa jäykemmät kuin normi A body isolohkon...
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos Busassa on jerkkua Swingin jatko on de facto...
     

Kerro tästä muillekin!