Chrysler crd vetäisi vettä kitusiin..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jza, 3.10.2019.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Moi,

    Vieläkö tulee kalu vai upotanko mereen... 300c, 3.0 crd.
    Oli tankki aivan kuiva ja meinasin, että lataan jerrykannusta kamaa lisää tallin perukoilta, että pääsee edes huoltikselle. Prkl, olikin kondensoitunut jonkun verran vettä ja vedensekaista ruostetta seassa, joka lorahti tankkiin. Kävi vielä ehkä 10 sekuntia, alkoi tärisemään ja sammui. Eli imaisi vissiin ne vedet kitusiin, ennen kuin tajuttiin että noin nopeasti alkaa porsimaan.

    Sitten veikkauksia, että mitä kaikkea hajosi, mitä maksaa ja missä fiksata..? Jos se vesilitku ehti ruiskupumppuun, niin se lienee aika lailla entinen. Suodatinhan ei vettä taida pystyä pysäyttämään. :(
    Raahaan rotiskon pajalle ja vaihdetaan ainakin suodatin, mutta äkkiseltään voisi kuvitella, että täytyy varautua vähän isompaan remonttiin. Onko kohtalotovereita ja kokemuksia, että mitä kaikkea pitäisi varautua duunaamaan. Wanha paska, niin jos menee ruiskupumppu ja kaikki suuttimet uusiksi, niin eipä sitä kannattane edes alkaa fiksaamaan...
     
  2. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Uusi suodatin ja tankin putsaus, siitä kannattaa alottaa. Ei välttämättä ole hajonnut mitään kun et päässyt ajamaan.
     
    Sierra, Tseitsei2 ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Ääni tälle + linjat tyhjiks ja diisseliä tilalle
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Koitetaan tätä toki ensin. Sammui kuitenkin, niin jotain komplikaatioita on luultavasti odotettavissa. Stana. Kerron lisää, kun saan pirssin työn alle. Toivottavasti ei tule kovia yöpakkasia..
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    paljonko siellä jerrykannussa oli arviolta naftaa? ja paljonko arviolta kaasit tankkiin.

    Voisi arvioida sitä määrää paljonko siellä ehkä on sitä vettä systeemeissä.
     
    Muokattu: 3.10.2019
  6. f34

    f34 Double Gearhead

  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyl sen suodattimen pitäis vedet erotella

    Uus suodatin ja takaperin linjat tyhjäksi sit linjat TÄYTEEN polttoainetta ja vielä kerran linjat TÄYTEEN polttoainetta kun ruiskutukin päästä lentää paineella puhdasta ainetta pari lyhyttä starttia ja taas linjat täyteen polttoainetta ja kun paineella lentää ruiskutukin päästä niin pari lyhyttä starttia ja kun hörähtää sammutus hetken odottelua ja uudestaan ilmaus

    Tolleen olen yhden kuivaksi ajetun crd;n elvyttänyt ja kulki ainakin 2 vuotta päivittäin

    Ja sitä polttoainetta pitää paineella tulla siitä "tubeless venttiilistä" josta mitataan ruiskutukinpaine.


    Sit kun putsaatte järjestelmän, kaikki banjoliittimet auki ja kattoo ettei ole verkkoa siellä liittimessä, joissain se on jopa siellä polttoaine letkussa sopivaa rautalankaa jossa tylppäpää kokeilee meneekö se sinne letkuun sisälle, jos niin suodatinta ei luultavasti ole

    Tankissa todennäköisesti on jonkin näköinen kulho systeemi se pitää pestä hyvin ja tarkkaan
    Siinä voi olla sen näkyvän suodattimen lisäksi karkea suodatin kulhon pohjassa tai polttoaineen kulhoon menoreitissä
    Jos sitä ei putsaa tulee ongelmia alle 1/4 tankissa kun polttoaine ei enää yläpuolelta täytä kulhoa
    Oli ihan kiinnostavaa ettiä kyseistä vikaa


    Eli tankin päältä (yleensä) sisäänmeno irti ja pumppu kouraan hyvin pesu kunnolla puhtaaksi konehuoneesta letkut irti ja puhaltamalla puhdasta polttoainetta tankkiin päin samalla kun kaveri tarkkailee tankkiin tulevaa letkua, mieluusti laskee johonkin puhtaaseen astiaan, jos roskaa ei tule putkista se on hyvä. Muuten huuhtelua jatketaan kunnes putkista ei tule enää roskaa tai likaista ainetta

    Sit kun putket on huuhdeltu tankkiin päin, puhdistettu pumppu ja letkut kiinni ja konehuoneesta ennen suodatinta letkut irti ja laskee astiaan kunnes tulee puhdasta polttoainetta, sit letkuja kiinni ruiskutukkiin asti edeten joka paikka varmistuen että tulee puhdasta polttoainetta ilman ilmaa

    Tunnin "ylimääräsellä" työllä jos säästää korkeapainepumpun, se on halpa tunti hukattuna

    Miksi on tärkeää että kaikki putket ja letkut irroitetaan eikä vaan ilmata ruiskutukin päästä? Koska siellä on varmasti aikanaan kertynyttä roskaa ja moskaa järjestelmässä, rikka suuttimessa ei ole kovinkaan hyvä asia

    Hyvänä esimerkkinä avensiksen "crd" koneen suutin vika, suuttimet irti ja dieseli sankossa huljuttelua ilmalla puhaltelua ja taas huljuttelua ja puhaltelua kone nippuun ja virheettömät päästöt sekä suuttimien vikakoodi jäi pois.
    Tummilla oli loppunut dieseli ja ilmanneet vaan ruiskutukin päästä käyntiin jolloin oli vika ilmentynyt
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    kun kerran sammui niin onhan vesi/tms päässyt suuttimille asti, jotka on herkimmät ja kalleimmat komponentit tuossa mosassa.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jospa se tankki nyt olikin vaan jo niin "kuiva", että oli kerenny ilmakupla lähteen putkeen...?

    Kyllä ne filsut joutuu vettä useinkin käsittelemään, ja tyhjäkäynnillä koneeseen virtaus on vielä hidasta. Jos nyt vaan putsais tankin ja linjat koneelle asti, sitten ilmais.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toimisin siinä tankin putsauksessa ja suodattimen vaihdossa melko nopealla aikataululla, että jos vettä tuonne "puhtaalle" puolelle on päässyt niin pyrkis korvaamaan sen dieselillä.
    Tietysti suodatuksen kuuluu sellainen olla että se muun lian pääsyn systeemiin estää, vielä kun suodattimen vaihtaja on huolellinen toimissaan.
     
    Bukero tykkää tästä.
  11. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mulla semmoinen kokemus muutamasta vanhemmasta koneesta että vesi ei mennyt läpi polttoainesuodattimesta, vaan tukkinut sen ja kone sammunut.

    Ja kerran oli ihan kumma minikaivuri, aina kun kallistui niin sammui, kaveri ei saanut sitä kärriin ajettua. Hetken pähkäilyllä huomasin että tankissa oli useita litroja vettä ja se ei mennyt edes tankin imusihdistä läpi suodattimelle asti.

    Ja oli mulla yks bensa chevy, jossa ruiskupumppu tankissa ja suodatin linjassa. Se ei lähtenyt käyntiin tankin tyhjäksi ajon jälkeen, oli vaan vettä mennyt suodattimeen, tukkinut sen ja sutarin vaihdolla käynnistyi kuin palmun alta.
     
    Muokattu: 4.10.2019
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    toivotaan näin...aloitusviestistä vaan jää se käsitys että sammui tämän huonon liemen tankkauksen jälkeen.
    tuossa koneessa on suodatin siinä koneen päällä matalassa tilassa, siihen ei pystyisikään saamaan sellaista suodatinta mahtumaan jossa olisi vedenerotus. muuten hyvä lämmin paikka suodattimelle.
     
  13. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kyllä ennen ainakin Dieselin paperisuodin kun vettä sai tarpeeksi niin ei mennyt sen läpi pumpulle mitään,ja on monta kokemusta tästä jopa karvaitakin kun hinaajan pääkone myrskyssä pysähty ton takia,onneksi oli toiset vaihtohanan käännön takana.
     
    Mudracer tykkää tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko diesel commonraileissa samanlainen painemittausnippa kuin bensa-autoissa?
     
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Paineanturi ainakin, voi tietsikalla kattoo paineet yms.
    Mutta siis ei taida olla nippaa mistä sitä yli tuhannen barin painetta suihkia.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sammui juurikin 10 sekuntia tankkauksen jälkeen. En ole jaksanut romuun vielä kajota...
     
  17. Bukero

    Bukero Gearhead

    vai olisko se ollut vanhaa bensaa mitä sinne kippasit... se haisee suunnilleen ”löpölle”
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vesi tukkii paperisuodattimen melkoisen tehokkaasti ja sen kastumisen jälkeen siitä ei menee juuri mitään läpi. Sammui siis 99% todennäköisyydellä naftan puutteeseen eikä veden takia.
     
    Sierra tykkää tästä.
  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Vai siis sammui veden takia naftan puutteeseen. ;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oli siinä joku nipsutin päässä jonka irti ruuvaamalla pukkasi dieseliä siirtopumpun voimalla

    Tosin tarkistaa en enää voi kun se kone meni fiuden pakuun joka lähti eteenpäin

    Mut mitä nopeesti kattelin, niin ekojen commonrail koneiden paineet on ollu jotain 100bar luokkaa, todennäköisesti myöhemmissä ei ole enää tukin päässä irroitettavaa liitintä
    Empä kyllä ollut tietoinen et ois muuttuneet isommiksi paineet
     

Kerro tästä muillekin!