Apuja kaivataan, 3gen Hemi moottorinohjaus, ajoesto päällä? HPtuners tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja MikkoV, 31.10.2019.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Laittelin -70 Chargeriin 2007 6.1 Hemin pari vuotta sitten, auto on tähän asti liikkunut Tatechin moottorinohjauksella mutta nyt kesällä meni hermo sen arkiajon omituisuuksiin ja tilasin Moparin oman ecun retrofit kittinä Swap Specialties and performance nimisestä puljusta.

    Pidempi stoori alla, mutta pääpointtina on, että mistä tiedän, onko ajonesto päällä ecussa, ja jos on niin mistä löytyy kaveri joka saa sen sieltä pois.

    (Ps. älkööt ikinä, kukaan menkö tilaamaan tuosta firmasta mitään. Mä sain tavarani muutaman kuukauden odottelun jälkeen, mutta tässä vaiheessa alkaa olla paljon ihmisiä keille ei ole käynyt yhtä hyvin, ja teknistä tukea ei enää saa)

    No, setin asennus oli hyvin mutkaton prosessi, ensikäynnistyksellä ei tapahtunut mitään, vikakoodeja useita, mistä oleellisin viittasi kaasuläpälle, siellä oli pinnit totaalisesti ristissä mutta nyt vaikuttaisi toimivan oikein. Tuolla oli mennyt +5v eculta asentoanturin läpi väärään paikkaan, mutta ei nyt luulisi rikkovan mitään...?

    No, isompi ongelma on, että kipinää tai bensaa ei tule. Virta puolille ja bensapumpulle tulee virrat päälle kääntäessä ja startatessa, mutta maadoitussignaalia ei. Rpm signaali tulee, ja mielestäni vieläpä oikein, koska kierrosnopeus startatessa on about sama 160 kuin aiemmin tatechilla, ja HPtunersilla katsottuna tarkempi 720 asteen asentotieto vaikuttaa menevän fiksusti pyörittäessä.

    Mutta se ajonesto eli Skim, mistä mä nyt tiedän, onko ongelma oikeasti siinä vai onko joku piuha johtosarjassa väärässä paikkaa, helppo konstia asian varmistamiseen. Koitan liittää kuvat alle luurilla Hptunersin ruudulta napsituista, mutta siellä joka tapauksessa asetuksissa Skim on "disabled", livedataa katsoessa Skim tilana "unknown 01 03", kertooko tuo jollekin jotain?

    Vaihdelaatikko on Hptunersilla asetuksissa "4-speed transmission" mutta mulla manuaali, ecu on myös manuaalimalli eli tosta puuttuu c4 pinnit kokonaan. Tuo kokeiltiin vaihtaa asetuksiin manuaaliksi, muttei vaikutusta, skimille tarjosi myös päivitysvaiheessa "retrofit install" vaihtoehtoa niin koeiltiin sitäkin, ei vaikutusta. Palautettiin myyjän laittama setuppi takaisin.

    Soitellakin saa p.0400864858 jos tuntuu että pystyt auttamaan, auto Sastamalassa.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Moparin käytönesto (SKIM) ei estä käynnistymistä, sammuttaa moottorin kolmen sekunnin päästä, jos väärä avain ym. Eli veikkaan että ei ole SKIM aktiivisena....
     
  3. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Huh, tuo oli hyvä tieto, ja sen verran muutenkin päivitystä, että testasin vielä suutinsigneelin äsken testilampulla, niin se näyttää tulevan.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En muista enää tarkasti mutta eräässä 68...69 Chargerissa (tjsp.) jossa oli uuden generaation Hemi ongelmana oli wanha virtalukko.

    Kaasuläppää se herjasi myös ja se vaihdettiin autoon jossain vaiheessa ilman mitään vaikutusta. Originaali PCM oli tullut johtosarjan mukana samassa toimituksessa muistaakseni.

    Lokia sai otetuksi HPTunersilla ja SKIM oli muistaakseni disabloitu.

    Enivei, virtalukko siis osoittautui syypääksi.
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mulla ei virtalukko tee kiusaa, startti on ollut nyt "toistaiseksi" pari vuotta napilla, orggis kun katkaisee virrat startatessa :D
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mikä kaasupoljin siellä on?
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyllä tämä mainitsemani projekti siis pyöritti starttia wanhalla virtalukolla. Mutta jotain siinä oli minkä takia moottori ei lähtenyt käyntiin ja syy oli wanhassa virtalukossa.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    noin mäkin luin netistä, mutta samassa jutussa sanottiin että aikansa kun starttailee, niin sit lakkaa kokonaan hörähtämästä. Tiedä sitte. Letukan VATS antaa kans koneen käynnistyä ja sammuu sit heti.
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Joo, alkujaan kun tämän ensikäynnistyksiä otin Tatechilla, ongelma tuli juuri virtalukolta, +12 katkeaa kun startataan, ratkaisin ongelman starttinapilla tilapäisesti ja noin toi oli nyt pari kesää :D

    Kampuran triggerit. Joo 06-07 on 32x, tai tarkemmin 36-2+2 ja 07-> sit taas 58x eli 60-2, tuo kyllä mitä luultavammin on myyjän toimesta vaihdettu oikein, koska startatessa tulee sama 160rpm kuin aiemminkin, ja HPtunersilla kun pääsi katsomaan sen tarkemman 720 asteen paikkatiedon niin sekin näytii menevän oikein.

    Enemmän tuota paikkatietoa murehdin, koska modasin Tatechille alkujaan 13 reikäisen nokkatriggerin yhdelle reäille, ja palautin sen nyt originaaliksi. Muokkaukset ja palautukset mallia kemppi ja rälläkkä, eli pieni epäilyksen varjo leijaili projektin yllä...
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Väittäisin että nyt tuossa yllä tuli tietoa siitä miksi homma ei toimi.
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Joo, ja hptunerilla katsottuna näytti tosiaan reaaliaikaisen astekohtaisen 720` tiedon ja se meni järkevästi, kyllä tuo crank/cam paikkatieto on aikasmoisella varmuudella kondiksessa.

    Oikein kunnollista kytkentäkaavaa ja pinnilistaa mulla ei tuohon oo, mutta sen mukaan mitä on, ja pistokkeen C1-9 ja 18 pinnit pitäis olla ainoat maat, testasin 10 amppeerin testilapulla ja toimii. Toi kyllä mietityttää et onks oikein.

    Kaasuläppä, joo tässä setissä oli tullessaan läpältä pinnit väärin ja kokeilin niin, heitti koodit ja modasin TB pistokkeen pinni uusiksi, nyt ei anna koodia. Kaasupoljin on -09 Challengerin oma ja vaikuttaa toimivan oikein. Hptunerilla vedettiin polkimen opetus ja proseduuri onnistui.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eipä ole tullut vastaan kuin ne laitteet, jotka lopettaa sitten starttaamisenkin (siis startin pyörittämisen), yleensä silloin on jo ECU menetetty... Leukan VATS ei käsittääkseni edes salli starttaamista, voin olla väärässäkin, kun en ole GM:n systeemistä jyvällä...
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sorry offitopikki mutta ainakin 2000 LS1 VATSi antaa käynnistyä ja sammuu sit heti. Mulla jostain syystä on kokemusta nimenomaan tuosta.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    ^eikö teiän tallil just tehty muovihemiswappi ja jotai onkelmaakin oli. Töni niitä tyyppejä, jos eivät muuten huomaa topikkia, sikälimikäli jotain ajatuksia tähän olis...
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ongelmia oli kait alkuun koneen suhteen jossain johdotuksissa tms, mut lähinnä sitä 8 pykäläistä lootaa siinä loppujen lopuks ihmeteltiin. Kone lähti tulille äkkiä. Siihen tuli valmis johtosarja bokseineen, väittäsin että oli ihan moparin oma kitti. Hemmetin selkee paketti ja hyvät ohjeet kuitenkin. Kysyn illalla jagge osastolta jos ne osais kommentoida jotain.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    MikkoV tykkää tästä.
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead

  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    Naapurilla meni kans hermo gen3 ruiskun kanssa pelaamiseen ja vaihto tilalle kaasarin. Pelaa kuin ihmisen mieli, suosittelen... :)
     
    grantorino tykkää tästä.
  19. Qtti

    Qtti 2nd gear

    Mikko mulla ois 2004 (sama 2005 ja muistaakseni ainakin 2006 vielä) 5.7 Hemin/545 RFE kaaviot (C1-black, C2-orange, C3-white, C4-green), plus 2005 kaasupolkimen kaaviot sekä 2007+ computer Hemi powers/grounds kaavio. Toi viimeisin vois kiinnostaa sua? 0400851095 saa yhteyksiä.

    Kauhavan miehelle, se oli 68 Charger, ja vika oli tosiaan tuossa virtalukossa minkä Mikko jo korjannu painonapilla.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa tulikin ketjun aloittajalta spostia johon vastasin mutta laitetaan samalla tännekin: mun käsittääkseni HPTunersilla EI saa Moparin SKIMmiä eli ajonestoa poistettua, vaikka se näkyykin ohjelmallisesti enable/disable -valintana.

    Samalla lailla vaikkapa nyt 2004 Corveten Flex Fuel enable/disable -valinta on näkyvillä, mutta vaikka sen laittaa enable:ksi, niin ei se muuta mitään. Jotta se toimisi, tarttee syvempää hakkerointia, jota en itte osaa.
     

Kerro tästä muillekin!