Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tämä keskustelu on mielestäni hieman sekavaa, kun välillä puhutaan kilpailijoiden, välille katsojien näkökulmasta. Kellaribändin muusikot matkaavat miinusbudjetilla satojen kilometrien päähän soittamaan, mutta ei samaa matkaa lähde katsomaan kuin kovimmat bändärit. Yritän miettiä satunnaisen katsojan näkökulmasta.

    Itse aloitin Drag racingin katsomisen Hangon katuautokisoista 80-luvun puolenvälissä, toki sinne oli matkaa Kuopiosta mutta kun reissu jatkui sitten Forssan Pick-nickiin niin tuo kierros tuli tehtyä monena vuonna. Räyskälässä ei tullut käytyä, Naarajärvellä olisi kyllä mieluusti mutta kun oli luvattu ravakkaa sadetta niin eipä sitä sataakaan kilometriä tullut lähdettyä. Mutta sitten tuli Motoparkin rata, ja siellä sitä sitten tuli oltuakin. Muutama kaveri oli yhtä innostunut, mutta aika monasti tuli käytyä yksin katsomassa lajitteluja/kisoja. Parin tunnin ajomatka suuntaansa ei ollut juuri mitään. Sadetta on nähty, ja muutamana kerran juonut kahvia Motomajoilla toivoen tihkusateen loppua. Alastaroonkin tuli vielä lähdettyä muutaman kerran, jopa päiväseltään, mutta se oli jo aika pitkä reissu.

    Työt veivät ulkomaille, Santa Pod ja Stratford-Upon-Avonin rata tulivat tutuiksi, mutta samalla alkoivat historic-ajot kiinnostamaan (moista kun ei oikein siihen aikaan samassa mittakaavassa Suomessa ollut). Seuraavassa (nykyisessä) maassa tapanani oli käydä kerran vuodessa isoissa kisoissa Mantorpissa, ja joskus satunnaisesti Kjulassa, mutta iän ja perheen myötä Drag racingin käyntikerrat harvenivat entisestään.

    Nykyään käyn hyvänä vuonna pari päivää, kohtuullisena vuonna kerran ja huonona vuonan nolla kertaa kisoissa. Noin tunnin matkan päässä on Kjula ja Tierp, tosin Kjulassa en ole käynyt muutaman vuoteen. Tänä vuonna kävin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2012 ilman lapsia Tierpissä, ja olihan se hienoa olla koko päivä aamusta iltaan. Street Weekkiä piti muuten lähteä katsomaan, mutta kun oli työviikko niin en päässyt (sehän ajettiin tosiaan keskellä viikkoa).

    Elämäntilanteet, ja taloudelliset rajoitukset, ovat muuttuneet vuosien varrella. Kun olin nuori, eikä ollut rajoitteita, ei välimatkat haitanneet. En tiedä olivatko lippujen hinnat suhteessa halvemmat, mutta ei ole jäänyt mieleen että viikonlopun liput olisivat olleet erityisen kalliita. Kerran kun kävin Mantorpin Internationalseissa oli reissun budjetti yhden päivän kisoihin jotakuinkin saman verran kuin ex-vaimoni maksoi lentolipuista vanhempiensa luo viikonlopuksi. Valinta oli molemmille helppo.

    Oltiin muuten exän kanssa yhdessä 12 vuotta, eikä hän käynyt kertaakaan katsomassa kiihdytyskisoja - ei kiinnostanut. Olisi voinut lähteä jos ei olisi tarvinnut herätä aikaisin, ei olisi tarvinnut maksaa lippua plus olisi päässyt pois kun halusi. Kun lähin rata oli noin 2,5 tunnin matkan päässä niin en keksinyt kuinka yhtälön olisi saanut toimimaan. Toisaalta, Power Big Meet oli about 60km päässä, mutta eipä hän käynyt sielläkään. Kun ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut. Itse kävin kerran katsomassa modernia tanssia, mutta se olikin ilmainen esitys.

    Nyt minut varmaan taas lasketaan rivikävijäksi - jo siitä päätellen että kisoissa on nykyään monta luokkaa joita en oikein ymmärrä. Tierpissä voi onneksi ostaa käsiohjelman, maksaa 30 kruunua, siinä on hieman tietoa. Ja kaksi kohtuullisen hyvää kuuluttajaa helpottavat kisan seuraamista, kuulutukset ovat ruotsiksi paitsi Pro-ryhmissä oli ainakin viime kisoissa mukana englantilainen asiantuntija. Taukojakin tietysti oli,mutta rataryhmä oli ripeä, eikä ollut puhettakaan että päivällä taukojen aikana olisin ennättänyt koko varikkoa kiertää. Tosin oli varikollakin kokoa. Nämä (käsiohjelmat ja inspiroivat kuulutukset) nyt ovat ihan perusasioita, tai näin olen ainakin luullut. En taida uskaltaa yleistää kun käyn niin harvoin, mutta esim tässä olin paikan päällä, ja tuo selostus on kuuluttajien liveselostusta kisapaikalta. Eipä jäänyt kenellekään meistä epäselväksi että tehtiin historiaa.


    Eli: tosiharrastajille ei ole suurestikaan väliä paljonko lippu maksaa, tai missä rata on. Jälkimmäiseen ei voi vaikuttaa ja se pitää hyväksyä, kuten myös on tietysti hyväksyttävä että mitä vähemmän porukkaa asuu lähialueilla sen suurempi mahdollisuus on että satunnaisia kävijöitä tulee vähemään. Liekö tilastoa kuinka kaukaa keskimäärin tullaan Tierppiin?

    Junamahdollisuus on iso plussa Kauhavalle, vai onko - kuinka moni tuli junalla kisoihin? Katsoin huvikseni VR:n sivuilta aikatauluja. Ma-La menee esim Hki-Kauhava välillä hienosti juna joka on (kolmessa tunnissa) perillä 9.28, sunnuntaina taas junat saapuvat 00.33, 04.40, 15.29, 16.47 ja 19.26. Sitten jos otetaan huomioon poikittaisliikenne (vaikkapa Kuopio-Kauhava) niin sitten on tietysti vaikeampaa, mutta niinhän se vaan on, turha sitä on voivotella. Jos olisin helsinkiläinen sinkku, menisin todennäköisesti junalla. Ja vaikka juna ei kävisikään järkevästi, on hyvä että sellainenkin vaihtoehto on tarjolla.

    Jos tarkoitus on kasvattaa kävijämäärää pitäisi varmaan kartoittaa jossakin muualla kuin tämän ryhmän ulkopuolella kuinka moni voisi olla kiinnostanut ja kuinka paljon saa maksaa. Paikkaanhan ei taida voida vaikuttaa, mutta siihen voi vaikuttaa kuinka houkutteleva kohde on. 50 euroa/päivä/nuppi ei kyllä tavallinen sukantallaaja maksa ilman huvi-takuuta, ainakaan kahta kertaa. Olisiko mahdotonta että sillä lipulla saisi jotain vastinetta mikäli kisa vaikka sateen takia perutaan, vaikkapa että sillä pääsisi sisään johonkin FHRA:n järjestämään tapahtumaan, vaikkapa siihen seuraavaan kisaan? Tai FHRA:n näyttelyyn? Veikkaan että lipputulot tuskin romahtaisivivat.

    Lopuksi: tiedän että minua jotkut pitävät huonona harrastajana, mutta nykyisessä elämäntilanteessa (jota nyt en lähde avaamaan) mainittu 300km suuntaansa olisi, ikävä kyllä, liian pitkä matka.
     
    z 900 ja Herje tykkäävät tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Varmasti yksi suuri syy pieniin kävijämääriin kiihdytyskisoissa on juuri se, mitä nytkin tuijotat. Ei tarvitse ajaa satoja kilometrejä seuraamaan kisoja, joiden puutteita on tässä aikaisemmin selostettu sivukaupalla liikuttavan yksimielisesti. Youtubesta/maksukanavilta voi katsoa drag racingia kaikissa muodoissaan 24/7; on no-preppiä, vintagea, top fuelia....ilman taukoja.
    87 kun kävin Motoparkin first-go kisoissa niin missään muualla ei sitä nähnyt, oli tultava paikan päälle. Nyt ei tarvitse, voit katsoa live-streamina kotisohvalta ilmaiseksi, saat sitä ruokaa mitä itse olet jääkaappiisi järkännyt ja nauttia sitä mielijuomasi kanssa eikä sade kastele. Jos kisassa tulee tauko sään takia niin ausseissa paistaa aurinko, klik ja sinne.
     
    z 900 tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Voevoe, ettei sitten ollu hänelläkään kuin 24h päivässä.. Toimari ite sanoi ettei hänellä ole tämän tiimoilta enää eväitä parempaan ja väistyy. Olis väistynyt jo viimevuonna jos ei olis ilmaantunut Alastaro-ongelmaa. Capiche?
     
  4. homer

    homer Double Gearhead

    Ja kun ei Motoparkin parina ensimmäisenä vuotena ikä riittänyt ajokorttiin tuloksiakin piti odotella joskus kuukauden päivät seuraavan Vauhdin Maailman tai Veekasin ilmestymiseen asti.
     
    jknR ja Bluestone tykkäävät tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    No, ei varmasti ole.
     
  6. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Huonot oli eväät
     
  7. shr1

    shr1 Gearhead

    Liittyy löyhästi välimatkaan: Männä kesänä kävin Kauhavalla ihan vaan omaksi iloksi testaamassa autoa ja matkaa tulee Hämeenlinnasta 300km. Kummallakin keikalla sateen uhkaa, kuljetuskalustoa pitää haalia toisaalta, kun ei ole omia vetureita ja kärryjä jne. Tokihan tuon ajaakin voisi kohteeseen, mutta näillä kerroilla nyt näin. Sadetta oli, mutta ajamaankin päästiin. Sotkeentuihan tuo raasu kamalaan kuntoon avokärryssä, mut eipä haittaa, pesemällä puhtaaksi. Noihin reissuihin löytyi jopa matkaseuraa ja jeesiä suuremmin uhkailematta. Ensi kesänä varmasti uudestaan näitä seikkailuja!
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Enpä sanois noinkaan, vallitsevasta tilanteesta on mahdollista päästä ainakn kahteen suuntaan ja miten tulee käymään, se nähdään. Väistyvän toimitusjohtajan pääagenda oli saada katastrofaalisesti hoidettu talous ja hallinto kuntoon sekä lähempää tarkastelua kestäväksi. Tilanne oli todella huono, ja nyt ollaan plus miinus nollassa. Se on itseasiassa aika suuri onnistuminen ja juuri se mitä oli tarkoituskin tehdä. Nyt sitten alkavat jos ei uudenlaiset tuulet, niin ainakin toisen tekemänä.
     
    jknR, Catiska, z 900 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Keme olet gearhead, eli olet jo siellä katsomossa. Hardcore harrastajat eivät ole se ongelma, vaan ne jotka ovat saaneet joskus huonon kokemuksen paikan päällä. He jäävät sitä tablettiaan tuijottelemaan kotiin...
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eri mieltä.
    Itse koen olevani hc harrastaja enkä kokenut suurempia vieroitusoireita vaikka en ollutkaan Kauhavan natseissa.
    Jos vertaa taas muihin tapahtumiin , niin dragrace ei kyllä vedä hc harrastajiakaan samaan tapaan kuin esim bemmiporukoiden miitti tai custom trk show, joissa kävijä-hc-harrastajat on jo ensvuoden tapahtuman majoitusvarauksensa tehneet, varmistaakseen osallistumisensa.
    DR tapahtumakokemus on heikko, ja niin kauan kuin hc-harrastajatkin jättää kesän kovimmat kisat merkkaamatta kalenteriinsa ,on aika vaikea ajatella että saataisiin paikalle tuhansittain random kisavieraita.
     
  11. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Eriävä mielipide myös täältä.
    2016 oli viimeiset sSuomen EM kisat minulla . Sen jälkeen olen käynyt kerran Motoparkissa, se oli lähinnä viihdereissu, hoiti sen homman hyvin.
    Muuten olen käynyt 2016 jälkeen katsomassa kisoja Tierp X2, Norwalk, Indy, Galot ja Santa Pod.
    Suomen mahdolliseen EM kisaan menen sitten kun tuote on kunnossa.
    Imatralta Tierpiin pääsee lähes samalla vaivalla kuin Kauhavalle.
    Aamulla jos lähtee 3 aikaan ajamaan Vantaalle on 9 aikaan radalla.
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Joo, tälle foorumille oon kirjotellut ja sitä myöten "gearhead". Vuosi sitten kävin Kauhavalla SM-finaaleissa. Sinne lähdin käytännössä Blacklist autojen vuoksi. Kai siellä oli samaan aikaan myös varttimailin autosuunnistuskisoja. Tavalliset SM-osakilpailut ei oikeastaan kiinnosta. Hyvää streamia saattaisin ehkä katsoa jos siellä on jotain tuttuja vetämässä. Paikanpäälle en ole lähdössä.
    Naurattaa muutenkin tuo "kaikki jää kotiin katsomaan streamia ja kukaan ei tule paikanpäälle". Kertooko toi enemmän siitä, et paikanpäällä drag racing ei oikeasti olekkaan parasta? Miksei se voisi olla "moni uusi silmäpari katsoo streamia ekana vuotena ja tulee toisena vuotena paikanpäälle hämmästelemään livenä"?

    Aiheeseen vähän liittymättä; onko muuten youtubessa tai IG:ssä yhtäkään Suomalaista dragrace teamia ja niiden kisajuttuja?
     
    GS tykkää tästä.
  13. KDE

    KDE 1st gear



    Tuon linkin takaa löytyy ainakin yksi, yritelmä.
     
    chevy 2, jknR, pantera ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Niin, kattojärjestön/organisaation yksi päätehtävistä on...tai pitäisi olla myös lajin markkinointi ja tiedotus?
    Tarkoittaa oikeasti sitä, että kun artistit maksaa organisaatiolleen mm.osallistumismaksuja, näistä pääomista osa pitäisi olla jyvitetty artistien näkyvyyteen.
    Mikä tahansa laji mikäli se halutaan pitää kehittyvänä ja elävänä, vaatii jatkuvia ponnisteluja lajimarkkinointiin ja ennen kaikkea oikeasti funtsittuun markkinointiin.
    Se ei siis tarkoita sitä että ostetaan ja pläjäytetään kerran vuodessa jonkin kisan koko sivun mainos hestariin ja muutama mainos telkkariin, vaan oikeasti pitkäjänteistä lajia esiin tuovaa ”kerronnallista” markkinointa niillä foorumeilla, missä se tehokkaimmin tavoittaa suurta yleisöä.

    Joo, fyyra on nyt saanut taloutensa balanssiin, mutta onko hinta ollut tällä tahdilla liian kova, kun organisaatio ei markkinoi omaa lajiaan käytännössä lainkaan?
    Ei ole olemassakaan järjestelmällistä lajin esiintuontia somessa, TV:stä nyt puhumattakaan. Missä on kanavaa/forumia missä lajin ”ulkopuolinen” vähänkään haluaa pysyä kartalla missä milloinkin mennään ja missä ”seuraan” painiketta painamalla kuulee ja näkee lajin viimeisimmät käänteet+tapahtumat reaaliajassa??

    Eli nyt ei kyllä olla tässä päivässä enään lainkaan kiinni, eikä oikeasti pidetä huolta lajista ja lajikehityksestä, joka tarkoittaa kuitenkin toimiessaan sisään virtaavia euroja ja se taas tarkoittaa sitä että kilpailijoilla on omassa organisaatiossaan muukin kuin vain maksajan rooli. Tänä päivänä toimivan organisaation pitäisi itse asiassa olla ensisijaisesti markkinointikoneisto ja jos/kun se toimii, KAIKKI muu tulee kuin itsestään perässä.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  15. darpen

    darpen Gearhead

    Mihin nixxon:n kirjoitus hävis?? Oliko liikaa totuutta vai?
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei, kun fyyra lukee overdrivestä, että ainakin 10 ukkoa kiertää satoja kilometrejä sateenuhasta piittaamatta kaikki kisat, se kai pitäisi riittää ;)
     
    GS tykkää tästä.
  17. Ugalabugala

    Ugalabugala 1st gear

    Noh heitänpä taas oman korteni kekoon näin niinku tämän viestiketjun alottajan ominaisuudessa ... kovasti täällä jengi kommentoi kuuluttajista,eri luokista,indexeistä ym.ym. eikä siinä mitään mutt tuntuu ett toisilla on mopo lähteny keulimaan ... mix näin ... en usko että yleisön vähyys johtuu kuuluttajasta ym.ym. edellämainituista jutuista . Joku täällä heitti että näissä rakanokkien Bemari / Drifting tapahtumissa on aina hirveesti porukkaa olipa ne missä päin Suomee hyvänsä ( Kalajoki ) ja varmaan onkin näin kyllähän junnut ( varmaan keski-ikä 20v. ) ajaa mihin vaan että pääsee esittelemään omaa 318 vehjettä uusine vanteineen ja ämpärin kokosella pakoputkenpäällä varustettuna joitain pakollisia virityksiä mainitakseni ja ihailemaan toisten Bemareitten pakoputkenpäitä ( ja tää ei oo mitään dissausta räkänokkia kohtaan ...aikansa kutakin ) ... noh mites sitten amerikanauto harrastajat .... varmaan keski-ikä lähentelee 40-50v. ainakin mitä noissa Cruisingeissa on tullu seurailtuu toinen toistaan hienommin rakennettuja vehkeitä ja myöskin kisojen varikoilla pyörineenä. On se kumma juttu mihin kaikki maksava yleisö katosi v. 2019 EM kisoista kun vuosia edellisiä kisoja Alastarossa pyörineenä näytti että miestä oli kuin meren mutaa verrattuna Kauhavaan.....Negatiivinen en halua olla mutta realisti kuitenkin ... Kauhava on aivan liian kaukana ns. valtaväestö keskuksista ja se on suurin syy yleisön vähyyteen...ja nyt kysymys kuuluu millä +50 v. ikäiset vanhat pierut saadaan lähtemään ajamaan esim. täältä pääkaupungista kattomaan kisoja jos 1 päivän ajot on n. 800km. Siihen ei auta vaik paikalla ois Pelle Hermanni tai karuselli tms.
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kauhavan ja Meren Mudan ero oli aiemmilla sivuilla esiteltynä 2018 vs 2019 n. 2000 harmaapäätä.
     
    jknR tykkää tästä.
  19. Ugalabugala

    Ugalabugala 1st gear

    Ok.........mitäs toi sit tekee rahassa ... Kauhava Su. pääsylippu 40 € + autoparkki 10 € + istumapaikka 20 € = 70 € X 2000 = 140000 € ... :) :)
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ihan miten vaan jos kaikki erotuksen henkilöt tulivat omilla autoillaan juuri sunnuntaina ja ostivat omat tuolit hanureidensa alle.

    Minusta tuo Alastaron 6000 tuntuu todella pieneltä määrältä. Aina on puhuttu ja medioitu, että siellä oli kävijät kymmenissä tuhansissa.
     

Kerro tästä muillekin!