Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kaikkia tuli aikanaan tilattua (paitsi GTI-lehteä), mutta tippuivat pois just sen takia että olivat "lupsakkaa" luettavaa. Eipä noista mikään tarjoa oikein mitään oikeesti kiinostavaa ja uutta sisältöä. Autoharrastus/ajoneuvokulttuuri on kuitenkin niin laaja käsite että kyllä siitä on mahdollista saada jutun juurta pidemmäksikin aikaa.

    Mobilisti on ainoa jota tilaan koska siinä paneudutaan yleensä esiteltävään kalustoon. V8-megazine muistuttaa lähinnä iltapaskalehtiä Moblan rinnalla.

    Ridin and Drivin oli hauska yritys ja toimi aluksi vitsinä, mutta sitten kun huomas että ei nää osaa oikeesti tehdä lehteä niin loppu sekin mielenkiinto.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Saattaa olla viisain pelastaa -70 ja -80 luvun numerot ja laittaa loput roskiin, niitä piisaa kaikki numerot extroineen vuoteen 2014
     
  3. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Klassikot lehteä tulee myös lueskeltua, se ihan jees vaikka ei nyt amerikkalaisiin ole suuntautunutkaan
     
  4. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kyllä ennen kesätkin oli pidempiä ja leipäkin maistui leivälle... Nostalgia on hieno juttu, mutta historiaa tulee herkästi väritettyä ruusunpunaisten lasien takaa. Cocco Bill on kyllä pahasti päässyt vajoamaan masennuksen suohon. Kyllä silloin ´80-luvullakin V-8 Magazinet divareihin päätyivät kasapäin, hyvin muistan kun niitä nöösinä tuli kassikaupalla ostettua ja fillarin häksällä kotiin kuskattua. Ystävällinen divarin pitäjä jemmasi parempikuntoisia vanhoja numeroita takahuoneeseen, mistä niitä tuli haettua. Wheels ja muut Ruotsin lehdet olivat myös hyvin edustettuna divareissa, Hot Rodejakin löytyi. Oli toki valtavasti Jerry Cottoneita, Korkkareita ym. sellaista mikä on nykyään jo kadonnutta kansanperinnettä. Divarit on muutenkin katoamassa, kirja-alet ja halpakaupat ovat varmaan syöneet osan niiden kaupasta. Eipä silti ihmisillä nykyään pahemmin kirjahyllyjäkään kotonaan näe, konmari-vouhotukset ym. sisustustrendit saavat materianpalvonnan siinä muodossa vähenemään.

    Mitä ´80-luvun harmaan kiven läpi puskeviin pioneereihin tulee, niin Suomihan oli lähinnä Kuubaan verrattava siihen aikaan. Pakko niistä vähistä oli tehdä mitä sattui olemaan, konstitkin olivat vähän samanlaisia. Paljon tasokkaampaa on työn jälki nykyään, peltitöiden taso on ihan eri ulottuvuudessa kuin silloin. Kanaverkkoa ja pakkelia, hirveää räkähitsiä ja jopa ranskanleipää helmassa on vanhoista Suomi-autoistakin löytynyt. Kyllä se oman harrastuksen alkupääkin on nykynäkökulmasta katsoen melkoista räpellystä ollut. Nuoruuden intoa oli valtavasti, tietoa, taitoa, työkaluja tai rahaa ei juuri nimeksikään. Jälkimmäisen kohdalla ei pahemmin parannusta ole ollut.

    Uustuonnin myötä niille perusjannuillekin tuli mahdollisuuksia muihinkin kuin niihin vähiin neliovitolppiin. Ihan Kalifornia-tuonti mätching numbers muskeliin jopa persaukiselle työttömällekin. Autojen arvokin on päässyt nousemaan siinä sivussa, onneksi kun muistaa ´90-luvun alun laman ja ne hinnat. Silloin tuhottiin paljon hyvääkin kalustoa sen takia kun arvostus oli niin alhaalla. Latolöydötkään ole mihinkään kadonneet. Päinvastoin niitähän tulee tupsahtelemaan tulevaisuudessa enemmän kuin koskaan. Harrastajien ikääntyessä hamsterien ikuisuusprojektit päätyvät taas markkinoille, 25-vuotta ja yli maannutta kalustoa on kuitenkin aika paljon pölyttymässä väittäisin.

    Ihan normaalia kehityskulkua tässä harrastuksessa tämä on. Pitää muistaa sekin että itsekin vanhenee koko ajan ja asioita katselee hiukan eri perspektiivistä kuin silloin kun oli vielä tukka takana ja elämä edessä... Ei sellaisia viboja enää saa lehdistä tai tapahtumistakaan kuin nuorena. Kaluston määrä ja taso kasvaa edelleen, eli ei tämä kauhean huonolta näytä. Tavallisen rahvaan ostovoima ei tosin kovin hääviä ole, eikä työllisyystilannekaan taantuvassa maassamme. Jos ne olisivat paremmin, niin harrastus voisi vielä paljon paremmin. Onhan täkäläinen harrastajakunta kuitenkin aika nuorta, jos Amerikkalaisia muskeliautolehtiä katsoo. Eli sikälikin tulevaisuutta vielä on, seuraavat sukupolvet tulevat sitten viemään sitä omaan suuntaansa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kirjahyllyjen katoominen alkaa olemaan jo melkosen hälyyttävä merkki siitä kuinka alas tämän maan sivistys on vajonnut.
     
    juko7, PilsnerBil ja onoff road tykkäävät tästä.
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Itse asun nykyään (eli viimeiset parikymmentä vuotta) ulkomailla, suomalaisista lehdistä tulee Mobilisti, muita sitten ostan kun käyn lomilla noin kahdesti vuodessa. Hyvin mieluusti ostaisin monestakin lehdestä puuttuvia numeroita mutta kun ei niitä vaan löydy, myynnissä oleva tulee ostettua matkalukemiseksi. Ja tässä onkin ongelma: kun ei ole kysyntää niin liikkeet eivät osta, ne heitetään roskiin ja sitten ne jotka niitä taas ostaisivat eivät niitä löydä. Käyn joka reissulla kotikaupungissa (Kuopio) kaikki kirpparit kerran-kahdesti läpi, pitää olla todella hyvä tuuri jos löytyy puuttuvia lehtiä (hakusalla puuttuvat V8-Magazinet, Amerikan Raudat, Ridin & Drivingit, Mobilisti Seniorit, Klassikot), yleensä yhdellä reissulla löytyy pari-kolme. Ulkomaalaisiakin valikoituja lehtiäkin erittäin mielelläni ostaisin (kuten nyt vaikka Classic & Sportscaria), mutta sellaisia löytyy kirpputoreilta enintään kerran kahdessa vuodessa joku yksittyinen numero. Se on sitten toinen juttu että jos pääsisi joka viikko kiertämään samat paikat läpi niin taatusti löytyisi paremmin, ja halvalla. Esimerkkinä täällä Ruotsissa kävin toissaviikolla työpaikan lähellä olevalla kirpputorilla ja ostin sinne tulleita sekalaisia Nostalgia, Klassiker, Wheels yms. ruotsalaisia autolehtiä, 75 kappaletta vuosilta 2016-2019. Maksoin tinkimättä pyydetyn hinnat, kruunun kappale. Yleensä sieltä muuten (harraste)autolehdet häviävät kohtuullisen nopeasti...
     
  7. xp

    xp Gearhead

    GeeTeeO:lle, ne V8 Magazinet. Kyllä niitä ennen divariin päätyi, nyt ei päädy, eivät ota. Testattu, 10 vuoden kasa priimakuntoisia tarjottu useampaan, ei kelpaa, ei ole menekkiä. Eikä kelpaa huutonetissäkään 10 vuoden kasa 20 eurolla, sain lopulta tyrkättyä toisen kaupan sivussa eteenpäin.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miks niitten lehtien pitäis kelvata jollekkin muulle jos ei ne kelpaa teille itsellekään?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen viimeksi lukenut fyysistä tekstiä -93, luultavasti muilla on joku muu syy ;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Tällä kylällä kyl tuntuu olevan vaan alamäkee ollu koko harrastaminen jo vuoskausia. Ennen oli paljon enemmän säännöllisesti kalustuu liikenteessä, nykyään saa lähestulkoon yksin ajella kesät talvet.
    Tai siis kalustoa on niin perkeleesti ja lisääntyny varmasti mutta ei niitä tuolla liikenteessä koskaan vaa näy, riittää yhen käden sormet laskemaan nuo säännölliset liikkujat tällä kylällä kesälläkin.
     
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kyllä ne loput numerot joskus tulee nostamaan arvoa.
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Alkaa se melkein 10 vuotta sitten liikkunut harrastekalusto olemaan jo 10 vuotta vanhempaa tänä päivänä.

    Itselle kun ostin ekan oman jenkin, 1975 Valiant, se oli viistoista vuotta vanha auto..
    Tänä päivänä se olis jo yli 40-vuotias.

    Jos nyt saisin käsiin jostain niin hyväkuntoisen Vallun, en voisi sitä käyttää ympäri vuoden. Nuo raadot, mitä itsellä pyörii, on nekin jo museoikäisiä vaikka käyttöautoja ovatkin, mutta kunto on aika rajusti heikompi kuin tuolla ekalla Vallulla.. Liikkuu ja toimii, mutta kovin siistejä eivät ole..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Itseltä löytyy kirjahylly mutta siellä on yli 50% lehtiä ja taskukirjoja.:rotfl:
     
  14. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Täälläkin harrastaminen ei ainakaan vilkkaudella loista. Uusia harrastajia ei tule montaakaan mutta vanhoja on sitäkin enemmän mutta nekin sortuvat ajamaan jollain japanilaisilla ja eurooppalaisilla.:argue:
    Päivisin vanhoja jenkkejä ei näykyy keväällä useasti mutta muuten on harvinaista että tulee vastaan. Iltaisin sen sijaan näkyy enemmän mutta kun en koskaan ole kaupungilla iltaisin.

    Kalustoa kaupungista löytyy mutta ne autot on siellä tallissa. Tiedän että 80-luvulla katukuvaan kuuluneita autoja löytyy talleista yhä ja yksi taitaa olla yhä liikenteessä.


    Ne joilla elämän tapana on ajaa jenkillä ympäri vuoden, niin niiden määrä on ollut laskussa ilmiselvästi. Nopeasti kyllä tulee mieleen kolme henkilöä jotka tekevät sitä yhä ja näkyvästi. Talvinen kalusto on 80-90-luvuilta.
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mikäs sun mielestä on se jenkki?

    -80-luvulla 30-vuotta vanhat autot oli ihan yhtälailla harvinaisia liikenteessä, kuin tänä päivänä. Niitä näki, mutta määrä oli aika vähäinen. -70-luvun kalustoa oli jo aika hyvin, niinkuin tänä päivänä -00 kalustoa.
     
    redneck1, 1purehell ja rb tykkäävät tästä.
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Sit ku oot päässy paria ruosteista raatoa hitsailemaan, ni sulle ehkä valkenee miks ne ympäri vuoden vanhalla kalustolla ajelevat on melko harvassa.

    Ja siks toisekseen, jos ne ei ole täysin läpikäytyä tai uudenveroisena säilyneitä, ni kyllä se ajonautinto alkaa olemaan muisto vain.

    Esimerkiksi tossa omassa Valiantissa on perinteinen tyyppivika, eli raitisilmakanavat ruostuneet puhki, mikä taas tarkoittaa sitä että sateella sitä vettä rupeaa löytymään myös jalkatiloista, mikä taas puolestaan pakkasilla tarkoittaa sitä että liikenteeseen lähtiessä saa lasit skrapata sekä sisä- että ulkopuolelta.

    Ja noiden lisäks jos sattuu vielä ovien tai ikkunoiden tiivisteet vuotamaan, ni se noin 25-30v. tai vieläkin tuoreempi rottelo alkaa olemaan talvella jo melko luksusta tuohon verrattuna.

    Tokihan noikin saa kaikki korjattua, mut luulen että sen jälkeen se kiima päästä uittamaan sitä autoaan siihen talviseen suolapaskaan vähenee entisestään.

    Muistaakseni @rb llä tais olla tästä ihan omakohtaista kokemusta...
     
    Pertti K, redneck1 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Koko harrastuksen tila on huono koska jengi ei aja kellon ympäri juuri niissä paikoissa joissa mina olen. Muualla ehkä ajavat, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Huono mikä huono.
     
    bathory, Jussi289, Pertti K ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Just näin :rotfl: En kyllä tiiä miten se vaikuttaa harrastukseen ja sen tilaan millä kukakin käyttöautoilee...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikuttaisko niin, että jokanen käyttöautolla ajettu km on pois harrasteella ajetusta? Jos joku nyt ei sattumoisin pysty ajamaan kahta autoa samaan aikaan ;)

    No entäs sitten jos ei kiinnosta tai ole aikaa/rahaa? Onko harrastuksen tila silloin hyvä vai huono...
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Taas kerran homma kulminoituu siihen, että pitääkö näyttelyautolla ajella talvisin?Ja varsin hyvä on aukoa päätä tästä asiasta, kun ei ole omaa harrasteautoa ensinkään, eikä ole koskaan ollutkaan, eikä luultavasti koskaan tule olemaankaan, ellei lasketa sitä "projektia", joka kavereiden kanssa maalattiin telalla mattamustaksi, muttei ole vielä ehditty leimata :(
     
    Pertti K tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!