1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Useampi viikko on kulunut taas ja vihdoinkin löytyi pieni kipinä lähteä talliin. Pimenevät syysillat tuo kyllä jo oman tunnelmansa, varsinkin kun kuuntelee hyvää musaa, venetsialaisten raketit paukkuu ja kaiken lisäksi on lämmin.

    Nyppäsinpä siis hevoset pois pilttuusta. Jos sitten suunnittelisi lisää maalaushommia, uutta pakoputkistoa ym. ym.

    Moottoriin todennäköiseti period correct turkoosi ja muuten konehuone kokonaan valkoiseksi, vaikka se ei kokonaan korin värinen ole tehtaalta lähtiessäkään vielä tämän ikäisessä MoParissa ollut..

    [​IMG]
     
    FuryIII '71, sleepercooler, rekkamies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Onko moottorille tarkoitus tehdä muuta kuin vaihtaa kampiakselin takastefa ja maalata?

    Tohon sopisi sellaset Dual Dutra valupakosarjat hienosti.;)
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dutra on vissiin myynyt muotit ja lisenssit etiäpäin, eli niitä saattaisi saadakin taas. Mulla on semmonen gen1 versio, eli D-valu edessä ja takaosa tehty originaalista pakosarjasta.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu mä oon kyllä noita Dutra Dualseja kuolannu jo kauan:p
    Täytyy nyt katsoa mihin pörssi antaa talven aikana myöden ja mihin ei.

    Takastefan osalta ajattelin kokeilla Fast Fish Auto Partsin yksiosaista stefaa, joka on suunniteltu isolohkojen performance-käyttöä varten. RB-koneissahan on samankokoiset kampuran kaulat. Vähän kova hinta yhdestä stefasta, mutta ketuttaa ne ainaiset takapään vuodotkin..
    http://www.fastfishautoparts.com/Performance-Engine-Seals.html
     
  6. Muista kysyä, että olisko heillä tarraa takalasiin :D:

    Big Block Mopar Performance Rear Main Seal

    Tuli muuten mieleen tuosta stefasta, että voisiko niihin ölyvuotoihin vaikuttaa se, että noissa alkupään slanteissa taisi olla huohutus ulkoilmaan. Olisko semmoinen uudempi pcv-venttiilinen tehokkaampi?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just tuolta akselin päästä mun slantit ei ole erityisesti vuotaneet. Eli kyllä se kaksiosainenkin jotenkin toimii. Mut mielenkiintoista jos näihin saa jotakin uudenaikaisempaakin tilkettä..

    Venttiilikopan kumiset tilkkeet on menneet obsoliiteiksi.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Samaa mietin tässä kun asioita tutkin ja tarkoitus on rakentaa nyt toimiva PCV-järjestelmä.
    Miettinyt pitkään päässäni kuinka sen toteutan kun on tuo ahdinkin.. Mutta sittenhän se yhtäkkiä tupsahti esiin että tuossa Eatonissa on jo valmiiksi PCV-venttiili. Mun tarvii vaan tehdä siihen imusarja-adapteriin reikä sille ja liittää sieltä putkella venakopalle. Täytyy vaan vaihtaa uudemman mallin venakoppa ehkä, en tiedä. Ja öljyntäyttökorkki PCV-malliin, josta putki tulevalle ilmansuodattimelle. Todennäköisesti venakopan ja pcv:n väliin laitan sitten vielä öljynkeräyssäiliön.
    Pahasti tää slantti ei huohottanut, mutta ahdin teki kyllä huomattavan lisän pieneen ohivuotoon.

    Taitaa sisäinen laihialainen vaan herätä ja laitan sittenkin sen perusmallin stefan kuitenkin. Vahva epäillys että on vaan asennettu huonosti. Tai sitten vuotanut öljypohjan tiivisteestä.


    Muuten etenee taas hitaasti mutta määrätietoisesti..

    [​IMG]
    Konehuone näyttää nyt about tältä.. Eturunko enimmäkseen pintaruosteessa. Alapuolelta sitä on korjailtu lattian kohdalta. Tämän hetken ajatus on vetää tulipelti korin väriin, muuten mustaksi.

    [​IMG]
    Eturungon ja sisälokasuojat käsittelen näillä. Pohjalle tuo perus POR ja sen päälle chassis black. Moottorimaaliksi tuli Chrysler Turquoise. En tilannut sitä Metal Prep- litkua, kun pidin aika kalliina n.30€ / l. Voisikohan sen pohjustuksen tehdä Annitrolilla? Osaako joku viisaampi kertoa?


    [​IMG]
    En tiedä kuinka olen tullut ennen toimeen ilman tätä työkalua.. 39,90€ B-kaupassa...

    [​IMG]
    Vaikka alusta onkin hitsattu ja paikattu, jostain syystä nää sisälokkarit on jäänyt vaille huomiota. Nyt niitä on hyvä tehdä kun päältä päin auto näyttää melko valmiilta:D

    [​IMG]
    Sinne päin edes...

    [​IMG]
    Paikoitellen massan alla oli ihan uudenkin näköistä peltiä..

    [​IMG]
    Molemmin puolin samoja vaivoja..

    [​IMG]
    Ei hirveästi ollut enää kiinni rungossa lokkarit.. Nyt pitäis kyllä pysyä..

    [​IMG]
    Lokasuojan tuet oli mädäntyneet ja jääneet jo matkasta..

    Anyway, isompi talkoo tästä nopeesta konehuoneen maalauksesta taas taisi tulla, mutta tehdään nyt kun on kerran alettu.

    Ja tosiaan, jos jollain olisi tietoa siitä metallin ja tässä tapauksessa ruosteen käsittelystä POR-15 varten, ottaisin tiedon ilolla vastaan. Annitrolhan on fosforihappoa, mutta syöpyykö noi puhtaat pinnat tarpeeksi, jotta POR tarttuu kiinni hyvin?
    Niin, ja itselleni ihan eka kerta POR-15 maalaus lukuunottamatta moottorimaaleja..
     
    Vuokralainen, isalmela, falcon1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mulla ainaki PORrin moottori emali lähtee lastuina irti Voortin pikkulohkosta. Kesät ja talvet tosin ajellu sillä mutta luulen että ois se metal preppi ollu jees. Tai sit vaa miranooli.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Peltihommissa olen varmuuden vuoksi käyttänyt metal readyä ja hyvin on pysynyt.
    Moottori maalin olen vetänyt hyvin pujdistettuun pintaan ja sekin on kestänyt hyvin.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse maalaisin konehuoneen OEM tyyliin.
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Eikös kokonaan korin väriset konehuoneet tulleet myöhemmin? Käsittääkseni tässä on juurikin ollut vain tulipelti korin värinen, muuten musta..
     
  13. Ainakin tässä on niin:

    [​IMG]
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon maalaillut suoraan Annitrolin mustaamalle pinnalle. Ei ole vertailukokemuksia, oisko joku muu tapa parempi. Varmaan Annitrolin mustaamalle maalaaminen on kuitenkin parempi kuin suoraan ruosteelle.

    Ansaitsisko ahdinslantti ulkona ollessaan rengastuksen tai vaikka porauksen ja männät? Kuitenniin poleksit sillä räjähdyspistettä sivuten niin olisi uusia osia. Summitin mäntäsarja oli jotakin seitkyt dollaria ja halpa poraamo näytti tyytyvän 40 euroon per reikä.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilasin tänään sitä POR15 Metal Readyä kuitenkin gallonan.

    Ja kyllä se varmaan ansaitsis koko hoidon, mutta tyydyn toistaiseksi tähän. Mulla on noita varaslantteja sitten jos kiinnostun niistä tekemään jotain perusteellisemmin.
    Ei tämäkään kone ihan loppu vielä ole, pitäisi olla rengastettu ja laakeroitu kun ostin. Mutta tiedä häntä..
    Ihan Ok se on kuitenkin toiminut toistaiseksi.
    Nokka-akselia olen kyllä vähän tuumaillut, josko olis aikaa kokeilla jotain RV-nokkaa tms.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Mites uudemman slantin nokka:

    1960-1964 used a 232° / 228° / 8° / 0.37" cam

    1965-1970 used a 240° / 236° / 16° / 0.395" cam

    1971-1980 used a 244° / 244° / 26° / 0.414" cam (a version of this cam was also used in marine engines, and this is the only cam that is serviced in the stock-cam aftermarket for all 1960-1980 slant-6 engines).

    1981-up slant-6s use hydraulic lifters and take a completely different camshaft (228° duration, etc., NOT compatible with solid lifters in pre-'81 engines!).
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alin riittää oikein hyvin 3000 kierrokseen ja kiihkeämmillä tehollinen redline on 4000 paikkeilla. Mopar perffin 268 antoi 4500 hyvää kierrosta kun oli isot venttiilit. Nyt mulla on tekele jossa on 236 astetta 0,05" ja se ei enää tunnu ahdistavan ylhäältä kuin ehkä korvien välissä (vakiomännät).
     
    LPV tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Kuukausi on taas vierähtänyt ja tallissa tulee duunattua aina kun siltä tuntuu.
    Edelleen konehuoneen puolella touhutaan ja sehän on ollut sellaista vähemmän mielekästä hommaa.

    Ajatuksena on jättää tekniikan "viimeistelyhommat" sitten lopputalveen kun toi konttori on ensin saatu maaliin. Joka tapauksessa jotain periaatepäätöksiä olen jo tehnyt: Ilman Dutra Dualseja ei moottoria takaisin lasketa. Täytyy hieman tiedustella Aussien toimitusaikoja ja kustannuksia vaan ensin. (hyvästi veronpalautukset)
    Lisäksi tuli hommattua "taas" yksi slanttikone lisää, 225 -75 Valiantista peräisin. Ostin kun "halvalla" sain ja tiedän että ko. moottorissa on koneistamossa käynyt kansi muutama vuosi sitten. Kone nostettiin pois keulalta pian sen jälkeen kovan huohotuksen vuoksi ja tehdyllä kannella ehditty ajamaan vain n. 300 km.
    Kanteen tehty siis perustyöt: venttiilihionnat, seetit, ohjurit ja plaanaus. Kansi on siis uudempaa mallia, jossa ei niitä tulppaputkia ole.
    Näin ollen jos aikaa jää ja jäähän sitä, niin keväällä ehkä tehdään lohkollekin vielä jotain.

    Lisämittareissa olen päätynyt Autometerin Sport Compeihin. Sarjassa on saatavilla analoginen AFR. Ei ne mitään vintagejuttuja ole, mutta en viitsi enempää arpoa. Laitan ne sitten sopivasti sivuun jos hirveesti häiritsee. USPartsilla näytti olevan ihan kilpailukykyiseen hintaan. Ei kannata lähteä niitä eBaystä tilailemaan.

    Alkuun oli siis ajatus tehdä konehuone kuntoon sellaisenaan kuin se oli, eli paljoa purkamatta.
    Mutta sehän lähti lapasesta, kun totesin itselleni että helpompi käsitellä ja maalata osia vähän irrallaan.
    Hirveän työn tuloksen sainkin sisälokasuojat irti. Nyt on irti myös ohjauslaitteet ja yritän pitää pintani olla irrottamatta tukivarsia, spindlejä, jousia ym. ym..

    Maalaushommat ei lähtenyt ihan odotetusti käyntiin. Siitä lisää alempana..

    [​IMG]
    Tuli paljon lisää tilaa työstää kun irrotti ne sisälokasuojat kuitenkin.

    [​IMG]
    Loksut siivottuna, pestynä rasvanpoistolla ja käsitelty POR-15 Metal Prepillä.

    [​IMG]
    Tässä käsiteltynä POR-15 pohjamaalilla. Tuote on uskomattoman riittoisaa ja erittäin hyvin tasoittuvaa. Lisäksi kuivui nopeasti ja pinta tuntui kivikovalta, eikä esim. kynnellä saanut jäämään mitään jälkeä. Maalattu siis pensselillä.

    [​IMG]
    Tässä kohtaa menikin sitten täysin pieleen.... POR-15 Chassis Black Top Coat on TÄYSIN erilaista tavaraa kuin se pohjamaali. Kuvittelin sen olevan samankaltaista mutta se oli iso virhe ja aiheutti harmaita kaljuun klupuuni. Järkyttävät sutin jäljet ja todella laikukas pinta.. Tässä menikin pari ehtoota kun koitin hinkata sitä paperilla tasaiseksi. Hieman tukkii paperia nimittäin. Eli ÄLKÄÄ tehkö näin.

    [​IMG]
    Hiomisien jälkeen annoin maalille uuden mahdollisuuden ja vetäsin sen ruiskulla. Ekan vedon jälkeen sutin jäljet edelleen paistoi, mutta sitten vetäsin kunnon aplaripinnan niin alkoi hukkua. Tälläinen pikkuhommakin vei tuosta vaan melkein reilun viikon illat ja viikonlopun.. En ihan tavoittanut omia löyhiä standardejani, mutta olkoon näin..

    [​IMG]
    Kun konehuoneen hinkkaaminen alkoi kyrpiä, tein uuden raudan moottoriin tukemaan ahdinta, sekä samalla pitämään hihnankiristimen paikoillaan. Prässiä kun ei tallissa ole, niin tuota 6mm levyterästä saa "hieman" vääntää viilapenkissa että taipuu.

    [​IMG]
    Tämä kiristin on kyllä hieman fiksumman näköinen kuin PSA-malli, joka aiemmin oli.

    [​IMG]
    Toisesta kulmasta...

    [​IMG]
    Tämä setti olikin aika piukassa irrottaa. Piti varoa vähän kun ajattelin pitää vielä nämä nivelet. Ei ole nimittäin kovin halpoja hankkia. Olikohan sisempi raidetangonpää JEGSillä 150 Usd..
    Yritän putsata ja laittaa hyvin uudet rasvat.

    [​IMG]
    Ja kyllä tämänkin kanssa hiki tuli. Onnekseni siellä oli vielä oikein öljyäkin, ihan yläpäässäkin. Olin kyllä hieman skeptinen, kun ei missään autossa ole mulla ollut yhtä kuivaa sektoriakselia ja -vartta..

    Tästä sitten vaan eteenpäin, jollain tapaa!
     
    rekkamies, FuryIII '71, Vuokralainen ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on Dutra Dualsit ja olivat aluksi kahdella putkella, mutta aika pian muutin ne 2-1 järjestelmään niin, että liittyvät jossakin vaihdelaatikon puolen välin tienoilla. Ja niiden perässä on äänenvaimentimia oikein kaksi peräkkäin. Kuulosti edelleen slantilta. Nokka-akselilla lopulta korjaantui.
     
    Make500 tykkää tästä.
  20. Eli oliko se Valiantin slantin kansi tarkoitus istuttaa tänän vanhemman lohkon päälle vai ehostaa se Valiantin slantin alakerta?
     

Kerro tästä muillekin!