Miksi kuskin takarengas kuluu enemmän?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja xarper, 28.9.2019.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Selittäkää mulle miten toinen puoli voi aurata tai harittaa enemmän kuin toinen? Ei ainakaan edessä mahdollista. Ei minusta takanakaan.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Luitko yhtään mistä tässä ketjussa on kyse?

    Jäykkä akseli vinossa = väkisin se toinen harittaa ja toinen auraa.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Teoriassa siinä kohti kun esmes etupään caster kompensoi takapään kulkukulmaa, toki yleensä vain teoriassa, koska käytännössä caster ei kompensoi niin paljoa etteikö taka-akseli "keskittäisi" itseään jolloin auto kulkee kuin ajokoira. Mutta teoriassa siis mahdollista kyllä ja onhan sillä varmasti marginaalinen vaikutus rwnkaan kulumiseen kun taka-akseli on vinossa ja se pyrkii hiertämään vastaan esim. Ilmanvastuskertoimen kasvaessa ;)
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ei vaan se kääntää kulkukulman niin että auton kori on vinossa kulkusuuntaan nähden ;)
     
  5. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Luin. Kommentoinkin edellisellä sivulla. Minusta toinen puoli ei auraa ja toinen harita, vaan se vaan kulkee vinoon.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuoret mutkalla?
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Rengas-keno vetämään !

    Kuoleentunut jousi apparin puolella, kuskin puoli kantaa kuorman ?
    Rengaslinja pielessä ja taka-akseli vinossa, kuskin puolen tuennassa väljää ?
    Jarru laahaa kuskin puolella ja pilaa sun renkaan ?
    Rengasseos apparin puolella kovempi/kovettunut ?
    Heikkolaatuiset renkaat ?

    (Oot liian pulska tuohon autoon kun vain kuskin puoli kuluu :p:D) ? o_O

    IS
     
    Rotten ja xarper tykkäävät tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Sen verta tiuhaan vaihtuu nuo takarenkaat ettei liikoja pääse kovettumaan :D
    Pari sarjaa Vitoureja ollu nyt peräkkäin missä huomasin tän ilmiön, aikasemmin en oo moista huomannu.
    Pittää varmaa yrittää mittailla vähän mimmosessa ryhdissä tuo auto on, etuiskarit kaipais vaihtoo ainaskin, aika hengetön oli apparin puoli ku vaihoin yläpään kumit tänään.

    EDIT: Lehtien puslat on kyl ehtoon puolella kans, uretaanit on oottanu tuolla jo tovin hyllyssä asentamista...
     
    Muokattu: 1.10.2019
    Imusihti tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos se on kempin ansiota? Hantin puoleinen kevenee kuitenkin voimansiirron väännön ansiosta ja ”piirtää vähän vaaleampaa viivaa”. Pane sinne torsen, niin korjaantuu.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kait se torsen nyt silleen toimi?
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. skide

    skide Gearhead

  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo vahvikkeita myydään kiihdytysukoille ja saa ne varmaan rallattuakin mutkalle, kutenkin jotain 40-50 vanhoja akseleita niin paljon on ehtinyt tapahtua. Tallikaverilla oli ruostunu puhki 8-3/4" kuoret, ei ne kovin paksua materiaalia ole.

    Mutkalla olevilla kuorilla vois suoraan ajaessa kolme pyörää olla sunnilleen eteenpäin ja se kuskin puolen takarengas vaikka vähän harittaa. Mut mä veikkaan silti tota moneen kertaan jo mainittua perän "kiertymistä" kiihdyttäessä, eli kardaanin pyörimissuunta nostaa apparin puolta ja painaa kuskinpuolta alaspäin. Niin molemmat jos sutii yhtä paljon, niin kuskin puoli höylääntyy enemmän.
     
    Jussi289, xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. skide

    skide Gearhead

    Jep, jep ja juuri sen takia akku kannattaa siirtää takakonttiin apparin puolelle.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sit kun se toinen kumi on saanut alun hioutua pienemmäksi, niin kempillä ne ei pääse pyörimään suoralla tiellä eri nopeuksia, vaan kuluminen senkun kiihtyy.
     
    juko7 ja xarper tykkäävät tästä.
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Voit tasoittaa kulumista RAJUILLA moottori jarrutuksilla.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tai sit hankkii koneen joka ulvoo senverran hätäseen ne kumit taivaalle ettei niitä millimetrejä tarvii netissä ihmetellä.
     
    Jussi289, xarper, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh ei oo kyl tota ongelmaa ku vetää renkaat kerralla silleeks, iha yhtä silleet oli molemmat viime lauantaina.

    Eli taitaa arkiajossa aiheutua tuo kumma kuluminen vaan, siirrettävä se akku sinne konttiin, joha se tasapainottaa mua ku oon nii höyhenen kevyt :D

    Ja onhan se kai tosiaan niin et toinen ku kerran pääsee silleemmäks ni se jatkaa vaan sitä nopeemmin kulumista kempin kaa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tää!!! Kyl xarpperin pitäisi ruveta laihuttaa!öö joku, 65-60kg?? Sinne 48kg, max nii rupee pysyy renkaat tasaisena! :p:rotfl::poff:
     
    Gary Grand, SauliK, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Vittu lihonnu oon, 66-67kg aina, nyt jo 72kg jostai syystä :confused:
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Sä otat mut kohta kiinni :poff: onko sulla joku piilovaimo kun noin oot turvonnu? :rotfl:
     
    Gary Grand, Rotten ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!