Autovahinkokeskus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja bb396, 23.2.2009.

  1. downtown

    downtown 3rd gear

    kyllä tuolta ihan fiksuja autoja on saanu toisinaan sopuhintaan, mutta sinnekin kerääntyneet lähivuosina perus huutokauppa huutajat jotka huutaa hullunkiilto silmissä sitä rutattua romua, nyt uudistuksen myötä sinne laanille ei taida edes päästä ellet ole jäsen eli tunnukset pitäs kaiketi olla ja huutokauppaa edeltävänä päivänä näyttöpäivä jolloin pääsee romuja kahtoon, omasta mielestä ainakin tuon copartiin siirtymisen jälkeen koko homma aivan hanurista ja pelkkää lisärahastusta:wc: paljo tuttuja ostanu kärryjä tuolta mutta kuulostaa että jää tulevaisuudessa ostamatta enkä ihmettele yhtään jos kauppa hiipuu ton uudistuksen myötä
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Ehjiä autoja (koeajomahdollisuudella) saa halvemmalla, kun riskin sisältäviä romuja AVK:lta. Tämä perustuu minun omaan kokemukseeni. Liikennekäyttöönotto on AVK.n autoissa aikas kallis, kaikkine tarkastuksineen.
     
    kuutio tykkää tästä.
  3. downtown

    downtown 3rd gear

    riippuu paljolti mitä sieltä ostaa, ei minusta paha jos markkina arvoltaan 13t auton saa 7t ja 1t menee saattamiseksi liikennekelpoiseksi?
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Monesti tänä päivänä joku joutuu sen 13 tonnin auton myymään pois viidellä tonnilla, ja silloin kannattaa olla paikalla. Eli se markkinahinta ei ole yleensä se myyntihinta, ainakaan uudellleen rekisteröidyllä, paitsi jos jättää kertomatta. AVK oli joskus 30vuottasittenjonkinlainen kultakaivos, mutta ei oo enää. Autot menee arvottomiksi aika nopeesti nykyisin, kun korjauttaminen on taviksille kallista. Niissä on osaavalle bisnes. Semmosia ns. markkina-arvoltaan 5 tonnin autoja saa parilla satasella. Korjaaminen liikennekelposiks vaatii yleensä vain osaamista.
     
  5. downtown

    downtown 3rd gear

    mun käsityksen mukaan suurinosa noiden ostajista onkin teeseitse porukka tai purkaamoita jotka noita ostaa, silloinhan noista idea menee jos muualla teetättää.. muutenkin kyllä käytetyn autokauppa nihkeämpää tänä päivänä kuin vaikkapa pari vuotta sitten
     
  6. viijari

    viijari Gearhead

    Tullut 6 autoa ostettua AVK:sta ja yhden Harley Davidson softailin. Viisi näistä tehnyt itselle käyttöautoksi ja myynyt aina parin vuoden käytön jälkeen eteenpäin. Saanut aina omansa pois. Näistä viimeisimmästäkin on aikaa jo viisi vuotta. Nykyisillä pyyntihinnoilla mitä tämä Copart pitää, niin en näe kunnostuksissa järkeä. Jossain vaiheessa koitin huutokaupassa jotain autoa kiinni, mutta hinnat nousi aina järjettömiksi. Saa jo markkinoilta toimivan auton sillä hintaa.

    Näissä kannattaa muistaa, että saattaa olla esim. muitakin vaurioita. Itellä oli yhdestä kytkin paskana ja mällätty sitä varten. Piilo vikoja ei lue vaurioselostuksessa. Yhdesä oli vain virtalukon johdot poikki, juotin kiinni ja toimi kuin unelma. Tietenkin tulee aina se 250€ katsastusmaksu päälle, kun kilvittää ja renkaiden kulmien tarkistus 60€.

    Moottoripyörissä on lisäksi rungon suoruuden mittaus. Pirkkalassa teki joku firma, maksoi muistaakseni n500€.

    Viimeinen hankinta oli alkuvuonna Peogeot skootteri 2017 malli. Oli pienillä kilometreillä ja tallista löyty 22 000km ajettu, josta otettiin tarvittavat osat. Maksoi muutaman satasen.
     
    kuutio tykkää tästä.
  7. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ja sitten se, että mitä katsuri vaatii.. viimisin ostos tuolta oli auto joka oli saanu pienen keulapusun, umpio parikyt senttiä sisällä.
    Eräässä katsastusketjussa käytäntönä että Kaikista kolaroiduista toimitettava rek.katsastukseen todistus -pyöränkulmista -korinmittauspöytäkirja -lausunto turvalaitteista jne

    Arvatkaa kannattaako jos on avkoolta huutanu itelleen käyttiksen 300 euroon.....

    Ajan henkihän on ettei vanhoilla autoilla sais enää ajella, saati jos on tämmönen suurenluokan ympäristökriminaali niinkuin meikäläinen joka vielä haluais korjata vanhan auton Takasin liikenteeseen..:mad:
     
    valpas tykkää tästä.
  8. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ja viimisimmässä ostoksessa vauriokuvauksena oikea kylki- juu oli se naarmuilla.
    Mutta vasen kylki paljon pahempi, lokasuojakin ihan kunnolla lommoilla ja ainakin yhtä isot naarmut.. eikä vasemmasta kyljestä kerrottu mtn.
    Eli aina pitäs paikanpäällä käydä, eikä yhtään luottaa copartin nettisatuihin.
    Ja kyllä copartin myyntiehdoissa ostaja täysin suojaton.

    Nykyään pitää olla todella harvinainen=kiinnostava laite että jaksan innostua.
     
    valpas tykkää tästä.
  9. downtown

    downtown 3rd gear

    Noissa avkn autoissahan on myynti/valvontaehdot joilla myydään ja siellä on erikseen laitettu ainakin ennen copartia jos tarvitsee erikseen turvalaiteselvitystä tai korinmittausta tms. Todettu että järkevimmät osto autot on joko ehdollinen korjaus: niin yleensä ei tarvi kuin nelipyörämittauksen ja jos taas korjattavaksi: tarvitse käyttää auto vain uudella leimalla konttorilla, leimat paperiin ja täts it.
     
  10. Telex

    Telex Gearhead

    Näistä valvontaehdoista saa aina vääntää :(
    Nuo AVK/Copartin valvontaehdot on mitä vakuutusyhtiöt vaatii. Katsastuksessa vaadittavat ehdot ja dokumentit ovat eri asia
    Tuossa suora lainaus tieliikennelaista:

    "24 § (19.12.2018/1184)
    Vaurioituneen ajoneuvon katsastus

    Ajoneuvolain 60 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetun liikennekäytöstä poistetun tai muusta syystä katsastukseen määrätyn ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan 21 §:ssä tarkoitettujen tarkastuskohteiden lisäksi:
    1) ajoneuvon korin tai rungon mitat;
    2) pyörien asentokulmat ja akselien asento;
    3) mahdolliset korin katkaisukohdat;
    4) korirakenteen lujuus;
    5) korin osien liitostavat;
    6) sellaisten turvalaitteiden toimintakelpoisuus, jotka ajoneuvossa kuuluu säännösten, ajoneuvossa olevien pysyvien merkintöjen ja ajoneuvoa koskevien teknisten tietojen mukaan olla.

    Jos katsastustoimipaikka ei voi vakuuttua 1 momentissa mainittujen tarkastuskohteiden kunnosta, ajoneuvon katsastukseen esittäjän on toimitettava siitä luotettava selvitys."
     
  11. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mulle katsuri kertoi että noi vakuutusyhtiöiden kommentit ei sido heitä mitenkään.
     
  12. multsi

    multsi 2nd gear

    Tietääkö joku, että voiko nuo Copartilta/avk:lta ostetut autot ajaa normaalisti siirtokilvillä kotiin jos Trafin tiedoissa lukee "liikenteestä poisto-vauroituneena poisto". Olettaen siis, että autossa on joku kosmeettinen pintavaurio, mutta muutoin ihan tieliikennekelpoinen.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Voi ajaa
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voi kannattaa puuhalaput hakiessa mainita asiasta, jos saa laput virkamies on tehnyt päätöksen
    Jos ei saa niin ei taida homma olla epäselvä

    Kun verot perässä olevaa ei taida saada puuhalapuilla ajella tänäpäivänä
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Mutta saako luvallisesti, niin vaikee sanoo. Kysyä ei varmaan kannata.
    Puuhakilvissä pitää mainita mikä on tarkoitus, aika, ja reitti. Jos kilvet tulee sillä ilmotuksella, niin ei kai siinä mitään kysellä tarvikaan.
    Kyllähän muutamat pysty Hinausapuvaunullakin AVK:n romuja kuljettelee, ilman vakuutusta, mutta ei se luvallista olis ollu. Jos ei kiinni jää, nii voi tehdä kaikenlaista? Kun yksikin pyörä on hinattavassa maassa, niin vaatii hinattavaan vakuutuksen.
     
  16. multsi

    multsi 2nd gear

    Kiitos vastauksista. En mäkään näkisi mitään estettä miksi siirtokilpiä ei saisi jos auto on ilman ehtoja "korjattavaksi" ja liikennekelpoinen. verot perässä olisi tosiaan este lapuille.

    Puuhakilvethän voi teoriassa hakea mihin tahansa metsäraatoon runkonumeron perusteella, mutta kuski vastaa, että auto on liikennekelpoinen, eli valot jarrut yms toimivat suurinpiirtein. Sitä en tiedä mitää seuraa jos poliisi pysäyttää tien päällä ja auto ei olekkaan liikennekelpoinen sen mielestä.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus määräsi poliisi välittömästi katsastukseen ja matka päättyi siihen

    Tänä päivänä en enää tiiä miten.


    Mut jos ehdoitta korjattavaksi, niin silloinhan se on eriasia, kuin käyttökielto liikenteessä korjaus ehdollinen
    Eikö siellä tollasta lukenut aikanaan kun kattelin?
     
  18. virta

    virta Gearhead

    Millä yhtälöllä saatte nämä ostokset kannattamaan kun vaikka rekisteröintikatsastus satasesta ylöspäin ja siirtoonkin saa laskea jotakin.
     
    valpas tykkää tästä.
  19. M.K.

    M.K. Gearhead

    Mulla on ollu apua siitä, että työskentelen peltiseppänä automaalaamossa ja kaverilla on hinausautofirma. Oon katellu tuolta lähinnä sellasia romuja, missä ei oo paljoo varaosatarpeita.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ainakin 2016 sain tarralaput 85km siirtoa varten autoon joka oli "poistettu vaurioituneena", eli tällä kokemuksella sanoisin ettei ole mitään ongelmaa. Autossa oli ovi rutussa, ja ovi oli rutattu varmaankin siksi että kampparin takastefa vuoti öljyä suoraan katalysaattorin päälle. Täys pommi koko laite, onneksi ei ollut kallis ja sain lähinnä omalla työllä kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!