Migin osto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja cuda69, 28.11.2015.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla se kolvi on tullut siinä koneen mukana. Onko se sitten kallis vai halpa,markka aikaan ostin ja vieläkin toimii virheettömästi että edullinen on ollut.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se on sit varmaa hyvä ellei paremmasta tiiä.
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mitenkähän tuo kolvin paremmuuskin mitataan?Taitaa olla tottumus enemmin kyseessä?:rolleyes:Oma kolvi,paras kolvi?
    No joo,paljon tinasit,paljon pilasit,vihdoin kolvis kylmeni!:rotfl:
     
    Rotten, Camino'79, sleepercooler ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Oon minä hitsannut niin binzelillä kempillä ja esabilla,kempissä kääntyy se pää kivasti. Joo en tiedä paremmasta, pitää sitten ostaa parempia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan sillä p ljonko lämpee, en ole saanu mistään muista kaasuholkkiakaan sulamaan klömppiin kuin kempin kolvista...kempissä myös se kääntyvä pää ominaisuus vanhemmiten aika "mukava"...
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Niitä kolveja on erikokoisia,pieniin hommiin pieniä ja isoon isoja. Ja kai sulla oli nestejäähdytys jos kuumakaarella hitsaat.
     
  7. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mulla on töissä PMT42W, Kempin paras MUN mielestä. PMT52 ihan kolho. Toki onhan sitä Froniusta ikävä..
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On juu, silti se kempin kolvi kuumenee enemmän mitä muut ja lopulta sulaa kun kaasuholkki on sellanen ohut peltikiekko.

    Ei ole ollu nestejäähdytystä, kempin iso kestää ilmankin ja muitten kooltaan pienemmät sen mitä tarttee.
     
  9. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Pmt35 ei ainakaan kestä kunnolla polttaa. Eikä mikään kaasujäähynen mitä oon käyttänyt.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Harrastehommissa pärjää näillä kaasujäähdytteisillä ihan hyvin, kuitenkin vuositasolla ne jäähtyy helposti yli 8000h. Ammattilaiset sitten erikseen valitsee paremmat laitteet.
     
  11. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Ja se on justiin niin.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kestä saati se FE alkunen kolvi.

    Se iso kempin punanen/oranssi kestää missä on se ihme koukku siinä. En muista numeroa, siinä oli se iso suutinkin ja varmaan 3-4mm paksu kaasuholkkikin. Koitin kattoa kempin sivuilta mutta ilmeisesti pienet vesijäähdytetyt on korvanneet noi isot kaasujäähdytteiset.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Riippuu ammattihommasta, Pärjää niissäkin kuhan vaan se kolvi on iso/hyvä eikä mikää jäte ja homma sen tyyppistä ettei kolvin koolla ole mitään merkitystä.

    Mun mielestäni ei harrastehommaankaan kannata huonoa ostaa vaikka 99% hitsaukseen käytetystä ajasta hitsaisi jotain ohutlevy juttuja niin sen 1% aikana kun tarttis hitsata kuumakaarella jotain paksua vituttaa paljon.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Käytännössä jos harrastaa joutuu usein hankkimaan 2-3 erilaista mag konetta. Tai jos yhdellä meinaa niin joku 250 on hyvä yleis koko mutta jos kauhoja hitsaa niin joku 400 vesijäähdytteinen on hyvä. Tai sitten puikolla hitsaa paksut.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    MT3jotain oli se ison kolvin numero.
     
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Voi vitsi mikä hitsi!
    Muistanu edelleenkään ottaa perintö telwinin pikku puikko invertteriä mökiltä 145(muistaakseni) varmaan ihan paska, eikä sillä opi hitsaa??
    Kannoin vähähän painavamman (kevyen) tuon halpis lankakone techonig 150 dual telwini sekin, millä ei opi hitsaa?? Koti hommat pikku heppailut selvinnyt kummasti, ei vaan ollut varaa sijoittaa kotiin missä ei edes kunnollista paikkaa 500€ puikko invertteriin, ja 2000€ lanka koneeseen!
    Naisein tyttären tramppa toimii taas! :eek:
    [​IMG]
    Kahdesta kohdasta, toinen poikki, toinen halki, melkein poikki!
    Eipä ois uskonut, et 1500€ säöstöllä saa jotain aikaiseksi!?:eek:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kukaan ei enää hitsaa puikolla paksuja?! Jos puhutaan tyyliin 40mm huulilevyistä kauhaan!? Tai sit pitää olla jo pihi, tai paksulomppakkoinen maksaja, jos muille!? 10mm pellin vielä kahdella saumalla puikolla jaksaa liruttaa, mut alkaa olee aika maksimi!?


    Edit siis kysymys, miks jollain kemppi 4500 ei peltiä heppailis? :confused:
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Miks on pihi jos puikolla hitsaa?
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mitähän/mitenkähän helvetissä se sössö hitsaa jos se onnistuu kaasuholkitkin sulattamaan kempistä??

    Itellä kokemusta sekä ~40v vanhasta migomagista että evolaisista että ihan normi valovirta 170sestäkin millä on tullu sulatettua ihan jonninmoinen määrä lankaa eikä mulla oo ikinä ollu ongelmia kaasuholkin kanssa! Lisää kaasun virtausta tai opettele hitsaamaan pidemmällä langalla tms. Koska ei se kolvissa se vika ole o_O
     
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ööö?? Vedä metri saumaa 40mm plootuun puikolla versus 1,2 ydintäytelangalla, täyteen, kummalla tapahtuu!? .toki jos vain itselleen tekee ja aikaa on niin mikäs siinä!? Ja tuon paksuiset huulilevyt harvemmin on missään metrisessä valmetin kauhassa, missä ehkä maks 8-10mm peltiä!?
     
    Rahikainen ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!