Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pertti K tykkää tästä.
  2. Mitä? eikö listalla ollut yhtään flathead moottorilla olevaa hot rodia. Henry Fordin kädenjälki parannettuna versiona. Eikö vesikampausporukat haaveile semmosista ollenkaan? Ainakin nuoremmat fillari-ikäiset peukuttaa kokoajan kun ajaa hot rodilla.

    Onko kaikilla puolinuorilla jo E-body moparit kun ne ei ole listalla, mulla ei ainakaan ole, vaikka semmosen haluaisin ja kai niilläkin vielä hinta nousee enemmän kuin useimmilla listan autoilla

    Listan autot ei ole mikään ylivoimainen haave,...
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    positiivista on ettei listalla ollut hirveemmin sellaisia autoja joita haluaisin omistaa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäähän haaveilijoilla lista olla :cool:
     
    sdfsd tykkää tästä.
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei ollut, paitsi listan ykkönen, jollainen mulla on ollut käyttöautona.
     
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    https://www.hs.fi/autot/art-2000006291489.html

    Moni suomalainen ajaa tietämättään autolla, jonka hinta voi nousta – Katso, onko allasi tulevaisuuden arvokas klassikko

    Vanhat ja halvat katumaasturit kannattaa pitää kunnossa, sillä niiden arvo nousee.

    [​IMG]

    Jose Riikonen
    Julkaistu: 31.10. 12:50

    KATUMAASTURIT ovat nykyisin niin suosittuja, että ne ovat liikenteessä tavallisempi näky kuin perinteiset porrasperäiset autot ja farmariautot.

    Ne ovat olleet teillä ja kaduilla mukana vasta vähän aikaa, vain muutamia vuosikymmeniä, mutta kuitenkin niin pitkään, että osasta niistä alkaa tulla jo klassikoita.

    Brittilehti Autocar vinkkaa, että nyt saattaisi olla aika ostaa tuleva klassikko, kun hinnat ovat vielä alhaalla.

    Listalla on autoja, joilla moni suomalainen ajelee tietämättä että alla voi olla tulevaisuuden klassikko.

    JOS auto nousee klassikkoasemaan, sen arvon määrittää ensisijaisesti sen kunto: auton pitäisi olla mahdollisimman hyvässä ja ennen kaikkea alkuperäisessä kunnossa.

    Klassikkoauton idea kun ei ole olla työjuhta, vaan esine, josta herää muistoja ja joka on kaunis katsella autotallissa – ja jolla voi ehkä ajaa sunnuntaina kirkkoon hyvällä kelillä.

    Suomesta hyväkuntoisia klassikkokatumaastureita saa todennäköisesti etsiä kissojen ja koirien kanssa. Aina voi toki kunnostaa halvemman ja huonommassa kunnossa olevan auton ja toivoa, että mahdollinen arvonnousu tuo kunnostukseen käytetyt rahat takaisin.

    MUTTA mitkä katumaasturit voivat olla tulevaisuudessa arvokkaita?

    Autocarin mukaan esimerkiksi nämä Suomessakin saatavilla olevat katumaasturit saattavat pian nostaa arvoaan:

    Toyota RAV4 – ensimmäisen sukupolven malli

    Myynnissä Suomessa: 3 kappaletta

    Hintahaarukka: 2 900–4 000 e.

    RAV4 on lyhenne sanoista Recreational Active Vehicle 4-wheel drive. Kyseessä on yksi katumaasturi- ja crossover-boomin pioneeriautoista, ellei jopa sen aloittaja. Ensimmäinen RAV4 valmistui 1994.

    Auto oli kovin suosittu, ja sen vanavedessä monet muut valmistajat alkoivat tehtailla tällaisia kevyin maasto-ominaisuuksin varustettuja henkilöautoja.

    RAV4:n suosio ei ole hiipunut, vaan auton tuotanto jatkuu yhä. Viidennen sukupolven RAV4 esiteltiin vuonna 2018.

    Honda CR-V – ensimmäisen sukupolven malli

    Myynnissä Suomessa: 28 kappaletta

    Hintahaarukka: 450–4 900 e.

    Jos Hondalta kysytään, katumaasturiboomia ei aloittanut suinkaan Toyota RAV4, vaan Honda CR-V. Honda aloitti näiden autojen tuotannon vuonna 1995, eli vuoden Toyota RAV4:ää myöhemmin, mutta CR-V on kilpailijaansa lähempänä nykyisiä katumaastureita ja crossovereita.

    CR-V ei nimittäin alun alkaenkaan yrittänyt oikeastaan edes esittää aitoa maastoautoa. Se oli pääosin etuvetoinen auto vailla sen kummempia maasto-ominaisuuksia – kuin farmari, jossa istutaan vähän korkeammalla. Ja hittihän siitä tuli.

    Tällä hetkellä Honda CR-V elää viidettä sukupolveaan. Euroopassa auton viimeisin malli esiteltiin viime vuonna Geneven autonäyttelyssä.

    BMW X5 on Suomessa melko yleinen auto. Kuvassa vuoden 2000 malli. (KUVA: HEIKKI KOTILAINEN)

    BMW X5 – ensimmäisen sukupolven malli

    Myynnissä Suomessa: 70 kappaletta

    Hintahaarukka: 3 950–14 500 e.


    BMW:n X5 ei ehkä aloittanut katumaasturiboomia, mutta se oli mukana ensimmäisten joukossa tai ainakin syventämässä luksuskatumaasturiboomia.

    Toyotan ja Hondan autot olivat käytännöllisiä ja arkisia ja verrattain edullisia, mutta BMW:n tulokulma oli suureellisempi: Iso, kallis, tehokas ja näyttävä auto ihmisille, jotka haluavat, no, ison ja kalliin, tehokkaan ja näyttävän auton.

    Suomessa ei ole myynnissä yhtäkään vuoden 1999 X5:a, mutta ensimmäisen sukupolven myöhäisempien vuosien malleja löytyy vaikka millä mitalla.

    Tällä hetkellä X5 on neljännessä sukupolvessaan.

    BMW on ottanut katumaastureiden suosiosta kaiken irti. Sillä on nimittäin huima määrä eri tarpeeseen suunniteltuja maastoautomaisia autoja mallistossaan: X1, X2, X3, X4, X5, X6 ja X7.

    Lexus RX300 – ensimmäisen sukupolven malli

    Myynnissä Suomessa: 11 kappaletta

    Hintahaarukka: 4 500–19 900 e.

    Tätä Lexusta pidetään erittäin luotettavana autona – onhan se Toyotan korkealuokkaisempi sisarmerkki.

    Lexuksen valitsee ainakin Suomessa autoilija, joka haluaa erottua saksalaisten premium-merkkien joukosta.

    Volvon XC90 tuli myyntiin vuonna 2002.

    Volvo XC90 – ensimmäisen sukupolven malli

    Myynnissä Suomessa: 140 kappaletta

    Hintahaarukka: 4 400–28 900 e.


    Volvon XC90 on siitä harvinainen auto, että se on vasta toisessa sukupolvessaan, vaikka mallia alettiin valmistaa jo 2002. Ensimmäinen XC90 oli kuvioissa 12 vuotta, mikä on ikuisuus modernissa automaailmassa.

    Itse asiassa ensimmäisen sukupolven malli oli maisemissa vieläkin pidempään. Sitä myytiin Kiinassa (Volvo on kiinalaisomistuksessa) XC Classic -nimisenä vuoteen 2016 saakka.

    Uusi XC90 oli Volvolle valtava juttu vuonna 2014. Volvo oli uusinut käytännössä koko mallistonsa kiinalaisella rahalla, ja XC90 oli ensimmäinen myyntiin tullut auto uuden Volvon aikakaudella. Jos se olisi ollut floppi, Volvo saattaisi olla historiaa.

    Ei se ollut, ja Volvolla menee nykyään paremmin kuin koskaan.

    Mercedes-Benz ML – ensimmäisen sukupolven malli

    Myynnissä Suomessa: 75 kappaletta.

    Hintahaarukka: 1 200–20 900 e.

    Mercedes-Benzin keskikokoinen katumaasturi nousi suureen suosioon: sitä myytiin vuosina 1997–2005 peräti 628 244 kappaletta.

    Se saattoi auttaa, että autoon oli tarjolla valtava määrä erilaisia malleja, kaikkiaan kymmenen kappaletta ML 230 -mallista ML 55 AMG -tehomalliin.

    Lisäksi Mercedes sai parin vuoden etumatkan BMW:hen, sillä BMW:n X5 tuli markkinoille vasta 1999.
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  8. Tuo Hemi Belvedere ois täydellinen valinta meikäläiselle tai tuo käsittämätön hieno 69 daytona. Muut ei oikein nappaa ja kun katsoo pankkitilin saldoa niin taitaa olla parempi kun vaan rakentelee pienoismalleja.....

    pitää oottaa että hinnat laskee. Sitten kun 80% tosikeräilijöistä kuoloo tai on muistamattomana vanhainkodissa, pitää yrittää heidän sukulaisilta kusettaa aveksiksen hinnalla e-body ....

    Aulis

    ps. onhan se totta että monien nykyautojenkin hinnat tulee nousemaan. Jenkkiäijät on sanonut että mun F-150 Roush RC500 Stage III pick up hinta on jo lähtenyt nousuun. Sanoivat että pidä hyvässä teknisessä kunnossa vaikka pidätkin sitä jokapäiväisessä käytössä, saat sillä enemmän 5v päästä mitä tuli maksamaan 2018.
     
    Muokattu: 31.10.2019
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Arviolta minkä ikäinen olet silloin kun aiot yrittää tuota suurta puhallusta?
     
    fordgranada tykkää tästä.
  10. siinä sadan kantturoissa.
     
  11. Mun kohdalla ei ole enää minkäänlaista hinkua kerätä jotain, jonka hinta on kertaa X joskus tulevaisuudessa. Tämäpäivä on se juttu eli NYT. Pojallekaan en halua kerätä mitään himmeleitä, ostakoot omillaan himmelit tai ajakoot vaikka potkulaudalla mutta minä teen omat jutut ja tuhoan ne rahat mitä niistä tulee voittona tai sijoituksen tuloutuksena, se on varma.

    Kyllä se on vain hienoa kun saa ajella mahdollisimman paljon kaikilla ja yrittää nauttia tuon 6-7kk aikana ja sitten vähän pientä nautiskelua noilla uudemmilla autoilla voi tehdä myös näin muina vuodenaikoina. Just ostin Camaron californiasta ja meinaan tehdä siitä ympärivuotisen käyttöauton.

    Autoissa luulen että ne suuret arvonnousut on tehty viimeisen 30v aikana ja nyt enemmänkin hinnat heittää keräilyautoissa kunnon mukaan ja sen mukaan mikä on ostajan ja myyjän intressi eli kuinka paljon ostajalla kuola roikkuu....
     
    MadMike, Stang_81, Harri S ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ja sitten oikeasti arvoa nostavat jenkki katumaasturit unohdettiin mainita.:rotfl:
     
    MadMike ja 1purehell tykkäävät tästä.
  13. Yksi suurimmista hinnannousuista viim.10v aikana on ehkä ollut (prosenttuaalisesti) junankeula kleinbussi volkkarit. Hinnat on jotain käsittämätöntä ja ne vaan myy niitä .
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ajettavaksihan noi on tehty ja niitä pitää käyttää siihen. Mietin vain tuossa yhtä tuttavaa, jolla on iso talli täynnä kaikenlaista vanhaa jenkkiä, Tzaikaa yms. Ne on hyvässä tallessa, lämpimässä ja kuivassa tilassa. Vaan kun niillä ei ajeta. Toki käytellään, kun siirrellään välillä pihalle siivousta varten yms. Kaveri on vuosia hieronut käsiään, että kuinka kalliita nää tulevaisuudessa on. No, kun sitä ei tiedä. Ja mikä on se oikea hetki myydä?

    Vaikka noita sijoitusmielessäkin olisi ostellut, niin parhaan fiiliksen niistä saa, kun niillä ajaa edes jonkun verran vuodessa.
     
    Pertti K, Jussi289, faikku66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sitten kun heittääkin lusikan nurkkaan ennenkuin niitä kerkee myymään, osaako kukaan jälkikasvusta arvostaa niitä?
     
    kuutio ja Pertti K tykkäävät tästä.
  16. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ei ehkä autoja kannattaisi täysin sijoitusmielessä ostaa. Ajamista varten ne on tehty ja se mahdollinen arvon nousu on vain hyvän mielen lisää. Arvon lasku pahan mielen lisää.:D
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  17. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Tällä taitaa olla parikin(?) sataman kahvilan just kahvinkaatopisteenä / rekvisiittana, ajossa niitä en ole nähnyt.

    En kyllä jaksa uskoa, että escaladet, navigatorit jne arvoaan nostaa missään vaiheessa.. tai 2000 -luvun Durango, GC
     
  18. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Tuttava laitteli noin vuosi sitten kuvaa työpaikaltaan kun siellä veistelivät tuollaisesta aaltopeltisitikasta ravintolan tiskiä...ainakin keulaosa oli varsin hyvässä tikissä kuvasta päätellen...mutta nyt siis ravintolan tiski.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    No...

    Mikä se nyt milloinkin on mielessä, mut sanotaanko jos lotosta pamahtaisi kymmenen miljoonaa tilille, niin siinä kauaa menis, kun mulla ois ladollinen autoja...
     
    Gary Grand, ImpJay, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mut K5-Blazerit ja Traildusterit ja Lankkukylki Grand Cherokeet nostaa jo aika hyvin..puhumattakaan pikku Broncosta... isotkin ronkkot alkaa olla nosteessa, thänks O.J.
    Aika näyttää kuin käy
     
    1purehell tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!