Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    [​IMG]
    Tommonen mainos osu silmään.
    Onko kokemuksia?
     
  2. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Varmaan asiaa käsiteltykin jo aiemmin, mutta melko paljon kahlattavaa tässä topikissa että vastauksen löytäisin. Mulla on täysin rempattu, vähän viritetty Pontiacin 400 moottori. Voiko sinne laittaa jotkin synteettiset "paremmat" öljyt, vai tykkääkö se vaan vanhanliiton mineraaleista? Kohta 500km ajettu öljyillä rempan jälkeen, niin olisi hyvä vaihtaa uudet öljyt sisään ja mielellään jotkut ns. paremmat laittaisin, mutta ne tuppaa olemaan synteettisiä. Nyt olen ajanut Teboilin Classicilla.

    Jostain luin, että olisi olemassa yleinen käsitys, että synteettiset öljyt olisivat "liian pesevät", mutta ainakin sen lähteen mielestä tuo oli potaskaa. Uusi moottori kun on kyseessä, niin eipä sieltä isompia törsteitä pitäisi kyllä irrotakkaan.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täyssynteettiset vaan, 5w40 esim. Itse en 5w30 perusta kun iso pata käy kuumana ja öljytilavuudet pieniä.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos täysrempattu, niin vastaa uutta moottoria, hyvä olla pesevät, niin pysyy moottori puhtaana.
    Viskositeetti sen mukaan tuleeko talviajoa vai ei.
    Se onko synteettinen vai vanhan liiton mineraalit, ainoastaan varmaa on, että täältä et saa yksimielistä vastausta. Ollaan puolesta ja vastaan.
    Ja jos laahuri nokka, niin sulle suositellaan sinkkipitoista öljyä. Sinkkiä käytetään, kun sen voiteluominaisuudet ovat hyvät raaka-aineen hintaan nähden.
    Katalysaattorit kun ei kestä sinkkiä, niin öljyn valmistajat ovat korvaneet sen kalliimmeilla lisäaineilla.
    Itse olen sitä mieltä, että laadukkailla varaosilla rempattu kone toimii kaikilla merkkiöljyillä oikeilla viskositeeteilla. Enemmän on merkitystä, miten usein vaihdat öljyt.
     
    Roc tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    rotellaa ei kai ole täällä? Amerikanjoet siittä puhuu mutta suomessa ei ole, olisko vastaava täällä joku rimula?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mistä tietää mikä öljy on "pesevä" ja mikä öljy "ei pesevä"?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  7. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Pelkkää kesäajoa, hydraulinen laahurinokka. Kilometrejä varmaan kesässä kertyy jotain 1000-2000 väliin. Eli ei kerkeä kauaa koneessa pyöriä, kun joka vuosi vaihdan kuitenkin.
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    Se Classic toimii sulla ihan hyvin, viskositeettikin on ihan kohillaan ton ikäiselle moottorille. Ja siinä on sinkkiä joten sopii hyvin laahurinokalle.
     
    Muokattu: 3.10.2019
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei kai mistään, mutta voi arvailla, että kun lisäaineet maksaa, niin halvoissa öljyissä tämä pesevän lisäaineen määrä on pienempi kuin kalliimissa merkkiöljyissä.
    Mutta pitää muistaa, että onhan halvoilla paskoilla mineraaliöljyillä vedetty 60-luvullakin ja moottorit ovat saattaneet kestää 50tkm ilman remonttia.
    Jos harrastevehkeelle tulee 2tkm kesässä ajoa, niin motin pitäisi kestää 25 vuotta paskoilla öljyillä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ihan hyvä pointti. Yksi syy miksi oon vaihtanut 5w40 täyssyn on hinta. 20€ 5l saa jo valita. Osasynteettiset ja mineraalit maksaa äkkiä saman jos 4l ei riitä. Toki tb:n ihan halvin mineraali 4+1 varmaan just alle 20€ mutta kysyjän tb classic näkyy olevan 4l 20€.

    Alkanut joku uusi rahastuskausi. Harraste ja vanhan auton öljy = otetaan rahat pois.



    Sama kun ostais 0% kaljaa kolmosen hinnalla vaan monihan kyllä ostaa :) kyllä 0% pitäis maksaa selvästi vähemmän. Samoin myös perus mineraaliöljyn.
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    99.99% meistä ei varmasti ole minkäänlaista kompetenssia rankkailla öljyjä, vaan mennään puhtaasti mutulla, sillä mikä sattuu mieltä lämmittämään, johtui se sitten hinnasta, kaverien kehuista, yleisestä mielipiteestä, tai koska kaikki käyttää tota.

    Mutu, mutumpi, öljykeskustelu.
     
    Jussi289, SauliK ja xarper tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta sit ku ajelee 20-30tkm vuoteen ni rupee olee jotai väliäki varmaa mitä sinne tunkee, ja kenkääki ku saa välillä ihan huolella ni pittääkai tonne jottai muuta ku halvinta 5w40, aika kuumana kävi öljyt varmaa ku melkee koko big wheels letkaki meni kumit sulaen, ei kehtaa mitää lirua laitella kesähelteille mut en kyl mitää 20W50 myöskää laittais rempattuun mottiin.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Purkissa lukee non-detergent eli "ei-pesevä". Aika harvassa ovat, kaupassa olen semmosia nähnyt, yleensä yksiasteisia, tarkoitettu ruohonleikkuriin tms.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niinkai sitten, perinteisesti siis dieselmoottoriöljy.
    Myyntipuheet kuulostaa tosi hyvältä juurikin esim modernin virikoneen kannalta.

    SHELL ROTELLA® EXPANDS INDUSTRY-LEADING PORTFOLIO WITH INTRODUCTION OF SHELL ROTELLA GAS TRUCK ENGINE OIL
    Oct 30, 2018

    Just for Hard-Working Gasoline-Powered Trucks and SUVs

    Las Vegas, NV – Shell Lubricants is introducing Shell Rotella® Gas Truck full synthetic engine oil providing, extreme protection for towing and hauling for gasoline-powered pickup trucks and SUVs. The oil, from the makers of Shell Rotella heavy duty diesel engine oil, offers the unsurpassed protection these engines need in three viscosity grades: 0W-20, 5W-20 and 5W-30 beginning in January in the U.S. and in May in Canada. The oil will be available in 1 quart, 5 quart and Ecobox in the U.S. and 5 liter in Canada.

    “We’re excited to introduce an oil for pickup trucks and SUVs that meets the demands of modern and older gasoline engines,” said Megan Pino, Shell Rotella global brand manager. “We have more than 40 years’ experience protecting hard-working engines, so we understand what kind of operating conditions these vehicles are likely to face. Whether being driven for work or fun Shell Rotella® Gas Truck full synthetic engine oil works hard to protect and prolong engine life for all new and older trucks and SUVs.”

    Shell Rotella, the number one brand of heavy-duty engine oil1, is the first major oil brand to introduce a complete portfolio of full synthetic motor oils for both heavy duty diesel engines and gasoline-powered trucks and SUVs. All three grades of Shell Rotella Gas Truck motor oil are formulated to provide unsurpassed wear protection in even the most extreme conditions trucks and SUVs face, including heavy hauling, towing, extreme temperatures and off-road. The synthetic base oil delivers added oxidation stability, improved volatility and low-temperature properties.

    Shell Rotella Gas Truck is recommended for use in gasoline-powered pick-up trucks and SUVs, including those that experience more extreme conditions, including driving with heavy loads, stop and go driving, frequent short trips, extreme hot or cold temperatures, and extensive idling. The oil is approved for use in Ford, GM, Ram and Toyota gas-powered trucks and SUVs.

    Shell Rotella Gas Truck 0W-20 and 5W-20 full synthetic motor oils help protect engines in extreme temperatures and conditions and outperform conventional motor oil in severe driving conditions providing unsurpassed wear protection and helping prevent sludge and other damaging deposits. Both oils meet API SN PLUS and API SN-Resource Conserving and are ideal for modern turbocharged engines. SAE 0W-20 and 5W-20 viscosity grade oils are commonly recommended for use in many new vehicles with modern engine technology2 for maximum fuel economy and performance.

    1 Based on Kline report 2017

    2 SAE 0W-20 oil may not be suitable for use in older engines, so always consult your owner’s manual for the correct viscosity grade and performance recommendation for your vehicle.

    Shell Rotella Gas Truck 5W-30 is recommended for use in vehicles requiring the use of SAE 5W-30 viscosity grade engine oil under all driving conditions. The oil is ideal for pick-ups and SUVs that may experience more extreme conditions including driving with a heavy load, in dusty conditions, stop and go driving, frequent short trips, extreme hot or cold temperatures, and extensive idling.

    Specifications and Approvals for Shell Rotella® Gas Truck oil:

    • API SN-Resource Conserving (also all previous categories)
    • API SN PLUS
    • ILSAC GF-5
    • Chrysler MS-6395
    • Ford WSS-M2C947-B13
    • GM dexos1™ Gen 24
    For more information about Shell Rotella® engine oils visit Rotella.com. To stay up-to-date on the latest news from Shell Rotella, ‘Like’ Shell Rotella on Facebook (Facebook.com/ShellRotella) and follow Shell Rotella on Twitter (Twitter.com/ShellRotella).
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tää on hauska topicci.
    Kanistereissa myytävää liukunestettä pohditaan sivukaupalla ja pääosa kirjoittajista kaatanee liemen 1950 - 1960 luvuilla suunniteltuihin moottereihin. ;)
     
    Inlinee tykkää tästä.
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No yllätyskommentti sinulta. Öljytieteen professorit vaan kertokoot sitten faktat.


    Siksi omaan esimerkkiin laitoin hinnat. Jos ei muuta niin voi valita hinnan perusteella maksaako perus mineraalista enemmän kuin täyssynteettisestä. Joo, on sitä täyssynteettistäkin eri laatusta mutta onneksi luokitusten valossa 20€ on kova raha öljykaupoilla.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    miksi sulla on oletus että täyssyn on aina parempaa mitä mineraali?

    Nykyään kun ei mikään mineraalikaan ole mitään oikeeta "mineraalia" enää missä öljyn laadukkuus riippuu mistä se on pumpattu.
     
    urho3 tykkää tästä.
  19. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Viskositeetti riippuu ainakin laakerivälyksistä. Jos sulla on normi välykset ja tietysti kaikki uudet tiivisteet, niin aivan tavallinen moderneihin autoihin tarkoitettu öljy pitäisi toimia.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä minäkin olen aikoinani jollain teboilin mineraaleilla ajanut.


    Enkä mä mineraaliöljyä hauku ja sanoin, että huonoa täyssynteettistäkin varmasti löytyy. Hinta on nyt tässä se pointti.
     

Kerro tästä muillekin!