Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Koskaan ei saa sanoa, että "tää auto ei tule koskaan nostamaan arvoaan". (Mitäs sanoi KLB `59 Impalasta?)
     
    Pertti K tykkää tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Autojen hinnat on nosteessa. Onhan Capriceittenkin hinnat noussut 10-vuoden aikana vähäsen. Ei enää saa tonnilla yhtä hyvää autoa kuin me joskus ostettiin.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä nminäkin ostaisin tuollaisella rahamäärällä ladollisen autoja, mutta parempi sijoitus olisi yksiöitä stadista, mutta kyllä silti itse kallistuisin vanhoihin autonromuihin.
     
    Gary Grand, 1purehell, redneck1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    tota mä pelkäisin jos lottoisin. muut valittaa jo nyt mun aarteista.
     
  5. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Luulen että laivanvarustajana ostaisit oman lutakon pihalle että saat jahdit vesille ja voisit nallepalman kanssa vilkutella aurinkokannelta
    maakravuille,,,,,
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    C-bodyt on minkä hinnat on vielä järkevällä tasolla USA:ssa. Keskieuroopassa niiden hinnat on jo nousussa ja Suomessa on jo 4D korkeammat kuin 68-70 Chargereissa. :D
     
  7. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    minä sinut opetan vielä juomaan menee hyvä äijä pilalle hä. soitan sit seuraavan kerran kun uskovaisuus antaa sulle tilaa olla olla semmonen kuin olet.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    PikkuBronco kävi just mielessä Raumalle ajellessa, kun näky yks. On hävinny aika tyystin. Carpenterilla olis makee Wagoneeri, mut ei kuulema myynnissä...
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Semmonenkin? Sillähän on vaikka ja mitä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se broncco kakkoset oli liian halpoja +5v sitten. Reilulla tonnilla sai valita, meni varmaan offirypimisiin ym huonoille teille ja sieltä paaliin?


    Nykyään taas välillä semmosista saa maksaa liikaakin vaikka kunto ei olisi täydellinen. Ei hyvin asiat nytkään.
     
  11. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos yhtään laskee mitä noiden säilyttäminen ja yllä pito on tullut maksamaan arvon nousua odotellessa niin ehkäpä olisi tehnyt paremman tilin jollain muulla.
    Tämä vaan mun mielipide.
     
    tinareki, Gary Grand, Pertti K ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Lainasin Markku Mäkipirtin kirjan Jenkkiautot 2 (1960-2011) ja siellä luki jotain mielenkiintoista. Harrastuksen lähitulevaisuus ei ole siltä kantilta huono että kirjassa lukee:

    "Autoharrastajat ovat jälkituoneet arviolta 15 000 isoa tai urheilullista 1960-1970 luvun jenkkiautoa Suomeen. Valtaosa autoista edustaa merkin kalleinta segmenttiä " "Vertailuna jenkkiautojen tuontimäärälle olkoon noin 30 000 jälkituotua Mercedes-Benz`ziä"
    Mielenkiintoisia lukuja ovat myös nämä:
    -120kpl vuoden 1959 Cadillacia
    -400kpl Ford Thunderbirdejä
    -1200kpl Chevrolet Corvettea

    Ikävää tekstiä:
    "Suomessa myytiin vuosina 1960-1999 yhteensä vajaat 39 000 jenkkihenkilöautoa. Autot edustivat pääosin Chrysler Motorsin halvinta segmenttiä. Valtaosa ko. autoista on romutettu."
    Valtaosa romutettu.:(

    Mieleen tulee heti että kuinka paljon niitä autoja sitten tuotiin jotka olivat 50-luvulta ja vanhempia tai 80-luvusta uudempia tähän päivään asti. Kirja kertoo vaan vuoteen 2010/2011 asti ja keskittyy jotenkin enemmän viime vuostuhanteen. Se ihmetyttää että onko todella tuotu 60-70-luvun 30 000 mersua jälkituontina vai mihin siinä verrataan.

    Kuinka monta jenkkiautoa näistä 60-70-luvun 15 000 autosta sitten enää majailee Suomessa ja ovatko esim. muuttaneet Ruotsiin. Kuitenkin uskon että Suomessa on yli 20 000 jenkkiä vuosimallista riippumatta. Voihan luku olla jopa yli 30 000, kukas sitä tietää.
     
    TuomoK tykkää tästä.
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eiköhän tuo meinaa että kaikenikäisiä Mersuja yhteenä 30 k. Harvassa varmaan on merkki josta ei valtaosaa 60-99 myydyistä ole romutettu. Porsse ja Land Rover ehkä?
     
    redneck1 tykkää tästä.
  14. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Siinä varmaan sitten verrattiin ihmeellisesti siihen että kuinka hirveästi jenkkejä on ylipäätänsä tullut. Kaikki kirjan tekstit ei mene aina ihan yhteen/järkeen.
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    https://www.aenaples.com/vehicle-de...-wagon-wagon-55df492ce62a4058b159c9b0676e5c11

    Tuossa olis ihan siisti puukylki. Ei roiku edes kattoverhoilu.
     
    maverick999, Gary Grand, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Sain tämän kirjan ja muutamia huomioita. Paljon hyviä kuvia ja yritystä on ollut. Kirja vilisee virheitä, mikä on valitettavaa, vaikea lukea tekstiä , kun ei jaksa uskoa faktoihin virheitten vuoksi. Sivulla 26 mainitaan Plymouth Barracuda 1966 moottorina GM Chevrolet Small-Block V-8 327. Lukuisat virheet vievät uskottavuuden sinänsä kiinnostavilta tuontitilastoilta. Mutta pisteet hyvistä SUOMI-autokuvista, näitä katsoo aina mielellään.
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Oman Capricen (Metron tuoma) ostin Metroautosta reilun kolmen vuoden vanhana (ollu jonku kukkakaupan käytössä ennen sitä).
    Vaihdossa annoin, lyhytkavaisen -89 fleetsiden 60tkm ajettuna josta sain vaihdossa tuplarahat siihen mitä itse siitä maksoin (kiitos verouudistuksen).
    Käyttiksenä se toimi mutta kuten aina noissa omissa käyttiksissä, korjasin siitä pois kaikki ekan omistajan ajan rispaantumat ja pidin siitä muutenkin hyvää huolta. Osia ei käytettynä vielä liiemmin ollut, mutta Kokkolasta Nykvistiltä löysin siihen priiman takapuskurin parkkipaikkakolhuisen tilalle. Ruosteenestokäsittelin kauttaaltaan ja huolsin säännöllisesti yms.

    Toisen muksun myötä vaihdoin sen samanikäiseen 6.2d Starcraft vaniin, joka oli ihan mainio laite siinä tilanteessa.
    Vani sai polttoainelämmittimen, sekä samat ruosteenestokäsittelyt, purin puskurit ja helmat tieltä pois ja maalasin siitä helmaosat epoksilla, tarvittavin osin kiveniskumassaten ja orkkis maalisävyillä (ja myös kaiken muun mistä maali jo hilseili sinkityksen päästä irti, sivuikkunan alareunat, saranoiden ympärykset yms.)
    Vani oli siistikuntoisena myynnissä Nettiautossa viime vuonna, vaikka lähti multa eteenpäin yli puoli miltsiä mittarissa.
    Caprice meni varmaan seuraavan omistajan tiilikärryksi koska sillä oli jo 120tkm ajettuna, kuten maan tapana oli.

    Capriceen kysyin dieselöintiä, kun rahat oli kortilla mutta teetettynä 5.7d oli ollu 9 tmk prokkis ja 6.2d kolme tonnia ennemmän joten dieselivani oli fiksumpi vaihtoehto.
     
    Inlinee, sämpy, TuomoK ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Luuletteko että minä valehtelen?
     
  19. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Lainasitko myös ykkös kirjan tämän kakkos-osan seuraksi?
     
    TuomoK tykkää tästä.
  20. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Hyvä kysymys, tarkoitus on lainata myös ykköskirja, se kiinnostaa vielä enemmän, toivon virheiden määrän olevan siinä pienempi. Nyt varasinkin kirjan, säästän joulun pyhiin.
     

Kerro tästä muillekin!