Mopar 360 piristys ihmettelyä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jm-vallin, 7.10.2019.

  1. Jm-vallin

    Jm-vallin 1st gear

    Otin tossa tulevan talven ratoksi dusterin moottorin auki.
    Millaisilla resepteillä on katu ajoa silmällä pitäen moottoria piristelty. 73vm kone
    Koneessa on pienellä kuopalla olevat männät paikoillaan., vakio kansilla. Edelbrockin torker2 imusarja ja Edelbrockin 600 kaasari. Peltisarja ja 3"putkisto on jo myös laiteltu. Nokka-akseli on miltei vakio arvoilla. Ilmeisesti ruttua kannatta kasvattaa ja nokka-akseli vaihtaa johonkin jytympään..
    Olen näiden kasikoneisten kanssa uran alussa vasta et hyviä reseptejä otetaan vastaan.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Torkeri mäkeen ainaski, Performeri tilalle ja joku XE262 tjsp nokka toimis varmaan mainiosti ja menee vielä vakiokansilla kun laittaa 901-16 jouset kaveriks.
    .480 alkaa olee about maksimi nosto jos ei kansille tee mittään.

    Pelkästään noilla paranis katukäyttö varmaan merkittävästi.

    Sit voiki kansia sipistellä, laskee jne riippuen kai ihan budjetista ja haluista.

    Anal (Anab) alukannet ruottista ei oo kalliit myöskää.
     
  3. Jm-vallin

    Jm-vallin 1st gear

    Minkä verran noista kansista kannattaa höylätä jos ajattelis puristuksia kasvattaa? Hiukan ajattelin pakokanavia kiillotella ja imusarjaa kohdistella.. Sen imusarjankin vois toisaalta vaihtaa jos sattuu sopivasti löytymään jostain.
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    A) Torker mäkeen, aivan väärä imusarja tuollaiseen moottoriin.
    B) 3" putket on myös yliampuvat ja vain heikentävät suorituskykyä.
     
  5. kuutio

    kuutio Gearhead

    Onkos "yli-isoista" putkista ihan empiiristä kokemusta?
    Ihan ilman kettuilua kyselen.

    En oo vielä(kään) päässy tota omaa rojektia kokeileen, siihen tais tulla n 2" ja mietin ahdistavakko liikaa...
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei varsinaiset pakoputket useinkaan "liian isoina" suorituskykyä heikennä, liian isot peltisarjat kylläkin.
    Jonkun gurun pakoputki-tarinoissa sanottiin että jos pakoputkien isontaminen heikentää tehoa, on koneessa silloin vääränlainen nokka-akseli.
     
    max ja LPV tykkäävät tästä.
  7. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Onhan putken koosta monenlaista vertailua tehty kuvassa yksi taulukko suuruusluokista

    [​IMG]
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kommentoin siltä pohjalta että moottorin alakerta oli ilmeisesti vakio? Ei varmaan 3" putkista oo mitää hyötyä? Ja ainakin vapari neloskoneista saa tapettua hienosti valmiiksi olematonta vääntöä laittamalla isompaa rööriä.
     
  9. Jm-vallin

    Jm-vallin 1st gear

    Pakoputket tuossa oli tehty 3 " sillon kun hommasin tuon auton, tein silti uusiksi ku oli jo jonkin verran kuppaantunut ja ilman vaimentimia mutta saman kokoisesta et itsellä ei ole tietoa et huononiko mut äänet pieneni kun laitoin vaimentimet. Pakosarjat on hookerit
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Ei isommasta putkesta oo mitään haittaa, pakosarjan mitat ainut millä väliä. Se mitä siitä collectorilta lähtee on aika yks ja sama kunha ei liian pientä oo.

    2mm ottanu parista kansista pois, menee vielä suht ongelmitta, nostajien reikiä voi vähän joutua hieroo tönärien kulman takia mut ei hirveitä.
     
    Jm-vallin tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Samoil linjoilla. Jos ei mäntiä vaihda niin ei oo kauheesti puristuksia ja sitä kautta ei oikeen reagoi isoon nokkaan ku kadottamalla alaväännön. Vakiokansissa on matala jousien asennuskorkeus, ja siin puolen tuuman kieppeillä nosto mitä ylipäätään sietää. Kansista kannattais kaivaa ainakin venttiilitaskut ja vähän oikasta tönärin pahkaa. Kannen laskemisessa tulee eteen ongelmia, mun mielestä ei mikään kustannustehokaskaan tapa nostaa ruttua. Periaattees pitäis myös imutasoista ottaa et se istuis oikein, tai kikkailla sen kanssa jotain muuta, samoin nostajien preload kasvaa sen verran mitä tasoja höylää. Oikee tapa olis vaihtaa männät, ja samalla tietty porata. Jos kansille joutuu jotain korjaushuoltoa tekemään, ni melkeen sitte uudet alsakannet. Ite pitänyt periaatteena et jos remppa maksaa enemmän kun puolet uudesta, niin vakavasti harkittavaks. Imusarjana Torker 340 ei oo oikeen hyvä missään. Torker II on parempi. Ton tyyppisessä motissa vois olla iloo dual planesta mut etenkään torker II:sta ei mun mielestä kannata vaihtaa jos ei oo kauheesti liikaa rahaa. Putkikoko, toi taulukko on sen mukaan mitä "vaaditaan" kokoa ilman isompaa tehohukkaa. Mut kuten jo es iin tuotu ei iso putki sinänsä haittaa sarjojen jälkeen, tuppaa vaan olemaan kovempi meteli ja mahtuu huonommin.
     
    Jm-vallin tykkää tästä.
  12. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Tuon mukaan mulla on ok putket 2x 2.50". Kuvittelin joskus päissäni että liian isot.o_O
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Olen aina ollut siinä uskossa että joka moottorille löytyy ideaali putkikoko eikä liian isosta ole mitään hyötyä ja on jopa haittaa alapäässä. Hyvä että tämäkin harha on nyt oikaistu.
     
    Muokattu: 9.10.2019
  14. xarper

    xarper Gearhead

    2mm kansitasosta ja 1.5mm imupinnasta ni istuu täydellisesti noi moparin kannet ainaskin, mitään haittaahaan siitä eijoo.
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Flowtechillä oli välikoko myös mainittu suosituksissa

    Street V8 applications – dual exhaust
    2.0” tubing 200 hp – 250 hp
    2.25” tubing 250 hp – 375 hp
    2.5” tubing 350 hp – 500 hp
    3.0” tubing 500 hp – 600 hp
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No kukin tietty tekee niinku oikeeks kokee. Koneistamossa pari sataa per pinta, ja riippuen imusarjasta voi joutuu kikkailee. Uudet takomännät saa himaan luokkaa 650€ joilla vakiokansilla ruttu suunnilleen kympissä. En ny ulkoa muista mikä on "oikea" suhde tohon imu/taso höyläykseen, mtu yleensä on sen verran varaa nois et pystyy millin höylää tekemättä mitään. Imiksen paikalleen saanti voi kyl olla tuskaa. Pikkulohkos reilu höyläys imupinnassa ohentaa venakopan tiivisterailoa, sellasiakin on ollut jotka leikkaa siit läpi. Mut siis, vako 360 männän korkeus on sellanen et se jää vajaa 3 millii dekin alle. Kuoppa päässä on n. 7 cc:tä. Millin pahvi luokkaa 8+. Vakio palotila on n. 70 cc:tä. Siit ku laskee vakio puristussuhteen ni saa 7.8:1. 2 millii veke ni ollaan n. 9:1
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Maksokohan jossai metallifirmas noi kansien koneistukset vajaa 300€. Sotkamossa tekee about samaan rahaan tai vähän allekin jopa, kysyin joskus.

    Pariin autoon tullu tehtyä samalla reseptillä. Ton suhteen noitten pintojen välillä vedin ihan lotolla, ei mitään ongelmia istuvuuden kaa.

    Uudet männät + tasapainotus päälle ni melkee jo tonni paukkuu.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No mä en tiedä mutua ku mitä oon niist pk-seudun koneistamossa maksanut. Yleensä jos on vakioporaus ja vakiomännät niin ei ehkä muutenkaan ole enää elämänsä vedossa, mut selvii ku kannet pois. Ja tehdaspuntti..., no toimii se niis tuotantomoteissa. Mut mopseissa jo yleensä vakiona isoja heittoja. Mut tapoja on tosiaan erilaisia tehdä, eik toi budjettivirittäminen oo itellekän vierasta. Aika usein vaan saanut todeta et säästin euron, ehkä, mut liki samaan rahaan sen ois voinut tehdä myös kuten kuuluu.
     
  19. Jm-vallin

    Jm-vallin 1st gear

    Sitä olis nyt kannet irti ja kaikki muut purettu paitsi alakertaan en ole koskenut vielä muuta kun että pyörittelin ja katselin missä kunnossa pytyt on. Siltä osin ei ollut mitään sanomista. Moottorissa ei nyt periaatteessa muutenkaan ollut mitään vikaa minkä takia olisin sitä purkamaan alkanut.. Pieni naputus oli kylmänä ja se selvis jo. Nostajia muutama jumissa.. Ostolistalla olis nyt se nokka-akseli, nostajat ja ehkä se imusarja. Myös pitäis nyt sitten ruveta miettimään et olisko ne männät ostoslistalla vaiko niistä kansista siivu pois.? Mulla olis kyl parikin paikkaa missä sais kannet hoideltu kohtuu hintaan.
     
  20. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Laita männät ja alakertaa muutenkin budjetin rajoissa. Joskus jos haluaa vaihtaa sit paremmat kannet jne niin alakerta on jo valmiiks parempi.
     
    Jm-vallin tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!