Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mäki laitoon dodgee akun loosteriin ku on nois vanhois kiilanoukkavehkeis tosi vähä tilaa. Laitoin akun tollaseen akkukoteloon https://m.motonet.fi/fi/tuote/386052/Akkulaatikko-280x175x200-mm niin on kiva ihailla ku loosterikin on kliinin näköinen. Sit kaapeli on tota 50 neliöistä tiheäsäikeistä hifikaapelia ja noin 4,5m . Tosi kätevää ku se on silikonikuorella ja taipuu tosi helposti pieneenkin mutkaan ja on metrihintaki halvempi kun taas oikein virallinen akkukaapeli.
    Mulla on hyvin pelannu kaks kesää ja joskus on sahattu akkukin tyhjäksi eikä oo ainakaan kaapeleista se savu ekana noussu:D
    Ja sit varmuudenvuoksi tukiin sen kaapelin sellaseen mustaan kurkkuputkeen koska lyhin ja helpoin reitti oli viedä auton pohjassa ulkopuolella nii säästyy satunnaisilta kiven iskuilta.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ei mua se painojakauma tässä juuri kiinnosta, extra tila konehuoneessa vaan ja tavaratilan säilyminen ennallaan, pyöränkotelon takana se syö jo sitä tavaratilaa.
    Kontissa työkalut yms kulkee laatikossa mikä sidottuna kiinni ni ei oo ongelma leikkiessäkään.
     
  4. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Mulla oli aikoinaan 35 mm2 hitsauskaapeli startille bilteman päävirtakatkaisimen kautta. Sitten muille auton sähköille otin sieltä startin liittimeltä oman haaran 6 mm2 piuhalla. Hyvin pelitti, autossa ei ollut sen kummempia kuluttajia kuten stereoita tms.
     
  5. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Itsellä kans ahtaan näkönen konehuone. Nyt siinä joku micran akku. Eli liian pieni. Koitan vielä kattoa jos saan mahutettua konehuoneeseen ni en siirrä. Mut muuten täytyy siirtää taakse
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus kolkytviisvuotta sitten kun sattumain summana käänsin moparin a-bodyn keulan kautta katolleen, niin mulla oli stopin jälkeen matkustamossa kaiken muun roinan seassa varapyörä. Kun ei ole kuvia, niin en osaa sanoa, miten se takakontista sinne päätyi. Itse ehdin käväistä tuulilasissa ja vähän pidemmälläkin kuitenkin pysyen auton "kyydissä" pysähdykseen asti.
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuskin oli varapyörä kunnolla kiinni kontissa jos noin kävi. Lähteehän se akku liikenteeseen konehuoneessakin jos se ei ole millään kunnolla kiinni. Olkoon missä tahansa, tai mikä tahansa tavarat pitää kunnolla kiinnittää ja suojata.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sun käytön huomioiden kannattaa tosta ottaa kaikki irti, kun kerran alkaa siirtoon.
     
  9. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    On, muttei niissä mitään sulakkeita kyllä ole välissä. Bemarissa on tosiaan johtosuoja mikä katkaisee plussapiuhan kolarissa kuten Camino'79 kertoi.

    Ps. Audeista en tiedä kun niitä en ole omistanut, enkä purkanut.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Monikäyttöajoneuvo ni huomioitava kaikki :D
    Pittää ny yhet perheen tavarat mahtua konttii heittämällä jos tarvii reissata.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laitoit pääkytkimen plussapuolelle o_O?
    Ja maadotus koriin?
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    lyhennys sanoista: Uusia Saa Amerikasta.

    enpä välttämättä laittaisi starttivirran kaapeliin sulaketta, riittävän pieni joka toimisi esim.kaapelin hankautuessa estää myös starttaamisen ja riittävän suuri joka mahdollistaa varman startin toiminnan niin sillä ei ole mitään merkitystä koska akun virrananto-/syöttökapasiteetti ei jaksa sitä polttaa.:p
     
    Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jep, Konehuoneessa on pari lisämaata vielä... joten teoriassa jos katkaisee vaan miinuksen niin saattaa saada aikaiseksi oikarin.

    Laturilta otettu 2x25A lähdöt lisälaitteille akku kamojen lisäksi. Akkukaapeli on kait 70mm2..
    Laturi 115A
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Näin se on mullakin, samoin oli Fairlanessaki aikasemmin.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No jos akun miinusnapa on irti (kenkä irti tai miinuspääkytkin auki) niin et sä kyllä oikaria mihkään saa aikaan vaikka yhdistelisit mitä piuhoja minne. Kunhan et siihen miinusnapaan mitään kytke....
     
    Diktaattori ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Two wrongs don't make a right, sano jenkki.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Miksi ja miksi?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pääkytkimen paikka niin nuuka ole, kunhan siinä plussassakin se on akun vieressä.
    Korin käyttö starttivirran kuljetukseen on taas tyhmää. Se ei siihen sovi, tulee tarpeettoman monta ongelmapaikkaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Mitä ja minne niitä ongelmia muodostuu? o_O
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sulle tulee turhan monta johdon liitospaikkaa isolle virralle. Eikä rautapelti ole ollenkaan hyvä sähkönkuljetukseen. Vedä se akun miinus vaan koneeseen suoraan.
    Tai vittuuko mä tässä väittelen, tee niinku tahot.
     
    zuinula, Poke ja Powerstroke tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!