Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mitenköhän tuon toteuttais? Saako jostain jotain kytkentärimoja mitkä kestää oikeesti virtaa tai kuinka ite toteuttasitte?
    Aikasemmin kun akun + napaan tuli startilta yks paksumpi piuha ja liuta muita ohuita. Jos jonkun kytkentäriman tjsp laittas tilalle, mistä moinen?

    Vai ryöstääkkö jostain romuautosta vaan sopiva valmis plussa kun tuntuu olevan nykyään kaikissa noita.
     
  2. -kk-

    -kk- Gearhead

    Itellä tuli 60 - luvun moparissa härskisti 50mm2?? (en muista varmaksi) kaapelilla kojelaudan alle rattorimalliseen päävirtakatkaisimeen ja siitä sitten startille samanlaisella lakupatukalla josta jako muille sähköhimmeleille sulakkeiden kautta.
    Toinen päävirtakatkaisin oli sittä kontissa miinus piuhassa pitempiä seisotuksia varte.
    Tolleen tein 1999 ja on edelleen käytössä tänä päivänäkin vaikkakin auto on "lainassa" nuoremmalla polvella:)
     
    Inlinee ja xarper tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    No just jotai vastaavaa oli hakuses, en vaan tienny mistä löytäsin tommosia järeempiä malleja, 70mm2 piuha ku menee kontista keulille.

    Jooh mullakin menee kajuuttaan päävirtakatkasijalle just 70mm2 ja siitä lähtee 70mm2 mut se konehuoneen puoli on vielä kysymysmerkki, startille pitää vetää varmaan karvan ohuemmalla piuhalla ni sillä meinasin lokasuojaan eka jonkun jakorasian ja siitä startille, jotenkin kutina et noi 70mm2 kengät ei mahu oikeen olee siellä startin perseessä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko 70mm2 sopiva vai hiukan ylimitoitettu?
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Sitä nyt sattu saamaan sopivasti sponssina ni sillä mennään. Ei se pitäs liian pientä olla ainaskaan.
     
    Karpov, Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eikös se oo todettu että liian paksua kaapelia ei voi olla? :p
    On mullakin nimittäin 70mm2 kaapelit caminossa ;)
     
    Seevu ja xarper tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    eikö tollasen jakoblokin voi tehä hakemalla jostain kuparia ja tekemällä siihen haluamansa reikiä?

    silleen ainakin jotkut autohifityypit tekee
     
    xarper tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Veikkaan et tommonen kuparimöhkäle maksaa enemmän kun toi 8e jakoblokki? Mut ei kyl pöllömpi idea sinänsä, helppo työstää, tehdä reikiä, kierteitä yms mieleisiä ja joku kotelo sille sit.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    varmaan on kalliimpaa jollei satu saamaan jotain jämäpalaa. mut ei hinnaltaan mitään sellasta mihin ei normi ihminen pystyisi. enemmän kyllä mitä 8e
     
  10. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Mikkis tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    En oo vielä ostanu mittää ni ei voi heittää mittään vittuunkaan :poff:
    Sitä varten täällä ollaan että löytyy ne vaihtoehdot.

    Toi akunkenkä kyl aika rimpulan olonen? Ei ota keskeltä edes napaan kiinni?
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    No vaikka sitten ajatuksista ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mitenköhän tommoseen akunkenkään sijotetun sulakkeen mitotuskin? Pitäähän sen kestää kummiskin starttauskin poksumatta säällä kun säällä.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^^^Tolleen varmaan tekisin itse kuparilattaliuska akunkengän mutterin alle ja siihen reikiä.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eihä starttivirta mene minkään sulakkeen läpi ikinäkoskaan.
     
    Diktaattori ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kaikissa uudemmissa vermeissä menee... Akku kontissa ni pakkohan se on suojata sulakkeella akun päästä
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulla on ollut kyllä hehkuja varten akunkengän mutterin alle ruuvattuna 200A sulake.

    Vai menee uudemmissa, no en sitten tiedä taas mitään. Onko ne kaikki myös kontissa?
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mitkä kaikki? Se sulake on sen akunkenkä-kompleksin yhteydessä, mm. Bemarissa siihen on myös asennettu paukku joka katkaisee piuhan kolaritilanteessa jne. Eli kyllä ne tehtaalla sen verran on ajatellu että ei jätetä sitä keulalta konttiin menevää kaapelia hitsaamaan vaan laitetaan se sulakkeen taakse. Sulakekokoa en uskalla varmaksi sanoa mutta latauksen sulake useimmiten siellä 120-180a välillä. Niitä joutunut jopa joskus vaihtamaankin mutta ns. "Startti-sulakkeesta" ei oo mitään muistikuvia o_O
     
    xarper tykkää tästä.
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Uudempien autojen akut, siis jossain merkeissä.
     

Kerro tästä muillekin!