Jarrunesteen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kähmy 545, 15.9.2019.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Potilaassa on rummut ympäriinsä ja tarkoitus vaihtaa
    jarrunesteet DOT 4 > DOT 5 nesteisiin?
    Ko. nesteitä ei saa sekoittaa, siispä
    millä ihmeellä saan vanhat nestees pois?
    Autossa muitten jakopalikoiden lisäksi
    Linelock.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös tuohon uuteen liemeen ole joku huuhdonta-aine olemassa?
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Isopropanolilla niitä on kuulemma huuhdottu ainakin 2-pyöräisissä.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tätähän ei kysytty, mutta mahtaako maksaa vaivaa. Uusissakin autoissa riittää dot 4.

    Harrastaa tietysti saa aina.
     
    sdfsd ja grantorino tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Dot 5 on silikonineste. Siinä on omat etunsa, joskin myös haittansa. Se ei ota vettä, eikä männät juutu, eikä ruostu. Mutta silikoni hiljalleen leviää jokapuolelle ulos jarruista.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rumpuvehkeessä ei varmaan paha idea ole käyttää tota silikoninestettä.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nii ja sit tarkennetaan sen verran että dot 5 vai 5.1? Eli onko tosiaan tarkotus vaihtaa silkkarinesteeksi?
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Toi silkkarin merkintä on kyllä harhaanjohtava.

    On se siinäkin mielessä hyvä liru kun ei pilaa maalipintaa jos vähän roiskuu.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaihoin kerran 90-luvulla äiteen autoon silarit jarrujärjestelmään. En huuhtonu millään vaan nestettä pumpattiin reilusti läpi. Ihan laiskuuttani niin ei tartte olla vaihtamassa muutaman vuoden välein. Oli silloin ihan prkln kallista ja tilattiin tukkurilta. Ei ollu ongelmia ikinä noinkaan tehtynä. Se on varmaan kyllä jo paalissa se auto. Mieluummin kyllä nykyään vaihdan muutaman vuoden välein norminesteet kun on pelit sun rensselit tehdä itse se ilmauksia myöten.

    Maalausta silmällä pitäen kannattaa siis silikonin poistoaineella pyyhkiä pinnat ennen värin vetoa kun ei tiedä onko silikonijarrunestettä, ovitiivisteiden sprayta tai vaikka misujen hinkit hieronu pintoja.
     
    Poke tykkää tästä.
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ite pistin just jotain tenua systeemiin reilusti monta kertaa läpi ja paineilmalla puhaltelin piiitkään ynnä odotin seuraavaan päivään ja puhalsin taas.

    Vai onkos isopropanoli nyt tarkemmin ajatellen paineilmajarrujen jäänestoa. Kemistit täsmentäköön. Ei väliä onko paperit koulusta vai puistosta. Tuota tavaraa olen käyttänyt Tamiyan pienoismallimaalien ohentamiseen.

    Jarruihin jäi sellainen hiukan pehmoinen tuntuma, mikä kuulemma on silkkarilla normaalia. En tykännyt ja olen sen jälkeen käyttänyt muissa autoissa tavallista dotti nelosta. Jos olisi taas museoauto johon ei saa oikein mistään jarruosia tai ovat muusta syystä kalliita, niin sitten näen järkeä pistää silikonit. Onhan toki monet kilpaosatkin kalliita, monimäntäsatulat jne. Mutta ne autot ei yleensä seiso syksyllä pihalla, dottinelosillakin on pysynyt hyvin kondiksessa kymmenen vuotta kun vaan rasvaa sylinterit ja kumit asennettaessa kunnolla.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Siis kyllä ne silaritkin pitää vaihtaa säännöllisesti. Vaikka se ei sido vettä niin se ei estä veden kondensoitumista. Siellä on sitten vesipisarat näkyvissä.

    Joku kirjotti joskus että vaihtoi silarit siksi kun se painuu snadisti kasaan ja olis siten parempi jarrutuntuma.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös silaria käytetä pääsääntöisesti sen takia että kiehumispiste on korkeampi --> sopii race vehkeisiin paremmin? o_O
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Harrikoissa se laitettiin tehtaalla jostain 70luvun puolivälin jälkeen ehkä... on jo tänäpänä siirrytty normiliemiin.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No ei kai sitä huuhtelua muuten tarvita ja voi sekoittaa eri dotit.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu mutta kovin monella tuntuu menevän dot 5 ja .5.1 sekaisin. Ja ovat siis eri kamaa ja 5.1sen voi sotkea dot 4sen kanssa...
     
    Sounderi tykkää tästä.
  16. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    DOT 5.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sillon se tyhjäks valuttelu, paineilmalla ja vaikka kliinerillä putsaus mahd.hyvin. ja sit vaan reilusti sitä vitosta läpi ni hyvä tulee :)
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitä toi 51 sitten on jotain seoslientä vai typerästi nimetty DOT6?
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kaippa se on 5.1 enempi typerästi nimetty dot6. tai oikeastaan dot5 täysin eri aineena olisi pitäny nimetä jotenkin muuten, mutta kun se on keksitty ei varmaan osattau ajatella että joskus perinteisempien nesteiden luokitus menis yli4.
     
    Pertti K, Nikuzai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eiköhän tää 5.1nen tullu aikanaan abs-vermeisiin parempien sähkönjohtamis-ominaisuuksien takia ellen ihan väärin muistini sopukoita tongi o_O eli vähän samaa kun atf:ät on kehitetty sähköä johtamattomammiksi (onpa muuten vittumainen sana kirjottaa äkkiseltään)
     
    tukkijulli ja Nikuzai tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!