Muncie M21:n tikku jää lukkoon...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Scuderia Gungko, 13.9.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Varmaan kaluttu aihe, mutta ajattelin kysäistä jos vaikka saisi asialle tehtyä jotakin minimienergialla...

    Varsinkin kolmoselta vaihdekeppi on helppo itseään kohti vähän vinoon vetämällä saada lopsahtamaan ykkösen ja kakkosen väliin, niin että toosaan jää kolmonen päälle. Ilmeisesti tikun alapää pääsee lopsahtamaan pantojen välistä väärään paikkaan. Insinööreille suurkiitos siitä, ettei se toosa suostu ottamaan uutta vaihdetta sisään niin kuin jotkut esihistorialliset laitteet kuulemma saattoivat tehdä... Toistaiseksi olen selvinnyt kiipeleistä nostamalla keulan ilmaan ja käymällä auton alla kääntämässä sen kolmosen pois päältä, jonka jälkeen kaikki toimii taas normaalisti.

    Johtuuko tuo tyypillisesti kulumisesta vai onko siellä pantahärvelissä jotain säädettävää? Millaista tulokulmaa raati suosittelee ongelmaaan? Tai ongelmaan ja ongelmaan, hauskaa juttuseuraa on tämänkin ilmiön ansiosta tullut kohdattua. Hauista on päässyt näyttämään ihmettelijöille, jotka puistelee päätään, että ei vaihdelaatikkoa voi huoltsikan pihassa korjata...
     
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jos aluksi säätää shifterin, lukkotappi shifterin reikään ja tangot oikean mittaisiksi. Vertigaali shifterillä tuota ongelmaa oli enemmänkin.
     
  3. xp

    xp Gearhead

    Vau, vanhat trattikarahka-ajat!! Piti käyttää oikeat liikeradat että sai ykköseltä kakkoselle, muistot!!
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tulee ihan ooppeleita harrastaneet kaverit nuoruusvuosilta mieleen. Ihan lattiakepillähän ne 70- ja 80-luvun vekottimet oli, mutta rajummalla vaihdolla oli mahdollista saada keppi vapaalle, vaikka pykälä jäi päälle. Jostain ralliäijältä ostetusta laatikosta kaverit sitten keksi mihin kohtaan piti porata reiät, että sai nopeasti lyötyä vaihteen takaisin vapaalle. Sori tästä offtopicista :)
     
  5. jus57

    jus57 Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta,onko omituisuus ollut sulla aina vai tullu pikku hiljaa?
    Oletko koskaan säätänyt shifterin vipuja?
     
  6. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    En ole säätänyt, eikä vika ole kehittynyt - samanlainen se on ollut.

    Mitä vipujen säätäminen käytännössä tarkoittaa? Pantalehtien kiristämistä niin etteivät päästä keppiä välistään vai jotakin muuta? Paljonko pitää purkaa? Konsolin reiästä ei muistaakseni näkynyt mitään mihin olisi tuntunut hyödylliseltä koskea. No, onhan tässä taas monta kuukautta aikaa kurkkia ja ihmetellä.
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  8. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Paulin ohjeita shifterin säätämisestä ja muncien toiminnasta:





     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vipujen ja kepin tapin välissä on liikaa hölppää. Tuntematta sen tarkemmin just ko. laitosta, niin vipujen sivuttaisliike olis palautettava alkuperäiseen malliin riittävän tiukaksi.
     

Kerro tästä muillekin!