Miksi kuskin takarengas kuluu enemmän?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja xarper, 28.9.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Kemppi.

    Huomannu jo kahessa sarjassa ainaskin saman että kuskinpuoleinen takarengas kulunu selvästi enemmän ku vänkärin, ainaskin 1mm heitto ellei enemmänkin.

    Käännynkö olevinaan niin paljon enemmän vasemmalle sit tjsp? Luulisin että matkat kun ajelee molempiin suuntiin edes takas ni olis samanlainen rasitus molemman puoleisiin renkaisiin ja pimppistä nyt harvemmin tulee ajeltua, siinä ehkä ymmärtäisin vielä.

    Muita hyviä ideoita?
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Liikenneympyrät? risteyksistä kun vasemmalle lähtee niin käännös loivempi joten vuhtia lienee enemmän vois myös vaikuttaa. Tietkin kallistaa ojaanpäin joten sekin voi keventää hieman kuskinpuolen pyörää joten siltäpuolen luistaa pienissä kmutkissa helpommin, tai sitten vain jousitus muuten on kulmapainoiltaan oikealle painottuva.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Täälläpäinkää ei oo yhtää liikenneympyrää vielä ni ei niissäkää hirveesti tuu ajeltua.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ajotyylis on semmonen että vasen rengas rouhii huonommalla asfaltilla kuin oikea ;)

    Tarkotan siis sijoittumista suhteessa tien uriin jne.
     
    Imusihti ja xarper tykkäävät tästä.
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Moottoripyörässä renkaat kuluvat epätasaisesti ainakin seuraavista syistä:
    - Tiet on kallellaan oikealle (ojaanpäin)
    - Oikealle kääntyvät kurvit on keskimäärin jyrkempiä kuin vasemmalle kääntyvät (koska oikealle kääntyvissä ollaan sisäkurvissa, vasemmalle kääntyvissä ulkokurvissa)
    , voisiko nämä tai jompikumpi vaikuttaa autossakin?
     
    Mikkis ja xarper tykkäävät tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Auton runko kiero tai jouset ei kannattele tasaisesti joka nurkassa.
    Burniksessa kardaani nostaa toista takarengasta, joten se mikä painuu enemmän asfalttiin, niin kulunee nopeammin?
     
    xarper tykkää tästä.
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Jäykän(paskakärryn) taka akselin tuomia juttuja,vedättäessä apparin takafillari kepenee.
     
  8. Mopar yritti aikoinaan ratkaista sitä ongelmaa erilaisilla lehtijousilla vasemmalla ja oikealla puolella Super Stockissa.

    [​IMG]
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ilmanpaineet kai on tarkistettu? Eroa vierintähalkaisijassa jostain muusta syystä?
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Merssu tai penari kuitenki kyseessä?
     
  11. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Tuli mieleen että auto missä ei jäykkä taka-akseli. Auraukset pielessä
     
  12. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    BMW: ssä jousi poikki
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Tod näk syy tähän on varmaan boorit paskana vetarista tjsp, kävi eilen sekunnin ajan ettei sutannu ku yhellä, en usko että tuolta muuta oikein vois mennä ku boorit mikä moista aiheuttais.

    Onko parin vuoden kempittely saanu ekan tuhon aikaseks? :D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mikä auto, mikä perä? Spoorit/rihlat/boorit mitkä lie jos menee sileeks, niin ne varmaan pysyy sit sileänä eikä korjaannu itestään?
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    8 3/4, en mä keksi oikeen mikä muu vois pettää tuolla et rupeis suttaa yhellä vaan kun kempitetty.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sun hitsaukset on pettäny :p
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    EIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kylkyl ;) ota perä auki ja todista toisin :p
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh pakko se o ettei jää lauantain burnikset välistä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Pyh siellä mitään selitystä ollu tolle kulumiselle, jatketaan miettimistä.

    Joku ehotti et jos perä hieman vinossa, toinen puoli auraa eikä kuluis niinkään mutta toinen rengas mikä harittaa kuluis selkeesti nopeemmin?

    PS. Olihan noi 8 3/4 vetarit aika tuhdit, ei noita varmaan ajamalla poikki saa edes kempin kaa.
     

Kerro tästä muillekin!