Jarrujen ilmauksen ihmeellisyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Zamppa V2, 6.9.2019.

  1. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    Tiedän - netti täynnä tätä tarinaa, mutta ei mulle kyllä tämän nyt aukea vaikka kuinka lukenut ja taistellut tämän viikon kaikki illat.

    Aloitin tarinaa jo
    propo/ combination valve ilmaustyökalu jutussa kun osui sopivasti kohdalle.

    Impalassa oli siis hyvät toimivat jarrut (myös dynon mukaan). CPP paketilla levyt edessä, rummut takana.
    Nyt vaihdin eteen uudet levyt/puristimet. Kun palikat paikallaan menin tyhmänä painamaan poljinta että jarruille menisi nestettä.
    Ilmaus ei onnistunut joten epäilys että propo valve lyönyt jumiin. Kun siitä ei muuten ottanut tolkkua, nappasin propon pöydälle (ilmeisesti CPP combination valve). Luisti varmasti keskellä ja siitin näköinen - takaisin paikalleen. Sitten tein pääsylinterin päälle levyn venttiilillä jolla voin paineella puskea nestettä eteenpäin. Ilmaus takaa eteenpäin tehty.
    Takaa tulee todella huonosti nestettä - painetta laitin karvan yli 1bar. Vasen taka ei tule juuri laisinkaan, oikealta takaa tosi hitaasti, mutta tulee. Edestä tulee neste hyvin molemmista.
    Edelleen menee poljin lattiaan!
    Lukkopihdeillä kaikki letkut kiinni putkien jälkeen - polkimessa ok vastus, ei painu. Vapautin takapään - edelleen polkimessa hyvä vastus ja pysyy. Kun edestä ottaa puristimia irti - poljin menee pohjaan, eli onkelma käsittääkseni edessä.
    Poljin pohjassa jarruttaa vähän kaikki pyöriä (käsillä kun pyöriä pyörittää ei liiku) - eli jonkin verran tekee painetta kaikkialle - eli ei ilmeisesti propo lukittunut.
    Paineella laskettu toista litraa nestettä läpi - taka vasemmalta tosin ei juuri mitään saanut läpi.

    Mitä vit@@a tälle nyt pitää tehdä??:mad:

    Jos joku fiksumpi osaa vähän jeesata niin olisi hieno homma.
    Minä avaan nyt rommi pullon, sieltä tulee ainakin nestettä läpio_O
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Olisko pääsylkyssä jokin menny sijoiltaan, ku poljin ylhäällä takajarrujen ilmaruuveista pitäs tulla nestettä ihan omalla paineella. Villi veikkaus vaan tämä.
     
  3. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    Tätä itsekkin vähän epäilin että voiko olla seurausta polkimeen pohjaan painamisesta. 10 liikkunut vähän lyhyempää matkaa. Voiko takaa putket mennä noin vaan tukkeeseen?
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Just toi pohjaan painaminen. Vissiin 2 piiri jarrut sulla, ei tullu esille tos viestissä.
    Jos 1 piiriset, ni sit vähän mutkikkaampi. Ei ne putket mee tukkoon ihan tosta vaan, joskus on jarruletkuja perstaantunu sisältä niin, et niihin tulee tollasia oireita.
    Sullahan oli vaan etujarrut "auki"? Nostas jarrupedaalia kädellä ylöspäin, et nouseeks se.
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nyt vois joku GM jarru asijantuntija kommentoida, ko mulla on kokemusta vaan mopsien jarruista. Oisko pääsylkyn mäntä jumittanu silleen, et ei nouse ihan ylös asti, jolloin tukkis ton takapiirin?
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jumalauta Custom Rod Gearhead n all . Säähä ratkasit oikeesti olemassaolevan pulman tosta vaan. Varmaan toi topicin alottajakin kiittää sinuu vitusti.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ensinnä kyseenalaistaisin kaikki kumiset letkut kulmista ja varsinkin suolestaisin jarrupainesäätimen. mun 0,01snt
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Polkupyörärunkkarihan se siellä Natseilee autofoorumilla. Ei oo määrärahoja saatana.





    n
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Varmistetaan nyt tyhmäkin asia. Menihän ne etusatulat oikeille puolin, et ilmaruuvit on ylöspäin?
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aivan. Oletin automaattisesti, et topicin aloittaja tietää mitä tekee.
     
  12. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    miksi teit niin?
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Arvelin että jos en tee niin, siitä seuraa, että kaikki valaat ja delfiinit sekä saimaan-norpat kuolevat välittömästi sukupuuttoon.
    En voisi elää sellaisen taakan kanssa.
     
    Poke, caprice305 ja Rotten tykkäävät tästä.
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Nyt takas alakertaan hus hus. ;)
     
  15. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    Vain edestä oli auki, uudet satulat ja levyt laitin. 2-piiri jarrut ja satulat oikein, nipat ylhäällä.
    Jonkun trobleshootingin mukaan jos puristaa kaikki letkut kiinni ja poljin hyvä, ei voi ongelma olla pääsylkyssä (toisaalta taakse kun ei lientä oikeen tule?)
    Kun etupäästä avaa jomman kumman letkun pedaali menee veltoksi ja pohjaan, eli ilmaa piirissä?
    Kai mä nyt menen nappaamaan sen pääsylinterin pois. Jos se kerran toimi hyvin ennen tätä muutosta ja pumppailua niin joku kumi voi olla hajonnut tai pois paikoiltaan?
     
  16. lordC

    lordC Gearhead

    Itellä kävi keväällä vanin kanssa vastaavasti ja siinä vikaantui takapiirin vuodon yhteydessä pääsylkkä.
    Putki löysälle sylkältä, niin ruittas etupiirin liitoksesta kunnon kaaren, mutta toisesta vaan valui.
    Sylkkä vaihtoon ja tarvinnu ku ilmata pääsylkkä, niin toimi.
    Se luisti meni vissiin aina sivuun, ku koitti ilmata ja takapiirissä oli huono paine..
     
  17. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Saatan olla ihan hakoteillä mutta joku vuosi sitten oli samantyylinen ongelma erään silveradon jarruissa.
    Eteen tuli uudet satulat mutta millään ei meinannu saada polkimeen kunnon tuntoa, ilnas vaikka millä tavalla, etuletkut tukkoon niin poljin hyvä?
    Vianetsintä siirty niihin uusiin satuloihin ja vika löyty:
    -uusilla kumeilla jarrumännän palautusliike oli niin pitkä ettei yksi polkaisu riittänyt saamaan mäntää kiinni paloihin => korjauksena sisempi pala irti, polki mäntää hiukan ulos ja painoi takaisin sisään just sen verran että palan sai asennettua. Männän liike lyheni ja homma kunnossa.
     
    Poke ja tukkijulli tykkäävät tästä.
  18. 3964

    3964 3rd gear

    Onhan niissä etusatuloissa sama männänhalkaisia kuin entisissä,jos on isommat männät ei välttämättä riitä pääsylinterin tuotto.
     
  19. Zamppa V2

    Zamppa V2 3rd gear

    En ottanut vielä pääsylkkyä irti.
    Sen verran autti yön yli nukkuminen ja rommin juonti, että tulee takaa nestettä hyvin painovoimalla. Otin nipat kokonaan irti ja valutin joka pyörän kohdalla noin pari säiliöllistä (en tietty päästänyt säiliötä tyhjäksi). Mistä lie johtunut että nyt liikkuu neste! Ilmalukko?

    Onkelmat jatkuu..
    Hantin puolen uuden satulan nipan kierteistä oli vuotanut yön aikana vaikka nippa kunnolla kiinni. Painovoima ilmauksen jälkeen laitin uuden nipan. Muutaman rauhallisen polkimen painalluksen jälkeen vuotaa taas nipan kierteiden alta.
    Uudet palikat joten pitää varmaan neuvotella myyjän kanssa, mutta voiko näitä mitenkään entrata?

    Poljin painuu edelleen kevyesti ilman kunnon vastusta, en painanut ihan pohjaan asti.

    Vuotavaa nippaa yritin pois sulkea että tietäisi muista ongelmista joten puristin edestä letkut kiinni. Molemmat etuletkut kun puristaa kiinni niin polkimessa hyvä vastus ja kuulee että takana toimii. Pelkästään vuotan nipan pyörän letkun sulkeminen ei auttanut.
    Poljinta painaessa pääsylinterin luota kuuluu välillä hassu "tsiit" suhahdus. Onkohan normaalia kumien liikettä vai sitten jotain vuodon ääntä...

    Näissä uusissa on ilmeisesti vähän suuremmat männät kuin aiemmissa. Uusi on CPP paketti jossa GM isot orkkis satulat 2-15/16". Aiemmat myös CPP jostain vanhasta paketista, mutta ilmeisesti kaikissa käytetään samaa pääsylkkyä.

    Pitkät jorinat mutta vaikee muuten selittää ja saada hyviä vinkkejä:D
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siinä ilmausnipassa on kartio tiivistys ja joskus itelläkin huomannu että voi löysäillessä tihkua kierteiden ohi. Jos se on tiukalla niin kartio kyllä tiivistää tai sitten kierre korkkaa. Käytetyssä nipassa näkyy kärjessä vastepinta=ehjä rengas ilman katkoja. Jos sopivalla lenkillä tai 1/4 sarjan vääntimellä vetää niin pitää. Sillä saa vetää aikamiehen lailla ilman katkeamista. Niin että oliko varmasti kireällä? Jos oli niin koneistusvika voi olla kartiossa ja uutta kehiin.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!