Millä pyörä irti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niin, kysehän oli tarvikealuvanteesta jossa karvan liian pieni keskireikä ja vanne oli ollut vuosia irrottamatta... Ja napannut kiinni sekä keskireiästä että taustasta. Lopulta lähti irti ja tervasin navan ynnä puhdistin keskireiän.
    Ja kuten jo mainittukin ko Mirada jo myyty etiäpäin vanteineen... Ja jo pariin otteeseen vaihtanut paikkakuntaakin.

    Case closed siis.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Elä nyt tule sotkemaan tylsillä faktoilla hyvää keskustelua :odwink:

    Oli mullakin Muna-Kadetissa kerran yhden talven jälkeen jo melkoinen paini että sain alkuperäiset peltivanteet irti. En enää muista miten. Epäilen että miguelon ehdottama konsti ei olisi siinä toiminut. No ehkä siten että olisi siitä (ja muutamasta muustakin) ongelmasta päässyt erilleen saman tien.
     
    DX, atobee ja Ana67 tykkäävät tästä.
  3. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Rouvan Astrasta sain etupyörän irti kun nostin sen ilmaan ja annoin vitosella vauhtia, sitten jarru pohjaan. Lähti yllättävän imakasti ..tilaa oli mennä metsään mutta ei jaksanut ihan kiivetä työmaakopin päädyn yli.:D
    Kun on pyörä pulteilla kiinni niin onnistuu.
     
    Powerstroke, valpas, Nikuzai ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ottakaa se pyörä nyt irti
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Sä et oo huomannu, tai lukenu kaikkee. SE pyörä irtos jo kauan sitten......
     
    sdfsd tykkää tästä.
  6. Joni.

    Joni. 3rd gear

    knipexin pulttisaksilla olis elin ikäinen takuu on kyllä kalliit mut valikoi vain parhaita pyöriä
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei asennettu koskaan takasin vaan haudattiin ettei kukaan koskaan asentaisi tätä kirottua pyörää autoonsa
     
  8. Poke

    Poke Gearhead

    Varmaan polttoleikattiin viiteen osaan ja osat haudattiin viiteen eri ilmansuuntaan, ettei siitä olisi vaaraa tuleville afrikkalaisille sukupolville.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Oma legenda menneiltä vuosilta
     
    stinnes tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko kukaan tollasessa tusina peltivanteessa kokeillut sorvata keskiötä irti ja sit navassa oleva kaulus halki
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Paineilma taltta? Tai sit South Main Auton mainostama BIG NASTY
     
    Muokattu: 9.2.2019
  12. jarona

    jarona Gearhead

    Koettakaa nyt jo tajuta että sillä "keskiösovitteella" ei ole vitunkaan
    väliä jos teillä on kartiomutterit tai- pultit.
    Sorvatkaa tai jyrsikää se keskiö sopivan väljäksi jos
    muutoin ei mene paikalleen.
    "Keskiösovitin" on niille joilla vanne kiristetään pulteilla
    ja kohdistustappit puuttuu navasta.
    Sen tajusin vuonna -88 kun ryömin mersun alle potkimaan
    takarenkaita irti pelkän tunkin tukemana..
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Hih. Mitä jos teräsvanne on juuttunut siihen vetoakselissa olevaan olakkeeseen, joka on myös terästä TEHDASASENTEISENA. Ei siis ole mitään sovitteita. Vissiin ongelma on jo ratkennut ajat sitten. Koha leukaillaan:)
     
  14. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Tää on ihan klasarikamaa täällä, siis tunkataan keskustelu ylös rengassesongin aikaan :rotfl:
     
    Mikkis, Pertti K, mikaa7146 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    No mitenkä irroittaisitte kiinni ruostuneen jarrulevyn? Kevyesti olen ulosvetäjällä kokeillut levyn reunasta, ei lähde eikä viitsi isolla voimalla yrittää ettei väänny. Tarkoitus olisi sorvata levyn pinnasta ruosteet eli sen rälläköinti palasiksi ei huvittaisi.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Autopukeille, moottori käyntiin, vaihde päälle ja rälläkällä levyn hionta. Ne levyt, mitkä ei ole vetävällä akselilla, alkaa pyörimään rälläkän laikan voimasta.
    Näin tulee katsastukseenkin kelpaavat levyt.
     
    juko7, Dataviilaaja, Custom_Rod ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Lämpöä. Sorvaus ei muuten pelasta kaikkia levyjä, jos levyssä on karkaistuneita kuumapisteitä, niin levystä tulee monttunen yms, kun terä yms hyppää siitä kovasta kohdasta. Siksi se pitäisi hioa, että tulee tasanen. Tämän opin eräässä ralli/ratakilpatallissa vieraillessa.
     
    juko7 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos jarrulevyyn tulee kuumia spotteja ja ajaa kunnon lätäkköön niin tulee noita karkaistuja kohtia. Sitten voi alkaa jarrut täristää kun ei kulu enään tasaisesti.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lamellilaikalla ainakin olen itse vedellyt 38 vuoden seisonnassa ruostetta keränneet levyt. Vai onko parempiakin vaihtoehtoja?

    Saa muuten aika hyvät kierrokset levyyn noin, jos ei ole palat kiinni jarruttamassa. Laikkaa ei sitten nurkka edellä kiinni, ettei tule monttuja.
     
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    tähän kohtaan voisin kommentoida sellaisen tosiasian, tosin tuolta raskaankaluston puolelta mutta samat materiaalit (valuteräkset) kyseessä.
    eli noihin jarrulaikkoihin/rumpuihin kuten myös vauhtipyörien kytkinkitkapintoihin syntyy niin sanottuja "oksakohtia"....aivan helvetin kovia jollain tavoin karkaistuneita alueita.
    sinänsä en usko että syntyvät mistään ns. lammikkoon ajosta.... mutta tällaisia näihin syntyy.
    luulenpa että tuskinpa noissa kuormureissa lätäköön ajo vauhtipyörään asti vaikuttaa
     
    Powerstroke ja juko7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!