Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Myös muistakin vanhemmista se usein puuttuu. Se kun tais sillon aikanaa olla vähän ku pissapojan täyttö, huoltsikalla hoitu.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jossakin oli puhetta millä aineella systeemi pitäis huuhdella jos on tarvis, ja siihen ei käy oikeen mitkään brake kliinerit sun muut hyllykamat. No hyllystä tuokin löyty, siis john deere liikkeen hyllystä, tiedoksi vain. Deeren osanumero on tuo TY27355.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Täällä meet ko. liikkeeseen ja pyydät tota: :odeek:
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Muokattu: 20.10.2019
  5. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Mä huuhetelin ihan isopropanolilla, eli paineilmajarrujen jäänestoaineella. Sillä ei kyllä ne öljyt lähtenyt mihinkään.
    Sit painoin kennot täyteen liuotinpesuainetta muhimaan ja kunnon huuhtelu. Lähti öljyt ja paska.
    Sama aine myös kompuraan ja alkoholilla huuhtelu. Jos meni vituiks niin menköön. Kennot varmaan pelaa, mutta letkut ja kompura tarvii kuitenkin varmaan uusia...ehkä...En oikein keksinyt miksi kompura ei toimisi "väärällä" aineelle huuhtelun jälkeen, kunhan sitä kosteutta ja ainetta ei sinne jää.
     
    Muokattu: 21.10.2019
    Powerstroke tykkää tästä.
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jos tota purkkia lukee tarkkaan niin siinä seisoo että kompuraa ei sillä pidä pestä. En tiiä millä kompura sit pitäs "oikeaoppisesti" pestä.
    Varmaankin component technical manual 307 kertoo.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika vaikee rasti oikeaoppisesti. Toki riippuu paljon kompurastakin toteutuksen taso. Kun eihän nykyään mitään korjata ku vaihetaan.
    Purettuna voi pestä millä vaan ja huuhdella vaikka vedellä. kunhan kuivaa ja öljyää. Jos näitä nykyisiä ilman "öljypohjaa" olevia kuvittelis "huuhtovansa", niin öljyllä. Kompura käteen ja imurööriin öljyä reilusti, käsin pyöritellen hitaasti öljyt ulos ja toistaen. Sit viimevaiheessa oikeaa kylmäkoneöljyä ja ennen lopetusta vaikka vähän nopeampi pyörittely porakoneella.
    Tämmösen teorian kehittelin ihan just.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  8. kpj

    kpj Gearhead

    Täällä kun on tietäjiä, niin mistähän johtuu kuivaimen jäätyminen? Auto ollut miulla sen 12 vuotta, eikä ole ilmastoinnissa ollut ongelmia ja siis r12 aineet sisällä. Täältä lukeneena päätin rohkaistua rs24 kehujen perusteella, että kävisin täyttämässä sen. Huoltajan arvio oli, että n. 200 g vajaa, jota pidin hyvänä, kun aiemmasta huollosta ei ole tietoa. Kylmää tuli ennen täyttöä ja ehkä hieman kylmempää täytön jälkeen. Ongelma kuitenkin on se, että täytön jälkeen tuntuu ilmastointi päällä olevan huomattavasti raskaampi käynti ja tosiaan kuivain alkoi jäätymään. Eli mitähän siellä olisi oikein tapahtunut?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ylitäyttö, jos rakenne on siis se että kuivain on heti evaporaattorista seuraava paikka. Aineet ei siis ehdi kaikki höyrystyä evaporaattorissa vaan jatkaa vielä kuivaimessa.

    Minkätakia täyttää toimivaa systeemiä o_O.

    Mistä se edes repi sen että on 200g vajaa.

    Vaikuttaa taas suomalaiselta ruletilta (vie autosi korjaamoon ja katso mitä menee paskaksi)
     
    Muokattu: 25.10.2019
    Jussi289 ja kpj tykkäävät tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luulen että kun sen 200g laskee pois ni alkaa toimia.....
     
    kpj ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  11. kpj

    kpj Gearhead

    Sinällään aika hyvä sattuma tuosta suomalaisesta ruletista, kun ensimmäisen kerran käytän Suomessa huollossa tätä ja heti se menee vituiks. Pitkään mietin, että pitääkö taas opetella tämäkin itse, kun en tunne ilmastointijärjestelmiä kovin hyvin ja hankkia laitteet ja olisi ehkä kannattanut. Sitä en tiedä mistä se tuon 200g sai, kun painemittareilla se sen teki. Kuivain ja laihdutin ovat tosiaan vierekkäin.
    Syy "huoltoon" oli vain se, kun ei ole mitään tietoa onko mitään ikinä tehty ja ehkä hieman pidempää meni kuumalla ilmalla kylmän tuloon, kun silloin ostaessa. Kylmää kyllä riitti muuten. Sitten täällä kehuttiin kovasti tuota rs24 ja päätin kokeilla.
    Mutta mitäs nyt? Otanko vain pikku hiljaa venttiilistä aineita pois, kun jäätyminen häviää vai mitä?
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No, jos se alko ennen hitaasti kylmää työntämään niin se voisi olla tietysti merkki vajauksesta. Mainittu jäätyminen täytön jälestä taas sitten liiasta aineesta. Jos suhauttaa vähän kerrallaan pois ja kokeilee, niin pitkään ettei jäädy muttei se lisätty määrä kokonaan ole tullut pois päästettyä niin voisi olla optimaalinen määrä? Lukemalla ja kokeilemalla opetellut näitä joten ammattilaiset kertokoon lisää. Tosin ihan kaiken muunkin olen elämässäni lukemalla tai tekemällä opetellut....
     
    kpj tykkää tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Saattohan siellä tosiaan pieni vajaus ollakin. Painemittari edes matalapainepuolelle ja joku tieto ohjearvoista olisi tietysti hyvä olla mukana kun alkaa suhautteleen.
    Kaikkiaan homma kannattanee tehdä lämpimässä tallissa.
     
    kpj tykkää tästä.
  14. kpj

    kpj Gearhead

    Täytyypä alkaa kaivella tietoa ja hankkia mittarit, eihän nuo eBayssä kalliita olleet. Täyttö tapahtui matalapainepuolelta ja mielestäni korkeapainepuolella ei ollut mikään kiinni koko aikana. Tiedä sitten tarvitseeko siellä edes ollakaan, kun en mikään expertti ole.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Matalapuolelta minäkin olen vain katsonut ja se on riittänyt, mutta empä ole sen kummempi ammattilainen mäkään. Täyttöohjeet keskittyy matalapuoleen, käsittääkseni korkeapuolelta saa vielä syventävää tietoa systeemin toiminnasta.
     
    kpj tykkää tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Painemittarista ei kukaan sano montako grammaa vajaa. Paitsi pelle, joka pätee asiakkaalle.

    Raskas käynti voi johtua nyt ylitäytöstä, mutta myös paisuntavenan tukkosuudesta. Kun ei ole mitään hajua vehkeestä, josta puhutaan, on turha arvailla.
     
    sibe70 ja kpj tykkäävät tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos on oikein tyhjä laite niin voi sanoa paljonko on vajausta.
     
    kpj tykkää tästä.
  18. kpj

    kpj Gearhead

    Kyllähän tuo nykyinen raskaampi käynti tuli tuon täytön jälkeen, eli ehkä sitä meni vähän liikaa. Auto on tosiaan 1993 7.3 F-250, eli ei ihan pientä raskaampaa käyntiä huomaa. Vielä viimeinen vuosi kun on r12 sisällä -94 vuodesta eteenpäin on r134. Eli jos vaihtoon menisi osia, niin varmaan kannattaa vaihtaa samalla nuo uudemman osat niin voi huoletta täytellä uudempia aineita...
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, sen voi kattoo siitä kilvestä, se on siinä grammalleen.
     
    urho3 tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Saako sitä tarkkaa määrää muutakuin tyhjentämällä ja laittamalla uudet aineet? Ite oon vähän yrittänyt matalapainepuolelta katsoa paineet jos oon mututuntumalla lisännyt, onhan nuo kylmää puhaltanut.
     

Kerro tästä muillekin!