Potkurin Valinta 260 Mercruiseriin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja marko84, 20.6.2019.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Osaako arvon raati antaa vinkkiä potkurin valintaan?
    Vetolaite:Mercruiser Alpha1 gen2 1.45välityksellä.
    Moottori:Mercruiser 260 pikkuvireillä imusarja+kaasutin ~300hv.
    Vene: Cris Craft 245 n.2100kg.
    4-Lapaisella 14 1/4×17 Rosterilla nousee plaaniin hitaasti 2henkeä kyydissä, huiput 68km/h 4150rpm.
    Matkavauhti 3200rpm 54km/h.
    3-Lapaisella 15x17 Alumiinilla nousee plaaniin hyvin, huiput 62km/h4800 rpm RUOPII yläkierroksilla.
    Mikä olisi sopiva potkuri kyseiseen komboon, ohjeistus koneen sopiville huippukierroksille on 4200-4600rpm.
    Voisiko 14x19 toimia?
    Plaaniin suht hyvin ja huiput saisi olla70km/h tietämillä jos saisi kiertämään tuonne 4400rpm.
     
    Muokattu: 21.6.2019
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt en enää muista mikä oli maks halkaisija, mikä mahtuu. Mutta se ja 17 nousu oli paras suunnilleen samankokosessa 245 Regalissa. 19" tuuman nousulla ruopi jo vakio 260 konekin. Tolla 17 noususella hyppäs liukuun helposti, kulki hyvin ja oli hyvin ajettava erivauhdeissa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli viimeksi 21" pikkukipossa kevyesti piristetty V-6. Volvo vetolaite ilman trimmiä ja väännetty "vauhtiasentoon" eli keulaa nostavaksi. Ei vaikeuksia plaaniin ja huiput 42S eli pikkasen kovemmin kuin aloittajan toive, rusettina 15"x21" alumiininen.
    Kyllä ton 15"x19" pitäis "toimia" mutta tuskin kulkee 38 solmuu sillä.
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuosta 4-lapaisesta kun löytäisi pykälän loivemman niin saisi paremmin plaaniin ja ylhäällä pääsisi "suositellulle" max kierrosalueelle niin ehkä huiputkin voisi olla enempi kuin nyt tai ainakin samat.
    4-lapaisia kokeilu potkureita ei vaan tarjolla niin pitäis joku 3-lapanen tohon keksiä. Alkuviikosta kokeilen tuota 14x19 ens alkuun.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oletko koittanu trimmillä ekaks plaaniin ja sitten kun on vauhtia niin keula ylös?
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu kyllä, kyllä se plaaniin nousee mut hieman raskaan oloisesti ja ylhäällä kone ei aivan jaksa kiertää alueelle. Siittä päättelen et pykälän iso potkuri paikallaan.
     
  8. janihei

    janihei Gearhead

    4 lapainen 15" nousulla voisi olla kokeilemisen arvoinen, kierrokset nousis 4500rpm hujakoille. 3 lapaset ei ko runkossa oikein tunnu toimivan mutta 17" mirage plus saattais jotenkin toimia. Alumiini potkurit kannattaa unohtaa, terästä reilulla kuppauksella!
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Nämä kun siinä 600e/kpl ni ei viitti ostaa jos ei oo varma, kokeilen kyllä jos jostain saan lainaan:)
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä se kokeiluksi menee, mistään kirjasta tuskin tietoa löytyy, eli muuttujia on niin paljon, onko myrkkymaali, kuljetaanko yksin vajaalla tankilla, vai 4+ tankki täynnä jne. Pikkujenkki painaa esim. 1500 kg, kuormattuna 2200 kg ja semmoista. Kyllä hyvä kolmilapainen ajaa asiansa ;)
     
  11. rotax

    rotax 2nd gear

    Us-partsin vortex on toiminu omassa 180 sss chaparral bowriderissä hyvin. Koneena Volvon 4,3 marssivauhti 2800rpm
    23 knots. 14x19 huiput 43 knots. Toi on siitä hyvä et saa sen irtokeskiön niin on paljon halvempi. Potkuri 156€ ja keskiö 42€.
    Kokeilin 4 lapasella mut kiersi 3200 ja sama vauhti 15x17 muistaakseni. Jos on tili partsissa ni saa kyllä hyvät alet.
     
  12. TLE

    TLE 1st gear

    Tuli tässä mieleeni Kipparilehden potkuritesti, jossa vertailtiin kaikkia Suomessa myynnissä olevia teräspotkureita. Oli siis Solas, Michigan wheel etc.

    Ja sitten siinä käytettiin vertailupotkurina Mercuryn ”vakiopotkuria” Black Maxia, joka on siis alumiinipotkuri.

    Kaikissa testituloksissa Mercuryn alumiininen Black Max voitti noi teräspotkurit mennen tullen.

    Itse ainakin opin siitä lehtijutusta, että joku joka oikeasti tietää mitä tekee, päihittää ne loput jotka tekee vain potkureita tekemisen ilosta. Eli Mercuryllä moottorivalmistajana on oma lehmä ojassa jotta potkurit ovat oikeasti toimivia ja tehokkaita. Muilla ei välttämättä näin ole.

    Ja ennenkuin joku ehtii sanoa, että kaikki ne tulee samasta paikasta, niin ei tule. Youtubesta löytyy videoita Mercuryn omasta valimosta/potkuritehtaasta. Tekevät kaikki itse ja ovat käsittääkseni maailman suurin potkurivalmistaja.
     
    Powerstroke, xarper ja janihei tykkäävät tästä.
  13. rotax

    rotax 2nd gear

    Kaverilla veneessä volvo penta aq 205, ja ongelma on et tärisee
    tyhjäkäynnillä eikä kierrä plaanissa enempää ku 4200. Potkuri on 17” vene painaa n 1200kg. Jos laittaa kaasun pohjaan ku on plaanissa NI hyytyy täysin ja putkesta paukkuu ni pitää ottaa kahvasta takas et pysyy plaanissa. Kasari on uus rochester.

    Eikö saa bensaa vai jakajassa ongelma. Tulpan johdot näyttää uusilta ja vene on äsken hommattu.
     
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ei saa pensaa
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tosta on uutena irronnut huipputeho 4600 kiekalla, voi olla että vanha ja väsynyt ei kierrä enempää kuin sen 4200 jenkaa.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nuo ei muuten ihan äkkiä väsy ;) Eikä paukkumisen syy ole ropelissa, kaasaria+ bensalinjaa lähtisin ruotimaan ;)
     
    Jussi289 ja rotax tykkäävät tästä.
  17. rotax

    rotax 2nd gear

    Joo,, mut tyhjäkäynnillä värisee eli ei käy kaikilla. Tulppa pimeä ?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuskin se 5 pyttysenä kiertää veneessä 4200jenkaa. Kyllä nää veneissä väsyy siinä kuin autoissakin vaikka "kilsoja" ei tulekkaan vuosittain yhtä paljon. Taitaa tässäkin olla laahurinokka, eikä mikään uutinen että nenuja menee.
     
    rotax tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei nuo ihan heti väljisty, en muista, että olisin koskaan törmännyt esim. olakkeeseen sylinterissä, kuten autonkoneissa on tapana, ja on sentään tullut purettua toinenkin Chevyn veneenkone ;)
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Etkä koskaan sellaisenkaan jossa on menny pikkasen vettä pyttyihin ja männänrenkaat ruosteessa? Ja se nenu veneessäkin on ihan yhtä vikaherkkä kuin autossakin.
     

Kerro tästä muillekin!