Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Myös plussapuolen voi mitata samalla tapaa.
    Tiedät sen jälkeen oikeesti onko kaapelit tarpeeksi isoja.

    Mikään muu mittaus ei sitä kerro.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Noi kiinankuralaiset päävirtakatkasijat hajoo aika herkästi. Jotain sinkkivalua tms.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyllä.
    Kulunut ja muutenkin alimitoitettu 200A pääkytkin oli osasyy yhdessä vehkeessä isoon virtahäviöön.
    Kunnollista esim vähintään 400A made in usa pääkytkintä ei joka tarvikeputkasta saakkaan.
     
  4. Ajattelin, etten osallistu tähän keskusteluun, kun täällä on mopedi ns. karannut..mutta..

    Ööö, onko sen pääkytkimen pakko olla akunnavassa tai made in usa? Ex-duunissa oli tän näköisiä pääkytkimiä linja-autoissakin, joissa on hiukan eri virrat kuin jossain pikkuautossa:

    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En ole mistään akun navassa olevista kytkimistä puhunutkaan, ei mulla semmosia ole enkä halua.

    Ja omat pelit ei ole pikkuautoja vaan tupla-akkuisia dieseleitä. Sikäli kyllä se värittää omia näkemyksiä että mikkää moroson pilipalit ei tulis mieleenkään.

    Pakko olla kylläkin made in usa, tai ei nyt ainakaan mikään vinkuintialainen osa.

    Tuo näyttää ihan käypäseltä kytkimeltä tossa kuvassa, ja virrankesto varmaan riittää jos on linjurista. Onko?
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Väittäsin että japsit tekee parempaa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minusta me emme ole menettäneet moottoripolkupyöriemme hallintaa, kaikki nää kaapeli ja kytkinjutut liittyy ihan suoraan aiheeseen.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kelpaa japski, mistä semmosen sais vaan.
     
  9. No toi on Boschin kopio. Boschin numero 0 341 002 003 Ja tosiaan noita käytettiin linja-autoissa ja muissa raskaan kaluston vehkeissä. Enkä nyt muista, että olisi ollut merkillä väliä.

    Kyllä, mutta mites sähköpääkeskukset ja rautaveneet yms.
     
    Sierra ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Esim. sähkökemiallinen pari, matala maasulkuvirta jne.
    Laivaverkot tehdään ”kelluviksi” ja maavuotoja valvotaan maavuotomittausten kautta ja poistellaan jos niitä ilmenee.
    Suojamaata ei rungossa ole.
    Toki vanha tankki missä työskentelin vajaa 15v sitten oli maavuotomittarit punaisella, eikä sen runko siitä pois kadonnut mutta rakokorroosiota yms. löytyi lähes jokaisesta pd merivesiputkesta kun telakassa niitä uusivat ja vaikka kuniveria olivatkin ja sinkkianodeja vähän joka paikassa. Eikä ne sähkölaitteetkaan siellä erityisemmin räjähdelleet. Muutettu, korjattu ja muokattu ties miljoonattako kertaa ja sähkökuviakin oli, ainakin jostakin.
     
    Muokattu: 13.10.2019
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuskin onkaan kunhan on tehty länsimaissa, mutta kiinalainen kopio on luultavasti paskaa jo paketissa.
    Ihme että Boshitin sivulla ei sanota tuon kytkimen spekseistä mitään, mutta Deeren osanumerolla hakien löyty. Kapasiteetti tosiaan on "riittävä".
    Tommosen vois melkeen tilata. Kaivurissa on edelleen pulttiliitos siipimutterilla oikean kytkimen sijasta..


    Sähköpääkeskuksesta en ole ihan varma...:confused: , rautaveneen kohdalla on hyvinkin relevantti pointti jos hetken viitsii miettiä.

    Ed. Jaha, harri tuossa "spilled the beans" niinku jenkki sanos.
     
  12. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Kiitos boschin numerosta, tilasin muutaman noita "kopioita" omiin tarpeisiin, 760ruplaa/11€/kpl, traktoriin ja jääautoon.
    Tuota tilaamaani päävirtakatkaisijaa käytetty :
    Volvo F/FL/608-615/10/12/16 FM9/1012/16 ver1/2
     
    Muokattu: 13.10.2019
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Onneks ei olla laivaan vetelemässä sähköjä nyt ni säästyin vetämästä sen extra 5-6 metriä sitä maapiuhaa sinne keulille vielä.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Linjurissa on yleensä 24v systeemi
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jos tarkkaan katsot niin huomaat että vastasin Jussin kysymykseen.
    Ei ole autossa tähtipistettä saatikka useampaa vaihettakaan.
    Mullakin on optima maadoitettuna kontin pohjaan tuossa bensaharrasteessa, eikä ala pistehitsit hehkumaan 8 litran FE:tä startatessa.
     
    Camino'79 ja xarper tykkäävät tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Speksien perusteella näyttäis että amppeerin kesto riittäs myös 12v systeemissä. Tosin ne tuli deeren osan kautta, et mikä boshiakin vituttaa kun ei niitä voi ilmoittaa. Eivät tiedä mitä paskaa kiinasta millonkin tulee?
     
    Nikuzai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tasasähköllä anodi ja katodi muodostuu aina samoin päin. Ja ainakin talviautossa on vesikin läsnä, suolalla ja ilman.
     
  18. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Nyt et ehkä ymmärtäny. Tarkotin sitä että muuntajalta tulee kyllä pen kiskoon ja meb kisko on yhdessä, mutta MUUNTAMON kj eli 20kv puolelle tulevat maadoitus kiskot on otettu muuntamon rungosta ja samasta kiskosta saattaa lähteä myös muuntajan rungon maadoitus. Aika OT on jo tämä.
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  20. Ville L

    Ville L 3rd gear

    On tää kyllä kans yks puupäiden foorumi. Joku kun koittaa vaikka googlen kautta aiheeseen kaivaa tietoa niin löytyy oodeen informaatiotopic jossa väännetään jostain vitun peneistä ja laivavirroista. Ei liity millään tavalla alkuperäiseen aiheeseen.

    Anyway. Jos suunnittelee tekevänsä sääntökirjan mukasta härveliä niin silloin tuo päävirtakytkin pitää olla plussapuolella, NHRA näyttäs vaativan myös laturin tai sytytyksen johdot kytkimelle että "kuolee" varmasti virrattomaksi koko laite kun kytkin käännetään OFF -asentoon.

    En kyllä tiedä miksi just se moroson kytkin on se pilipali. Jos vaikka arvostelija ei osannu sitä kytkeä ni sitten se on heti pilipali. Jätettäköön siis tuo arvostelu huomioimatta jotka noita laadukkaampia motorsporttiin sopivia kytkimiä suunnittelevat. En oo morosoa ja muita kalliimpia kuullut ennen haukuttavan. Mun mielestä pilipali kytkimiä on ne 7,90€ maksavat kytkimet.

    Tämä pääkytkin informaatio koskettaa vain niitä harvoja aloittelijoita jotka ehkä vielä toivottavasti rakentaisivat tässä elämäänsä kyllästyneiden ikääntyvien harrastajien maassa jonkinlaista kilpuria joka kelpaa muuallekkin kuin "testipäiville"
     
    max, Herje, Mika.V ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!