G30:n th400 vaihto 4L80e/th700/muu ... kannattaako kulutuksen kannalta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Nupa, 3.10.2019.

  1. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    ´89 G30 matkailuautolla (matkavauhti ~80 max 90 kmh, 350 tbi, perä 4:10 ja loota siis M40 : TRANSMISSION, AUTO 3 SPD, TORQUE CONV VAR 1.) Norjanreissun 4077km keskikulutus oli ~22 satasella ja rupesin miettimään saisko sitä jotenkin tiputettua joten tässä kysymystä tietäjille.
    Ylivaihde vois auttaa kulutukseen ja ynnäilin jotenkin näin:
    4L80E plussat: ylivaihde, edullinen (?) hankkia, kestää tässä käytössä ilmeisesti yhtä hyvin kuin th400 (?)
    4L80E miinukset: 25 kg lisää painoa (paino muutenkin rajoilla b-kortilliseksi...), kardaanin lyhennys, tarvii transmission controllerin toimiakseen (=kallis?)
    Th700 plussat: ylivaihde, edullinen (?) hankkia, helpompi liittää sbc (?)
    Th700 miinukset: taitaa mennä tässäkin kardaani uusiksi (?), kesto ?
    Muu - Gear Vendorsin Under/Overdrive: plussat ja miinukset täysi ?, miinuksena ainakin hinta.

    Mitäs mä teen vai kannattaako tehdä mitään muuta kuin tankata?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla sama ongelma, tiheä perä ja lopun ajan veisuja vinkuva th350.

    Vaihtoehdot joita on ehdotettu ovat
    -uudempi 87--> 700r4 joka maksaa läpikäytynä ja vahvistettuna noin 1300-1500€ täällä länsirannikolla

    -4l60 (ainakin 1500e) ja siihen esim. MSD stand-alone boksi noin 600e.

    4l60 ymmärtääkseni helpommin saatavilla, muutamasta suusta kuullut että 700r4 jostain syystä vähän kiven alla.

    Itse päädyin 700r4:ään mutta ajan vielä th350:lla sen aikaa kunnes se losahtaa lopullisesti ja sitten vaan swappi.

    Myös kokonaisen paketin vaihto esim LT1+4l60e on yksi mielenkiintoinen vaihtoehto jos nyt sattuu eteen tulemaan joku kaprise tai muu sellainen.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä tuosta ylivaihdelootalla pitäs n 5 litraa ainakin tippua kulutus, jos sulla nyt kaikki kunnossa eikä mitään mikä kulutusta nostais.

    Siitä voi ajomäärän kera säästön laskea ja katsoa kannattaako vaihtaa. Toki se väkisinkin ajan kanssa maksaa itsensä takaisin.
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Mulla pitkä korotettu 146" wheelbase g30 350tbi+4l80+4.10 vie talvella n 18 satasella sekalaisessa ajossa. Pelkkää matkaa oon saanu menee 14l tasaisella ajolla n 80kmh. Ei toi paha ole,mutta silti mielessä on joskus pyörinyt välityksen harventaminen,mut ei taida maksaa vaivaa .
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    4L60 ja TH-700 on samoja toosia, 4L60E on taas sähköohjattu ja vaatii erillisen ohjaimen. Noi kaikki saa kestämään tollasessakin vehkeessä. Kartaanin muutaminen riippuu siitä minkä mittainen häntä siinä 400 toosassa on. Loikkariplootalla sun perävälistys "muuttuu" 4.10=>2.87 .
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Tossa toisessa "matkailu" vanissa oli th350 ja 4.10 niin ei sitä huutoa jaksanu kuunnella. Nyt siinä on th700 ja jotai pari tonttua meni euroja pelkkiin osiin kun siihen lootan tein. Sitä ennen noita jotai vakiolootia ym muita nurkista löytyneitä suli sellasen tusinan verran :poff: mut siinä ei olekkaa 350tbi :odwink: ja ajotyylitkin usein hieman,sanoisinko "kuluttavia"
     
    Muokattu: 3.10.2019
    rb tykkää tästä.
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Välttelisin tota 4L80€ toosaa juuri sen kulutuksen takia. Kax täysin samanlaista -93 K2500 pikuppia, toisessa 700 ja toisessa 4L80E niin "sekalaisen ajon" keskikulutusero on on melkein 4 litraa suurempi tolla jälkeen mainitulla toosalla, molemmat urbodieselillä.
     
  8. Anza

    Anza Gearhead

    Millainen ero on manuaalin ja automaatin välillä? Esim 4L80E vs manuaali ilman ylivaihdetta? Onko kellään kokemuksia? Eikös manuaalissa ole pienempi pyörintävastus, mutta automaatissa ylivaihde, joten miten paljon pienempi kierrosalue vaikuttaa kulutukseen?
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Riippuu manuaalista. 5-6 vaihteiset on yleensä ylivaihteilla ja jotkut 4 vaihteisetkin on ylivaihteella esim moparin 833 OD.
    Yleensä manuaalilla saa vielä pienemmän kulutuksen.
     
  10. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    ~10 egee satkulla olis jo säästöä. Uus ostos tämä ja nyt tuli tälle syksyyn/vuoteen tuo 4000+ km, ens kesästä tiedä, mutta jos vaikka eksyis eurooppaan niin äkkiä tuon sais voiton puolelle, jos noin paljon tiputtaa.

    Tämähän olis jo rahaa pankkiin selvästi.

    Ja tarviiko lisääsähköä tänikäiseen?

    Eli, pikagallupin mukaan vois ilmeisesti alkaa ettiskelemään sopivaa th7satasta...
     
  11. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Th700 olis oma valinta sun tapauksessa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja kun gmmästä kyse, sopiva loota ja kardaank varmasti löytyy. Löytyy varmasti vanhallekin paketille ostaja
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mittasin just 400 toosan jossa lyhyt häntä, se on 4 senttii lyhkäsempi kuin 700toosa eli joukin vaihdolla selviää.
     
  14. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Mitäs tossa muuta menee vaihtoon, vivustot?
    Tukipalkki?
    Vaihteenvalitsinta sopinee vanhasta?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mitään mene vaihtoon, palkkia on helppo modata. TV-vaijerille pitää löytää yläpään kiinnike. Ja jos löytää aihioksi -86 tai vanhemman niin turbiinin lukolle ei tarvii väsätä mitään erillistä ohjausta kun niissä sekin tottelee tota TV-vaijeria.
     
  16. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ei vaikuta kokonaispainoon, kantavuudesta vaan häviää tuon verran.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Aika syöläs tuo G30, kun me kierrettiin Pohjanlahti Winnebagolla, jossa oli 454 kaasarilla+Th400+4,56 perävälitys niin kulutukseksi jäi 24 litraa sataselle.


    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.10.2019
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen oli tossa naapurissa~2010. Tein siitä kaupat mutta en perkele maksanu heti, kun menin hillon kanssa hakemaan niin oli hävinnyt "meijerin" pihalta.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kovin on pienen kuuloinen kulutus.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    joskus selvittelin kun oli ajankohtaista cadillacciin mitä olisi tarvinnu siihen että ton toosan saisi kiinni, mutta vaatii jonkun diesel kontrollerin ainakin kun on sähköosjattu jo toi toosa. Lisäksi niissä oli jotain outoa pakkivaihteen katoomisia
     

Kerro tästä muillekin!