Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Katalysaattori sääntö on aika jännä. Tarviihan systeemi oikein toimiakseen kaikkea muutakin, vai riittäköhän se katalysaattorin näköinen peltipönttö pakoputkessa?
     
    bbford tykkää tästä.
  2. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Eikös jotkut putiikit mainosta ”museo” katteja jotka ei ole niin nirsoja seoksen suhteen.
     
    Muokattu: 8.9.2019
    Sierra tykkää tästä.
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ehkä viisaampaa olla hiljaa tai kommentoida hissukseen, kuin että alkaa elämöidä julkisesti, kun vasta suunnitelmissa tommoinen lain muutos.
     
  4. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Tuokin on totta, etenkin kun kyseessä avoin foorumi jota kuka tahansa mielensä pahoittava ajokortiton kettutyttö pääsee lukemaan, Suomessa kun kaikki on mahdollista.. :)
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Avaisitko vähän tätä tunteenpurkausta?

    Mun mielestä tossa on joka osa-alue menossa parempaan suuntaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toden totta! Amazon/140/240 Volvot voisi taas kasittaa ihan muutoskatsastuksella.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  7. z 900

    z 900 Gearhead

    Eikös ne varhaiset katit ollu vaan yksi osa pakoputkessa eikä mitään muuta? jos sellainen riittää?
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Perustelumuistiosta kyseisen 3.7.2:n kohdalta kopsattuna:
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ei kai se katti muuta tartte kun säädöt kohdalleen ettei nyt ihan raakana mene putkeen seos.

    Sehän on vaan kemiallinen reaktio joka siellä tapahtuu. Alkuperäset kakstoimiset 70-luvun katit poisti häkää ja hiilivetyä ja nää uudet kolmitoimiset myös typen oksidit.

    Eikö Saksassa vaadita kaikkiin autoihin katti jos niillä haluaa ajaa kaupungeissa?
     
    xarper tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos kaasari lada saadaan katalysaattoroitua ja vielä niin, että leimasta ei meee ees lahjomalla läpi suoralla putkella.
    Sit joku random 95-2000 vaihteen auton katti paikalleen ja leima hyvillä päästöillä hakemalla, niin luulisi et biltsun 99€ katalysaattori kelpaa sellaisenaan jos auto on ees sinneppäin säädöissä eikä ole viritetty repimällä alipaineletkut irti
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Jos kaasaroitu 4.3 veekuutonenki menee vähäpäästösen arvoihin ilman kattia ja vielä ilman kikkailua ni eiköhän tota tyhjä katti aja koristeena asiansa jos sinne moisia joutuu askartelee, tekee vaikka äänenvaimentimen siitä sit tjsp.
    Jotain muitakin romuja tullu katti tyhjennettyä, V6 Omega ainaski ja seki meni päästöistä läpi vielä ihan hyvin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    aika turhaa perustella kattia ympäristösyillä kun ne kilometrit ja autojen määrä on niin marginaalia=ympäristövaikutus nolla.

    olisko joku lehmän kauppa taustalla tai muu kiusanteko.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Näihin itekin kiinnitin huomiota, jonkinasteinen ristiriita on kyllä pykälissä.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Siis mistä vuosimallista lähtien katti vaaditaan, aina kun moottori on vaihdettu vai kuinka? Ei tajua vaikka useemman kerran lukee?

    Kyllä monet vakiokoneet menee vaikka vähäpäästösten rajoista läpi mutta sit homma onkin toinen kun on nokkaa ja muuta viritystoimenpidettä tehty....
     
  15. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Itse ymmärsin näin.
    Jos teho nousee max 20% alkuperäisestä ei autoa verrata mihinkään ja mitään muutoksia jarruihin / alustaan ei vaadita. Mm. akselimassatkaan ei saa siis muuttua.

    Jos teho nousee yli 20%, auton tulee jarruiltaan / alustaltaan vastata mallisarjan tehokkainta mallia ja vrt mallin tehopainosuhde määrää kuinka korkealle muutettavan auton saa tehopainosuhde nousta.

    Kone saa siis olla tilavuudeltaan mitä vaan kunhan teho/paino kurissa ja akselimassat mallisarjan mukaiset.
     
  16. xp

    xp Gearhead

    No näin:
    Esim. auto Linlong on valmistettu 1.6, 2.0, ja 2.3 litran moottoreilla, ja jokaisessa on tehtaan jäljiltä eri teho ja eri jarrut.
    1.6 tehoa saa kasvattaa 20% ja ei tarvitse muutoksia (nykyään pitää heti muuttaa 2.0 vastaavaksi)
    2.0 saa tehoa kasvattaa 20 % ilman muutoksia (nyt pitää heti muuttaa 2.3 mukaiseksi)
    maksimi teho kaikissa olisi 2.3 litraisen + 20%, silloin oltava 2.3l mallin rakenteet.
    Siis nykyään pienemmissä koneissä ei sallita mitään % juttuja, vaan pitää aina muuttaa seuraavaksi tehokkaampaa vastaamaan, jatkossa muuttuisi tämä.
     
  17. Keme

    Keme Gearhead

    :D Asiaa on puitu täs pari päivää melkeen jokaisessa facebookin (auto)ryhmässä, että on toi kokolailla julkinen juttu. Tän foorumin keskustelulla ei oo varsinaisesti mitään väliä mihinkään suuntaan, kun tätä lukee ehkä se joku muutama kymmenen tyyppiä.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toisaalta toi ei ihan hyvä oo jos muuttaa 1.6 Linlogn;in 21% tehokkaammaksi, niin silloin pitää vaihtaa sen V6 2.3 koneella olevan etukelkka kun isot jarrut ei sovi 1.6;den napoihin/tukivarsiin

    Miten se nyt on mennyt, eiks jarrut saa muuttaa vastaamaan isointa mallia, eli 1.6;den rojut ja 2.3 malliin verrannolliset brembot?
    Vai onko mulla mennyt jotain ohi?
     
  19. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Jos tuo 2.3 esimerkki olisi omamassaltaan 1500kg ja teholtaan 110kW, tehopainosuhde on 13,64. Kun muutettava auto vastaa 2.3 mallia saa tehopainosuhde tippua 7kg/kW, eli suurin teho saa olla 214kW. Tulkoonkin se vaikka 7,5 litraisesta koneesta jos vain akselimassat mallisarjan sisällä.
     
  20. xp

    xp Gearhead

    Voin olla väärässä, kun ei se luonnoksessa selkeästi lue, mutta luulen että se 2.3 l 110 kW sallittu maksimiteho jää kuitenkin arvoon 132 kW (110 + 20%).
    Eli uskon että omamassa / tehosuhde on lisärajoite valmiiksi tehokkaille / kevyille autoille, eikä lisää sallittua maksimitehoa. Näin se on ainakin nykyisessä lainsäädännössä, ja tuskin muuttuu noin radikaalisti.
    Nikuzaille: kun 1.6 Linlong muutetaan 21% tehokkaammaksi, riittää 2.0 mallin osat, ei aina hypätä suurimpaan mahdolliseen. Ja kyllä nykyään jarrut SAA muuttaa vastaamaan isointa mallia.
     

Kerro tästä muillekin!