Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Autosähkökorjaamoon kun menin moparin telamiinan kanssa, niin ne odottaessa kokosi jonkun yleismallin laturin hihnapyörineen, niin että oli plug’n’play mekaanisesti. Kiinnikkeen sijainti hihnapyörään oli hoidettu sopivalla pyörällä ja holkeilla. Saa sen tehdä itsekin, mutta jos toisella on välineet, niin miks ei ostaisi valmista. Vähän päälle satasen oli, eli askartelusta olisi tienannut enintään kymppejä.

    Sitten siihen kiinaan. Taas viikolla oli tilaisuus palaveerata yhden pienen kiinalaistehtaan omistajan kanssa. Kertoi melko avoimesti, millä hän erottuu ’kiinalaisista’ semmosina kun ne tunnetaan. Oli laatujärjestelmän sertit, näytti kuvia koneistaan, toi näytteet ja kertoi, mitä materiaaleista hankkii kiinan ulkopuolelta. Kertoi, miten aikoo seuraavaksi parantaa toimintaansa. Kantsii ruveta skarppaamaan tai täällä ei ole kohta mitään tekemistä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Jarde1 tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kiina on nyt siinä kopiointivaiheessa vielä. Ne joko pääsee siitä joskus tai sitte tekee neuvostoliitot eikä pääse ikinä kopiointivaihetta pidemmälle. Ei ne vieläkään tunnusta mm. patenttioikeutta ja toimii tollasena ryönän tuottajana. Japanilla kesti n. vajaa 50 vuotta että pääsi länsimaitten tasolle kehittämään eikä vain kopioimaan ja tuotamaan muiden kehittämää, kiina tuskin on hirveästi nopeampi nykysellä järjestelmällään.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö laturit yleisestikkin myydä ilman siivapyörää?
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aivan yleistä, on niitä tietysti pyörälläkin. Romislatureissa tulee myös helposti eteen esim pyörän urien määrä serpentiinityylissä, tai kiilahihnaisissa ei kaikissa ole riittävää määrää v- uria ns stacked pulley tyylin pyörissä jne.
     
    Muokattu: 19.10.2019
    sdfsd tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    sanoinko en koskaan? Voi kuule.

    Tänäkin kesänä kolme laturia usa vehkeisiin olen ehjännyt ja myös hihnapyörän irroittanut kaikista.


    Kyse oli tästä vippaavasta made in usasta. Siihen en ollut koskenut. Enkä ole ikinä mihinkään ostanut hihnapyörätöntä mallia. Rockautostakin kun katsoin (en tiedä edes miksi kun katsomattakin oli selvää), että kaikki laturit esimerkiksi mun pickuppiin tulee hihnapyörän kanssa. Ja ei ole tosiaan muutkaan poikkeusta tehneet.


    En tiedä sitten miksi tosiaan tänä kesänä piti noi laturit ropata, päälle 300tkm ajettuja oli kaikki. Yhdessäkään ei alkup laturi ollut eli joku ottanut alkuperäisen made in usa laturin itselleen kaikista?


    No nyt on umpikiinalainen oudonmerkkinen laturi pikapissa, saa nähdä kauanko kestää. Toki sekin on delcon kuoriin lyöty.


    E: mä en oo vasta kun 10v autoja korjaillut joten olen noviisi. Isäni on +40 vuotta mutta taidot on samaa luokkaa ammattikoulun autopuolen ykkösluokkalaisen kanssa

    kommarikin ottaa nyt silmän käteen ja vaikka linkittää muutaman ilman siivapyörää olevan johonkin henkilöautoon?
     
    Muokattu: 19.10.2019
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei tuo muusta kerro kuin kokemuksen puutteesta, mutta kyllä se siitä ajan kanssa korjaantuu.. Kannattaako sitä niin mainostaa, noh päätä itse.

    Se vino siiva oli sekin varmaan made in china, vrt mun hienon kottikärryn chinaruikulipaskakumit.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tarkotatko että kuoret on vanhoja oikeita delco valmisteita, vai kaikki kiinalaista tekoa, mutta mallia delco?
    Markkinoillahan on paljon startteja ja latureita mitkä on ihan brand new kamppeita kiinasta, hinta on kymppejä joissain tapauksissa. Mietityttää onko niissä edes sisuksia mukana...
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei se ole kokemuksen puutetta, jos silloin kun olen autoja alkanut ropaamaan niin laturit tulleet siivapyörän kanssa. Ei nyt eletä 80-lukua jolloin jarrukenkienkin pinnat vaihdettiin.


    Osaan tosiaan myös siivapyörän vaihtaa/asentaa kun se tuntuu olevan niin kova asia :rotfl:

    Nää kaks autossa kiinni ollutta oli delcon kuorissa mutta valuleima oli tältä vuosituhannelta eikä auton valmistusajalta.


    Tämä ihan uus outomerkkikiina oli käsittääkseni delcon kuoriin kiinalaisilla osilla ympätty, hopeinen maalikin oli roiskunut vähän sinne tänne :D 10tkm se nyt on toiminut jo.


    Vanhaan laturiin tuskin olis saanut esim rockautosta muita kun kiinalaisia osia joiden hinta oli muutenkin samoissa kun valmiiksi koottu laturi joten helpointa oli valmiiksi kiinalainen ostaa kuin rakentaa sellainen itse.


    Toki noita vanhoja kiilahihnamalleja 70-80 luvulta myös tullut niputeltua useita.




    No 4.3 startti sentään kesti 320tkm kunnes solenoidi rupes lyömään välillä tyhjää, olihan tuo öljykylvyssäkin ollut. Odottaa varalla täyskunnostusta kun sain kiinalaisen halvalla tilalle keskelle talvea :D tämä kiinanpeli kestänyt 20tkm nyt
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Opettele sinä ensin lainaamaan viestejä niin voin sitten vastata sulle :)
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Lopeta nyt hyvä mies jo kiemurtelu, selittely ja yritykset kääntää asia päälaelleen.

    Et ole koskaan ostanut siivatonta laturia, ja se nyt vaan on kokemuksen puutetta ettei semmonen tilanne ole tullut eteen.

    Mulle tulee jatkuvasti uusia tilanteita eteen, enkä venkoile sen kanssa teeskennellen ja keksien kaikkea selitystä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No sovitaan sitten näin jos se tekee musta kokemattoman ja mistään mitään tietämättömän, ettei mun aikana ole myyty siivapyörättömiä latureita mulle.

    Kuulentokin livenä näkemättä ja toinen maailmansota kokematta. Tässähän on ihan ihmispaska :(



    Mulla on eri standardit kokemukselle. Joku cadillacin vesijäähdytteinen laturi olis uus kokemus tai uudempi ac lamellikompura. Jos ostan pakoputken missä toisessa päässä ei olekaan reikää niin en ota sitä kokemuksena.





    Asenteet on nykyäänkin lujassa 40v alalla olleet tekijät on jumalia ja vasta samoilla kokemusvuosilla katsotaan silmiin, siihen ei muu auta.



    Ps. Sullakin kokemuksen puutetta kun et ole huonoja usa osia saanut
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tapsah:in onnistunutta viestinlainausta ei varmaan miehen elinikäodote riitä odottamaan niin kysyn nyt tässä.

    Millä @tapsah itse ajaa ympärivuotisesti? Tuntuu kokoajan tuohon v6:seen tissit tarttuvan
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eihä se ihmisestä paskaa tee jos ei ole vielä joka helvetin asiaa kokenut tai nähnyt. Onkohan sulla lopulta joku itsetunto ongelma kun ajatukset edes menee tollasta rataa. Enkä katso alaspäin jos jollain on opittavaa, onhan mullakin. Katson kyllä kieroon jos asenne on huono, eli suhtautuu ylimielisesti jos olis tarve antaa mulle neuvoa, tai kaikkitietävästi jos olis tarve ottaa vastaan niitä.

    Mulla ei ole mitään ongelmaa sanoa että puuttuu kokemusta paskasta usa osasta. Samoin puuttuu kokemusta ryssäosasta ja monesta muusta asiasta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lähinnä noi sun jutut pyörättömästä laturista meni mun mielestä saivartelun puolelle. Saivartelua saa joka ikisestä asiasta jos haluaa. Keskittyisin enemmän tässä esimerkissä laturiin ja sen purkamiseen kuin siihen onko sen hankkiminen ilman pyörää tai pyörän kanssa kokemusta vai ei.



    Mulla ei oo asenneongelmaa ja n euvoja otan kyllä vastaan. Sen puolesta kertoo tänne avatut topicit ja kyselyt. Se taas johtuu siitä ettei mulla ole kaikesta kokemusta.


    Mieluusti mä sun kanssa väännän tai oon vääntämättä.


    Lähinnä tuo tapsah kiinnostaa. Katkera vanha?mies? joka tänne tietyin väliajoin tulee änkyttämään ja rageamaan :rotfl:


    Voisin arvata, että kuningas-tapsah on joku entinen drag racing jyrä mikä on viimeset 15v ajanut mersulla koska elämä on perseestä.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sinähän se aloit riekkumaan ja naureskeleen kun mulla ei ole sen vertaa kokemusta osien käsittelystä että tietäsin kaikkien laturien tulevan siivan kanssa! Sinä otit kokemuksen tapetille, en minä!

    Tossa
    Tohon asti en ollu muuta kun syyttäny sua siivan hakkaamisesta vinoon.


    Käännät kaiken ihan päälaelleen kuin subi

    Mun yhteen pikuppiin on tarjolla kolmasosa latureista ilman siivaa just nyt rokissa.

    Olet venkoileva nuljaska ja tää loppu, tältä erää.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mun autoihin ei ole ikinä saanut niin se riittää mulle. Uskon kyllä kun sanot, että niitä saa ilmankin mutta se maailma jää multa näkemättä.


    Tottakai vastasin provosti kun siivan hakkaamisesta tuli eka kommentti ilman mitään tietämystä.



    Mieluusti subin kanssa pitkästä aikaa näkis ihan kasvotusten.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sekaannutaan ny asiaan vielä lisää

    Valmetin ja scanian laturit tuli ilman siivapyörää, mutta ikänään en ole nähnyt henkilöautoihin uusia tai remanu latureita ilman hihnapyörää/rullaa/siivaa

    En edes venäjältä.

    Isommassa kalustossa on normaalia et laturit tulee ilman hihnapyörää, kun niiden kanssa pelaavat oletettavasti omaa sen verran työkaluja et kykeneet vaihtelemaan niitä

    Mutta mitä kinukit tekee niillä miljoonilla laturin siivapyörillä joita ne purkaa irti niistä latureista joihin laittavat uudet kinukki rojut sisälle?
    En oikeen jaksa uskoa et myyvät irtona niitä siivapyöriä markkinoille ja näkevät vaivan et irroittelevat ne laturien testauksen jälkeen

    Eiköhän ne siivapyörät roiskasta kiinni laturiin kasatessa ja kokeilussa käyttävät hihnan siinä pyörällä jonka jälkeen laturi laatikkoon sellaisenaan


    Yhtään "kinukki" laturia ei muuten ole ollut sellaista ettei ois ladannut paketista ottaessa, jokunen on nostanut kädet pystyyn melkein heti tai ensimmäiselle kilsalle, mutta kaikki on ladannut paikalle laittaessa


    Ja kyllä kiinasta saa laatua jos siitä tahdotaan maksaa
    Yleensä vaan käy niin ettei tahdota maksaa laadusta tai valvonnasta
    Ja joskus jopa käy niin et kinukkeja käsketään kopioimaan merkkituote ja väärentämään merkit/tarrat jolloin maahantuonti vetää isoimmat voitot välistä

    Esim. sorvin teräpalat
    Ne voi kestää ihan yhtä hyvin kuin saksalainen merkkituote, tosin voi olla et se saksalainen merkkituote tulee bulkki säkeissä ja saksassa rasioidaan, kun se yhtä hyvä kiinalainen tulee kiinassa rasioituna ja ei vedetä välistä 80% voittoja


    Hyvänä esimerkkinä belaruksen hehkurele, kotelossa komeesti lukee made in germany ja tais olla jopa bossin logokin ehkä
    Tosin tietokone komponenteissa lukee Thailand, piiri kortissa tais lukea China ja muissa komponeneteissa tais olla Vietnam.
    Et oisko kasattu ees saksassa vai oisko tullut bulkkisäkissä ja saksassa komponentti tehtaassa tehty kotelot, ellei nekin tule kiinasta ja mahdollisesti niputettu saksassa, jos ees on saksaa nähnytkään


    Joku netissä oli tehnyt vertailua saman hintaisilla tuotteilla kiina vs. muut
    30€ sorvipakka on ihan yhtä paska tulee se kiinasta tai euroopasta
    12,99 "mauser" on ihan yhtä tarkka tulee se kiinasta tai euroopasta

    500€ sorvipakka oli ihan yhtä hyvä jollei jopa parempi kuin 500€ sorvipakka euroopasta
    Muistaakseni ei pystynyt erottelemaan kiinan ja euroopan laatua, kun yhtä vähän oli heittoa molemmissa ja molemmat keskitti niin hyvin kuin "välyksetön" itsekeskittävä kykeni


    Epäilen et jos kiinalaiselle sanotaan, et mää tahtoo 10k€;n mekon ja laatu pitää olla 10k€;n mekon tasoa, ei ammattilainenkaan kykene sanomaan et tää on paskempi ihan vaan et on tehty kiinassa kiinalaisesta silkistä, euroopassa tai jenkeissä ei taideta pahemmin silkkiä tehdä, ja silkkiä tuskin tehdään monen laatuisena

    1911 colt kopio on ihan yhtä surkee oli surkeesti tehty kiinassa ping lin tekemänä tai surkeesti tehty autotallissa texasissa bubba joen tekemänä
    Se että molemmat kopioi rakenteen ja tekee sen samalla tavalla, ei tee siitä jenkistä sen parempaa


    Eiks Moog made in usa tee nivelet jenkeissä? sillä oli huonompi istuvuus kun venäläisellä raidetangon päällä.
    Mooggia piti tunkilla painaa paikalleen, venäläinen vahingossa tippu paikalleen, en viittiny lähteä lyömällä irroittamaan venäläistä, laitoin vaan mutterin mopolla kiinni ja sillä hyvä.


    Se että oikeat katanat tehdään alihankintana kiinassa ja laatu tarkastetaan japanissa, ei tee jenkeissä billy bob;in lehtijousesta vasaroimasta ja rälläkällä teroittamasta katanasta parempaa ihan vaan, et on tehty jenkeissä hayesin taka lehtijousesta.
     
    f34 ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Esim. Motorcraft GL198ARM

    Eikä ollu mitenkään erikoista että sillon kun itte olin korjaamolla vaihdeltiin hajonneita vapaakytkimiä ehjistä latureista tai vapaakytkin ja laturi tuli erikseen jos kaikki vaihdettiin. Jonkun ison laturin hinta saattoi pyöriä yli 500 eurossa niin vapaakytkin 50euroa oli aika edullinen korjaus.
     

Kerro tästä muillekin!