Nitro nationals 4-7.7.2019

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Miksu.1g, 26.6.2019.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Jotenkin noinhan sitä kiihdyttelyn lopettamista jossakin perusteltiin. Hulevedet ainakin olisi ohjattava jonnekin kauemmas kun rata on pohjavesialueella.
     
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä se olikin totta kun tultiin laivalla takaisin Tierpistä niin yhden teamin jäsen sanoi että on vahva tunne että Tierpin radasta tulee kotirata!
     
  3. Lukekaa moneen kertaan kaksi edellistä kommenttia (homer, john travolta, nixxon). Siinä on kaikki tieto oikein, allekirjoitan joka sanan. Ehkä FHRA haluaa alkaa järjestämään Mantorp tyyppistä kisaa, mutta se ei tule täällä kaukana onnistumaan, ehkä heillä se Revival menee vielä läpi kun harrastajamäärät ja katsojamäärät ihan toisia ja onhan Mantorpilla sentään historia, pitkä historia.

    Olen ihmetellyt monen kanssa tätä FHRA markkinointipolitiikkaa ja kyllähän me kaikki tiedetään että kaksi asiaa on kussut kintuille kunnolla. Raha ja Rata.

    1)
    Rataan olisi pitänyt panostaa enemmän ja siihen on yksi tie, maksaa 1kk 2 hlölle täysi palkka + päiväraha ja he tekevät kokonaisen kuukauden työtä radan eteen. Näin olisi luotu onnistumisen mahdollisuus. Nyt ei ollut edes mahdollista että rata olisi ollut hyvä.

    2)
    Raha. Sanoin monesti ennemmin Salakarillekin kun juteltiin että TJ:n pitäs olla täällä pohjanmaalla myymässä joka toinen vko 3-5pvä mainosjuttuja. Iso tie menee vierestä, sinne isot kyltit, joissa päivämäärä milloin nitrokisa. Näin oli ennen Alastarollakin. Power truck show järjestäjillä on jo nyt ensvuoden päivämäärät vaihdettu näihin mainostauluihin. 10 000 - 20 000autoa per vuorokausi menee ohi.... Myös Seinäjoelle parit isot mainokset hyvälle paikalle, täällä kuitenkin maakunnan väki käy hussaamassa rahansa viikottain.

    Lisäksi olisi pitänyt myydä firmoille paketteja. 10, 20, 30...lipun paketti, sopivalla hinnalla. Firmat ihan varmasti olisivat ostaneet työntekijöilleen pieniä lippupaketteja ja jakaneet niitä yhteistyökumppaneille, työntekijöille. Takaan että jossain konepajalla voisi olla pari potenttiaalista lipunostajaa, mutta jos konepaja ostaa 20kpl paketin sopivasti, se kaikki on puhdasta tuloa satoi tai paistoi, koska ne vaan saadaan laskuttaa heiltä pois. Tein vähän kyselyä Kokkola Parkano välillä asiakkailta että onko tarjottu mitään tämmöstä, ei oltu tarjottu yhteenkään firmaan , joilta kyselin.

    Teameille myytävät VIP lippupaketit samoin, kohtuu hinta ja pakko maksaa se paketti käytti lippuja tai ei. Ihan varmasti tästäkin tulee sitä kiinteä tuloista kassavirtaa jota tarvitaan.

    Radanvarsimainokset: Monelleko pohjalaiselle kauppaliikkeelle ja muulle firmalle on tarjottu esim. 3000e hintaista radanvarsimainosta. Esim. 2000e vuosi tai 3000e /2v ja mainostaja itse toimittaa mainoksen annettujen mittojen mukaan. Taas olisi sitä kiinteää tuloa, joka voidaan budjetoida jo valmiiksi kun tiedetään että nuo mainokset on myyty jo ensivuodeksikin......

    Ykköset lehti ilmestyy ilmaisjakeluna Kalajokilaakso - Hämeenkyrö välillä. Ei oltu ostettu paria mainosta ja sen päälle olisi saanut puffijuttuja ko lehteen. Näin ralli, rallycross, jokkis ja muut tekevät.

    Summa summarum: Kiinteät tulot sisään pitää maksimoida, näin päästään jo hyvin paljon lähemmäs kipurajaa eli kustannusrajaa ja muuttuvilla tuloilla eli sään mukaan liikkuvilla katsojilla ei ole niin suurta painoarvoa kokonaistuotossa.

    Odotin että olisi kysytty neuvoja, jos ei itse osata tehdä näitä hommia, mutta ehkä se vain on niin että kun Malmin pyöreästä talosta katsoo asioita , niin tämä noiduttu pohjanmaa näyttää liian kurjalta jutulta ja parempi vain antaa olla.... ja onhan se hirveää, jos parhaat joutuu kyselemään maakunnasta neuvoja miten hommat tulisi tehdä. TJ:llä ei ole mitään vastuuta, se me tiedetään, mutta entä meidän arvovaltainen PJ + pöydänjalat eli hallituksen jäsenet. Miten he ovat hoitaneet näitä TJ:n ohjeistuksia miten tulee toimia,....mikä on Hallituksen vastuu ? siinäpä on porukalla miettimistä.

    Viimes meni Pohjanmaalta oikein bussilla porukkaa tekemään isoja siirtoja vuosikokoukseen. Nyt ois mahdollisuus tehdä samat temput ja käydä uusimassa tuo tempppu, vai oisko paree vain olla kotona ja vetää villasukat jalkaan.
     
    NorthBlacklistRacemaster, kede -57, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Ne on jo tehty eli kaiteet vain uudet ja ralli jatkuu!
     
  5. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Lähde ehdolle, Aulis?
     
  6. josu

    josu Gearhead

    Aulis puhuu asiaa.kun ihan maalaisjärjellä mietitään asioita taaksepäin,menään vaikka 90 luvun loppupuolelle jolloin katuautoryhmät oli hyvin suosittu b,c,d ryhmissä oli 50-60 tiimiä ajamassa+OL ja hinnat oli vielä kohtuullisella tasolla,tänne pitäisi palata ja herättää nuo katuautoryhmät henkiin ja sieltä kautta saadaan tulevia hyviä kuskejä,just ne kuskit jotka käy ajamassa esim v8/gti päivillä tai porissa pitää saada fhran kisoihin,ainut tapa on tiputtaa hintoja reippaasti ja korvata rahavirta volyymilla ei ryöstämällä,osallistumismaksu pitää olla sellainen ettei tule rumia sanoja kun painaa sitä enter nappulaa maksuvaiheessa.Se joka tappoi katuautoryhmät aikanaan on syypää tähän nykyiseen kuskien poissaoloon,hinnat on liian kovat tavan tallaajalle tulla ajamaan fhra,n kisaan,maksatko vkolopusta 3-500 vai sen 20e kun pääset ajamaan esim vesivehmaalle tai malmille yhden päivän.nää asiat om varmasti johtokunnan tiedossa eivät vaan osaa tehdä asian eteen mitään.Miksi ei tehdä asian eteen mitään vaikka vastaus on kaikkien tiedossa?
     
    bandit_1 ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  7. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Siksi koska kaikki ehdotukset on fyyran mielestä vittuilua.
    Itse olen antanut katsojana muutamia ehdotuksia ja vastaukset ovat olleet....enemmän tai vähemmän syyllistävä jne.

    Homma on paskassa ja syvällä, nyt pitää lapioida kunnolla paskaa ja se tulee roiskumaan jos halutaan asiat kuntoon.
     
    josu tykkää tästä.
  8. En muuten lähde tai jos lähtisin, olisi TJ paikka ainoa järkevä homma ja palkka olisi perkeleenmoinen sekä täydet valtuudet ilman että johtokunta sössii asioita. Olen ollut aloittamassa katuautokisat Ylivieska ja Kalajoki. FHRA johtokunnassa ja homma on niin että kun on yhdistys ja kukaan ei ole koskaan vastuussa mistään,.... ei voi tulos olla hyvä. Toki se voisi olla parempi kuin on monina aikoina ollut.
    Olen aina ihmetellyt näitä Johtokuntia tai Hallituksia että mitä ne oikein tekee. Kovia puheita ennen äänestystä,... Minä erosin johtokunnasta parin vuoden kohdalla kun väkisin runnoivat läpi street sääntömuutoksen (480cid) vaikka olin kerännyt 50-70kuskin + saman verran heidän mekaanikkojen nimiä adressiin että tätä ei haluta. Päätin että jos yli 80% kuskeista ei ole mitään FHRA johtokunnalle, nostan kytkintä semmosesta puljusta.

    Aulis
     
    kede -57 tykkää tästä.
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kiitoksia! Enpä arvannut keskustelupalstan puolelta alkaa noita arpomaan, kun etsin fyyran nettisivuilta :D
     
  10. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Moro
    Ehkäpä FHRA nyt on sillä tasolla missä kuuluukin.
    Halutaan ajaa kilpaa mutta näytöslähtöjen varjossa niin
    se ei täytä kilpailun kriteerit.Ei prepata ratoja niin ei kulu raha
    Sitten mainostetaan että PRO kalusto testaamassa niin sillä
    varjolla saadaan ehkä joku katsoja lisää.unohtamatta että
    nostetaan taas vähän kilpailumaksut.ja Sähköt.
    Fhra on tämän lajin promoottori suomessa ,heillä on konsepti
    Mitä heidän pitäisi kaupitella ja edesauttaa/kehittää.Minä en
    ainakaan näe että tämä olisi toteutunut.Aukki heitti jo ilmaan
    muutama "helposti ja halvalla"juttu mikä taatusti puree.
    Sama että kyllä tappiota tulee jos hoitaa kontinrakentelut/katsomosiirot kovalla rahalla varsinkin
    kun kerhon sisällä varmaan on päteviä ja toimeliaita tekijiä.
    Onko kerhotoiminnan perusajatus hävinnyt? ?????
     
    bandit_1 ja josu tykkäävät tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noihinkin asioihin on varmasti vastauksia tarjolla syyskokouksessa. FHRA helposti nähdään jonain mörkönä, "etelän mörkönä" ja "hesan mörkönä". Ei se niin ole, se on jäseniensä yhdistys missä aktiivisimmat valitsevat tekijät johtokuntaan. Puheet on kyllä kovia, näytetään niille, mut teot puuttuu.

    Vuosi sitten oli syyskokous Kauhavalla, ei olis pitänyt mitenkään suosia etelän veteliä. Edelleen siellä ei ollut väkeä suurista muutoksista huolimatta poikkeuksellisen paljoa, eikä etenkään ehdolla tai "vallankaappausta" tekemässä. Ehkä nyt olis sen paikka jos kerran käsitystä ja kykyä riittää sen suhteen miten asiat tulisi tehdä?

    Yhdistys millä on "kansan" valitsema johtokunta, on se sitten FHRA, Suomi tai mitä hyvänsä, tuppaa olee sellanen vähän tehoton. Siellä on erilaisia näkökantoja joista pitää sorvata enemmistölle kelpaava kompromissi. Ja toimitusjohtaja palvelee johtokuntaa eikä päinvastoin. Diktaattorit pärjäävät siellä huonosti ja turhautuvat. Ton järjestelmän etu on, et se tehottomuus estää tehokkaasti myös radikaaleimmat virheet.

    Mulle on kans tullut viestiä et osallistumismaksujen pitäis olla oleellisesti alempia kuin nyt, ja oon itse samaa mieltä. Toi reilu 2000€ on harrastelijalle kaudesta aivan liikaa. Monet on siinä iässä et siitä rahamäärästä mikä yleensä menee omasta lompakosta, kilpailee moni muukin asia, ja osallistujamääristä päätellen vie voiton.

    Mikä sitten on oleellisesti? Sanoisin et osallistumismaksun tarvis laskea vähintään 50% että sillä olis merkittävä vaikutus osallistujamäärään. Eikä siitäkään toki mitään takuita ole. Kovasti kritiikkiä on saanut myös se ettei osallistumismaksua pysty enää siirtämään seuraavaan kisaan jos vaikkapa tekniikkamurheiden takia joutuu ehittämään pyyhkeen kehään.

    En tie, en oo taipuvainen synkkyyteen ja epätoivoon, mut näen ainakin streetin osalta FHRA:n tulevaisuuden aika synkkänä. Tuonut asian jo aiemminkin esiin, mut meillä etelässäkin alkaa olla jo ihan kelvollisia suorituspaikkoja. Pori on aina ollut hyvä pidoltaan, nyt Kiikalaa päällystetään uudelleen ja pinta on sama joka on jo osoittanut toimivuutensa Hyvinkäällä ja Vesivehmaalla.

    Real streetin kaikki kesän kisoja ajaneet taitavat olla Etelästä, no yks sentään Sastamalasta, eli melkeen "puolvälissä" Kauhavaa. Top Streetissä ei oo juuri etelän kuskeja näkynyt tänä kesänä lainkaan. Täyden sarjan ajaneita kuskeja ei kummassakaan yhtään, pisteisiin laskettiin 5/6 ja viis kisaa ajaneita kummassakin ryhmässä kaksi. Tän kauden real streeteista kaiketi kahdella on suunnitelmia ajaa ensi kaudella fyyran sarjaa.

    Mun veikkaus on että jos ei osallistumismaksuihin tule merkittävää huojennusta, aletaan lähiaikoina neuvottelemaan siitä että täkäläisten kisojen ja kadunmiehen päivien yhteydessä alettais ajaa streetcuppia eikä se homma tule satamaan FHRA:n kisojen laariin.
     
    jknR tykkää tästä.
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Mitä tarkoitat tuolla kontinrakentelulla ja katsomonsiirrolla kovalla rahalla?
    Pitäisikö toimitsijoiden kantaa niitä katsomon osia käsin?

    Olitko itse mukana talkoissa myös?


    Miten päättelit, ettei rataa prepattaisi tulevaisuudessa?
     
  13. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    No missäs kadunmiehet sitten ajelee jos niihin kinkereiin aletaan änkeemään kaiken maailman cuppeja. Ajakaa niitä cuppejanne siellä kiihdyttelyn Mekassa, Kauhavalla. Siellähän on tilaa, fasiliteetteja, bajamajoja, ruokaa, majoitusta, varikkotilaa, pitoa silloin tällöin jommalla kummalla radalla, katsomoita, ystävällisiä ihmisiä ja ties vaikka mitä. Makkaraa ei taida olla.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kadunmiehet ajaa tietysti siel mist tähänkin asti, voi sinne tietty tulla joukkoon ajamaan noil vessoil ilman cuppejakin jos se oloa helpottaa. Ja itseasiassa niin taitaa olla tehtykin. Pointti lähinnä se, et jos ei fyyran kisat vedä niin ne ottaa järjestettäväkseen joku muu, kevyempi organisaatio. JA sitä kautta sit noi ruokkii itseään, vähemmän kisaajia, vähemmän nähtävää, vähemmän katsojia. Jos mahdollista.
     
    Muokattu: 25.9.2019
  15. josu

    josu Gearhead

    Fhra voisi kokeilla kaudelle 2020 -50% osallstumis maksuja,ei ainakaan huonompaan suuntaa tämänhetkistä tilanne mene,nyt ollaan pohjalla ja siitä ei ole suunta kuin ylös,tai kyllä se voi mennä ale!mas
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  16. z 900

    z 900 Gearhead

    Nythän on kaikki hyvin ! kenenkään ei tarvi järkeillä ensi vuonna koska ja missä nitrot ajetaan,kenelläkään ei mene rahaa pääsylippuihin eikä ole kisatkaan liian kaukana kenenkään asuinpaikasta.
    Voi vaan olla kotona vaikka sohvalla.?
     
    NorthBlacklistRacemaster, Mikkis, JuhaKuu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Samaa voisi kokeilla pääsylippuihin.
    Viivan alle voisi jäädä jopa enemmän kun 2019, määrällä saa myös katetta.
     
  18. pile

    pile Gearhead

    Nää on vaikeita yhtälöitä. Itsekin manaan koko ajan että kisamaksut on liian kovat. Mutta ne ovat kumminkin lillukan varsia tästä koko touhusta. Toki aina olis kivempaa jos pääsis suhaamaan hiukka halvemmalla. Mutta ymmärrän hyvin tehdyn ja että hyvin repatun radan kulut on kohtuu kovat. Ei niitä ilman rahaa rakenneta ja yllä pidetä. Lentokenttä radat ei ole ainakaan meikäläiselle vaihto ehto. Tuo kilpailumaksun siirto seuraavaan kisaan ei enää tällä kaudella ollut mahdollista ja se kyllä ihmetyttää. Ei pitäisi olla ongelma. Koko kauden kerralla maksavan pitäis saada suhteessa suurempi alennus kuin nykyään saa. Ja tää ihan senkin takia että sitä et voi siirtää seuraavalle kaudelle vaikka jäis puolet kisoista ajamatta. Mutta nää nyt on kans vaan aika pieniä juttuja kaiken kaikkiaan. Toivotaan että uus TJ tuo uusia tuulia koko kiihdytys rintamalle ja saadaan porukka yhtenäsemmäksi ja kasvamaan .
     
    bandit_1 tykkää tästä.
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä en kyllä henkilökohtaisesti usko, että nitroihin olisi yhtään katsojaa enempää tulossa, vaikka ajaminen olisi sportsmaneille ilmaista ja tiimeille maksettaisiin matkat. Siellä on eri katsojaporukka, joka tulee katsomaan pro -ryhmiä.
    Ainakin alastarolla tämän selkeästi ollut nähtävissä. Sportsmanien aikaan katsomoissa ei ole ketään, ja sitten kun marssijärjestys vaihtuu roohon, niin näkymä on jotain tämmöistä:

    [​IMG]

    https://aijaa.com/fB4wjv
     
    three hundred, valtope ja supo tykkäävät tästä.
  20. supo

    supo Double Gearhead

    Loistavaa aikaa eli kyllä tässä taas osoitus kun tuote kunnossa niin porukka liikkuu!
     
    Araldite73 ja Jza tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!