Roloc-hiomakiekko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Remmiveto, 28.11.2012.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ääni täältä myös Green Corps laikoille.. Referenssinä että sillä hioo uskomattoman paljon jopa suurlujuusteräksen pistehitsejä.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Noilla Remmivedolta ostetuilla hiomakiekoilla on tehty jo paljon. Vasta toinen punanen kiekko menossa. Ihan oon tyytyväinen.
    Kun tuota punasta hetken käyttää, niin ei tee liikaa jälkiä peltiin, mutta on tehokas. Pitää varoo, ettei reuna kulu. Kun reuna säilyy, niin se pikkusen taipuu, ja on nopeempaa hioa.
    Se neekerintukka on kans jatkuvassa käytössä, ja se on vasta eka, joka on menossa.
    Lammelli täytyy kanskokeilla kohta
    Kyllä minä MIG palot hion ensin 125 kovalla laikalla, sitten karalaikkakoneella, ja vasta loppu Rolocilla. Palloviilalla paikat, joihin ei muuten pääse.
    Rolokkikoneet pysyy jo minunkin käsissäni, ja nyt on jo kaks konetta.
    Kyllä ruosteiset kohdat, joita ei pysty putsaamaan riittävästi, teen MIG:llä
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Noita pitäs saada testiin jostain.
    Alkaa jossain vaiheessa tuo nopeuskin (tehokkuus) tuleen kehiin mukaan, kun kymmenen vuoden päästä olen 74 vuotias!
     
  4. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Nyt ois Roloc koneen hankinta edessä ja heittäkääs kokeneemmat kommenttia missä koneessa olisi hyvä hinta/laatu suhde. 50 millisellä laikalla ja sormiliipasimella varustettu malli näin ensisijaisesti hakusessa. Ja siihen voisi vielä kylkeen vinkata hyvistä kiillotuslaikoista kyseiseen koneeseen.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pikku mainos, Car Paint Center Helsingin Herttoniemessä myy moista settiä.
    Hyvälaatuinen komposiittirunkoinen peli, nopeudensäädöllä.
    Itsellä moinen ollut nyt käytössä vuoden ja tiimillä ollut käytössä abaut 3 vuotta, ainakin.

    Jos se 50mm on se peruskoko, niin sitten on sellainen mitä kaipaat.
     
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    Kiitos Mikkikselle mainostamisesta..;)
    Joo, tohon roloc-koneeseen löytyy myös Nortonin kiillotuskiekkoja sekä keraamisia CSD-kiekkoja, jotka ovat ihan omaa luokkaansa pintojen puhdistamiseen..
    Pistehitsien hiontaan esim 3M:n roloc-plus kiekot...
    t. ripa / cpc oy
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Olen käyttäny noita 3M:n keraamisia (Cubitron) laikkoja. 36 karkeudella, niitä punasia. Tarkkaa tyyppiä en nyt muista.
    Nyt ostin niitä ruskeita Cubitron TR 984F.
    Luulin, että se punanen laikka olis kaikkein paras, mutta erehdyin. Tämä ruskea puree miltei tuplasti, ja kestää huomattavasti pidempään. Mulle käy hyvin tuo 36 karkeus. Se tomii hienompana sitten, kun on kulunu. Hitsisaumojen hionnassa ihan sopiva.

    Kun mulla on nuo keraamiset laikat, niin olen jatkanu MAG:lla hitsailua, enkä vielä siirtyny TIG:iin......:)

    Pikkusen ohi aiheen. Kaikkeen hiontaan olen alkanu käyttämään 125mm:n koneessa keraamista 3M:n Cubitron 967A 60+ lamellilaikkaa. Vois sanoo, että on tehokkaampi, kuin kova kivi. Pystyy lamellit ajaan miltei liimaan asti. Voi olla, että löytyis vieläkin tehokkaampi laikka, muta en oo kerenny testaamaan, kun nuo 10 ostamaani kestää, ja kestää.....
    Osmatikilta ostin kans keraamisen laikan, mutta sillä minä en tee mitään.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Nortonin kiekot vähän syrjäyttäneet meillä töissä 3M:n kiekot. Nortonin nauhahiomakoneen nauhat ihan omaa luokkaansa. JA pro tip; pistehitsit nykyään älyttömän kovia, olemme siirtyneet nauhahiomalla hioneet ne puhki. Ei mene kalliita poranteriä enään juurikaan.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Joo, nauhahiomakone on yllättävän tehokas.
    Bilteman, ne erikoisesti terotetut poranterät on yllättävän hyviä pisteporia. Halpasarja. Ei pysty terottaan.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Laittakaas nyt sit linkkiä että mistä ootte tilannu noita superhyviä laikkoja? Nimim. Kivilaikalla edelleen ja vaan pintasilaus lamellilla....
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulle vanhempi jermu nimenomaan opetti että kivellä saumat ja knöölit alas ja rolocilla tai lamellilla sitten loppuhifi tarvittaessa. Onko se väärin?
     
    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ilmeisesti mitä näitä juttuja lukee :D
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä vielä irrottelen kiven väliin eri asentoon, niin taas puree kuumentamatta. Het kun se tasaantuu, niin teho hukkuu ja alkaa lämpeemään.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Ei oo väärin, mutta mä en oo kovaa kivee enää käyttäny, vaan 125 keraaminen lamellilaikka siellä, missä mahtuu, Sitten loput vinkulla, jossa vanha katkasulaikka, ja sitten rolokilla, ja pyörivällä viilalla loput. Etrasta oon hommannu ne keraamiset. Hitsaus ei kauaa kestä, kun sovituksen on tehny huolella. Se hiominen on sovituksen kanssa aikaa vievin. Kohta neljä viikkoo on menny kahden tosi pahan oven kanssa. 0,7 pelti tekee oman haasteensa. Ei pysy muodossa, kuten millinen.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Linkkiä laikkohin?
    Ja onko joku vartavasten vaatinu että 0.7 pellistä että ei saa tehdä korjauksia millisestä? :eek: ite en kanssa suostu koskemaan alle milliseen peltiin peltihommissa kun ei siinä saa kun mielipahaa ja harmaita hiuksia...
     
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Muokattu: 19.10.2019
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ollut muutamat nauhahiomakoneet, suurin vitutus noissa että säädät ruuvista joka kerta hihnan kulkua jos ja kun joku ajanut "kulmalla" nokkapyörän ovaaliksi. Otimme 3M:n nauhakoneen (200e) nyt ja on hyvä.. Saa varaosana nokkapyörää..
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Nortonin kiekkoja myy kuuklaamalla varmaan moni paikka- harrastajalla jolla ei kiire menee varmaan huonompikin. Ammatikseen tekevällä kiire on alati läsnä -kaikessa.
     
  19. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

  20. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Juurikin tämän takia tollanen ilmavehe tilalle:):)
     

Kerro tästä muillekin!